Auto trekt naar rechts.

 
 
 
 
 
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 19:02  ·  #16
ja, dat is van invloed op je wielvlucht als hij naar binnen/buiten en op je askanteling en of naloop als hij naar voren of naar achteren is verplaatst. indirect kan de sporing ook nog meeveranderen..

als je je stuurbekrachtiging wilt uitsluiten zul je een stukje moeten rollen met de motor uit.. dan pompt je pomp niet.. als de snelheid hoog genoeg is kan je evengoed nog wel sturen/corrigeren maar als het trekken dan weg is, is het wèl je stuurhuis..
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 19:24  ·  #17
Op de drie moeren bovenaan de veerpoot zit zo weinig speling, dat kan nooit het verschil maken tussen goed sturen en slecht sturen. Ik heb het meerdere keren losgehad dus ik weet hoe weinig camber verstelling daarmee te bereiken is.
Stel dat je een krom subframe hebt, dan is die te vervangen, is veel werk, maar is te doen. Maar een goede uitlijner moet erachter komen dat er iets niet klopt als je een krom subframe hebt.
En ga naar een gerommeerde uitlijner, die op alle vier de wielen uitlijnt (wist niet eens dat er nog op alleen de voorwielen wordt uitgelijnd....) en dan moet het goed komen of duidelijk worden wat er loos is.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 20:42  ·  #18
Mijn stuurhuis is in ieder geval een paar maanden geleden geflushed. Daarvoor en daarna in ieder geval geen klachten gehad. Alleen draait ie nu iets soepeler en heeft iets minder commentaar bij maximale stuuruitslag bij lage snelheden.

Maar we zullen eens op zoek gaan naar een gedegen uitlijner in de buurt van Eindhoven...
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 21:54  ·  #19
Bij het vervangen van je veren, zijn de 2 bouten waarmee de veerpoot aan het fusee-stuk zitten los geweest. En daar zit behoorlijk ruimte op de gaten waarmee je je camber behoorlijk verkeerd kunt zetten. Goed afstellen is lastig. Mijn uitlijner heeft wel een keer of 6, 7 de bouten iets moeten lossen, auto iets liften/zakken, vastzetten en stand aflezen, tot links en recht hetzelfde waren. Bij een standaard uitlijning kijken ze vaak alleen maar of hij in de tolerantie zit, maar als de één aan de bovengrens zit en de ander aan de ondergrens, dan ga je dit echt wel merken. En als je frame krom zou zijn, dan zouden ze dit ook aan de fusee-hoek moeten kunnen meten. Die is helaas niet afstelbaar.
StephanD
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 42
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 23:35  ·  #20
Quote door Arnoud_

Maar we zullen eens op zoek gaan naar een gedegen uitlijner in de buurt van Eindhoven...


Mijn V70 trok, direct na aankoop van de auto, ook naar rechts op nieuwe banden.
Als ik het stuur los liet draaide het iets naar rechts.
Ook met de nieuwe winterset deed ie hetzelfde.

Ik heb onder de auto wat proberen te meten. Er leek een klein verschil te zitten tussen de positie van de voorwielen. Rechts stond ca 3mm verder naar achter.
De verkopende Volvo dealer heeft hem 2 keer zonder resultaat uitgelijnd en vond het na afloop "acceptabel", het zou aan de weg liggen. Op de uitdraai stond alles binnen tolerantie.

Daarna bij een willekeurige Euromaster laten controleren.
Daar gaf de bank andere waarden aan. Na correctie trok ie echter nog even veel naar rechts, alleen stond het stuur toen alleen recht als de auto naar rechts trok, maar bij rechtuit niet meer.

Toen naar Dassen in Eindhoven geweest.
Er zat een klein verschil in caster (askanteling), wat ik dus zelf ook gemeten had.
Dat verschil veroorzaakte dat de auto iets naar rechts trok. Caster was niet af te stellen.
Ze hebben dit gecorrigeerd door het camber (wielvlucht) rechts zo negatief mogelijk te maken, en links zo positief mogelijk op de speling in de boutgaten van de veerpoot. Dat zorgt ervoor dat ie wat tegenstuurt.
Alles staat nog steeds binnen de toleranties en sindsdien gaat ie wel mooi rechtdoor!
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 11.06.2016 - 01:13  ·  #21
Ben het eens met opmerkingen betreffende naloop en caster. Idd over het algemeen niet instelbaar, maar wel van storende invloed indien afwijkend tgv schade of de- en montege van onderdelen, waarbij onderdelen nooit exact op zelfde plek terug zullen komen.

