Audio upgrade

Hulp gevraagd bij inbouwen

 
 
 
 
 
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Audio upgrade

 · 
Posted: 10.05.2014 - 22:15  ·  #1
Hallo allemaal,

Om de eerste stap te zetten in het verbeteren van de audio van mijn V70 MY2005 heb ik bij Auto Rima een PA300 versterker gekocht.

Naast deze versterker wil ik in de voorportieren ook graag tweeters monteren, die zitten er nu volgens mij nog niet in (in ieder geval hoor ik er niets uit, en ik las dat ze na 2004 niet meer standaard gemonteerd zouden zijn). Verder lees ik hier een aantal keer wat over tweeters in de D-stijl, en daar heb ik even achter de kapjes gekeken maar daar is het ook nog erg leeg :P

Verder heb ik een aantal vragen:
1. Ik vind de bekabeling die nog aan de versterker zit er niet super meer uitzien (op een aantal plaatsen is de beschermende laag kapot). Zijn deze kabels nog nieuw te bestellen en zijn die erg duur?
2. De tweeters voor in de voordeur en in de D-stijl worden hier aangeboden: http://volvos.nl/contents/nl/d86.html Heeft iemand ervaring met dit bedrijf of heeft iemand een ander goed adres om deze tweeters te bestellen?
3. Op bovenstaande site geven ze aan dat het inbouwen van de tweeters in de D stijl 5 min. werk is. Het kapje had ik er zo vanaf, maar ik zag 1-2-3 geen draad daar liggen voor speaker aansluiting, moet deze daar wel standaard ergens zitten? Anders lijkt het me wel wat meer dan 5 min werk.
4. Waar ik nog over twijfel is of ik de speakers voorin/achterin direct moet gaan upgraden naar premium. Dat betekent n.l. ook dat er nieuwe deurpanelen voorin nodig zijn. Zijn er mensen (liefst redelijk in de buurt) die nu voorin en achterin premium speakers heeft met een versterker eraan gekoppeld om eens te luisten hoe dit klinkt? Want als dat zoveel beter gaat zijn dan de standaard speakers met een PA300 ervoor en tweeters erbij dan investeer ik liever nu wat extra dan is het 1x inbouwen en klaar.
5. Stel dat ik voor premium speakers wil gaan, om even een overzicht van de extra kosten te krijgen:
A. Heeft iemand een goed adres voor deurpanelen? Wat zijn de kosten hiervan (ongeveer)?
B. Wat is een goed adres voor de premium speakers? Op Volvos.nl hebben ze (in ieder geval op de site) alleen de premium achterspeakers.

En last but not least:
6. Is er iemand die (tegen betaling) alles voor mij in wil bouwen? Ik heb zelf niet het juiste gereedschap en ben ook niet zo handig met dit soort dingen, wil gewoon dat het allemaal netjes erin zit en goed werkt en betaal daar liever wat voor. Ik kan eventueel op IT gebied (daar ben ik dan wel weer handig mee) ook wel een tegenprestatie leveren wanneer gewenst, maar gewoon wat betalen voor de inbouw vind ik ook prima. Overigens vind ik het ook geen probleem om een eindje te rijden voor de inbouw, zo erg is dat niet in deze auto, zeker niet op de terugweg als het goed is ;) Hopelijk is er iemand die zin heeft in dit klusje, we spreken dan samen een datum/tijd af.

Overigens heb ik ook al contact gehad met Bob van Volvotech en veel nuttige tips gekregen. Ik wil daar sowieso een imiv aanschaffen en dan een android systeem op aansluiten, zodat er moderne navigatie op het RTI scherm kan. Helaas kan een imiv niet tegelijk met een grom. Deze laaste had ik graag gewild vanwege usb/sd-kaart mogelijkheid. Via de imiv kan ik wel een iPod aansluiten, maar ik ben geen Apple fan en heb daar nu ook niets van in huis, maar als het niet anders kan koop ik wel een iPod die ik als veredelde usb-stick gebruik :D

Ben zeer benieuwd hoe het straks gaat klinken!
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 11.05.2014 - 15:29  ·  #2
Als alleen de buitenste beschermlaag er minder uitziet maar de laag om de individuele kabeltjes nog goed is zou ik me daar geen zorgen over maken.
Nieuwe kabel kost, meen ik, rond 65 euro.

Je kan rustig stap voor stap je audio upgraden. Het is dan niet meer werk als alles ineens te doen.
Premium is natuurlijk DE top, maar veeel moeilijker aan te komen voor erg hoge prijzen.
PA300 met High Performance is al bijzonder goed :) En daarvoor hoef je de deurpanelen niet aan te passen.

