Automaat lekt vloeistof

Vee70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Automaat lekt vloeistof

· 
Posted: 20.04.2025 - 12:00  ·  #1
Beste mede-V70 liefhebbers,

Tijdens mijn maandelijkse check viel het mij op dat onder de automaat wat vloeistof lekt (lichtrode vloeistof).

Deze lek is mij opgevallen na het spoelen van de bak bij de garage.

Daarbij heb ik ook een onderdeel met O-ring gevonden die er geleefd uitziet en waar vermoedelijk ook de vloeistof uit komt lopen. Ik heb een foto toegevoegd ter verduidelijking.

Heeft iemand ervaring dan wel tips betreft het vervangen van deze O-ring? Moet ik bijvoorbeeld de bak leeg laten lopen, O-ring vervangen en daarna de bak weer voorzien van verse vloeistof?

Ik verneem graag jullie adviezen.

Hartelijke groet en fijne pasen,

René
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Automaat lekt vloeistof

· 
Posted: 20.04.2025 - 12:53  ·  #2
Ik zou het even schoonspuiten met remmenreiniger en dan kijken wat er terugkomt. Die leiding voorop zal naar de koeling gaan, die ziet er niet zo smerig uit. Evt de klem iets vaster zetten.
Die andere...ziet er iets anders uit dan mijn P3 geartronic. Indien hetzelfde systeem werd toegepast heeft deze 1 grote alu ring (gelijkaardig aan motorolie-aftapplug) en 1 klein schroefje middenin, die heeft een rubber O-ring. Beide kunnen wat lekken als ze niet goed werden vastgezet.
Wel zonde om de schone olie te laten weglopen... al moet je het wel héél schoon opvangen wil je het kunnen hergebruiken denk ik.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2025 - 13:00  ·  #3
Er is duidelijk al eerder gesleuteld aan de automaat gezien het gesmeer met vloeibare pakking .
Dus inderdaad eerst bak eens geherl schoon maken , om duidelijk te kunnen zien waar het lekt .
De betreffende buis die naar de koeler loopt kun je gewoon verwijderen en de afdichting vervangen , er zal wat olie uitlopen , maar bak loopt niet leeg , je zal oliepeil moeten controleren en bijvullen .
Vaster aandraaien vind ik geen goed idee , je verhelpt lekken zelden , en risico dat de boel kapot gaat , gewoon even nieuwe afdichtingen kopen , kosten zijn het niet .
Vee70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 11:31  ·  #4
Bedankt voor de reacties.

Ik heb de onderkant schoongemaakt en het lijkt uit de dichting te komen waar de buis naar de koeler zit en dan een plas te vormen op de plek waar de afdichting zichtbaar is.

Ik zal ook het oliepeil even nakijken en desnoods bijvullen.

En dan even kijken wat dit gedaan heeft.

Ik kom erop terug.

Hartelijke groet,

René
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 14:35  ·  #5
Nieuwe O ring op de slang doen misschien?
Ik heb deze slang in mijn auto meerdere keren los gehad, en weer vast. Nooit de O ring vervangen, geen lekkage.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0