Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 
 
 
 
 
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 05.10.2011 - 11:12  ·  #1
Voor de sceptici onder ons.
De foto's zet ik vanavond online.. geeft een mooi beeld hoe het een en ander in zijn werk gaat.

POWER-FLUSH...
De laatste tijd had ik heel veel last van bonken bij het afremmen, afgelopen weekeinde een aantal keren gehad dat er een gat zat tussen de versnellingen bij het terugschakelen!.
Verder was de bak erg traag met het opschakelen van 2 naar 3 en ging meestal gepaard met een schok
Technische verslag Volvo V70 automaat spoelen.

Het principe, dood eenvoudig maar super slim.
De power flush machine bestaat uit de volgende onderdelen;
- Opvang / circulatie reservoir vuile olie + sintelbrons filter.
- Opvang / circulatie reservoir schone olie + sintelbrons filter.
- Twee mengkranen.
- Ingebouwde pomp.
- Aftappunt vuile olie.

Onze Volvo’s (bj 2000 en later) zijn uitermate geschikt om een power flush klus gewoon op de stoep te kunnen uitvoeren.
Dit zit hem in het feit dat de aansluitingen op oliekoeler van de automaat goed toegankelijk zijn.
Gery had dan ook in een mum van tijd de twee verlengslangen aangesloten, keurig met originele Volvo koppelingen
Restte nu nog even een tooltje om de juiste flow (stroming) richting te bepalen, deze werd met snelkoppelingen op de twee slangen aangesloten. Auto starten en daarna weer uit, inmiddels had de olie flow de indicator de flow richting aangegeven.
Nu konden de slangen gekoppeld worden op de power flush machine IN, OUT.
Na een laatste inspectie mocht ik de auto weer starten en kon het spoel proces gaan beginnen.
Het linker reservoir was voor het verzamelen van de vuile olie, direct na het starten kwam er al een koffiebruine drab uit de overlooppijpjes. Na een paar minuten voegde Gery een blikje Quickclean (325ml) toe aan het circulatie proces in het vuile reservoir.
Ik moest tijdens de power flush de bak schakelen, alle bak posities kregen op die manier een spoelbeurt.
Het proces is als volgt, de automaat pompt de olie in het reservoir, zie de foto met de vuile olie flow,, onderin het reservoir zit een sintelbrons filter, een ingebouwde pomp, pompt de gefilterde vuile olie met cleaner weer de bak in, middels een regelkraan kan de retour flow geregeld worden, dat tempo moet +/- gelijk zijn aan de inloop snelheid.
Geleidelijk aan zie je de olie alleen maar vuiler worden, de cleaner is aan het werk, ook merk je dat de olie temperatuur behoorlijk begint op te lopen.. na een 20 minuten spoelen geschat 45 graden.
Tijdens het hele proces moet de bak geregeld door alle posities gehaald worden dit om alle servo’s en sollenoids in het spoel proces mee te nemen.
Na ruim 20 minuten spoelen wordt de retour flow van vuile olie gestopt en het vuil olie reservoir vult zich nu geheel met olie, op het moment dat de vuile olie flow stopt wordt de auto uitgezet. De zwarte marker wordt dan op het hoogte niveau van de vuile olie gezet, het schone olie reservoir word nu gevuld tot boven de marker, deze olie wordt gebruikt om de bak voor te spoelen!
Nu word de auto weer gestart en de meng kraan naar de schone olie kant gezet, de bak wordt nu gevuld met schone olie.
Een deel van de schone olie gaat naar de vuile kant, zodra deze helder uit de overloop komt en het schone olie niveau is gezakt tot aan de marker gaat de kraan helemaal om en begint het vullen dat duurt 5 minuten en dan nog eens 20 minuten circuleren van de schone olie. Tijdens het circuleren gaat er nog 325ml conditioner bij de schone olie. Het is dan ook de bedoeling dat de olie tijdens de laatste cyclus van 20 minuten zoveel mogelijk zijn originele kleur behoudt. Ook tijdens dit proces moet er weer diverse keren geschakeld worden.
Het eind resultaat is verbluffend, mooie heldere olie een test rit moest uitwijzen of de bak nog deed waarvoor ze ontworpen was.

