Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 
 
 
 
 
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 11.02.2020 - 20:30  ·  #46
Gebruik je ook een eindschakelaar als het scherm geheel boven of geheel onder staat, of laat je op dat moment de knop gewoon los?
Ik zit er zelf aan te denken (heb wel RTI) om met eindschakelaars te werken om het scherm naar boven/beneden te krijgen, maar dan met een enkelvoudige tuimelschakelaar. Ben benieuwd naar jouw oplossing.
vizionv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 41
Homepage: Www.wallpros.nl
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 11.02.2020 - 23:31  ·  #47
Ik heb dit ding gekocht om te testen. Het vreemde is dat het motortje van het op-neer mechanisme zelf een soort stop heeft en dat heeft het ook even gedaan echter met die switch stopt ie niet meer als ie boven of onder is. Geen probleem verder, denk dat ie nu met de Carplay module vrijwel altijd in de bovenste stand staan.

https://www.wish.com/share/0524jqxrdh
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 13.02.2020 - 00:10  ·  #48
De Taffio is binnen. Ziet er netjes afgewerkt uit.
De NTSC-PAL converter laat nog op zich wachten (vreemd).
Nog door mijn kabelverzameling heen om te zien wat ik wel/ niet nog heb.

Een vraag betr aansluitingen:
Ik houd niet zo van geknutsel met afsplitsen draadjes en zo. Vind ik niet professioneel. Het liefst haal ik constante en geschakelde spanning uit de zekeringkast als daar nog een aansluiting is. Weet iemand of die er zijn, en zo ja welke? Wellicht dat er dan nog een zekering geplaatst moet worden. Maar dat is uiteraard geen probleem.
Of er moet ergens een voedingskabel t.b.v een niet geïnstalleerde accessoire in de buurt liggen die ik zou kunnen gebruiken.
Alle suggesties welkom.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3741
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 13.02.2020 - 07:44  ·  #49
Voor mij een teleurstelling. De Spider XL gaat niet werken in mijn MY04 S80. Iets met canbus compatibiliteit. Nu heb ik hier dus de CarPlay module liggen, maar ik kan er niks mee.
Maar even kijken wat ik er mee ga doen. Er schijnt wel iets in de maak te zijn om origineel scherm stand alone met videobronnen te gebruiken, maarja, hoe lang gaat dat nog duren. Of zoals hierboven een aftermarket scherm er in bouwen.

Dat motortje voor omhoog en naar beneden, draait dat gewoon op 12v? En een schakelaar met null-stand, is dat gewoon een schakelaar met 3 standen, waarvan 1 ‘uit’ is?
vizionv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 41
Homepage: Www.wallpros.nl
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 13.02.2020 - 11:18  ·  #50
Quote door Doeke Dobma

Voor mij een teleurstelling. De Spider XL gaat niet werken in mijn MY04 S80. Iets met canbus compatibiliteit. Nu heb ik hier dus de CarPlay module liggen, maar ik kan er niks mee.
Maar even kijken wat ik er mee ga doen. Er schijnt wel iets in de maak te zijn om origineel scherm stand alone met videobronnen te gebruiken, maarja, hoe lang gaat dat nog duren. Of zoals hierboven een aftermarket scherm er in bouwen.

Dat motortje voor omhoog en naar beneden, draait dat gewoon op 12v? En een schakelaar met null-stand, is dat gewoon een schakelaar met 3 standen, waarvan 1 ‘uit’ is?


Yes, ik zal even kijken of ik een filmpje kan maken van het geheel en de werking.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3741
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 13.02.2020 - 11:19  ·  #51
peter71
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 851
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 13.02.2020 - 18:40  ·  #52
motortje draait officieel op 9 volt
Lexus76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 98
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 16.02.2020 - 10:52  ·  #53
Quote door Doeke Dobma

Voor mij een teleurstelling. De Spider XL gaat niet werken in mijn MY04 S80. Iets met canbus compatibiliteit. Nu heb ik hier dus de CarPlay module liggen, maar ik kan er niks mee.
Maar even kijken wat ik er mee ga doen. Er schijnt wel iets in de maak te zijn om origineel scherm stand alone met videobronnen te gebruiken, maarja, hoe lang gaat dat nog duren. Of zoals hierboven een aftermarket scherm er in bouwen.


Hey Doeke,

ik ben zelf niet zo handig, maar als je het in mijn auto (XC70 D5 uit 2011 met rti) werkend kan krijgen wil ik het wel van je overnemen.
Gr Alex
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 08.03.2020 - 16:18  ·  #54
Kom weer eens terug op dit onderwerp, met een vraag.

De CarPlay adapter ligt inmiddels al een poosje in de kast, net als de NTSC-PAL converter, en nog wat kabels en plugjes. Ik denk de PHoneModule connector Te gaan gebruiken voor de aansluitingen van massa, constante spanning en contact/accessoire De connector heb ik gevonden, en e.e.a. nagemeten met multimeter.

Zie drie draden midden op foto, plus foto van schema:
- Bruin, massa, pinnr 18.
- Rood-Wit (achter de bruine draad), Constante spanning, pinnr 6.
- Geel-Wit (naast bruin), contact spanning??? Pinnr 17.

Aanname dat Geel-Wit de geschakelde spanning is, omdat deze volgens schema van de CEM komt, niet de CANBUS is, en de overige draden / pinnummers volgens schema duidelijk met andere componenten verbonden zijn.

Ik meet spanning over Bruin en Rood-Wit. Dat klopt dus.
Ik meet geen spanning over Geel-Wit en Bruin. Ongeacht de stand van de contactsleutel, en met of zonder draaiende motor.

