Automaat issues + foutcodes

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 20.06.2016 - 11:21  ·  #1
Vorige week mijn 'nieuwe' S60 opgehaald. Helaas heeft de automaat wat kuren, maar dat wist ik van tevoren, of althans voor zover de vorige eigenaar mij heeft ingelicht.

Om te beginnen heeft de auto een klein jaar geleden een Flush gehad bij een Bosch service center. Deze kostte 165 euro, wat mij toch aan de lage kant lijkt. Of het verband houdt met de volgende issues weet ik niet maar het is het vermelden waard.

De auto rijdt op zich niet slecht met de automaat, de overgangen zijn voelbaar maar niet enorm 'bokkend' of hinderend, ik heb in ergere automaten gereden.
Wel is er een probleem bij stilstand; rem ingetrapt bij een stoplicht bijvoorbeeld. Vaak krijg ik na een aantal seconde een schok, soms ook weer niet. Soms blijft de auto stilstaan na het loslaten van de rem en gaat na 1-2 seconden met een schok weer rijden.
Heel soms voel ik ook een kleine schok als hij moet terugschakelen, maar dit kan ook aan mij liggen (vind het nog moeilijk precies te bepalen wanneer wat gebeurt).

De auto is vorige week (door de vorige eigenaar, op mijn aanwijzen) uitgelezen en daar kwamen de volgende bak-gerelateerde meldingen uit:

ECM-530D - Storingscode in regeleenheid voor de versnellingsbak - Onjuist signaal

TCM-012A - Neutraalregeling Bediening neutraalstand

TCM-012B - Neutraalregeling Geen bediening neutraalstand


Nu begrijp ik dat het bonken bij het stoplicht verband houdt met de TCM codes, maar wat moet ik nu doen? Helpt een goede flush (TPR/GS Powerflush bijvoorbeeld) en een reset? Moet er een onderdeel worden vervangen?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 20.06.2016 - 13:45  ·  #2
Ik zou direct naar Gery Slot bellen (GS Powerflush). Die kan je waarschijnlijk door de telefoon al wel vertellen in welke richting je moet gaan denken. En 165,- voor een flush... Ben ik nog niet tegengekomen hier.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 20.06.2016 - 15:03  ·  #3
Gery is op vakantie, heb TPR gebeld, die hanteert dezelfde methode, machines enz. en werkt veel samen met Gery. En zit hier 20min vandaan :-) En hij had meteen vanavond een plekje vrij, dus op hoop van zegen! Ik dacht dat dit makkelijk een paar weken kon duren, vandaar deze vragen om te zien of ik alvast zelf wat kon nakijken.

Maar inderdaad, € 165,- voor een flush. En niet eens bij B. de Haas... :bandit:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 20.06.2016 - 20:58  ·  #4
Quote

Om te beginnen heeft de auto een klein jaar geleden een Flush gehad bij een Bosch service center. Deze kostte 165 euro, wat mij toch aan de lage kant lijkt


Lijkt me niet meer dan een drain & kill geweest te zijn. Ook gezien je klachten op dit moment
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 20.06.2016 - 22:03  ·  #5
En, al iets bekend ?
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 21.06.2016 - 07:06  ·  #6
Ben ook erg benieuwd
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 21.06.2016 - 09:03  ·  #7
Gisteren bij Raymond geweest en een erg gezellige avond gehad, over van alles en nog wat gepraat, wat onderdelen bij hem besteld, meldingen gewist en uiteraard de bak geflushed. En man man, wat een bagger kwam er uit, ondanks dat dat relatief kort geleden nog elders was gedaan. Gitzwarte olie en het stonk enorm. Wat dat betreft was het dus ook wel nodig.

Met Raymond achter het stuur eerst een paar rondjes om het pand gereden en hij gaf al aan dat de bak in principe mooi schakelt. Dat er af en toe een bonk zit bij het schakelen van en naar D zal voornamelijk aan de motorsteun + baksteun liggen.

Op de terugweg om 20:30 genoten van een heerlijk schakelende bak, alle foutmeldingen verdwenen en een heerlijk ritje naar huis. Maar ja, wat heb je rond 20:30 vooral niet..? Juist, files.

Vanmorgen vol goede moed in de auto gestapt richting Amsterdam en direct in de file. Na direct een paar keer gebonk bij stilstand (ofwel na een 30-40 seconden stilstaan uit het niets een bonk, of bij het loslaten van de rem een seconde geen reactie, dan een bonk en dan beweging) kwam de melding 'versnellingsbak service' weer terug <_<

Quote door VolvoS60Racer

Dit soort foutmeldingen zijn meestal geen goed teken. En mocht je ze met goed spoelen wel op kunnen lossen, meestal is het kwaad dan toch al geschiedt.

Heeft de bak niet de juiste software? Als ik het zo lees zit de automatische neutraal stand er nog op.

Die moet er zsm af. Met Service 2.0 bij dealer kun je in ieder geval zorgen dat de auto de juiste ECM + TCM software heeft. Hopelijk succes.


Dat is precies wat ik nu dus ookvermoed, het probleem kwam namelijk pas weer terug na het filerijden en dus na een paar 'klappen' tijdens het stilstaan. Die automatische neutraalstand is dan toch een soort tijdelijke ontkoppeling van de bak bij langer dan x-seconden stilstaan? Dat sluit echt perfect aan op mijn issues..

