Bakadaptie/ inleren/ resetten

 
 
 
 
 
Bramvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid limburg
Leeftijd: 40
Berichten: 26
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 25.05.2021 - 23:02  ·  #1
Hallo

Ik ga deze week het kleppenhuis van mijn bak vervangen, nou zei gery slot me dat ik dan een bakadaptie moest doen. Niet de adaptatie modus maar een bakadaptie. Hij bedoelde dus niet de modus dat je de bak opnieuw leert schakelen, dat je precies met de juiste toerentallen moet rijden en dat dan elke schakeling opnieuw geleerd moet worden inclusief achteruit. Maar zijn er dan verschillende adaptatie modussen in vida? Een soort versnelde adaptie modus. Een lichtere versie zeg maar..
Want wat ik op t forum lees vind ik verwarrend. Ik lees vaak dat na t flushen de bak ook opnieuw wordt ingeleerd. Ik moet voor hem in deze modus te laten zetten naar de dealer, maar dan moet ik wel duidelijk kunnen maken wat ik wil.

Thx
muziekfun
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 63
Berichten: 108
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 26.05.2021 - 08:04  ·  #2
Quote door Bramvolvo

Hallo

Ik ga deze week het kleppenhuis van mijn bak vervangen, nou zei gery slot me dat ik dan een bakadaptie moest doen. Niet de adaptatie modus maar een bakadaptie. Hij bedoelde dus niet de modus dat je de bak opnieuw leert schakelen, dat je precies met de juiste toerentallen moet rijden en dat dan elke schakeling opnieuw geleerd moet worden inclusief achteruit. Maar zijn er dan verschillende adaptatie modussen in vida? Een soort versnelde adaptie modus. Een lichtere versie zeg maar..
Want wat ik op t forum lees vind ik verwarrend. Ik lees vaak dat na t flushen de bak ook opnieuw wordt ingeleerd. Ik moet voor hem in deze modus te laten zetten naar de dealer, maar dan moet ik wel duidelijk kunnen maken wat ik wil.

Thx


Hoi,
Wat was/is het probleem met je automaat? Wat voor een auto heb je? Ik heb af en toe een probleem en ik denk dat het kleppenhuis vervangen moet worden, hoor dus graag je ervaring en je verhaal.
Neem je een gereviseerde of een nieuwe vanuit de fabriek?

Groet Anne
Bramvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid limburg
Leeftijd: 40
Berichten: 26
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 26.05.2021 - 08:38  ·  #3
Quote door muziekfun

Quote door Bramvolvo

Hallo

Ik ga deze week het kleppenhuis van mijn bak vervangen, nou zei gery slot me dat ik dan een bakadaptie moest doen. Niet de adaptatie modus maar een bakadaptie. Hij bedoelde dus niet de modus dat je de bak opnieuw leert schakelen, dat je precies met de juiste toerentallen moet rijden en dat dan elke schakeling opnieuw geleerd moet worden inclusief achteruit. Maar zijn er dan verschillende adaptatie modussen in vida? Een soort versnelde adaptie modus. Een lichtere versie zeg maar..
Want wat ik op t forum lees vind ik verwarrend. Ik lees vaak dat na t flushen de bak ook opnieuw wordt ingeleerd. Ik moet voor hem in deze modus te laten zetten naar de dealer, maar dan moet ik wel duidelijk kunnen maken wat ik wil.

Thx


Hoi,
Wat was/is het probleem met je automaat? Wat voor een auto heb je? Ik heb af en toe een probleem en ik denk dat het kleppenhuis vervangen moet worden, hoor dus graag je ervaring en je verhaal.
Neem je een gereviseerde of een nieuwe vanuit de fabriek?

Groet Anne


Ik heb als klacht dat wanneer hij schakelt van de 3de naar 4de trap hij heel ff slipt, mijn bak is gereviseerd met een gereviseerd kleppenhuis, dit gaf dus nog problemen. Gery slot adviseerd ook altijd een nieuw kleppenhuis, hij levert deze origineel volvo voor 600 euro, is geen geld. Gereviseerd kosten ze t zelfde.
Bramvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid limburg
Leeftijd: 40
Berichten: 26
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 31.05.2021 - 18:19  ·  #4
Niemand?
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 31.05.2021 - 19:00  ·  #5
Nieuw kleppenhuis moet je de adaptatie resetten in vida. Dan gaat de bak zelf weer 'inleren'.
Bramvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid limburg
Leeftijd: 40
Berichten: 26
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 01.06.2021 - 13:48  ·  #6
Quote door sw2983

Nieuw kleppenhuis moet je de adaptatie resetten in vida. Dan gaat de bak zelf weer 'inleren'.


