Bonk in voorkant bij insturen

 
 
 
 
 
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 136
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Bonk in voorkant bij insturen

 · 
Posted: 20.02.2023 - 11:38  ·  #1
Na het verlagen is mij iets opgevallen:
Bij het insturen bonkt er iets aan de voorkant. Dit is vanaf ongeveer 270 graden of meer het stuur draaien. Zowel bij zachtjes wegrijden als het rijden over een obstakel komt dit terug. Eerder deed ze dit alleen als het gevroren had en ik bijna de volledige draaicirkel wilde benutten (dat leek me meer te liggen aan het slippen van de banden door het gewicht van de auto en de gladheid). In een rechte lijn heb ik nergens last van. Na het verlagen is de auto nog niet uitgelijnd (omdat ik eerst het karakter hiervan wilde testen).
Kan dit aan de uitlijning liggen, of kan hier iets anders aan de hand zijn?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Bonk in voorkant bij insturen

 · 
Posted: 20.02.2023 - 12:10  ·  #2
Sorry, maar je wilt het karakter van je voor ophanging testen zonder dat hij uitgelijnd is.
Dat is ongeveer het zelfde, als ik wil de parachute testen maar ik wil niet aan het open parachute koort trekken .
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 136
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Bonk in voorkant bij insturen

 · 
Posted: 20.02.2023 - 12:49  ·  #3
Quote door bartk

Sorry, maar je wilt het karakter van je voor ophanging testen zonder dat hij uitgelijnd is.
Dat is ongeveer het zelfde, als ik wil de parachute testen maar ik wil niet aan het open parachute koort trekken .


Het ging me hier om het testen vd stugheid icm verlagingsbussen voor de nivomat achter. Daarnaast zijn de veren gebruikt, als er iets mis mee was en ik weer wat anders moest halen zit ik niet met dubbel uitlijnen. Wat er nu gebeurt is daar een voorbeeld van, vandaar mijn vraag of dit het uitlijnen of iets anders kan zijn.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Bonk in voorkant bij insturen

 · 
Posted: 21.02.2023 - 10:20  ·  #4
Mijn eerste verdachte zou het veerpootlager zijn, of de veer die niet goed in de veerpoot zit.
Tweede: kan het zijn dat de wielen aanlopen in de wielkast? Draai het wiel eens opzij en kijk in de wielkast voor aanloopsporen (ook bij de spatbordrand, bij verlaagde auto).
Anders zou het de aandrijfas kunnen zijn, die staat nu onder een iets andere hoek, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk (die zijn gemaakt om te bewegen bij in- en uitveren en sturen).
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 199
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Bonk in voorkant bij insturen

 · 
Posted: 21.02.2023 - 12:35  ·  #5
Quote door V70train

Na het verlagen is mij iets opgevallen:
Bij het insturen bonkt er iets aan de voorkant. Dit is vanaf ongeveer 270 graden of meer het stuur draaien. Zowel bij zachtjes wegrijden als het rijden over een obstakel komt dit terug. Eerder deed ze dit alleen als het gevroren had en ik bijna de volledige draaicirkel wilde benutten (dat leek me meer te liggen aan het slippen van de banden door het gewicht van de auto en de gladheid). In een rechte lijn heb ik nergens last van. Na het verlagen is de auto nog niet uitgelijnd (omdat ik eerst het karakter hiervan wilde testen).
Kan dit aan de uitlijning liggen, of kan hier iets anders aan de hand zijn?


Ik had eerder hetzelfde probleem na vervanging van de voorste draagarmen (weliswaar bij een Fiat 500) en uiteindelijk bleek het probleem in de banden te zitten. Die waren zo stug dat zij over het wegdek 'sprongen/stuiterden' bij scherp indraaien. Het deed zich vooral voor bij lage buitentemperaturen en was sterk voelbaar én hoorbaar bij achteruitrijden. Wellicht speelt dit bij jouw auto ook een rol.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 61
Berichten: 692
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Bonk in voorkant bij insturen

 · 
Posted: 21.02.2023 - 15:20  ·  #6
Zit één van de voorveren wel goed aan de onderkant?
..er zit een soort borging op de onderste plaat van de demper welke voorkomt dat de veer kan gaan schuiven
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 136
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Bonk in voorkant bij insturen

 · 
Posted: 21.02.2023 - 22:33  ·  #7
Thanks voor de reacties!

Op een rijtje...:
De veren zitten beide op de goede plek. Het puntje van de spiraal sluit aan op de inkeping, zowel boven als beneden.

Ik weet dat de banden iets aanlopen bij helemaal insturen, bij aanschaf van de velgen had ik me niet goed genoeg ingelezen. Op het moment zelf kreeg ik advies van een fan bij Rima, maar ik vroeg naar de achterbanden, stom......... Aan de bovenkant lopen ze niet aan, en op het punt waar de bonk begint met komen lopen ze ook niet aan. Alleen bij vol insturen hoor je ze schuren. Verkleinde draaicirkel dus en de volgende keer geen 225 meer aan de voorkant.

Dat van de banden zou erg goed kunnen, ik kan nog proberen om de voor en achtervelgen om te wisselen (omdat ze toch beide dezelfde maat band zijn). Als het zo zou zijn zou ik het wel matig vinden van vredestein, het zijn ultracs..........

De aandrijfas sluit ik ook niet uit. Sowieso heeft mijn auto een trilling bij matig/weinig gas/gas los. Als dit de reden zou zijn LIJKT mij dat dat al voor het verlagen aanwezig was. Als het niet de banden zijn controleer ik die ook nog op afwijkingen!

In elk geval, bedankt allen voor het meedenken, ik ga op onderzoek uit!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0