bonkend geluid onderstel

bak of aandrijflijn

 
 
 
 
 
Beau
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Leeftijd: 54
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

bonkend geluid onderstel

 · 
Posted: 08.07.2018 - 10:16  ·  #1
Hallo, op mijn V70 staat intussen 220.000 op de teller. Sinds een paar weken voel ik, vooral bij het wegrijden, een soort van bonkend gevoel/geluid wat van midden/achter komt. Ik dacht of denk dat het of de geartronic bak is of iets in het onderstel/aandrijflijn. Als ik bijv een haakse bocht neem en ik geef koppel dan voel en hoor ik een doffe bons. Het voelt rot aan want is duidelijk iets wat er niet hoort te zijn en er ook nooit was. Het gekke is; het is er niet altijd. Soms loopt hij gewoon als vanouds soepel. Ik kan het ook niet forceren door bijv expres bochten te nemen en daarna op het gas te gaan of door handmatig op en af te schakelen. Het gebeurt gewoon soms wel en soms niet. Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?

Ik heb op 25 juli een afspraak bij Goos in Breda om de bak te laten spoelen, dat is bij mijn weten nog nooit gedaan. Nu als hij daar toch staat dan kan ik hem meteen op dat geluid wijzen en dan hopelijk met hulp van hier de juiste richting op zodat hij niet de van alles uit elkaar hoeft te halen of met een verhaal komt wat niet klopt.

Alvast bedankt!
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: bonkend geluid onderstel

 · 
Posted: 08.07.2018 - 10:30  ·  #2
Ik was naar gery slot gegaan in uden.
Beterenin jou regio zul je niet vinden mbt de automaat
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: bonkend geluid onderstel

 · 
Posted: 08.07.2018 - 16:06  ·  #3
steun onder de bak?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: bonkend geluid onderstel

 · 
Posted: 09.07.2018 - 00:34  ·  #4
Je zegt ‘midden-achter’ en hebt een AWD? Dan zou ik ‘t eerder bij je haldex of cardan-as / steunlager zoeken...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: bonkend geluid onderstel

 · 
Posted: 09.07.2018 - 19:00  ·  #5
Quote

Je zegt ‘midden-achter’ en hebt een AWD? Dan zou ik ‘t eerder bij je haldex of cardan-as / steunlager zoeken...


Mee eens, alleen bonkt dat niet maar heb je meer last van een vibratie door de rotatiesnelheid van de cardanas lijkt me.

Links achterin je kofferbak zit een zekeringenbox. Zoek daar de zekering van de AWD even op en trek die eruit. Ga rijden en kijk of het probleem er nog is.
Door die zekering eruit te halen schakel je de Haldexpomp uit en werkt de inschakeling van de AWD niet meer. Alles draait wel maar de AOC wordt niet meer geactiveerd. Wellicht verneem je dat omdat daar iets mee aan de hand is.


Heb je misschien rotatie speling op je cardan-as?
Beau
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: 's-Hertogenbosch
Leeftijd: 54
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Thx

 · 
Posted: 25.07.2018 - 08:08  ·  #6
Thx voor de tips, hij gaat zo naar Goos, hopelijk komen we eruit met de hulp van hier.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0