Als ik even terug mag naar vraag van 64hansb (TS): Benieuwd naar update.

Grt
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 15.06.2016 - 23:30  ·  #22
Ik heb gisteren de rechter veerpoot iets verzet in de carrosserie. Ik had zelf voordat ik de veerpoot los had gehaald gemarkeerd waar de schroeven zaten, en bij het monteren van de nieuwe veren had de garage ze net iets anders in de auto terug gezet. Niet veel, maar net een halve centimeter verschil gok ik. Bij navraag zeiden ze bij de garage dat dat niets uit zou maken.

Maar eigenwijs toch maar eens de poot losgehaald en terug op de originele plek gezet (meteen ook een paar nieuwe moeren kunnen halen want het schroefdraad was ook aan gort na een paar keer los en vast zetten) en na een paar testritjes heb ik het gevoel dat hij iets minder naar rechts trekt dan dat hij deed, maar hij gaat nog niet in een rechte lijn.

Dus vanmiddag maar een afspraak bij Dassen in Eindhoven gemaakt om volgende week vrijdag de boel te laten afstellen. Het zal me benieuwen.
ArjanV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 01.07.2016 - 12:13  ·  #23
Beste Arnoud_

Graag verneem ik de resultaten van de uitlijning bij Dassen..
Mijn v70 trekt helaas ook nog steeds naar rechts , mijn stuur moet ik een aantal graden naar links draaien om rechtuit te rijden..
reeds 2 maal laten uitlijnen (bandenwissel rondom / zomer winter etc etc) zonder resultaat

Mvg

ArjanV70
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 01.07.2016 - 12:36  ·  #24
ah, had ik de reply alleen in een ander topic gezet. Hierbij mijn verhaal van vorige week:



Bij Dassen in Eindhoven de auto opnieuw laten uitlijnen omdat hij ook na eerdere pogingen om de auto te laten uitlijnen ("hij is nu goed meneer hoor, kijk maar op de computer. Oh, ja hij trekt wel naar rechts, dat krijgen we er niet uit" bij een andere Profile). Gezellig met Johan zitten keuvelen maar het eindresultaat is dat hij EINDELIJK weer recht vooruit gaat! :thumb:



Daarna moest er nog wel een foto van de auto gemaakt worden voor het digitale plakboek van de monteur :D

olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 01.07.2016 - 13:14  ·  #25
En vaak zit het rechts trekken links , en niet rechts .
ArjanV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 04.07.2016 - 14:00  ·  #26
Goed om te horen dat het zich heeft geloond..!
lijkt me goed dat ik daar ook eens een afspraak maak..

zo te zien zat de "grootste" aanpassing in de wielvlucht en de sporing..
mbt de wielvlucht: heeft hij de veerpoot (3 moeren) aan de bovenkant losgedraaid? of heeft hij dit op een andere manier gedaan ?


Mvg

ArjanV70
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 04.07.2016 - 15:27  ·  #27
De bovenkant van de veerpoot is niet los geweest, maar wel de twee grote bouten waarmee de schokbreker aan de onderkant aan het fusee-stuk vast zit.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 04.07.2016 - 21:41  ·  #28
@ 64hansb (TS), nog updates?
Heb je iets kunnen doen met de gedeelde ervaringen?
ArjanV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 05.07.2016 - 08:27  ·  #29
Quote door Arnoud_

De bovenkant van de veerpoot is niet los geweest, maar wel de twee grote bouten waarmee de schokbreker aan de onderkant aan het fusee-stuk vast zit.


Bedankt voor je info, ik heb al eens eerder gelezen dat er een marginale maar invloed hebbende speling in de betreffende bouten zit.

Mvg

ArjanV70
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1482
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 28.01.2018 - 19:54  ·  #30
Oud topic, maar het heeft wel mijn interesse. Lees ik het nu goed dat de auto van Arnoud uitspoor heeft gekregen? Ik dacht en lees in andere topics dat je een stabielere auto krijgt met een klein beetje toespoor?
Ik weet niet precies hoe het nu bij mij staat, maar merk wel dat ik een auto heb die vrij gevoelig is voor zijwind.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0