Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 
 
 
 
 
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 07.02.2022 - 06:46  ·  #16
Welke bougies gebruik jij dan? iridium toevallig?
Ik heb net 45000k gemaakt met Bosch 4 polige bougies. Nu zitten er de originele in. Wat hanteeje als levensduur van deze bougies?
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

De weg even kwijt

 · 
Posted: 07.02.2022 - 10:24  ·  #17
OK, bougies met 1, 3 of 4 massa elektrodes? Ik kan daar niets van vinden bij mijn leverancier.

Voor mijn B5234T3 uit 2001 (afwijkende motor voor het type!), op LPG, kan ik kiezen voor deze van volvo voor iets meer dan 70 euro of [url=https://www.estateservices.nl/bougieset-850-c70-s60-s70-v70-v70n-xc70n-xc90-s80-turbo-bosch.html]deze van Bosch , voor de helft van de prijs (en zonder titanium)

Welke gaat nu het langst mee op LPG?

Loop deze week komt er een gebruikte set bobines deze kant op, uit een lopende auto, dus die kan ik dan mooi proberen en tzt nieuwe er in. Bruin heeft last van zijn rug, dus trekt niet zo veel meer de laatste maanden :(
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 07.02.2022 - 20:26  ·  #18
De gedachte achter meer massa electrodes is dat de vonk altijd goed zal zijn en ze slijten wat minder snel.
(Desondanks wordt het aantal kilometers dat ermee gereden mag worden vaak niet echt groter)
Iridium is duurzamer dan platinum en titanium die op hun beurt weer duurzamer zijn dan conventioneel koper.
Ook hier weer let op op het aantal kilometers dat de fabrikant opgeeft.

Over de eerdere discussie hier ten aanzien van welk merk etc kan ik kort zijn.
Persoonlijk heb ik in de 50 jaar dat ik sleutel aan auto’s en motoren nooit enig probleem gehad door aftermarket bougies te monteren van NGK of Denso.

Btw je hebt pm voor je bobines.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 08.02.2022 - 21:24  ·  #19
In de afgelopen 120.000 km heb ik steeds de originele Volvo bougies gebruikt i.c.m. LPG. Formeel te vervangen om de 60.000 km. In de praktijk was het echter max. 30.000 km. Dan begon je het aan het rijgedrag te merken: Net iets minder vloeiend het gas oppakken e.d.
Sinds kort heb ik er Denso IK20TT 4702 Irdium bougies in gedraaid. Zouden 120.000 km mee moeten gaan. Voor LPG ga ik dan maar uit van 60.000 km.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 08.02.2022 - 21:40  ·  #20
Ik heb nergens last van op LPG nu na 50.000km. De volvo bougies voor non turbo's zijn ook zo goedkoop dat ik geen reden kan verzinnen waarom ik andere zou plaatsen. Voor minder dan 40 euro heb je een setje van 5.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 09.02.2022 - 07:54  ·  #21
Mijn origenele post editten is niet meer mogelijk dus dan doe ik het maar even zo..

Quote door lerren

Quote
Ik zie dat die Beru Z204 een electrodeafstand heeft van 1.2mm
Volvo schrijft echter 0.7-0.8 voor
Hoe stellen jullie die 3 massa puntjes af?


Bougies hebben vanuit de fabriek al de juiste electrode afstand, die hoef je niet af te stellen (wel altijd voor montage even controleren). Controleer even of je de juiste vervanger hebt, ik denk het namelijk niet. Ik kan zo niet zien voor welk type Volvo-motor je hebt en welk type Volvo-bougies erin horen. Het verschil is namelijk wel erg groot met 0.5 mm.


De Beru Z204 wordt opgegeven als geschikte bougie voor diverse V70 motoren, ik heb de B5244S2 motor overigens.
in een ander topic beweert iemand zelfs dat dit dezelfde bougie is als de originele Volvo bougie) echter zoals gezegd de electrode afstand is niet gelijk aan wat Volvo voorschrijft, vandaar de vraag.


/edit
De Beru Z204 besteld bij Motointegrator.de samen met nog een redelijke hoeveelheid andere onderhoudspulletjes. (Kosten dus 3.15€ per stuk)
De oude originele Volvo bougie eruit gehaald en deze vergeleken qua electrodeafstand met de Beru.
Nu komt het “maffe” de afstand van de versleten Volvo bougie is bijna 0,2 groter dan die van de Beru??
Terwijl Beru dus meldt dat de electrode gap 1.2mm is en Volvo zegt je moet 0.7-0.8 gap hebben?!
Wel ik heb de nieuwe erin gedraaid, proefrit gemaakt (even naar Aachen, mag je nog ongelimiteerd rijden)
Helemaal toppie, voelbaar levendiger motortje.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 09.02.2022 - 08:01  ·  #22
he twee topics over hetzelfde onderwerp ;)
je zegt dat de speling bij de oude volvo bougies dus 1,4 mm was? Hoe oud waren deze bougies?

