Automaat wisselen; van onder of van boven?

 
 
 
 
 
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 17:26  ·  #1
Een leuk project is aanstaande. Ik wil je om advies vragen. Er zijn twee methodes om de bak te vervangen:
De hele motor met bak eruit tillen of de bak eraf halen met een verwijderd subframe.

Beide methodes hebben voor en nadelen... wat is het handigst? Ik heb geen brug, wel een hele grote goede krik. En ja, ik ben handig en heb verder alle benodigde gereedschappen.

Ik ben ook benieuwd of het subframe helemaal er onderuit moet en of de stuurbekrachtiging daarop vast zit. Als ik genoeg ruimte kan maken zonder het hele subframe te demonteren zou dat een plus zijn!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 18:09  ·  #2
Ik heb de bak bij onze V70 D5 via de onderkant gewisseld.

Alles op de grond gedaan met krik en assteunen. Aangezien het een AWD was moest de tussenbak ook eraf en de tussenas los. De tussenas los halen was het meest vervelend aangezien je dan best ver onder de auto moest liggen. Verder was het wel te doen. Natuurlijk is het op een brug makkelijker maar zeker niet onmogelijk op de grond.

Stuurhuis haal je los van subframe. Stuurbekrachtiging etc kan gewoon blijven zitten. Subframe bouten links er volledig uit, rechterkant een paar slager losser. Motor in motorbalk hangen zodat je de motor laag genoeg kan laten zakken zodat de bak langs het spatscherm achter je wielkuip kan als je hem wilt verwijderen. Ik heb een motortakel gebruikt om de bak weer goed op zijn plek te kunnen plaatsen en ook met het verwijderen zodat de bak niet ineens eraf valt.

Zicht vanaf linkerwielbak met gedemonteerde bak. Hier ook goed te zien dat het subframe aan de rechterkant niet helemaal los is.





De motor moet best een eind zakken.

Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 18:29  ·  #3
Mooi en duidelijk Casper, bedankt! Ik heb een motortakel dus dat komt van pas. Als het subframe zo kan blijven hangen dan is dat de betere optie. Ik kan volgens mij de andere aandrijfas gewoon laten zitten en de bak ervan aftrekken. Ik heb geen tussenbak. Waar haal je trouwens de bouten met de koppelomvormer los? Via het gat van de startmotor?

En je hebt de uitlaat helemaal gedemonteerd?
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 18:45  ·  #4
Quote door Maarten-Jan

Mooi en duidelijk Casper, bedankt! Ik heb een motortakel dus dat komt van pas. Als het subframe zo kan blijven hangen dan is dat de betere optie. Ik kan volgens mij de andere aandrijfas gewoon laten zitten en de bak ervan aftrekken. Ik heb geen tussenbak. Waar haal je trouwens de bouten met de koppelomvormer los? Via het gat van de startmotor?

En je hebt de uitlaat helemaal gedemonteerd?

Lange aandrijfas zou je met het demonteren kunnen laten zitten maar met het monteren wordt het wel heel lastig. Het is wel makkelijker om beide aandrijfassen te verwijderen.

Bouten van de koppelomvormer inderdaad losgehaald via het gat van de startmotor. Met een grote schroevendraaier kun je de starterkrans elke keer een stukje verder draaien. Zorg dat je torx dop er goed in zit want anders draai je de kop snel kapot. Er was nog een andere manier volgens mij maar die weet ik zo niet, ik heb het toen zo gedaan.

Uitlaat kan blijven zitten, Alleen de uitlaatbeugel welke achterop je blok vastzit (weet niet of dit ook bij een benzine is) en de steun van de uitlaat aan de achterkant van het subframe los maken (of de uitlaat uit de rubbers haken, is minder werk).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 20:01  ·  #5
Jij hebt wel veel vertrouwen in je inbus sleutel!

Overigens respect dat jullie dit op vlakke vloer doen!
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 20:10  ·  #6
@Casper, dank voor de aanvulling. Volgens mij moet er nog een gat zitten naast het differentieel waar de as naar RV in steekt. Je kunt de motor ook met een sleutel op de krukaspoelie verdraaien. Ik heb een erg goed passende torx set...