De site die jij aanhaalt...ik vind de prijzen daar erg hoog voor de speakers, beter gewoon tijdje MP e.d. in de gaten houden.
djgodlike
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 43
Berichten: 109
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 11.05.2014 - 15:38  ·  #3
MijnS60
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 34
Berichten: 1204
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 11.05.2014 - 15:43  ·  #4
Ik heb in mijn s60 Premium audio met een pa300 achter een hu850. Klink goed en eenvolle klank. Zelf vind ik alleen de hoge tonen iets overheersen maar dit moet ik nog afstellen.

Als je in de regio van Utrecht bent mag je altijd met eventueel eigen muziek komen luisteren. Het inbouwen ervan is niet heel moeilijk, zoals hierboven al eerder gezegt is het vinden van Premium speakers lastig en de prijs vrij hoog.

Zet eventueel een vraag uit bij de bekende demontage bedrijven Die hebben genoeg en weten ook wel aardig wat de waarde is.
djgodlike
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 43
Berichten: 109
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 11.05.2014 - 15:46  ·  #5
Dan nog wat prijzen en reclame voor RIMA:
HU803 (RIMA) €75,-
PA300 Versterker met kabels (RIMA) €100,-
Voordeurspeakers (RIMA) €75,-
Voordeur Tweeters (RIMA) €25,-
Achterdeurspeakers (RIMA) €75,-
Dstijlspeakers (RIMA) €25,-
Centerspeaker kabel(Marktplaats) €10,-
TOTAAL: €385,-
Popnageltang SKANDIA + 5x18mm Popnagels (KARWEI) +/-
€30,-
2 "Sport" deurpanelen €150,- (incl verzendkosten eBay,
USA)

Ik vind dit goed betaalbaar voor het resultaat.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 11.05.2014 - 19:10  ·  #6
@Baksteen: Ik vond die prijzen op volvos.nl al meevallen, maar goedkoper mag altijd natuurlijk. Ja, in stappen upgraden kan, maar zeker omdat ik iemand anders vraag voor de inbouw wil ik het graag in 1x goed doen, dus als ik dan nu kies om voor HP te gaan dan heb ik geen zin om een aantal maanden later toch maar voor premium te gaan.

@MijnS60: bedankt voor het aanbod, ik ben alleen niet al te vaak in de regio Utrecht, mocht het toch een keer voorkomen dan neem ik via een PB even contact op.

@djgodlike: Ik woon in America (Noord-Limburg), net even de locatie bij mijn profiel toegevoegd. De PA300 heb ik van Rima en ik heb in de mail die ik stuurde gevraagd naar premium speakers, maar die hadden ze niet liggen. Ik kan ze van de week nog wel eens bellen. Wat zijn je zoekwoorden op ebay om de deurpanelen te vinden? Heb zelf al gezocht op o.a. ebay en niets gevonden.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 13.05.2014 - 00:16  ·  #7
Ondertussen heb ik iemand gevonden uit de buurt die wil gaan helpen met de inbouw (knip s70), super dus!

Ben nu nog druk aan het zoeken naar de deurpanelen in mijn kleurstelling met premium speaker aansluiting en dat gaat heel lastig worden. Als dit niet gaat lukken wil ik toch voorin upgraden naar HP speakers. Ik twijfel dan alleen nog over wat te doen in dat geval met de speakers achterin: premium past daar sowieso in, maar achterin premium en voorin HP, geeft dat geen raar totaal klank? Wellicht beter om in dat geval ook maar voor HP achter te gaan?

Hoeft de PA300 na inbouw niet eerst nog ingeleerd/ingesteld te worden (omdat ik nu geen versterker heb)?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 13.05.2014 - 07:02  ·  #8
Volvo heeft ook versies uitgebracht met een combinatie.
Premium in de achterdeuren en High-Performance in de voordeuren.
Dit alles i.c.m. een PA300.
Dus zo raar is die gedachte niet.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 13.05.2014 - 09:57  ·  #9
Quote door Dreamer


Hoeft de PA300 na inbouw niet eerst nog ingeleerd/ingesteld te worden (omdat ik nu geen versterker heb)?


