AWD doet het maar voor de helft.

 
 
 
 
 
pikey
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Land van Ravenstein
Leeftijd: 53
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

AWD doet het maar voor de helft.

 · 
Posted: 08.02.2020 - 19:01  ·  #1
Een week geleden hebben we onze oude V70 ingeruild voor een iets minder oude XC70. Vandaag is auto voorzicht op het onverharde getest, een modderig stoppelveld is moeiteloos overgestoken. Daarna een diepere modderpoel opgezocht in het bos en deze hebben we met veel moeite weer kunnen verlaten. Mijn zoon heeft de poging gefilmd om uit de modder te komen waarbij opvalt dat enkel de voorwielen draaien, de achterwielen gaven geen enkel bijdrage. Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Eerder deze ochtend heb ik de auto op assteunen geplaats en gezien dat de achterwielen wel degelijk meedoen als de auto stationair in eerste versnelling draait, de achterwielen draaiden wel op een lager toerental als de voorwielen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: AWD doet het maar voor de helft.

 · 
Posted: 09.02.2020 - 09:08  ·  #2
De achterwielen worden gekoppeld door een automatische koppeling, die zou moeten aankoppelen als de voorwielen spinnen.
Ik denk dat als de wielen van de grond zijn de achterwielen enkel uit restwrijving in de koppeling draaien, maar dus blijkbaar niet goed worden aangekoppeld als het nodig is.
Als je de wielen van de grond hebt kan je vermoedelijk de achterwielen wel met de hand tegenhouden.
De XC is geen permanente 4x4, hij is voorwielaangedreven met bijkomende aandrijving achter als het nodig is...Als het werkt.
Al uitgelezen met VIDA? Wellicht is het iets elektronisch.
Lees je ook even in over de bandenslijtage voor en achter, die mag niet teveel afwijken ivm belasting van die koppeling vanwege verschillende wielomwentelingen voor en achter bij sterke afwijking in slijtage voor en achter. Dat was iig bij de oudere zo, maar ik weet niet tot welke jaargang. Heeft ook te maken met type koppeling die eronder zit.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: AWD doet het maar voor de helft.

 · 
Posted: 09.02.2020 - 09:33  ·  #3
Zo te zien heb je de haldex koppeling (2004) daar kan best wel iets mis in zijn.
Maar ook in de haakse overbrenging en de achterste dif.

Het is lastig om zo te bepalen.

De banden met de galdex komt iets minder nauwkeurig als met de visco koppeling, maar het is nog steeds wel van belang dat je zorgt dat de omloop het zelfde is.
Dwz banden per 4 vervangen, en af en toe van voor naar achter plaatsen.
Dat houd je ststeem gewoon beter
pikey
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Land van Ravenstein
Leeftijd: 53
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: AWD doet het maar voor de helft.

 · 
Posted: 09.02.2020 - 11:21  ·  #4
Ik ga maar eens op onderzoek. De auto rijd verder als een nieuwe, ondanks nagenoeg drie ton op de teller, maar die AWD wil ik wel aan de praat krijgen. Als ik wat meer weet meld ik me weer.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: AWD doet het maar voor de helft.

 · 
Posted: 09.02.2020 - 11:35  ·  #5
Wellicht is de verbindbus tussen haakse overbrenging en versnellingsbak ver heen (slijtage) maar dat ie onbelast het zaakje nog wel net aan meeneemt?
pikey
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Land van Ravenstein
Leeftijd: 53
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: AWD doet het maar voor de helft.

 · 
Posted: 18.02.2020 - 19:49  ·  #6
Auto is uitgelezen en er zijn een aantal foutcodes gereset.
DEM:0095
ABS/ESP:0095
AWD werkt op dit moment weer. Ben wel benieuwd hoe lang de foutcodes wegblijven.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: AWD doet het maar voor de helft.

 · 
Posted: 18.02.2020 - 19:59  ·  #7
Krijg je ook een antiskid melding als de awd niet werkt?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0