Bilstein B12 kit

 
 
 
 
 
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 24.12.2017 - 20:08  ·  #1
Hallo allemaal,

Ben ik weer te zeuren.... Met weer een gevalletje, de zoveelste vraag...

Maar wat is het toch gruwelijk moeilijk om de juiste verlagingsset te bepalen die het beste bij je past. Mijn wagen is momenteel voorzien van Nivomats maar die mogen er wat mij betreft wel onder vandaan want ik rij toch nooit met een caravan, en tijdens de vakantie neem ik een klein beetje zakken wel voor lief. Heb daar met vorige auto's nog nooit zo van wakker gelegen.

Momenteel neig ik naar de Bilstein B12 kit voorzien van Bilstein dempers en Eibach veren. De verlaging moet subtiel zijn en er moet fatsoenlijk me over drempels en klinkerwegen te rijden zijn. De jaren van de golfjes met een KW schroefset en 10cm verlaging liggen ver achter me en dat stugge gestuiter wil ik absoluut niet meer.

De volvo heeft een zeer grote hoeveelheid aan comfort waarbij het ook weer geen drama is als je een klein beetje inlevert. Maar stel dat ik de volvo nu een 10 zou geven qua comfort en de golfjes met maximale verlaging van vroeger een 1. Waar moet ik de B12 set dan inschalen onder de V70?? Lever je nauwelijks comfort in en blijf je nog op een 8 á 9 zitten of wordt het toch wel een flink stuk stugger en ga je naar de 5 á 6??

Als ik even heel brutaal ben hé, zou ik dan wel eens een stukje met iemand mee mogen rijden die een B12 set (of andere set) onder zijn v70 heeft om zo eens te voelen wat een verlaagde V70 doet? Ik woon vlak bij Assen, dus als iemand het ziet zitten om een keer een rondje met me te gaan rijden??? Ik zou het in ieder geval enorm tof vinden.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 24.12.2017 - 21:27  ·  #2
Hier zelfde dilemma. Ik denk dat de B12 de mildste complete set.

Alternatief is Eibach pro veren met B4 dempers.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 24.12.2017 - 21:33  ·  #3
Ik ben dus niet de enige die het een lastig onderwerp vind.... Ik kan van dit soort dingen som helemaal gek worden en niet meer weten wat ik moet. Ik ben al lang blij dat mijn vriendin het goed vind als ik hem een klein beetje ga verlagen. Maar het moet wel leuk blijven, zo idioot als de golfjes wil ze het absoluut niet hebben (en ik trouwens ook niet)
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 24.12.2017 - 21:51  ·  #4
Ik had lesjofors veren icm in hardheid instelbare koni dempers onder mijn v70. Zeer fijne combi en super comfort op standje 4 van 5
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 24.12.2017 - 22:38  ·  #5
Als je in de buurt van Eindhoven komt mag je best een keertje meerijden om het te beleven...
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 24.12.2017 - 22:47  ·  #6
Eindhoven.... Tof aangeboden maar helaas kom ik niet zo vaak aan die kant van het land :(

Maar ik begrijp dat jij er een set onder hebt, hoe vind jij de verhouding tussen het standaard comfort en het comfort wat je nu hebt?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 24.12.2017 - 23:07  ·  #7
Blastaway: heb jij het over de gele Koni Sport?

Winparts heeft een set H&R met Koni sport - zelfde verlaging, maar qua demping instelbaar. Ik vroeg me af: dat zijn toch die voordempers die je in je oude (als insert) moet plaatsen?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 24.12.2017 - 23:25  ·  #8
Ik heb sinds kort een Eibach pro-kit onder mijn V70 T5 van modeljaar 2005. Vooraf zoveel mogelijk plaatjes bekeken maar toch staat ie wat lager dan waar ik (afgaande op de foto's van anderen) vanuit was gegaan. Aan de achterzijde nu zelfs nog een 13mm IPD veerverhoger ertussen omdat de ik verhouding voor-achter niet mooi vond.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 00:03  ·  #9
Wauw, die staat echt precies zo op zijn wielen als ik ook graag zou willen :-) Die veerverhogers, wat zijn dat precies? En wat vind je van het comfort, of beter gezegd, wat is de verhouding tussen origineel en wat je nu hebt?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 08:16  ·  #10
Ik vermoed deze:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 08:42  ·  #11
Quote door Doeke Dobma

Ik heb sinds kort een Eibach pro-kit onder mijn V70 T5 van modeljaar 2005. Vooraf zoveel mogelijk plaatjes bekeken maar toch staat ie wat lager dan waar ik (afgaande op de foto's van anderen) vanuit was gegaan. Aan de achterzijde nu zelfs nog een 13mm IPD veerverhoger ertussen omdat de ik verhouding voor-achter niet mooi vond.


Ik ben ook wel benieuwd hoe je het qua wegligging en stugheid ervaart. Behalve dat heb je werkelijk een beauty! Ik vroeg me nog af: heb je alleen de Eibach veren, of ook andere dempers?
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 2450
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 08:43  ·  #12
Ik heb de Bilstein B12 sportline.
Het komt de looks ten goede,en de wegligging is een stuk verbeterd.

Ik heb naast de B12-kit ook nog veerpootbruggen voor en achter gemonteerd,ik merk wel dat het sportiever is geworden maar qua comfort heb ik niet zoveel ingeleverd volgens mij.
Gelijk met de B-12 kit zijn bij mijn V ook de draagarmen en de veerschotels voor vervangen.Het beste resultaat bereik je ook als je ervoor zorgt dat deze zaken ook direct in orde gemaakt worden mocht dat nodig zijn.

In ieder geval ben ik er goed over te spreken.







8-) :fgrin:
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 10:07  ·  #13
Zijn de veerverhogers geen afkeur bij de APK?

Hij staat er mooi bij zo Don, staat ie heel licht achterover of staat ie mooi recht. Is toch altijd wat lastig te zien op de foto, ik vraag dat naar aanleiding van de veerverhogers. En wat vind je van het comfort in vergelijking met origineel. Is het een heel stuk stugger geworden of valt het best mee?
De Don
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 2450
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 10:14  ·  #14
Ik heb het niet exact opgemeten,maar hij staat in mijn beleving vlak.
Met de vakantiebagage erin zakte ie achter iets door,maar daar was nog prima mee te rijden.

Als je nu kiest voor verlagen om vervolgens de achterkant weer te verhogen ben je volgens mij een beetje vreemd bezig.
Je moet er voor zorgen dat de rest van je rubbers van de ophanging in orde zijn,dan is er niets aan de hand.
Overigens moet je er wel rekening mee houden dat je nieuwe schokbrekers en veren na montage enige tijd nodig hebben om zich te zetten.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Bilstein B12 kit

 · 
Posted: 25.12.2017 - 10:20  ·  #15
Het klinkt idd wel een beetje vreemd hé, verlagen en dan weer veerverhogers gebruiken. Maar dat is omdat in een eerdere post iemand vond dat zijn V70 na het verlagen achter iets te laag was komen te staan. Vandaar.

Maar zo op de foto's staat je V70 er keurig bij moet ik zeggen.

Mijn V70 is door Dennis van Volvoservice onderworpen aan een technische keuring en qua ophanging bleek zo ongeveer alles nieuw te zijn dus dat zit allemaal wel snor :-) Tevens zet ik gelijk nieuwe toplagers en rubbers op de veerpoten zodat ik ze compleet in elkaar kan zetten voordat ze onder de auto gaan. Ik ben er ltijd een voorstander van om met dit soort projecten gelijk alles mee te pakken wat relevant is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0