Nope, plug and play
djgodlike
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 43
Berichten: 109
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 13.05.2014 - 21:11  ·  #10
Quote door Dreamer

@djgodlike: Ik woon in America (Noord-Limburg), net even de locatie bij mijn profiel toegevoegd. De PA300 heb ik van Rima en ik heb in de mail die ik stuurde gevraagd naar premium speakers, maar die hadden ze niet liggen. Ik kan ze van de week nog wel eens bellen. Wat zijn je zoekwoorden op ebay om de deurpanelen te vinden? Heb zelf al gezocht op o.a. ebay en niets gevonden.


Als je in America woont, scheelt weer VAT kosten :P

Ik heb gezocht op www.ebay.com : door panel v70 of door panel s60

Ik sprak bij Rima een demonteur welke vertelde dat ze er nog wel een paar hadden staan (achter) voor €45 per paneel... Wellicht een aantal Engelse zeker ;) Maargoed het is misschien het proberen waard.
Ze hebben volgens mij meer dan ze bij kunnen houden, soms moet je misschien zelf even gaan zoeken tussen de kadavers. Let op, ze hebben voornamelijk Engelse auto's!

Versterker monteren is plug&play behalve dat er een foutmelding in het uitlezen zal verschijnen.
Het profiel van jouw/mijn auto is officieel zonder versterker..

Wie weet of Engelse (LHD) Center-speakers moeten passen in RHD?
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 15.05.2014 - 19:26  ·  #11
Heb ondertussen zo'n beetje alle Volvo demontagebedrijven benaderd, de premium panelen in mijn kleurstelling zijn niet te krijgen. Ik laat het voor nu even zitten en ga voor HP voor, premium achter, tweeters voor, tweeters in de D-stijl en natuurlijk de PA300. Dat moet toch een redelijk geluid geven.

Nog een paar vraagjes:
1. In de demontage handleiding las ik dat het goed is om de accu in zijn geheel af te koppelen omdat je anders foutmeldingen in het systeem kunt krijgen. Maakt het uit of je eerst de + of - afkoppelt?

2. Waar kan ik (originele?) bouten/moeren krijgen om de pa300 en de speakers mee te monteren? Tenminste voor de speakers gebruik ik liever bouten+moeren dan popnagels omdat als er een speaker niet goed blijkt te zijn is deze nog makkelijk te vervangen. Of zijn popnagels echt aan te raden?

3. Na lang twijfelen heb ik bij Motrade.nl een GROM USB2 plus module besteld, deze kan ook op mijn HU650 zonder presets knop. Ik heb lang getwijfeld over imiv met een android systeem eraan, maar het feit dat je geen muziek via usb (iPod in geval van imiv) en android op het scherm kunt heeft me doen besluiten toch eerst met een GROM te starten en eens te kijken hoe dat bevalt. Zijn hier nog tips voor de bevestiging van?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 15.05.2014 - 21:19  ·  #12
1. De min kabel afkoppelen volstaat.
Ga je met airbags aan de slag, wacht dan even een kwartiertje, dan is de auto volledig spanningsloos.
2. De versterker zet je vast met moeren.
Deze zijn bij de dealer, sloop, of ijzerwarenzaak te verkrijgen.
djgodlike
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 43
Berichten: 109
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 15.05.2014 - 21:34  ·  #13
Ik had M6 boutjes van de sloop maar deze paste niet zomaar.
Even draad tappen was de oplossing. En dat lukt niet zonder de stoel te verwijderen.

Misschien hoort er wel een maatje kleiner in.
Volgens mij kwam er een kleiner boutje uit de donor auto maar ben hier niet 100% zeker van...

Succes met inbouwen.

Tip: test eerst de kabel en versterker voordat je alles vastzet. ;)

PS. Ben trouwens zeer benieuwd naar je ervaringen met de Grom en het USB streamen (android) van FLAC bestanden. Maar ook het spelen van FLAC van USB stick. Zal de Grom Plus misschien ook 24bits/96khz FLACs aan kunnen ;) Zou te mooi zijn...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 15.05.2014 - 21:59  ·  #14
Schroefdraad reinigen moet je sowieso.
Er zit coating op welke in de fabriek is aangebracht.
En inderdaad, met een draadtap gaat het prima.
Dreamer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: America (Noord-Limburg)
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Audio upgrade

 · 
Posted: 15.05.2014 - 22:11  ·  #15
Ok, zal eens contact opnemen met de lokale dealer voor die moeren. En wat raden jullie aan met de speakers te doen? Kan dat ook met moeren+bouten of toch beter popnagels?

Inderdaad een goede tip eerst even de versterker los te proberen voordat hij helemaal gemonteerd wordt :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0