Ja ok, maar zijn er verschillende versies van adaptatie resette?? , zeg maar de Light versie een versnelde adaptatie en de versie dat je op t display ziet in welke versnelling hij staat en dat je precies de juiste toerentallen moet rijden, zodat de bak opnieuw leert schakelen.
Dit laatste zou niet zonder risico's zijn had ik begrepen.

Thx
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 01.06.2021 - 20:27  ·  #7
Ik heb een aantal malen een bak opnieuw ingeleerd, na het vervangen van het kleppenhuis.
In vida staat de beschrijving en het enige wat je nodig hebt, is een uitermate goede controle over je rechtervoet.
Je schakelt op de aangegeven toeren, lampje brand, zodra hij de versnelling herkent (de versnelling wordt ook getoond in het display).
Wel is het fijn dit op een rustige weg te doen.
En vooral niet de achteruit versnelling vergeten.
In je scherm zie je vervolgens onderstaande;

Bramvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid limburg
Leeftijd: 40
Berichten: 26
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 09.06.2021 - 14:25  ·  #8
Bedankt voor je reactie big dog. Gery zegt dus dat dit niet hoeft, dit zou onnodig zijn. Wel een bakadaptie, zegt ie. Dat zou een soort Light versie zijn van de adaptatie modus. Weet jij wat ie bedoeld? Kun je in vida dan verschillende opties kiezen. Of zou hij de olie teller bedoelen?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 09.06.2021 - 15:39  ·  #9
Zoals ik eerder al zei de adaptatie waarden resetten. Dat is zoals jij het noemt 'light'.

De op mijn bijlage gemarkeerde optie dus.

De adaptatie van de regeleenheid is heel wat anders. Dat is voor alleen 'n nieuw kleppenhuis overbodig.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 09.06.2021 - 16:02  ·  #10
Quote door sw2983

Zoals ik eerder al zei de adaptatie waarden resetten. Dat is zoals jij het noemt 'light'.

De op mijn bijlage gemarkeerde optie dus.

De adaptatie van de regeleenheid is heel wat anders. Dat is voor alleen 'n nieuw kleppenhuis overbodig.


Is dat het zelfde wat ze doen als de bak geflushed is met een powerflush? Want dat zoek ik eigenlijk ook, zodat de bak jouw rijstijl gaat inleren?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 09.06.2021 - 16:06  ·  #11
Even de accu 20min los en hij gaat zich naar jouw rijstijl inleren.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 09.06.2021 - 18:15  ·  #12
Quote door Blade

Even de accu 20min los en hij gaat zich naar jouw rijstijl inleren.


Inderdaad, die als eerste proberen.
Bramvolvo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid limburg
Leeftijd: 40
Berichten: 26
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 15.06.2021 - 16:06  ·  #13
Quote door sw2983

Zoals ik eerder al zei de adaptatie waarden resetten. Dat is zoals jij het noemt 'light'.

De op mijn bijlage gemarkeerde optie dus.

De adaptatie van de regeleenheid is heel wat anders. Dat is voor alleen 'n nieuw kleppenhuis overbodig.


Dit is t antwoord op mijn vraag! Bedankt, inmiddels bij de dealer laten uitvoeren, helaas nog steeds geen verschil. Kleppenhuis vervangen en nog steeds een lichte slip bij schakelen van 3 naar 4de trap. Een halve sec stijgt t toerental iets, en dan schakelt hij soepel door naar de 4de trap. Wordt er horendol van.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 15.02.2022 - 09:48  ·  #14
Quote door Blade

Even de accu 20min los en hij gaat zich naar jouw rijstijl inleren.


Begrijp ik het goed dat je als je de accu dagen/wekenlang eruit haalt zoals ik vaker doe omdat ik de auto weinig gebruik de bak weer ingeleerd moet worden?
Moet ik dan die procedure weer volgen zoals GS die samen met je doet na het flushen?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Bakadaptie/ inleren/ resetten

 · 
Posted: 15.02.2022 - 09:49  ·  #15
Nee hoor. De tcm doet dat zelf adhv diverse data.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0