Zou ik trouwens gewoon de dealer kunnen bellen en vragen naar "service 2.0"? Is dat een ding of heb je die naam er zelf aan gegeven :lol:
En de hamvraag... kostdat?

Quote door Steve

Lijkt me niet meer dan een drain & kill geweest te zijn. Ook gezien je klachten op dit moment


Hoe bedoel je precies, Steve?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 21.06.2016 - 09:25  ·  #8
Drain en fill is volgens mij niks meer dan leeg laten lopen Vd automaat en weer vullen.

Is goedkoper dan een echte flush waarbij ook meer olie gebruikt wordt
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 21.06.2016 - 10:23  ·  #9
Is dat nog te vinden met Vida welke softwareversie de bak gebruikt?
Of moet je dan echt naar de dealer?
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 21.06.2016 - 15:03  ·  #10
De dealer in Lijnden heeft pas over 2 weken tijd, die in Hilversum volgende week.. dus moet nog een weekje wachten op de software update <_< Volgens de vriendelijke medewerker kost het aanhangen van de apparatuur al 25 euro nogwat en het downloaden van de software nog eens een paar tientjes. Dat heb ik echt nog nooit gehoord, herkent iemand dit?

Ik lees ook van alles over de B4 Servo cover, die vervangen zou ook een hoop ellende verhelpen... Maar wat is nu wijsheid? De bak schakelt prima maar heeft eigenlijk alleen problemen bij stilstand, althans voor zover ik heb kunnen ontdekken. >_<
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 21.06.2016 - 15:07  ·  #11
Klopt, software updaten kost (goud) geld bij de dealer, afhankelijk van welke software ergens tussen de €35,- en €110,- geloof ik.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 21.06.2016 - 15:10  ·  #12
Quote

Volgens de vriendelijke medewerker kost het aanhangen van de apparatuur al 25 euro nogwat en het downloaden van de software nog eens een paar tientjes.


Tja, dat heet "eerlijk" geld verdienen.
Alleen al daarom zie je mij niet meer terug bij een dealer.
Als ik ergens het gevoel heb een poot uitgetrokkennte worden is het daar wel.

Maar ja, soms kun je niet anders en dat weten zij ook.....
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 21.06.2016 - 16:17  ·  #13
Om een heel lang verhaal heel kort te maken.
-bak gespoeld, de atf sprak boekdelen.
-foutcodes gelezen.
-ecm en tcm geen communicatie
-stekker verbinding op de bak op en af gedaan.
-relais gewisseld
-olie degradatie reset
-foutcodes gewist. Alles bleef weg.

Motorsteunen waren niet zo goed meer, dragen ook bij met kloenk...

Op dat moment was er niets anders te doen dan rijden en kijken wat de bak ging doen verder.
Relaas gelezen...
Ik twijfel sterk aan b4, en of deze nog de vrijschaking zal hebben. Hij was dealer onderhouden, althans de 1e 2 ton.
Relais gewisseld, die kunnen nog wel eens gek doen wbt communicatie ecm en tcm, kan echter ook een kabelboomkwestie zijn ( zeldzaam bij volvo maar het kan...)
Dan de 0 stand die niet gezien wordt.... die is vaak een kwestie van communicatie, weer de relais etc...
Dan is het een feit dat de pnp schakelaar op de 5 en 6 trapsbakken zelden kapot gaan.
Dat is meer een euvel bij de 4 traps bakken.
Maar ook die kan natuurlijk niet meer heel lekker zijn na 375k.
Ik denk dat de v2 mogelijk wel zinnig kan zijn en zien wat dat gaat brengen.
En ik zou aanraden maar eens flink te rijden na de spoeling, de vervuiling in de bak was niet mis...
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 21.06.2016 - 16:18  ·  #14
Ik vind het moeilijk in te schatten. Ik rijd nu rond met een verder prima schakelende bak, ik heb eigenlijk alleen problemen bij stilstaan met voet op de rem en 1x bij sterk afremmen, maar rijd wel rond met de melding 'transmissie service'.

Zou het met nieuwe software zijn opgelost? Ik hoop het, want solenoids vervang je volgens mij niet even 123. Hoewel ik daar óók verchillende verhalen over hoor... :-|

**Edit: Klopt Raymond, het is een zoekwerkje. Zoals ik al aangaf helpen de huidige motorsteunen ook niet echt maar die foutmelding en de ergste 'boenk' wil ik er wel uit hebben. Ik lees hier en elders best veel over de software update, maar Volvo Buitenweg (hilversum) had het steeds over een update met resetten en inleren van de bak. Is zoiets niet via VIDA te doen of moet die echt via de dealer?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat issues + foutcodes

 · 
Posted: 21.06.2016 - 16:54  ·  #15
Ik ben niet overtuigd dat opnieuw inleren de oplossing zal zijn in deze.
Ja. Ik kan dat natuurlijk doen, zowel de snelle als de lange versie.
Ik denk niet dat het een solenoid kwestie is, ook geen foutmeldingen op 1 of meer solenoids. Als daar 1 van rot is zal dat meteen uit te lezen zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0