Is mijn aanname onjuist?
Is er een andere pin in deze connector waar wel geschakelde spanning op staat?

Benieuwd wie hier meer over weet.

P.S. en wat is Geel-Wit dan wel, als het geen geschakelde spanning is?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
jns
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 11.04.2020 - 08:55  ·  #55
Naar aanleiding van dit topic heb ik ook de Taffio module ingebouwd in mijn V70. De bedrading afgetapt van zowel 12v achterzijde middenconsole (=geschakelde spanning dmv contact) als ook de 12v aansluiting in kofferbak (=continu spanning). Voor de 5V (usb) aansluiting op de PAL-NTSC converter gebruik ik een al ingebouwde oplader voor mobiele telefoon, dat maakte het iets eenvoudiger. (De telefoon wordt nu namelijk opgeladen door de Taffio module.)

Ik heb gekozen voor aftappen bij de 12V aansluitingen omdat ik niet goed thuis ben in de kleuren van de bedrading. Op deze manier weet ik zo goed als zeker dat ik geen verkeerde aansluitingen heb.

Alles lijkt goed te functioneren alleen af en toe werkt de remote niet. Dat wil zeggen: soms heb ik een rit waarbij de remote halverwege niet meer werkt, dit blijft dan zo tot het einde van de rit. Bij een volgende rit werkt alles weer helemaal goed. Dit gedrag is niet helemaal consistent, mijn gevoel is dat het een software probleem. Het zou ook kunnen dat de remote stuk is.

Via mail ben ik in contact met de leverancier. Ze willen een software update bij mij proberen maar ik heb deze nog niet ontvangen. Zijn er gebruikers hier die hun versienummer van de Taffio kunnen delen? (Op te vragen via instellingen menu.)

Ben ook benieuwd of er iemand hier is met soortgelijke problemen? En misschien (hopelijk ;-) ) ook al opgelost?
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 11.04.2020 - 09:41  ·  #56
Beste jns

Ik heb hier geen last van, heb geregeld ritten van een paar uur en mijn remote blijft gewoon werken, ik zal straks even kijken of ik een foto van de versies kan maken,

Als jij de nieuwe firmware heb zou je hem dan willen delen?
jns
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 11.04.2020 - 11:51  ·  #57
Dank voor je reactie.
Goed om te horen dat het bij jou probleemloos werkt. Ben benieuwd naar je firmware versie. Die van mij is Car-A315 V3.5.5.0605 (zie schermafdruk voor meer details).
Vrgr.
Johan
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 11.04.2020 - 19:40  ·  #58
Hoi johan,

Ik heb hem eerder gekocht maar het lijkt dat ik een nieuwere versie heb, echter heb jij het masno os erop staan waar ik linux heb staan, het zou kunnen zijn dat masno ook een linux variant is en dat bij mij nog linux staat en bij jou masno maar dat het hetzelfde is, jou os versie is nieuwer maar mijn software versie is dan weer nieuwer, blijft raar.
Ik ben zelf it’er maar masno heb ik nog nooit van gehoord wel meson en mason.

jns
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 13.04.2020 - 09:19  ·  #59
Ik zie inderdaad bij mij Masno staan. Heb ik ook nog nooit van gehoord idd. In tegenstelling tot wat jij aangeeft: mijn OS-versie is toch ook ouder dan die van jou? (2019-06-06 bij mij vs 2019-09-12 bij jou)?

Overigens heb ik intussen een update ontvangen maar helaas heeft deze mijn device onbruikbaar gemaakt. Na update wilde deze niet meer opstarten.

De update bestond uit een zipfile met enkele bestanden met datum van september 2019, dus zou de versie kunnen zijn die jij hebt. Helaas kan ik op dit moment even niet verder, ik ben benieuwd of de webshop mij nu een nieuw apparaat gaat toesturen... Gezien jou versienummer geeft dit wel goede hoop op verbetering als ik dezelfde versie kan krijgen.
jns
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: Apple CarPlay werkend op Volvo S60 2007 RTI Display

 · 
Posted: 13.04.2020 - 15:10  ·  #60
Aanvulling op vorige bericht:

Na mislukken van de update ben ik eens gaan kijken wat er precies gebeurt. Zeker omdat het OS op linux is gebaseerd moet er meer mee kunnen. Dat bleek idd het geval. Ik had op internet nog een oudere update gevonden met configuratie bestanden die afwijken van de nieuwste update. Instellingen in de config files hebben te maken met de schermtypes/resoluties. Ik heb de config file uit de oude update overgezet naar de nieuwste update and guess what? De update werkt nu wel. Mijn voorzichtige conclusie is dat met de eerste update (die fout is gegaan) de display-instellingen stonden op de hdmi-uitgang en niet op de RCA-uitgang. Maar ik wacht nog even af wat de leverancier hierover meldt.

Wat overigens opvalt in de config files is dat er ook gekozen kan worden voor PAL output. Ik weet niet of de hardware het ondersteund maar wellicht is e.e.a. dan zonder de ntsc-pal converter in te bouwen.
Verder is de resolutie in te stellen. Ik ben benieuwd of het beeld scherper wordt als de output resolutie van het apparaat gelijk wordt ingesteld aan de resolutie van het volvo-scherm. Weet iemand wat de resolutie van het RTI scherm is (bouwjaar 2007)?

Tot slot de versie die ik nu heb is van maart 2020. Zie schermafdruk. Enige dat opvalt is verschil in MCU versie. Weet nog niet wat dit betekent maar ik zie verschil tussen v3.1.0 en v3.0.0.

Anyway, ik ga nu eerst testen of mijn remote nu probleemloos werkt. Daarna ga ik mogelijk nog experimenteren met instellingen mbt het scherm.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0