Auto trekt naar rechts.

 
 
 
 
 
64hansb
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lemele
Leeftijd: 60
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 08.06.2016 - 20:51  ·  #1
Beste V70 rijders!!
Ik rij nu ruim anderhalf jaar tot volle tevredenheid in mijn XC70 uit 2001.
Maar..... na het monteren van mijn zomer banden, Continental 215/60-17 op Oreander velgen, trekt de auto continue naar rechts. Met de winterbanden, Continental TS 850 Winter 215/65-16 op Tellus velgen, deed de auto dat nagenoeg niet.
Mijn uit-lijner heeft al van alles geprobeerd en krijgt hem ook niet goed. :devil:
Navraag zo links en rechts lijkt het er op dat de kwaal in het stuurhuis zit. De plunjers zouden intern lek zijn.
Wie kan mij er wat meer over vertellen?
Zijn dit dure reparaties? (Of moet de de auto, na ruim 400.000km, inruilen!! :D)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 08.06.2016 - 22:42  ·  #2
Waarom zou het in het stuurhuis zitten als hij het met winterbanden niet doet?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 08.06.2016 - 22:45  ·  #3
Ik zou t eerst in de banden zoeken. Gezien de wissel. Maar bij mij is t naar rechts trekken opgelost sinds de oude baas bij Bandenprof in almere de achterkant heeft uitgelijnd. Volgens hem belangrijker dan de voorzijde. Wordt meestal overgeslagen. Hij zei als t onderstel niet recht op t chassis staat kun je voor blijven uitlijnen maar dat is t probleem niet.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 08.06.2016 - 23:42  ·  #4
Stuurhuisprobleem en/of uitlijnfout exact gelijk met wielwissel ontstaan? Zeg nooit "nooit", maar als we het nu over kans hebben...

Ik geloof dit dus niet. Mijn gedachten:
- Auto had reeds uitlijnfout (stoepje gepakt?). De zomerbanden zijn daar gevoeliger voor door de stijvere wang (60 tegenover 65) en mogelijk ook nog eens stijvere carcasopbouw. Je zomerbanden sturen daardoor strakker, maar zijn gevoeliger voor spoorvorming, en waarschijnlijk ook voor uitlijnfouten.
- banden met draairichting / schuine slijtage links/rechts omgekeerd gemonteerd? (Scheve slijtage = indicatie uitlijnfout).
- Basale oorzaakanalyse techniek: winterwielen terug onder de auto. Probleem verdwenen? Zo ja, oorzaak in wielen/banden of montage, niet in de auto. Zo nee, oorzaak in auto. Indien niet verdwenen, maar minder ernstig, dan oorzaak in auto, maar is het eerder niet opgevallen door verschil in gevoeligheid banden icm feit dat je er nu wel alert op bent.
- Grrroovedude heef gelijk: eerst bij de banden zoeken, en een verkeerd sporende achteras stuurt effectief steeds één kant op. Dan wordt het lastig rechtuit rijden.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 08.06.2016 - 23:58  ·  #5
Eens. Met terugmonteren winterwielen ook nog even la/lv en ra/rv wisselen voor een vergelijk. Als t probleem dan terugkomt denk ik dat je winterwielen in je 'normale' setup het basisprobleem 'corrigeren' door een fout in een van se winterbanden en dan zit t dus in de achteras.

Dus ook eerst achteras uitlijnen en daarna pas de voorzijde.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 09.06.2016 - 00:08  ·  #6
Overigens, stuurhuisprobleem merk je door 'terugduwen' van het stuur op rotondes enzo. Als je dat niet hebt is er niets mis met je stuurhuis. Geloof me. Ik heb mn stuurhuis ten onder zien/voelen gaan... in 1500km van frankrijk naar almere...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 09.06.2016 - 22:57  ·  #7
Even een ervaring delen.....
Heb bij mijn eerste Volvo eens 4 banden tegelijk laten wisselen.
Nadien trok deze ook naar rechts.
Op de uillijnbank leek alles precies goed te staan.
Toen een andere set banden gemonteerd en het probleem was in een klap weg.
Let wel, we hebben het hier over een gerenomeerd merk, dus ook daar gaat wel eens iets fout.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 09:34  ·  #8
Mijn auto trekt zowel op mijn winterbanden als op mijn zomerbanden naar rechts... En is zowel door Profile op de computer als door Frank uitgelijnd. En nog trekt ie naar rechts.

Enig idee waar ik moet beginnen te zoeken?

Het is zo ernstig dat als ik tijdens het rijden mijn stuur loslaat ik binnen 100m in de berm sta.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 10:44  ·  #9
Frame en subframe nameten. Als ie een keer een tik heeft gehad kan je frame krom zijn. Auto op de brug en diagonaal meten.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 11:21  ·  #10
Quote door grrroovedude

Frame en subframe nameten. Als ie een keer een tik heeft gehad kan je frame krom zijn. Auto op de brug en diagonaal meten.


Mocht ik een keer in de buurt van een brug zijn zal ik dat eens doen. Stel deze is krom, is dat te herstellen (financieel zinnig)?

Ik heb het gevoel dat het naar rechts trekken is begonnen toen de Eibach veren rondom geplaatst zijn. Zou het kunnen dat de stand van een veerpoot bijvoorbeeld dit veroorzaakt?

En ik weet dat de auto in 2004 een flinke tik heeft gehad, maar toen zou natuurlijk alles gerepareerd moeten zijn. Toch?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 13:14  ·  #11
Stand van je veerpoot kan zeker van invloed zijn.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 13:21  ·  #12
En kan het dan zijn dat de veerpoot verkeerd staat, maar de uitlijning zegt dat alles OK is?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 17:26  ·  #13
Lijkt me wel. toespoor en camber worden uitgelijnd, maar niet de stand van de wielen l/r t.o.v. elkaar (m.a.w. bij uitlijnen kijk je normaal niet of de as wel haaks op de body staat). Voor zover ik weet.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 17:39  ·  #14
Hoe wil je een veerpoot verkeerd zetten en dat niet bemerken met uitlijnen?
Lijkt me dat je dat toch ook onder de motorkap aan de bovenkant van je schokbreker moet kunnen zien.

Wat je op het circuit nog wel eens kunt zien als een formule auto niet goed is, is dat ie als het ware als een hondje (scheef) over de baan gaat. Weet je of je auto wel recht staat als je een rechte lijn rijdt?

Een andere "domme" vraag misschien, maar, ligt het niet aan je stuurhuis, interne lekkage waardoor hij uit de rechtuit stand wordt gedrukt?

Edit: De "domme" vraag noemde je zelf al in de openingspost.
Hydroline al een een belletje gedaan? Wellicht dat hij je tips kunt geven om tot een diagnose te komen.

Wat doet het stuur eigenlijk als je de auto op bokken hebt staan en de voorwielen vrij van de grond zijn?
Neigt het dan ook naar rechts??
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Auto trekt naar rechts.

 · 
Posted: 10.06.2016 - 18:12  ·  #15
De bovenste drie bouten waarmee de veerpoot in de carosserie vast komt te zitten, zitten niet precies meer op de plek waar ze oorspronkelijk gezeten hebben.

Voordat ik ze de eerste keer los heb gehaald heb ik de plaats omcirkeld om ze op dezelfde plek terug te kunnen zetten, maar bij het voor de tweede keer vervangen van de veren (door een garage) zijn ze niet precies op dezelfde plek weer vastgezet. Zou dat uit kunnen maken?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0