Automaat lekt vloeistof

Vee70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Automaat lekt vloeistof

· 
Posted: 20.04.2025 - 12:00  ·  #1
Beste mede-V70 liefhebbers,

Tijdens mijn maandelijkse check viel het mij op dat onder de automaat wat vloeistof lekt (lichtrode vloeistof).

Deze lek is mij opgevallen na het spoelen van de bak bij de garage.

Daarbij heb ik ook een onderdeel met O-ring gevonden die er geleefd uitziet en waar vermoedelijk ook de vloeistof uit komt lopen. Ik heb een foto toegevoegd ter verduidelijking.

Heeft iemand ervaring dan wel tips betreft het vervangen van deze O-ring? Moet ik bijvoorbeeld de bak leeg laten lopen, O-ring vervangen en daarna de bak weer voorzien van verse vloeistof?

Ik verneem graag jullie adviezen.

Hartelijke groet en fijne pasen,

René
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Automaat lekt vloeistof

· 
Posted: 20.04.2025 - 12:53  ·  #2
Ik zou het even schoonspuiten met remmenreiniger en dan kijken wat er terugkomt. Die leiding voorop zal naar de koeling gaan, die ziet er niet zo smerig uit. Evt de klem iets vaster zetten.
Die andere...ziet er iets anders uit dan mijn P3 geartronic. Indien hetzelfde systeem werd toegepast heeft deze 1 grote alu ring (gelijkaardig aan motorolie-aftapplug) en 1 klein schroefje middenin, die heeft een rubber O-ring. Beide kunnen wat lekken als ze niet goed werden vastgezet.
Wel zonde om de schone olie te laten weglopen... al moet je het wel héél schoon opvangen wil je het kunnen hergebruiken denk ik.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.04.2025 - 13:00  ·  #3
Er is duidelijk al eerder gesleuteld aan de automaat gezien het gesmeer met vloeibare pakking .
Dus inderdaad eerst bak eens geherl schoon maken , om duidelijk te kunnen zien waar het lekt .
De betreffende buis die naar de koeler loopt kun je gewoon verwijderen en de afdichting vervangen , er zal wat olie uitlopen , maar bak loopt niet leeg , je zal oliepeil moeten controleren en bijvullen .
Vaster aandraaien vind ik geen goed idee , je verhelpt lekken zelden , en risico dat de boel kapot gaat , gewoon even nieuwe afdichtingen kopen , kosten zijn het niet .
Vee70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 11:31  ·  #4
Bedankt voor de reacties.

Ik heb de onderkant schoongemaakt en het lijkt uit de dichting te komen waar de buis naar de koeler zit en dan een plas te vormen op de plek waar de afdichting zichtbaar is.

Ik zal ook het oliepeil even nakijken en desnoods bijvullen.

En dan even kijken wat dit gedaan heeft.

Ik kom erop terug.

Hartelijke groet,

René
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 22.04.2025 - 14:35  ·  #5
Nieuwe O ring op de slang doen misschien?
Ik heb deze slang in mijn auto meerdere keren los gehad, en weer vast. Nooit de O ring vervangen, geen lekkage.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vee70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.05.2025 - 09:29  ·  #6
Ik heb de O ring vervangen, deze had een lichte beschadiging.

Ook het peil van de vloeistof nagekeken. Bij een koude motor geeft de stok aan dat de bak teveel vloeistof bevat, zelfs voorbij de indicatie van een warme motor zit er vloeistof op de stok.

Na een lange rit de onderkant geïnspecteerd en deze bleef droog.

Echter met de nieuwe O ring vormt zich op den duur toch een vochtige plek van vloeistof onder de bak (de vierkant op de foto). Vanochtend lag er zelfs een vochtige plek op de oprit.

Het is duidelijk dat ergens de vloeistof de kans krijgt om weg te sijpelen maar kan de te grote hoeveelheid vloeistof de oorzaak zijn in de vorm van overdruk in de bak?

Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Hartelijke groet en een fijne Bevrijdingsdag,

René
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.05.2025 - 09:45  ·  #7
Ik denk het wel, want de bak is een gesloten systeem, er zit geen overdrukventiel o.i.d. op bij mijn weten. Of hij helemaal luchtdicht is, is ook maar de vraag, maar ik zou denken van wel. Bij toename temperatuur zet de olie en de lucht in de bak uit, maar kan nergens naartoe, dus de druk in de bak neemt toe. Als er dan teveel olie in zit, zou dat kunnen bijdragen aan een te hoge druk en dus wat lekkage. Ik zou het niveau zeker goed zetten. In een motor wil je ook niet teveel olie hebben, er is een juist peil om een reden.
Mijn geartronic bak heeft geen peilstok, maar ik verving een tijd geleden de olie gedeeltelijk, meermaals en zette aan het eind van de procedure het olieniveau op het juiste peil, en merkte dat daardoor de bak beter ging schakelen direct na die oefening (gaat middels een aftapbuisje bij de geartronic - en dat moet binnen een heel specifiek temperatuurbereik, om de juiste hoeveelheid olie over te houden ivm de uitzetting van de olie bij temperatuurstijging).
Vee70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 06.05.2025 - 09:30  ·  #8
Oké, dus als ik het goed begrijp moet ik wat vloeistof laten weglopen uit de versnellingsbak en het peil in de gaten houden?
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.05.2025 - 18:55  ·  #9
Zoek maar is op YouTube dan vind je wel een filmpje van de standpijp voor olie-niveau van de bak .
Vee70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 27.05.2025 - 11:25  ·  #10
Terugkomend op dit onderwerp;

Op advies van de garage wat talkpoeder onder de bak aangebracht.

Lek bleek dus echt uit de buis te komen die naar de koeler gaat. De originele Volvo O - ring was om de een of andere reden niet afdichtend genoeg.

Op een Engels Volvo forum twee gevallen gevonden met hetzelfde probleem. Zij hadden een dikkere O - ring toegepast. Ik heb naast de originele Volvo O - ring ook een extra ring aangebracht, dit heeft het lekken verholpen.

Waarom de originele ring toch problemen bleef geven is mij een raadsel maar klaarblijkelijk is het extra afdichten van de buis de oplossing.
olaf
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.05.2025 - 16:21  ·  #11
Dat is grappig , ik heb dat ook los gehad , om de olie te spoelen , en dacht nog dat zit er los op , nu lekt ie van mij niet , dus blijf er af , maar het gaat dus niet altijd goed .

Selected quotes for multi-quoting:   0