AWD swap P2 S60

Omdat het kan!

 
 
 
 
 

Poll

Doen?
Je bent gek!
 
2 (11.76%)
Cool. Doen!
 
15 (88.24%)
Total votes:17
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3936
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: 06.05.2025 - 11:43  ·  #46
Quote door dbs1

8500 toeren en 1.6 bar? Indrukwekkend!
Wat voor vermogen moet dat opleveren? En ik dacht nog wel dat turbomotoren hun vermogen bij lagere toerentallen leverden in vergelijking met atmosferische motoren.


1,6 bar overdruk en 8500 toeren, volgens mij krijg je dan het verhaal van
"Knock knock
-Who is there?
Piston number 3 and connecting rod number 4"
:D
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 30
Berichten: 150
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: Vandaag om 14:22  ·  #47
Quote door [-Tom-]"]
[quote="dbs1

1,6 bar overdruk en 8500 toeren, volgens mij krijg je dan het verhaal van
"Knock knock
-Who is there?
Piston number 3 and connecting rod number 4"
:D

Dat valt nog wel een beetje mee, de drijfstangen zijn versterkt en de complete roterende assembly is redelijk in balans en wat lichter dan de originele. Ik draai nu 1,35 bar (overboost af en toe naar 1,5) en 7500 toeren. Maar, zeg natuurlijk nooit nooit haha.

Ik denk niet dat ik meteen naar 1,6 bar ga hoor, de huidige 18T turbo zou dat misschien net kunnen pieken, maar daar zie ik het punt niet helemaal van in. Eerst maar eens zorgen dat de motor goed kan ademen. Daarnaast ga je natuurlijk ook wel wat richting detonatie territorium met de 9.0:1 compressie die ik nu heb. De LPG installatie zou daar wel goed tegen moeten helpen. Hij loopt primair op LPG namelijk, en begint benzine bij te mengen wanneer de LPG injectoren het niet meer bij kunnen benen.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 30
Berichten: 150
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: Vandaag om 16:01  ·  #48
Quote door dbs1

8500 toeren en 1.6 bar? Indrukwekkend!
Wat voor vermogen moet dat opleveren? En ik dacht nog wel dat turbomotoren hun vermogen bij lagere toerentallen leverden in vergelijking met atmosferische motoren.

Ik heb geen idee wat voor vermogen dat zou moeten opleveren. De billen zeggen dat ik nu rond de 400-425Nm en 250pk zit. Ik verwacht niet veel koppel erbij te krijgen, maar wel wat meer pk's. Het zou tof zijn als ik boven de 300pk uit kan komen met deze turbo. Maar dan moet ik ook de intercooler gaan vervangen. Want de druk van de turbo zegt niet zoveel. Als je alleen maar hete lucht tegen de motor duwt kan de druk wel hoog zijn, maar is de dichtheid nog steeds vrij laag. Hete lucht zet immers uit. En dan moet de lucht ook nog efficient de verbrandingskamer in. En dat is dus waarom ik de kop wil aanpakken. Deze is volgens sommigen vrij restrictief.

Zoals MTE aangeeft, hangt het inderdaad heel erg af van de grootte van de turbo en de grootte van je motor. Een motor met een klein turbootje heeft onderin veel koppel, maar doet richting de toerenbegrenzer niet zoveel meer. Een motor met een grote turbo doet onderin niks meer en begint pas in de buurt van de toerenbegrenzer te trekken.

Daarom is het heel belangrijk om voor jezelf te bepalen wat voor turbo je op je auto wil knopen als je gaat modificeren. Daarom ben ik ook van een 14T naar 'maar' een 18T gegaan. Ik wilde graag eerst weten wat dat doet met het gedrag van de auto. Om heel eerlijk te zijn vond ik mijn V40 in het begin maar beroerd rijden. Je moet in iedere versnelling plankgas om met het verkeer mee te komen, als je gewend bent om bij 2500 toeren te schakelen. Want de turbo wordt pas wakker bij 3000 toeren. Tot die tijd rij je eigenlijk met een turboloze 2.0 liter motor met slechte compressie.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 818
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: Vandaag om 18:03  ·  #49
Het geluid vanuit de versnellingsbak van je S zou mij in eerste instantie ook geen ontspannen rijervaring opleveren. >_<
Bedient de koppeling wel prettig?
Tot welke waarde pk/nm garanderen ze de koppeling die er nu in zit?
Misschien dat je ooit nog een stapje lichter zou kunnen gaan, zodat meer trillingen worden opgevangen.
Of een ander ontwerp/merk koppeling.
Eventueel zou je nog wat trillingen kunnen reduceren met andere motorsteunen.

Van de andere kant, met de lsd plannen zou die lager kit natuurlijk ook de kers op de taart kunnen zijn... :-/
Zou een hitte behandeling de tandwielen niet al kunnen versterken?
Of praat je dan over dezelfde prijzen?
Keuzes, keuzes... Maar wel leuke keuzes. :D


Ik neem aan dat je V na opbouw aan de hand van live waardes tuned.
Stel dat ze klop happy is kan je een "water" injectie kit overwegen.
Dan sla je gelijk ook een slag in de koeling van de inlaat lucht.
Een dikkere koppakking zou een optie kunnen zijn.
Gelukkig heb je de interne organen prima aangepast en kan ze wel tegen een stootje. 😉

Alle turbo motoren vinden het fijn om vrijer te mogen ademen.
Dus ik ben er wel voor dat je die kop flowt. :devil:
Helemaal in combinatie met het lichtere vliegwiel zal ze graag voor je in toeren klimmen straks.
Allemaal kleine beetjes winst die onder de streep ineens "Beast mode" activeren... Uhm... Ik bedoel natuurlijk dat ie daar zuiniger van wordt! O-)
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 30
Berichten: 150
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: AWD swap P2 S60

 · 
Posted: Vandaag om 22:31  ·  #50
De koppeling is gelukkig prima. Loodzwaar, heel bijterig, maar wel goed te doseren. Toen ik weer in mijn V40 stapte trapte ik zowat het pedaal door de bodem haha.

Deze koppeling en drukgroep combinatie kan ongeveer 800Nm overbrengen, wat voor mij een beetje overkill is. Ik verwacht niet gauw boven de 500Nm uit te komen. Maar ik vind het wel prettig om dit alvast te hebben, want ik ken mezelf wel een beetje en wil altijd weer meer.

Er zijn twee routes die ik kan nemen:
1. Andere koppeling combinatie.
2. De bak stiller maken.

Ik zie het nog even aan. Ik weet toch nog niet of ik de schorsing ga verlengen of er binnenkort mee ga rijden.

Ja hittebehandeling zou de tanden zeker sterker maken. Maar ik denk dat we over hetzelfde spreken. Normaliter maak je staal hard door het warm te gloeien en dan in een keer snel af te koelen, door het in water of olie te dopen. Hierdoor krijgt de moleculaire structuur niet de tijd om zichzelf te herschikken en wordt het materiaal heel hard. Met cryogeen ga je nog een stapje verder door het meteen in vloeibaar stikstof te gooien van - 273c.

Ik kan zelf voor geen meter tunen. Dat laat ik (vooralsnog) doen. De V40 heeft nu een halfbakken tune erop, omdat de brandstofpomp het eigenlijk niet bij kan benen en ik echt een intercooler nodig ben. In het midden van het toeren bereik loopt hij knetterrijk, maar bovenin vrij arm. Goed genoeg om de motor veilig te houden en de grotere turbo te benutten, maar niet bepaald verfijnd.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0