Bilstein B4

 
 
 
 
 
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Bilstein B4

 · 
Posted: 21.05.2016 - 20:53  ·  #1
Ik heb een setje nieuwe Bilstein B4 achterschokdempers gekocht omdat naar mijn mening de auto aan de achterkant wat slap aanvoelt.
Na een drempel heb ik het gevoel dat de achterkant wel erg veel tijd nodig heeft om weer op zijn plek te komen.
Nu lees ik dat deze vaak gemonteerd wordt met andere veren. Is dit nodig of kan je deze ook met de standaard veren monteren. Dat was namelijk eigenlijk mijn bedoeling.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 21.05.2016 - 22:28  ·  #2
Welk type schokbreker heb je er nu onder zitten? Nivomat of normale dempers?

Nivomats zijn vrij makkelijk te herkennen door de harmonica hoes er omheen. Normale schokbrekers hebben die achter niet.

Als je nu nivomat schokbrekers hebt zul je ook de veren moeten vervangen (en als je het netjes doet de bovenste veerschotel). Als je nu normale schokbrekers hebt ben je met het vervangen van alleen de demper klaar.
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 21.05.2016 - 23:52  ·  #3
De kans is groot dat ik nog de originele normale schokbrekers heb, ik zal het nakijken.
Bedankt voor je bericht alvast.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geleen
Leeftijd: 47
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Berichten: 3115
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 22.05.2016 - 07:15  ·  #4
Bilstein wordt ook vaak gebruikt icm een verlaging, dan heb je ook andere veren nodig.
De B4 is een fijne demper overigens. :-)
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 22.05.2016 - 08:45  ·  #5
De wagen staat nu bij het gasinbouwstation voor de inbouw van een prins gasinstallatie met 77ltr tank op de plaats van het reservewiel. Ook hangt er in de zomervakantie een caravan achter. Heb de wagen ook vorig jaar gereden (zonder gastank) met een caravan en dat ging best goed. Nu twijfel ik toch of ik niet alsnog een setje B6 (past dat ook gewoon?) eronder te plaatsen zodat het geheel toch wat beter afgedempt wordt? Het setje B4 is overgenomen, maar nog splinternieuw en die raak ik wel weer kwijt denk ik.
Kortom wat is wijs en past die B6 ook gewoon?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 22.05.2016 - 10:44  ·  #6
Quote door Roboer

De wagen staat nu bij het gasinbouwstation voor de inbouw van een prins gasinstallatie met 77ltr tank op de plaats van het reservewiel. Ook hangt er in de zomervakantie een caravan achter. Heb de wagen ook vorig jaar gereden (zonder gastank) met een caravan en dat ging best goed. Nu twijfel ik toch of ik niet alsnog een setje B6 (past dat ook gewoon?) eronder te plaatsen zodat het geheel toch wat beter afgedempt wordt? Het setje B4 is overgenomen, maar nog splinternieuw en die raak ik wel weer kwijt denk ik.
Kortom wat is wijs en past die B6 ook gewoon?


Mooi snel geregeld die inbouw.
Die van mij gaat 30 mei.

Ik wil de achterdempers ook vervangen ivm inbouw gastank en vermoedelijk al hele leven erin gezeten.

Ze zijn echter niet lek.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 22.05.2016 - 11:27  ·  #7
Dat zou betekenen 2 achterdempers en 2 sterkere achterveren?

Maar eens rustig kijken wat hiervoor geschikt is, want ik krijg ook een ringtank.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 22.05.2016 - 19:58  ·  #8
Quote door Roboer

De wagen staat nu bij het gasinbouwstation voor de inbouw van een prins gasinstallatie met 77ltr tank op de plaats van het reservewiel. Ook hangt er in de zomervakantie een caravan achter. Heb de wagen ook vorig jaar gereden (zonder gastank) met een caravan en dat ging best goed. Nu twijfel ik toch of ik niet alsnog een setje B6 (past dat ook gewoon?) eronder te plaatsen zodat het geheel toch wat beter afgedempt wordt? Het setje B4 is overgenomen, maar nog splinternieuw en die raak ik wel weer kwijt denk ik.
Kortom wat is wijs en past die B6 ook gewoon?


Dat past, ik heb het er onder. Samen met de versterkte veer van Estate Services. Wat het versterkte inhoudt weet ik niet, ze zagen er hetzelfde uit.

Wel moet ik zeggen dat ik eigenlijk over wil naar Nivomats, dit i verband met het doorhangen. Eerst deed de auto dat niet, nu de kinderen wat groter zijn merk ik tijdens de vakantie (4 MTB op het dak, achterbak vol en trekhaak met 75kg kogeldruk belast) dat de auto niet "waterpas" staat maar op lijkt te stijgen als een vliegtuig.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 22.05.2016 - 20:09  ·  #9
Ik zweer bij de Novimats, ook opgroeiende kinderen, zelf Bourgondisch scheelt ook. Sleurhut labradors, en regelmatig verbouwen en klussen thuis en bij bekenden. Hoeft nooit na te denken of de V het gewicht aankan, en blijft bijna altijd strak staan.
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 22.05.2016 - 22:01  ·  #10
Ik heb destijds onder een 245 ook hulpveren gekregen en daar heb ik nooit aan kunnen wennen. De auto was na het monteren een heel stuk minder comfortabel, terwijl daar 2 ringtanks rechtopstaand rechts en links gemonteerd waren. Netto 100 liter lpg.
Ik ga eerst de B4 maar eens monteren en kijken hoe het geheel dan rijdt. Het gewicht van het reservewiel is ook al weg en ik heb altijd weinig kogeldruk met de caravan. Ook weinig bagage in de kofferbak en de oudste gaat al niet meer mee. (65kilo) Mocht het toch niet goed aanvoelen kan ik het altijd nog aanpassen. Eigenlijk wil je de verzwaarde veren met de vakantie er wel onder, en na de vakantie er weer onder vandaan.
Roboer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Annen (Drenthe)
Berichten: 104
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 23.05.2016 - 19:19  ·  #11
Volgens mij gekarteld profiel dus toch Nivomat?
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 23.05.2016 - 19:30  ·  #12
Ja, inderdaad, dat zijn nivomat dempers.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 24.05.2016 - 10:52  ·  #13
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 24.05.2016 - 11:37  ·  #14
Volgens mij kun je nivomats onder iedere v70 plaatsen.
Ze zijn alleen wel erg duur tov gewone schokbrekers. Plus de veren komen er nog bij (nivomat heeft andere- slappere - veren).

Ik heb nivomats, die zaten er al onder bij aanschaf en zo te zien zitten ze er al vanaf het begin onder (v70n 270.000km 2001) maar functioneren volgens mij nog oke. Ze zakken in ieder geval bij stilstand niet door. Over een maand gaan we op vakantie en dan wordt duidelijk of ze het echt nog goed doen.

Bij mn classic zakte er een kant door en die heb ik toen maar vervangen door een voordelig setje normale schokbrekers en veren. Ik merkte gelijk verschil, die oude nivomats waren echt op.
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Bilstein B4

 · 
Posted: 24.05.2016 - 11:54  ·  #15
Bij mij zitten de nivomats er al 300.000 Km onder en functioneren nog zonder problemen. Ik ga ze pas vervangen als echt defect zijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0