Zoals ik bovenaan al schrijf, de laatste tijd had ik heel veel last van bonken bij het afremmen, afgelopen weekeinde een aantal keren gehad dat er een gat zat tussen de versnellingen bij het terugschakelen en dan weer optrekken!.
Verder was de bak erg traag met het op schakelen van 2 naar 3 en ging meestal gepaard met een schok. Ik merkte gelijk al bij het wegrijden dat er iets was veranderd… de bak schakelde zonder schokken, liep naadloos over van de 2e naar de 3e versnelling, de ultieme test was optrekken en niet hoger gaan dan +/- 2200rpm, als boter zo zacht schakelde de bak. Kan me niet meer voor de geest halen wanneer ik dat gevoel heb gehad.
Al met al een prima actie, complimenten aan het adres van Gery Slot, uitstekende service en expertise.
Van hem begreep ik dat hij de laatste tijd veel Volvo automaten power flushed met super resultaten.
Een defecte bak zal nooit meer goed worden, maar het blijft de vraag wanneer je bak slecht of defect is. Zolang er geen splinters o.i.d. in de filters zitten denk ik dat een slecht schakelende bak zeker nog te redden is.
Nu de ham vraag wat kost het… Ik heb 285 euro + 30 euro voorrijkosten betaald, de conditioner zat in de aanbieding. Ik weet wel, vorig jaar heb ik iets van 480 Euro betaald bij Harry Arendse Volvo in Ruurlo, als ik zag hoe de olie nu uit de bak kwam…(18.000km) denk dat ze daar gewoon met flesjes hebben gespoeld (geprutst), leuk maar kan nooit tippen aan de power flush!
De toekomst, ik ga nu mijn automaat in ieder geval na elke 100.000 km laten flushen.. en dat laat ik doen door Gerry (GS-Power flush), geen bla bla.figuur gewoon een eerlijke kerel.

Voor de liefhebbers hier de link naar het foto verslag van de hele power flush actie.


GS Power-Flush voor Automaatbak & Stuurhuis
Slecht schakelen, haperen, slippen of bonken van uw automaatbak behoort nu tot het verleden. Met de GS Power-Flush methode wordt uw automaatbak gereinigd, gespoeld en alle olie ververst, in een enkele servicebeurt. De GS Power-Flush methode geeft ongeëvenaarde resultaten en kan ervoor zorgen dat u tot duizenden euro’s bespaart op uw automaatbak reparatie. Veelal wordt door de fabrikant aangegeven dat de longlife olie nooit vervangen hoeft te worden. Niets is echter minder waar. Regelmatig reinigen, Power-Flushen en verversen met GS Power-Flush verlengt de levensduur van uw automaatbak.
Met de GS Power-Flush methode worden niet alleen de versnellingsbak, maar ook de koppelomvormer, koeler / warmtewisselaar gereinigd en olie ververst. Hierdoor wordt alle olie ververst en worden verontreinigingen weggespoeld.
GS Power-Flush is toepasbaar voor automaatbak en stuurhuis. Wij werken mobiel op locatie, of op afspraak in onze werkplaats te Uden.
U hebt al een GS Power-Flush behandeling vanaf euro 125,-- (stuurhuis) of euro 285,-- (versnellingsbak) PRIJZEN MERK/ TYPE AFHANKELIJK
Wij adviseren BG 106e QuickClean, BG 3124e Synthetic ATF olie in combinatie met BG 310e Automatic Transmission Conditioner ( OPTIE) voor optimaal resultaat.
Voor info bel: 0629436885 of mail: gmhslot@planet.nl www.powerflush.nl
atbusje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nunspeet
Leeftijd: 59
Berichten: 29
Geregistreerd: 06 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen... een aanrader.

 · 
Posted: 05.10.2011 - 17:06  ·  #2
Na alle mededelingen over juiste/onjuiste olie en juiste/onjuiste methodes en de gevolgen daarvan, gelukkig nu een goed verslag met gebruikers ervaringen.
Ik zat er ook over te denken om de bak te laten flushen en ik durf dit nu zonder angst te laten doen.
Frans...bedankt !
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen... is zeker een aanrader.

 · 
Posted: 05.10.2011 - 19:46  ·  #3
mooi verslag! Ik ben benieuwd naar de foto's
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen... is zeker een aanrader.

 · 
Posted: 05.10.2011 - 20:40  ·  #4
Quote

De foto's zet ik vanavond online.. geeft een mooi beeld hoe het een en ander in zijn werk gaat.