mooi dat je nieuwe bougies in ieder geval goed resultaat geven!
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 09.02.2022 - 08:51  ·  #23
Naaah..
Niet helemaal
Dat andere topic was gericht op bougies voor een S80 2.4

topic.php?t=26159

Ten aanzien van jouw vraag:
Als ik met de voelermaatjes meet dan heeft de originele Volvo bougie (nu na 52600km) een gap van 1.3 sommigen zelfs 1.4
Dan meet ik dus de afstand tussen de massa electrode en de centrale electrode waarbij ik de kleinst mogelijke afstand meet dus loodrecht langs de centrale electrode.
Als ik de nieuwe Z204 zo meet kom ik uit op 1.2mm….
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

afstand houden

 · 
Posted: 09.02.2022 - 10:47  ·  #24
Even een "onderzoekje" gedaan naar bougies voor mijn motorblokje. Afhankelijk van merk en type zie ik allerlei afstanden voorbijkomen, grofweg tussen de 0,7 en 1,1 mm. Los van het topic: Is de afstand tussen massa en elektrode een vast gegeven of heeft ook het merk of type daar iets mee te maken? Dat zou die afstanden voor mij verklaren, maar mijn hoofd zegt dat de stroom wordt omhoog gekrikt in de bobine en dat een bougie een relatief simpel iets is om die hoge stroom te isoleren en een vonk te veroorzaken. Of is zelfs mijn basis idee verkeerd?

Dank, vind het een boeiend verhaal zo!

https://www.winparts.nl/motord…11168.html (Ligt een B5234T3 in maar dat weet winparts niet, ik kijk wel naar de individuele specs daarvoor.)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 09.02.2022 - 11:15  ·  #25
Ik gebruik alleen maar originele volvo bougies ook omdat ik op lpg rij.
Misschien iets duurder maar altijd probleemloos mee gereden.

En ik rijd moeiteloos 45K met een setje bougies.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 09.02.2022 - 18:07  ·  #26
Quote door jpelverding

Even een "onderzoekje" gedaan naar bougies voor mijn motorblokje. Afhankelijk van merk en type zie ik allerlei afstanden voorbijkomen, grofweg tussen de 0,7 en 1,1 mm. Los van het topic: Is de afstand tussen massa en elektrode een vast gegeven of heeft ook het merk of type daar iets mee te maken? Dat zou die afstanden voor mij verklaren


Precies!, zou voor mij een verklaring kunnen zijn.
Verschillende designs van tips, afwijkende Siemenswaardes van toegepaste materialen bij de centrale electrode en het al dan niet gebruik van meervoudige massaelectrodes zouden zomaar tot verschillende spleetwaardes kunnen leiden.

Saillant detail, ik heb n.a.v. de opgegeven spleetwaarde door Beru zowel de Beru Z204 als de NGK BKR6ES besteld (volgens Skandix het alternatief voor de originele Volvo bougies)
Het grappige is dat de NGK een spleetwaarde van 0.7mm heeft en die originele Volvo bougie dus waarschijnlijk(!!) afgaand op mijn meting na meer dan 50K dienst idd 1.2 mm was.
Ik kan me iig slecht voorstellen dat drie massa electrodes 0.6mm slijten…

Wel, hoe dan ook de Beru doet het tot op heden prima.
Gevoelsmatig een mooiere loop en acceleratie en ik heb het idee dat de motor wat zuiniger loopt.
We gaan het zien over 300km zoiets.

MOCHT iemand de originele bougies in zijn ongeblazen blok hebben of gaan plaatsen dan zou het super zijn als diegene dan de spleetwaardes eens zou opmeten en hier vermelden.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 09.02.2022 - 18:44  ·  #27
Moet nog ergens nieuwe originele hebben liggen.. Zal morgen eens zoeken en meten, als ik het niet vergeet.

Werd ooit eens getipt door wat Volvo veteranen dat de Z204 van BERU de originele zijn voor de ongeblazen B5244S(2). Toen heb ik dus om dat verhaal te controleren een setje originele, NGK en BERU naast elkaar gelegd. De originele en BERU kwamen qua opbouw, opschrift, lettertype en land van makelij precies overeen.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 09.02.2022 - 18:48  ·  #28
En voor de geïnteresseerden: Die NGK bougies kwamen uit de S80 (dezelfde als Noob van Skandix heeft). Zeker 50-60k meegegaan en waren nog niet op. Dus het is zeker niet zo dat de combinatie NGK en Volvo motor per definitie problemen geeft.
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 09.02.2022 - 19:37  ·  #29
Quote door sw2983

Moet nog ergens nieuwe originele hebben liggen.. Zal morgen eens zoeken en meten, als ik het niet vergeet.

Werd ooit eens getipt door wat Volvo veteranen dat de Z204 van BERU de originele zijn voor de ongeblazen B5244S(2). Toen heb ik dus om dat verhaal te controleren een setje originele, NGK en BERU naast elkaar gelegd. De originele en BERU kwamen qua opbouw, opschrift, lettertype en land van makelij precies overeen.


Yep ik heb die bougies op jouw voorspraak ook besteld.
Bedankt voor de tip!
S60 2.5T
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 64
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 09.02.2022 - 19:44  ·  #30
Vraagje, merk je veel verschil in prestaties en loopeigenschappen van je motor als je de iridium bougies installeert ipv. de gewone Beru bijvoorbeeld?
Of ligt het onderscheid alleen maar in de levensduur van de bougies?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0