Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 
 
 
 
 
V7TIG
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg
Leeftijd: 59
Homepage: mc-en-t.nl
Berichten: 27
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.08.2014 - 07:56  ·  #1
Hallo allemaal,

Ik heb een XC70D5 met geartronic die ik wil laten chippen.
Moet de automaat opnieuw ingeregeld worden?
Zo ja, hoe doe je dat?

Bij voorbaat dank voor jullie reakties.

Gr. Marcel.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.08.2014 - 09:21  ·  #2
Voor zover ik weet is het niet nodig om de automaat opnieuw in te regelen na een chiptuning. Een software aanpassing is vaak wel mogelijk, om de automaat bijvoorbeeld sneller of anders te laten schakelen, maar noodzakelijk is het niet.
Denk er overigens wel om dat het maximum toegestane koppel voor een GearTronic lager is dan dat wat de handbak mag hebben, maar daarover kan iemand anders of de chipper je vast meer vertellen. ;-)
Automaat inregelen gaat overigens met de computer eraan volgens mij, waarna een speciaal programma gestart wordt waarmee een tijdje gereden wordt zodat alles weer leert hoe en wat.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.08.2014 - 09:27  ·  #3
De inleermodus valt via VIDA in te stellen. De juiste module kiezen, Geavanceerde instellingen ingaan, en kan je de modus inschakelen. Echter de past de automaat zich gedurende de rijtijd aan aan de rijstijl. Als het ware is de automaat continu jou rijstijl aan het analyseren en past de schakelmomenten aan op je rijstijl.

Omdat de automaat zich aanpast vraag ik me af of dit nodig is. Echter is de modus snel & makkelijk te activeren door een lid met VIDA, so if you want it, you can do it ! Kan geen kwaad, opnieuw inleren?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.08.2014 - 09:36  ·  #4
Bij mij was er wel een riedeltje van 5x halfgas optrekken en even stilstaan na het chippen. Dennis kan je er het fijne wel van vertellen evt.
V7TIG
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg
Leeftijd: 59
Homepage: mc-en-t.nl
Berichten: 27
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.08.2014 - 11:49  ·  #5
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik meen me te herinneren dat Gerrie Slot ook iets soortgelijks deed na het flushen van de versnellingsbak.

Tijdje met 1800 tpm rijden, even wachten met motor stationair, vervolgens nog een keer etc.
Gr. Marcel.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.10.2014 - 01:25  ·  #6
wellicht anders een idee on een paar weken na het tunen de bak te spoelen en opnieuw versneld in te leren en de olieteller ook weer op nul te zetten zodat de bak vanaf de parameters voor nieuwe atf extra snel inleert,

maximaal koppel ligt sowieso heel kritiek voor een automaatbak dus is het belangrijk om redelijk frisse atf in de bak te hebben, toch is het beter dat pas een tijdje na de tuning te doen zodat de extra hoeveelheid afgeslepen harde metaaldeeltjes die na de inloopperiode van de bak met het hogere koppel zijn opgenomen in de atf, daarna samen met de oude atf kunnen worden geevacueerd,

groet,

VarioClean
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.10.2014 - 08:51  ·  #7
Onzin, een 5 en 6 traps zijn adaptief en stellen zichzelf in.

Het resetten van de oliedegradatieteller is bij een Powerflush standaard procedure, maar het resetten in opnieuw inleren doe je alleen als daar noodzaak voor is.

Daar heb je 2 varianten van, de lichte adaptiewaarden inlering, en de hele zware inleerprocedure, die kan wel een 30 minuten duren ( met het oranje driehoekje en de melding baktemperatuur )

De laatste 2 moet je niet als standaard procedure toepassen, als hij goed schakelt voor de flush blijft een zinnig persoon daar van af, het voegt niets toe, maar haalt wel alle soms door honderd duizenden km's opgebouwde goede schakel momenten in 1 klap weg.

Komt ongeveer neer als beide benen breken bij een gezond persoon en dwingen om opnieuw te leren lopen, dat doe je niet en voegt niets toe.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.10.2014 - 14:46  ·  #8
automaten stellen zich zelf adaptief inderdaad altijd in alleen is dit een langzaam proces dat zich aan bakslijtage aanpast,
met nieuwe atf worden de hydraulische krachten in de bak opeens anders en is een snelle adaptie vaak gewenst,
net als bij bakrevisie of nieuw kleppenhuis zorgt nieuwe atf voor andere wrijvinscoefficienten en benodige krachten bij schakelen,
soms is dit niet echt nodig als de oude atf niet te veel kwaliteitsverschil met de nieuwe atf heeft,
maar dat weet je niet, en met de versnelde adaptie is binnen een half uur de adaptie weer optimaal,
na spoeling rijdt de klant bij ons in de versnelde adaptie modus weer naar huis,
en na het eerste gedeelte van een spoeling wordt ook geadapteerd om niet nodeloos slechter te schakelen op de oude adaptie,

we zijn benieuwd wat je bedoeld met lichte en zware adaptie die beiden niet gebruikt moeten worden,
hoe kan je de lichte adaptie kiezen op vida? wij zien alleen de keuze adaptie hier op planeet aarde.

groetjes,

VarioClean
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.10.2014 - 16:26  ·  #9
Ik doe zelf de flush, en zelf de chiptuning onder 1 dak.

