Automaat Volvo S80 T6 overleden

 
 
 
 
 
Volvofab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 120
Geregistreerd: 12 / 2012
Subject:

Automaat Volvo S80 T6 overleden

 · 
Posted: 20.05.2015 - 19:59  ·  #1
Hoi Volvoliefhebbers,

Helaas is gisteren mijn automaatbak (zeer waarschijnlijk) overleden.
Betreft een automaat van mijn Volvo S80 T6 uit bouwjaar maart 2000.

Ik had gisteren een dagje racen op het circuit in Zolder,Belgie (met mijn volvo360).
Maandag nog zonder problemen gereden en de "Volvo360cuprace auto" op een aanhanger kunnen vervoeren.
Sinds gisterochtend toen ik alleen met de Volvo naar circuit reed, hoorde ik ineens een geratel en kwam de auto niet meer naar voren via handmatig opschakelen.Ik rij altijd via handmatig opschakelen.In zijn D ook niet meer naar voren en in zijn R ook niet meer achteruit.Zet ik de automaat in de P stand een behoorlijk geratel.Niet best dus.
Helaas de auto via takelwagen weg laten slepen en de auto gaat nu via de ANWB vervoerd worden naar mijn garagist.
Ik ga ervan uit dat het einde oefening is maar een diagnose moet nog wel gedaan worden maar vrees het ergste.Zat geen beweging meer in.
ATF Olie(wel voldoende aanwezig) maar vrij zwart en moet volgens mij rood zijn, misschien door het trekken met de aanhanger te veel belast en daardoor beginnen met overlijden :-(
Wel apart dat ik de volgende dag zonder aanhanger deze problemen heb gekregen en niet met aanhanger +auto erop (toch bijna 1800 kg in totaal)

Ik lees helaas en ook gehoord dat de automaatbakken van een T6 (geloof General Motors) niet echt goede bakken zijn en sneller sneuvelen dan de latere en/of andere automaatbak merken.

Helaas dus of op zoek naar een andere automaat of de auto in deze staat verkopen.
Het is helaas niet anders.


Heeft 1 van jullie misschien tips wat te doen?
Liefst rij ik nog even wat jaartjes verder in deze auto want het is en blijft een fijne auto :-(
Afwegen wat de kosten gaan worden en/of het nut heeft, of de auto wegdoen en er wat anders voor in de plaats terug komen.
Erg jammer want motorisch liep de auto als een trein en had net in febr. een distr.wissel gehad + oliewissel etc..

Het is effe niet anders 🇳🇴

gr.
Fabian
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Automaat Volvo S80 T6 overleden

 · 
Posted: 20.05.2015 - 20:36  ·  #2
Ik ben geen geartronic-expert, maar zwarte olie is niet goed.
Je hebt er gelijk in dat de olie rood moet zijn, als de olie zwart is en verbrand ruikt ben ik bang dat de bak (of koppelomvormer) kapot is. De eerste serie geartronic bakken zijn ook niet echte prachtbakken.

Reparenen klinkt als de beste optie, met een 'nieuwe' auto weet je ook niet precies wat je krijgt en een S80 T6 met kapotte bak krijg je ook niet voor een redelijke prijs verkocht..
Als de Volvo je verder bevalt zou ik (dit is een persoonlijke keus) het laten repareren. Haal een jong gebruikte bak van de sloop en laat hem inbouwen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat Volvo S80 T6 overleden

 · 
Posted: 20.05.2015 - 21:49  ·  #3
Slecht nieuws voor je, Volvo heeft deze zeer slechte Volvo onwaardige flutbakken ingekocht bij GM.
Die 4 traps bakken waren gemonteerd in de 2.9 S80 en de T6 modellen, zowel in de S80 als XC90.

Die automaten zijn voorzien van een haakse overbrenging ( middels een kettingkast ) met ketting en tandwielen , je leest het goed, gemonteerd aan de linkerkant van de motor.
De automaat, met een lange staart ligt parallel aan de motor, achter de motor dus, en bij de XC90 zit er dan ook nog eens aan haakse overbrenging op. ( die laatste blijft vaak wel heel )
Wat gaat er nu het eerst kapot aan die bakken?
De pulp die van de ketting en tandwielen afkomt gaat door de gehele bak, ook komt het voor dat de ketting breekt of dat er tanden afbreken van de tandwielen.
Als die bakken kapot gaan, en dat doen ze in de regel vrij snel, is het een dure grap omdat bijna altijd alles aan pulp is gedraaid.
Helaas gaan die bakken altijd kapot, slecht materialen, slechte constructie etc.
Die GM bakken kunnen het vermogen van de T6 gewoon niet aan, een hele slechte keus van Volvo om die troep te monteren in die wagens.
De latere varianten werden trouwens uitgerust met de TF80SC, de 6 traps waar velen van ons wel mee bekend zijn.
Een andere bak er in zetten is geen aanrader, het in elkaar draai spook ligt op de loer, revisie van die automaat is wel aan te raden, als je de wagen tenminste wilt blijven rijden.
Het blok is superfijn, alleen jammer van die slechte bak keuze door Volvo.
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Automaat Volvo S80 T6 overleden

 · 
Posted: 20.05.2015 - 22:12  ·  #4
Quote door TPR Powerflush

verhaal


Heb ik ook weer wat geleerd :thumb: , ik dacht dat de S80 dezelfde 5-traps geartronic had als de V70/S60.
Klinkt overigens als een echte baggerconstructie met die extra overbrenging.

In dit geval hoef je mijn voorgaande reactie niet meer te lezen 🇳🇴
 
Selected quotes for multi-quoting:   0