Bilstein B12 kit

 
 
 
 
 
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 2450
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 10:29  ·  #16
Dan is de basis van waaruit je begint in ieder geval goed.
Ondanks dat de B12 kit geen schroefset is schijn je er nog wel wat aan te kunnen verstellen mocht je auto na een week niet helemaal vlak staan.
Moet je anders maar aan Dennis vragen,die heeft de B12 kit onder mijn auto gezet.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3741
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 10:52  ·  #17
Ik heb het hele onderstel aangepakt; nieuwe Four-C dempers, Eibach Pro-Kit veren, nieuwe rubber isolatiemat op de onderste veerschotel, nieuwe bovenste veerschotels, nieuwe veerpootlagers, nieuwe stabilisatorverbindingstangetjes en nieuwe draagarmen. Afgaande op foto's van anderen leek de achterkant veelal iets hoger te zijn dan voor, precies zoals ik wilde. Toen ik de set eronder had bleek voor en achter visueel toch wel gelijk te staan qua rijhoogte. Dat vond ik niet zo mooi, mede omdat de achterwielen best wel wat naar binnen staan t.o.v. de wielkastrand. Daarnaast vind ik het echt lelijk als achter lager staat dan voor en aangezien ik altijd wel wat kilo's erin heb (kinderszitjes, bouwwerk in de koffer voor kinderwagen/boodschappenkratjes e.d.) besloot ik de veerverhogers te proberen. Wilde beslist die van IPD, dat is tenminste een goed merk. Via marktplaats voor weinig een half jaar oude set gekocht, als het niks was dan gaf het niet. Maar het is precies goed zo.

Als de veerverhogers APK afkeur zijn dan trek ik ze er even tussenuit om ze er buiten de garage weer tussen te steken.

En ja, het klinkt vreemd, eerst verlagen dan verhogen, maarja wat doe je dan? Achterveren vervangen is een k*tklus, helemaal in de winter, ook geloof ik meer in een 'set' dan voor- en achterveren van een verschillend merk. Daarnaast was er voor deze veren niet echt een goed alternatief, andere verlagingsets verlagen alleen maar meer (40mm) dan de Eibach (30mm).

Ik ben wel heel tevreden over de achterveren van de Eibach set, dat bedoel ik in de trant van inzakken bij belading. Dat doen ze namelijk nauwelijks. Net wat weekendjes weg gehad, auto volgepakt, maar rijhoogte blijft vrijwel gelijk.

Wat betreft rijgedrag en comfort, hij is uiteraard iets minder comfortabel dan de originele veren (er zat een fabrieksaf sportonderstel onder). Dat mocht ook wel, want vergeleken met mijn ex-S60 was dit een boot. Nu ligt ie aanzienlijk strakker op de weg, zeker in de bochten. Bij schuine drempels etc schommelt ie veel minder heen en weer. Maar ik beschouw hem nog steeds als comfortabel, het grootste bewijs hiervan is dat mijn vriendin (die niet eens weet dat er een verlagingsset onder zit) nog geen enkele opmerking heeft gemaakt. Maar dat kan ook aan m'n vriendin liggen :D

Over de dempers kan ik nog niet veel zeggen, aangezien het Four-C systeem nog steeds niet werkt. Hier loop ik financieel echt helemaal op leeg. Geen foutcodes, volgens Vida alles in orde, maar het werkt niet. Andere CCM en SUM module, nieuwe knop, allerlei software geladen maar niets helpt. Vermoedelijk zit er nu een communicatiefout tussen de CCM module en de CEM, dat wordt ook weer een zoekplaatje, om moedeloos van te worden...
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 11:45  ·  #18
Ik snap je punt Doeke, een auto die achter een fractie lager lijkt te staan dan voor vind ik ook lelijk, maar dat ga ik dank ik maar even aanzien. Ik heb een smeerpunt tot mijn beschikking met een versnellingsbakkrik die de achterkant van de auto goed kan tillen. Dus het vervangen van de achterveren is niet mijn grootste zorg.

Als jouw vriendin niet eens merkt dat er een verlagingsset onder zit dan klinkt dat erg positief wat mij betreft. Maar jij hebt denk ik de standaard schokbrekers omdat je het 4C systeem hebt. Ik ben voornemens om de complete set van Bilstein te monteren, en de B12 set heeft volgens mij B6 (of was het nou B8) dempers i.c.m. de Eibach veren. Maar ik lees eigenlijk overal positieve verhlen dus ik denk dat ik komend voorjaar de knoop gewoon moet gaan doorhakken. Anders blijf ik twijfelen en dubben en zit er volgende kerst nog geen verlagingsset onder :P
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 12:11  ·  #19
Quote door Janvis

Hallo allemaal,

Ben ik weer te zeuren.... Met weer een gevalletje, de zoveelste vraag...