Volgens jouw stelling zou je dus als je naar Duitsland op de autobaan eens gaat trappen moet je eerst je de adaptieve waarden resetten?

Zoals je kunt lezen in VIDA wordt door de AW bak elk schakelmoment individueel berekend door de bakcomputer.
Het duurt enkele tienduizenden kilometers om
een gemiddeld goed schakelmoment te berekenen/creëren door de bak computer.
Ergo, het klakkeloos resetten ( niet bij 4T65 en 40LE bakken ) maar bij de 5 en 6 traps AW bakken zal leiden tot enkele duizenden kilometers nieuw inleren om de juiste adaptieve waarden weer te hebben om goed te schakelen.

Dat is juist de reden waarom ik en andere Powerflush lokaties heel terughoudend zijn met het zomaar resetten van de adaptieve waarden...
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.10.2014 - 19:00  ·  #10
tpr,

op vida kan je bv na het spoelen de olieteller resetten, de olieteller zit in de Volvo om het oxidatie probleem van te warme atf te monitoren, onder normale bedrijfstemperatuur
gaat de atf nl ongeveer 1000 vlieguren mee, maar als de temperatuur van de atf een
paar uur boven de 120 graden is, of een aantal dagen boven de 110 graden dan oxideert de atf veel sneller, er is ook een atf temperatuur meter, zo wordt de atf oxidatie die dus niet alleen afhankelijk is van het aantal motoruren of kms gemonitord, geoxideerde atf smeert niet meer goed de bak, vandaar dat dat in de gaten wordt gehouden door de bakcomputer,

slijtage van atf bestaat uit oxidatie maar ook uit verlies van andere eigenschappen zoals viscositeit op bedrijfstemperatuur en wrijvingscoefficient op de natte in atf gedompelde frictieplaten, dit zijn mechanische en hydraulische eigenschappen die te samen met slijtage van het kleppenhuis oftewel drukverlies, en weerstand en drukverlies in de bak, het totale gedrag van de bak bepalen, dat dus langzaam verandert in de tijd agv verdere slijtage,

de adaptie dient ervoor om dit geleidelijk veranderende gedrag van de bak te blijven meten, dit doet men op de outputs van de sensoren voor in en uitgaande as, en zo wordt
uit deze outputs dan weer een model gemaakt in de computer van het gedrag van de bak agv schakeldrukken die op bepaalde momenten schakelingen met bepaalde slip veroorzaken,

en zo leert de computer bij welke schakeldruk en tijd welke slipcurve in de bak wordt veroorzaakt bij de totstandkoming van een schakeling, uiteraard gaat het hier over millisecondes,

om zo het interne model van het baksysteem in de computer steeds iets bij te stellen agv van de slijtage gebeurtenissen in atf ,bak, koppelomvormer en kleppenhuis,

om zo in de loop van de tijd kleine wijzigingen in druksignalen vanuit het kleppenhuis te bewerkstelligen om zo het schakelen van de ene naar de andere versnelling toch volgens de gewenste slipcurve te laten lukken, ondanks een veranderend en langzaam aftakelend baksysteem, (waarbij zelfs zaken als motor en bandenslijtage ook nog een rolletje spelen)

ongeacht of de aftakeling door de atf of de bak zelf wordt veroorzaakt, vervangt men bak of kleppenhuis of atf, is het verstandig opnieuw versneld in te leren denken wij nog steeds met zijn allen hier gek genoeg,

leert men niet versneld in dan komt het na ongeveer duizend kilometer en een paar dagen
rondrijden ook wel weer goed met de adaptie, via de niet versnelde default adaptie die in de auto zit, maar het kan dus ook sneller als men de versnelde adaptiemodus met vida inschakelt, en daar eerst een half uur of meer mee rijdt, dan tellen de recentelijke meetdata voor de systeemschatting dus zwaarder in het meewegen als de oude meetdata van het systeem van voor bv het spoelen,

en terecht want het systeem is veranderd na het spoelen agv de eigenschappen van de nieuwe atf tov de oude,

groet,

varioclean
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.10.2014 - 19:42  ·  #11
Ik voel hier een klein oorlogje aankomen O-)
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.10.2014 - 19:52  ·  #12
Ik vind het wel interessant om te lezen welke argumenten worden gebruikt voor de werkwijze van het bedrijf. Elk bedrijf zal zo zijn eigen werkwijze hebben, en om dan te lezen waarom de één zegt van wel, en de ander van niet vind ik wel interessant. Zo lang beide bedrijven elkaar in hun waarde laten zoals ze nu ook doen zie ik geen noodzaak om in te grijpen.
Bert West2
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 256
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.10.2014 - 20:00  ·  #13
Wijze woorden Martijn!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat opnieuw inregelen na chiptuning?

 · 
Posted: 20.10.2014 - 22:07  ·  #14
Leuke discussie ?
Het heeft helaas weinig meer met de vraag van TS te maken.
Derhalve bij deze een slotje.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0