Ik ben benieuwd.
Overigens ben ik het met blastaway eens, mooi verslag. :-)
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen... is zeker een aanrader.

 · 
Posted: 05.10.2011 - 20:54  ·  #5
Quote door Bigdog

Quote

De foto's zet ik vanavond online.. geeft een mooi beeld hoe het een en ander in zijn werk gaat.

Ik ben benieuwd.


JA JA komen er aan... even geduld :-)

De link staat in mijn verslag... maar ook hier.

@ Adbusje,
Ik zou zelf kiezen voor de power flush en niet gaan zitten klungelen met flesjes. De koppelvormer krijg je bijna niet gespoeld, een cleaner is bijna een must... als ik zag wat er los kwam nadat deze aan de flush werd toe gevoegd. Maar dit is mijn idee.

Frans...
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 06.10.2011 - 08:34  ·  #6
Geweldig verslag Frans! Mooie foto's met duidelijke uitleg. Nu zal iedereen wel overstag moeten gaan!!!!
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 06.10.2011 - 11:14  ·  #7
Quote door blastaway

Geweldig verslag Frans! Mooie foto's met duidelijke uitleg. Nu zal iedereen wel overstag moeten gaan!!!!


Ja persoonlijk denk ik dat dit ook de enige juiste methode is, alle andere opties blijft naar mijn idee toch prutswerk in de marge.
Alleen al het feit dat je gewoon echt de koppelomvormer langdurig spoeld is een pre.
Het telkens starten en stoppen als je opvang kannetje vol zit bied geen soelaas, de olie krijgt geen kans om warm te worden en blijft er veel smurrie in de bak achter.

Toen ik vorig jaar bij Volvo Arendse ben geweest hebben ze idd een 20cc cleaner in de bak gegooid, daar moest ik dan 1000Km mee rijden. Op zich niet verkeerd, maar dan komt de vraag, hoe krijg je de zooi doelmatig uit je bak??!
Nu ik dit life heb gezien, geen hocus pocus gewoon heel straight forward ben ik helemaal om. Van alle methodes is dit de minst slechte.
En dat gezeur dat er vuil los komt wat later problemen kan opleveren.. Onzin, dat vuil had zo wie zo problemen opgeleverd. Het mooie was dat de bak gewoon nog 20min gespoeld word met schone ATF en je gewoon kunt zien dat er geen vuil meer uit de bak komt. Dat geeft mij pas vertrouwen.
Mocht het zo zijn dat er in het laatste proces iets was los gekomen, splinters oid dan komen die in het filter van de power flush machine terecht… dat is ook nog eens een pre ten aanzien van alle andere spoel truckjes!

Kortom ik ben helemaal om en heb ik heb GEEN aandelen bij GS power flush O-)


Frans.

Dit is wel een beetje Nondeju kan alleen maar mijn eigen post editten en geen nieuwe replies genereren.. jammer :(
Dan maar even zo...
UP-DATE:
Vandaag de eerste 150Km gereden, veel stads en plattelandweg verkeer. probleemloos... geen gebonk en mooi rustig schakelend, heb zelf de indruk dat ze nog rustiger is geworden.
Voorlopig ben ik weer helemaal blij. op naar de volgende 100.000km 8-)


Frans
rifwachter
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Epse
Leeftijd: 53
Berichten: 450
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 06.10.2011 - 19:28  ·  #8
Hallo Frans,

Dit is het mooiste verslag dat ik hier ooit heb gezien.

Top !

Gr. Rene
edje
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJmuiden
Leeftijd: 53
Berichten: 261
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 06.10.2011 - 21:05  ·  #9
Maar welke ATF wordt er nu gebruikt?..
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 06.10.2011 - 21:17  ·  #10
Quote

JA JA komen er aan... even geduld


Nu snap ik het. ^_^
In 1 woord, fantastisch verslag ! :-)
Mijn complimenten.
Hier zullen veel mensen iets aan hebben. ;-)

Quote

UP-DATE:
Vandaag de eerste 150Km gereden, veel stads en plattelandweg verkeer. probleemloos... geen gebonk en mooi rustig schakelend, heb zelf de indruk dat ze nog rustiger is geworden.
Voorlopig ben ik weer helemaal blij. op naar de volgende 100.000km


Mooi zo, daar doe je het voor. :-)

Overigens, die man op foto " IMG_9445" , ben jij dat ?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 06.10.2011 - 22:09  ·  #11
Zeker weten een super verslag. Zo zouden er meer moeten zijn.