Maar wat is het toch gruwelijk moeilijk om de juiste verlagingsset te bepalen die het beste bij je past. Mijn wagen is momenteel voorzien van Nivomats maar die mogen er wat mij betreft wel onder vandaan want ik rij toch nooit met een caravan, en tijdens de vakantie neem ik een klein beetje zakken wel voor lief. Heb daar met vorige auto's nog nooit zo van wakker gelegen.

Momenteel neig ik naar de Bilstein B12 kit voorzien van Bilstein dempers en Eibach veren. De verlaging moet subtiel zijn en er moet fatsoenlijk me over drempels en klinkerwegen te rijden zijn. De jaren van de golfjes met een KW schroefset en 10cm verlaging liggen ver achter me en dat stugge gestuiter wil ik absoluut niet meer.

De volvo heeft een zeer grote hoeveelheid aan comfort waarbij het ook weer geen drama is als je een klein beetje inlevert. Maar stel dat ik de volvo nu een 10 zou geven qua comfort en de golfjes met maximale verlaging van vroeger een 1. Waar moet ik de B12 set dan inschalen onder de V70?? Lever je nauwelijks comfort in en blijf je nog op een 8 á 9 zitten of wordt het toch wel een flink stuk stugger en ga je naar de 5 á 6??

Als ik even heel brutaal ben hé, zou ik dan wel eens een stukje met iemand mee mogen rijden die een B12 set (of andere set) onder zijn v70 heeft om zo eens te voelen wat een verlaagde V70 doet? Ik woon vlak bij Assen, dus als iemand het ziet zitten om een keer een rondje met me te gaan rijden??? Ik zou het in ieder geval enorm tof vinden.


Ik heb de bilstein B12pro set eronder laten zetten door Martin en het was een best klusje.
Vooral de achterveren was een beste klus.

Hij staat iets minder dan 3cm lager.
De wegligging is absoluut goed te noemen en de demping is wel wat stugger geworden.

Zeg van 10 naar 8 qua comfort?

Met de orginele set kwam soms de trekhaak beugel aan de onderkant wat op de grond.
Dat doet hij nu ook als ik wat te onbenullig van een drempel af stuiter.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3741
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 15:35  ·  #20
Vergis je niet in het vervangen van de achterveren hoor... daar staat enorme spanning op. Ik had de auto op een 2-koloms brug maar het heeft me toch een 2,5 uur gekost, incl schelden...
Nu zijn de draagarmen van Four-C dempers wel anders dan van standaard dempers, maar ik weet niet of dat invloed heeft op hoogte van de onderste veerschotel. Het lukte niet om met omlaag gebogen draagarmen, de veren ertussen te steken en de draagarmen weer omhoog te krikken.
Bij m'n S60 kon ik de achterveren op deze manier heel makkelijk wisselen daarentegen...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 16:31  ·  #21
Ik dacht al, ik heb vaker onder mijn auto de veren gewisseld en het stelt niet veel voor met de standaard setting. Is denk 20-30 werk per kant.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 16:36  ·  #22
Wissel standaard achter is prima. Als je nivomatverlaging gaat installeren kost het wat meer tijd.

Dit was mijn koni setje met lesjofors 35 mm
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 16:50  ·  #23
Dat ziet er donders goed uit :-)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 11.03.2018 - 12:20  ·  #24
Comfort heeft ook nog eens te maken met bandenspanning. Ik was 2.8 gewend. Nu na montage B12 set heb ik dat maar iets naar beneden gedaan. Anders wordt het echt hard. Zeker in combi met m'n lastindex 94 winterbanden.

Het is werkelijk fantastisch. Heel anders dan origineel. Met de banden op goede spanning ook echt nog steeds comfortabel. Geen gestuiter, geen geklapper. Wel meer het plank gevoel (betere demping, stuggere veren).
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 11.03.2018 - 13:58  ·  #25
Je kan achter met nivomats toch ook alleen de verlagingsbrackets installeren? Hoef je alleen aan de voorkant te verlagen.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=905224

Met foto en website link als je in het topic een stukje naar beneden scrolt.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 11.03.2018 - 19:33  ·  #26
Quote door JJM

Comfort heeft ook nog eens te maken met bandenspanning. Ik was 2.8 gewend. Nu na montage B12 set heb ik dat maar iets naar beneden gedaan. Anders wordt het echt hard. Zeker in combi met m'n lastindex 94 winterbanden.

Het is werkelijk fantastisch. Heel anders dan origineel. Met de banden op goede spanning ook echt nog steeds comfortabel. Geen gestuiter, geen geklapper. Wel meer het plank gevoel (betere demping, stuggere veren).



Ik heb ook iets lagere bandenspanning dan voor de inbouw van deze set.
Tegenwoordig 2.4 a 2.5 max waar ik ook op 2.8 zat
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 11.03.2018 - 23:03  ·  #27
Quote door Turbodesk

Je kan achter met nivomats toch ook alleen de verlagingsbrackets installeren? Hoef je alleen aan de voorkant te verlagen.

https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=905224

Met foto en website link als je in het topic een stukje naar beneden scrolt.


Klopt. ET verkoopt ze ook (€75)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0