@Blade, ik heb wel meer klussen op de vlakke vloer gedaan; ik vind dat wel leuk! Zie de foto. Daar vervang ik een 2.4 JTD motorblok van een Lancia Lybra zonder het subframe te demonteren. Kon niet volgens de experts, lukte wel!

Is er nog behoefte aan een "How to" voor deze klus?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 20:13  ·  #7
Gaaf!

Vaak is het wel zo, dat de tijd die je aan het ‘Oeps’ bent omdat je iets minder wil los schroeven vaak langer is dan dat je iets meer los haalt.

Tuurlijk is een howto handig! Zullen de hobbyisten waarderen.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 20:24  ·  #8
@Blade, Dank! het grote voordeel van het laten zitten van het subframe is dat de auto op elk gewenst moment weer te rollen is. Dus mocht de reparatie langer duren dan gepland dan wordt de auto geen sta-in-de-weg. En ik hoef mijn uren niet te schrijven he. Ook op de foto dus op de grond en zonder brug... ik ben het gewend.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 21:17  ·  #9
Nog een tip: druk het stuur in de verstelling helemaal haar beneden, dan kun je met het stuurhuis iets meer doen. Gebruik spanbanden om het stuurhuis aan de dwarsbalk (tussen te bovenkanten vd schokdempers) op te hangen.
De brandstofleiding zot aan de voorkant tegen het subframe, die moet ook los.

Er zijn blokkeer tools om de starterkrans te blokkeren tegen draaien. Ik heb toen iets gemaakt toen ik het vlegwiel ging vervangen. Die mag je evt lenen van me. Dan kun je gecontroleerd te bouten los en vast draaien.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 21:46  ·  #10
Niet geheel onbelangrijk, vervang ook je bouten, waarmee je koppelomvormer vast zit.
En als je toch de boel open hebt, meteen de krukaskeerring erbij meenemen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 17.01.2018 - 22:35  ·  #11
je was me voor Hans. Nu je het los hebt zeker doen.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 18.01.2018 - 23:11  ·  #12
Quote door volvo355

Ik heb de bak bij onze V70 D5 via de onderkant gewisseld.

Alles op de grond gedaan met krik en assteunen. Aangezien het een AWD was moest de tussenbak ook eraf en de tussenas los. De tussenas los halen was het meest vervelend aangezien je dan best ver onder de auto moest liggen. Verder was het wel te doen. Natuurlijk is het op een brug makkelijker maar zeker niet onmogelijk op de grond.

Stuurhuis haal je los van subframe. Stuurbekrachtiging etc kan gewoon blijven zitten. Subframe bouten links er volledig uit, rechterkant een paar slager losser. Motor in motorbalk hangen zodat je de motor laag genoeg kan laten zakken zodat de bak langs het spatscherm achter je wielkuip kan als je hem wilt verwijderen. Ik heb een motortakel gebruikt om de bak weer goed op zijn plek te kunnen plaatsen en ook met het verwijderen zodat de bak niet ineens eraf valt.

Zicht vanaf linkerwielbak met gedemonteerde bak. Hier ook goed te zien dat het subframe aan de rechterkant niet helemaal los is.





De motor moet best een eind zakken.



Moet je zeggen Casper dat ik op de grond waar jij deze foto's hebt gemaakt ook bijna alles aan mijn Volvo kan doen..... :D :D
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 18.01.2018 - 23:41  ·  #13
Herkenbaar plekje inderdaad ;-)
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 19.01.2018 - 07:38  ·  #14
Bedankt voor de tips heren, komt erg van pas!
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Automaat wisselen; van onder of van boven?

 · 
Posted: 26.01.2018 - 20:53  ·  #15
Quote door Bigdog

Niet geheel onbelangrijk, vervang ook je bouten, waarmee je koppelomvormer vast zit.
En als je toch de boel open hebt, meteen de krukaskeerring erbij meenemen.


Aangezien ik de koppelomvormer ook los ga maken...moeten deze bouten persé vernieuwd worden? Dat zegt Volvo in principe van zowat alle bouten die je loshaalt.
Zijn dit speciale rek bouten ofzo?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0