Quote

In 1 woord, fantastisch verslag !


@Bigdog: 1 woord? Deze nummerieke afwijking lijkt op die van mijn teller en tankmeter :lol:
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 06.10.2011 - 23:54  ·  #12
Quote door rifwachter

Hallo Frans,

Dit is het mooiste verslag dat ik hier ooit heb gezien.

Top !

Gr. Rene


Thanks... Rene O-) ik wilde ook wat broodjes aap weg werken... is wel gelukt.
Misschien een optie voor jou C70??
Verder vindt ik het gewoon een must om ervaringen met elkaar te delen, zo zijn er voldoende postings hier waar ik van geleerd heb en leer. Dat is wel de kracht van dit medium. Misschien dat het anderen aanzet om hun ervaringen wat dieper te onderbouwen...
Ik zit er aan te denken om de HTML van me nog wat uit te bouwen met het airco verhaal en de remschijven wissel..

Dit vindt ik wel een groot ongemak van dit forum, je kunt dus maar een antwoord geven op een draad die je zelf bent gestart.. beetje jammer :( Nu moet ik weer 24 uur wachten...
Dan maar weer via edit in mijn eigen posting. René jij bent toch moderator... is hier wat aan te doen??

@ Bigdog, Nee sta niet op de foto's, je ziet alleen Gery... en Ha... die kale dat is mijn buurman, heeft ook een automaat.. maar ja helaas geen Volvo :D

@ Edje, ATF II BG3124 Synthetische olie. Meer info is hier te vinden.. even naar beneden scrollen. Hier onderaan heb ik de tekst staan, maar je kunt beter even de link volgen.

<snip>
BG Universal Synthetic ATF is the superior choice to use in all passenger and commercial automatic transmissions. It meets or exceeds the performance criteria of many automatic transmission fluids including Mercedes Benz ATF, BMW, Ford Mercon® V, Mopar ATF+4™, Nissan Matic J/K, Allison C-4, Toyota Type T-IV and Toyota WS. It provides excellent protection of gears and offers superior thermal stability, anti-wear protection, outstanding oxidative stability, foam resistance and corrosion control, exceptional low temperature fluidity, and excellent shear stability to ensure a long service life.
<snip>
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 07.10.2011 - 18:59  ·  #13
Quote

@ Bigdog, Nee sta niet op de foto's, je ziet alleen Gery... en Ha... die kale dat is mijn buurman, heeft ook een automaat.. maar ja helaas geen Volvo


Hij heeft dan wel geen Volvo, maar gaat wel als de brandweer. :lol:
Ik herkende het aan de kale plek, waar het zwaailicht hoort te zitten. :D
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 08.10.2011 - 10:46  ·  #14
het is een mooi systeem omdat je goed kan zien wat er gebeurt . aleen het enige verschil met ons als dealer is dat er geen reiniger aan te pas komt een conditioner/toevoeging wel
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Automaat power flushen.. is zeker een aanrader, nu ook met foto link!

 · 
Posted: 08.10.2011 - 18:59  ·  #15
Quote door Volvomonteurtje

het is een mooi systeem omdat je goed kan zien wat er gebeurt . aleen het enige verschil met ons als dealer is dat er geen reiniger aan te pas komt een conditioner/toevoeging wel


Dat is mooi, ik wist niet beter dat deze methode niet zo vaak werd toe gepast. Die cleaner is wel een truuck, op het moment dat die er in gaat zie je de vuile retour oile van kleur veranderen... en wel steeds donkerder... Dat vondt ik nog een van de opvallenste dingen tijdens het vuile olie spoelen.
Die conditioner... tja kan me er niet zoveel bij voorstellen, ik ga er vanuit dat de olie die er in gaat gewoon okay is. Bij de Volvo spoel actie verledenjaar staat er ook conditioner op de factuur.. dus zal het iemand verzonnen hebben dat het toe gevoegde waarde heeft. Vandaag weer op pad geweest Zutphen Doetichem en weer terug, veel rotondes en stoplichten. Niet een keer een bonk gehad met het terugschakelen. De laatste tijd had ik op dit soort ritjes het hard ongekontroleerd terugschakelen wel een keer of drie. Ook het schakelgat (1 á 2 sec) als ik van bijna stilstand weer gas gaf heb ik tot aan vandaag niet meer gehad.

Frans...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0