Automaat wisselen; van onder of van boven?

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 30.01.2018 - 10:25  ·  #31
dit zegt alles - meer dan woorden kunnen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 30.01.2018 - 10:35  ·  #32
Zo dan! gave foto!

Komt dat echt door her gebruik van boutjes?

Net nog even in vida gekeken, daar staat inderdaad in dat ze vernieuwd moeten worden, en met 35nm vast moeten.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4108
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 30.01.2018 - 11:58  ·  #33
Quote door Dirk342

Volvo schrijft ook voor dat alle bouten die vastgezet worden met een hoekverdraaiing vernieuwd moeten worden tijdens reparatie. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de 2 bouten door het fuseestuk heen, deze zijn van minder hard staal als de koppelomvormerboutjes en idd worden die bouten langer als je ze een paar keer los-/vast trekt net zolang totdat ze idd knoepen. Een beetje monteur ziet dit en merkt dit ook aan de bouten zelf tijdens het vastzetten.

Edit: de boutjes die je allen op moment (NM) vastzet zijn GEEN rekbouten. Rekbouten zijn degene die je eerst op moment vastzet en daarna na draait onder een hoek van x graden. Wederom als voorbeeld bedoeld:

aandraaien op bijvoorbeeld 45 NM is geen rekbout.
aandraaien op bijvoorbeeld 45 NM EN 50 graden is wel een rekbout. Denk hierbij aan de fuseebouten, drijfstangbouten, kopbouten, etc..


Rekbouten zijn bevestigingsartikelen die o.a. gebruikt worden in hittebestendige constructies (bijvoorbeeld in ketels en turbines). De rekbouten zetten uit wanneer ze in een voorgeboord gat worden aangedraaid.

Dit houdt in dat de rekbouten bij het aantrekken tot in het plastische rekgebied worden getrokken en daardoor iets langer worden. Deze bouten zijn daardoor eenmaal te gebruiken zonder risico op breken. Het voordeel van rekbouten is onder andere dat ze de aangehechte materialen bij temperatuurwisselingen met dezelfde kracht tegen elkaar houden.
Bron

Dus zelf kiezen, maar in het geval van de koppelomvormer zou ik ze wel vervangen, voor die prijs en de minieme mogelijk speling.

Er zijn andere bevestigingen waar ik het vervangen onnodig vind, bijv. de 2 bouten van de torque steun van de bak naar het subframe, dat zijn bij de fase II V70 ook rekbouten (Nm+aandraaihoek indicatie, overeenstemmig met Dirk zijn beschrijving). Met een druppeltje loctite en iets minder vastzetten gaan ze ook niet zomaar los. En echt heet worden ze ook niet aangezien met 2 rubbers van de bak geisoleerd zijn en er ook nog eens rijwind langs stroomt.
Of de moertjes van de vacuum motorsteunen, ook zoiets. Die heb ik niet vervangen hoor... druppie loctite en op moment aandraaien leek me voldoende.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 31.01.2018 - 07:00  ·  #34
Quote door Bigdog

Quote door Dirk342

Ik had graag die koppelomvormer eens gezien, of het echt alleen aan die boutjes lag...


Deze koppelomvormer is losgesepen, dus hier kun je precies zien wat gebeurt.....


Idd erg mooie foto ! Ik ken deze auto niet natuurlijk en wat ik nu zeg is speculatief maar wat ik hierbij verwacht is dat de koppelomvormer sowieso al verkeerd 'opgehangen' is in de bak, voordat het hele spulletje weer terug gemonteerd werd.

Even proberen anders uit te leggen; in de koppelomvormer zit een dubbele spline in eentje valt de prcie-as van de bak en in de laatste valt de oliepomp van de bak. Met de laatste gaat het vaak fout, koppelomvormer word verkeerd gemonteerd en komt dus niet diep genoeg in het koppelingshuis te liggen van de bak en zit niet goed op de oliepomp. Bij het aandraaien loopt de omvormer vast tegen de oliepomp, drukt deze oliepomp (9 van de 10 keer) ook meteen kapot. De omvormer kan niet meer bewegen over de splines heen en ja, dan komen die boutjes er wel doorheen. Dat wilt echt wel, maar was dan met nieuwe bouten ook gebeurt omdat de koppelomvormer niet kan bewegen.

Er zijn er helaas al genoeg die zo hun automaat gesloopt hebben.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39727
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 31.01.2018 - 10:41  ·  #35
Zoals ik het heb meegekregen, schijnt dit door een ervaren monteur te zijn geplaatst, welke deze klus geregeld doet.
Vaak gaat het goed, maar dit kan dus ook.
Meestal wordt het verhaal met de bouten overdreven (om zichzelf in te dekken), maar in dit geval.....
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 31.01.2018 - 18:47  ·  #36
Aangezien ze met 35Nm worden vastgezet, zijn het natuurlijk geen rek bouten. De enigste reden om ze te moeten vervangen is mijnsinziens dan dat er loctite opzit, of omdat ze aan slijtage onderhevig zijn. Dat laatste heb ik nog niet voorbij zien komen, en zal dan ook wel niet het geval zijn. Blijft de loctite over, en die doe ik er zelf wel op.
Maar ik begrijp dus dat dit een soort borst bouten zijn en een bepaalde speling houden?
Als je die te hard aandraaid, draai je de speling eruit en beschadig je het montage vlak van de omvormer. Correct?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39727
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 31.01.2018 - 21:48  ·  #37
Klopt helemaal.
En twijfel je, dan kun je ook met een schuifmaat de spoed opmeten (koppelomvormer en bouten).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 16.02.2018 - 09:08  ·  #38
Ik heb de boutjes er maar bij besteld.

Kosten €10.16!! Incl btw.

Daar kan je niet voor Oeps.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0