Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 25.01.2022 - 15:22  ·  #1
De afgelopen 40+ jaar zijn er regelmatig bougies vervangen. Ja, ik heb er zelfs zelf een paar vervangen, al was dat dan in de eend.
Voor mijn gevoel gingen die, op LPG. zo'n 30.000 kilometer mee en kostte een setje een tientje of drie.

Nu zie ik tot mijn verbazing dat een setje van 5 (met volvo logo, dat wel) een tientje of 7 kost, en dan is het nog een aanbieding ook. Huismerk was ongeveer de helft, Bosch was een paar euro goedkoper.

Gaan deze bougies langer mee? Op een youtube clip zag ik hoe iemand de penbobines en de bougies uit de motor haalden, het leken me normale bougies.

Zie ik wat over het hoofd?

Andere vraag: misfire op cil 3. Ik zag dat je de kap er af moet halen, een paar moertjes en steker losmaken en dan heb de bobine in de hand. Zou ik zelf kúnnen doen, maar om te beginnen zit er een dikke pijp over die kap heen. Kan ik die ongestraft loshalen? En in het verlengde daarvan: Als een van de 5 kapot is (of af en toe overslaat) kun je dan één nieuwe er in zetten of beter een setje gebruikte kopen? Nieuw is net geen 200 euro voor het estate service huismerk of een dikke 300 voor die van Bosch :(

Dank voor een antwoord,
JP

PS
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 25.01.2022 - 15:38  ·  #2
bougies zou ik origineel Volvo nemen, bobines zou ik uit Duitsland (motointegrator.de) halen, bij voorkeur Bosch. Ik had ze met korting (er zijn vaak korting acties) en verzendkosten voor 155 eu thuis.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 999
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 25.01.2022 - 15:56  ·  #3
Penbobines heb ik laatst preventief vervangen voor NGK en dat kost ergens rond de 150,- bij Motorintegrator.de. Bij demontage bleken bij mij de originele (productie code 99) er nog in te zitten en ik heb nog geen foutmeldingen gehad. Heb ze bij 311.000 ofzo gewoon preventief vervangen.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1614
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 25.01.2022 - 17:19  ·  #4
Die buis, bedoel je de aanzuigbuis? Die kan je inderdaad ongestraft loshalen. Ik moest dat ook doen hoor om de bougies van de 5 cilinder te kunnen wisselen. En ja, ze zijn aan de prijs maar gaan lang mee. Zoals eerder gezegd: origineel Volvo zijn altijd goed. doen het gewoon goed op de lange termijn. Ik heb zelf geen ervaring met andere merken.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1687
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 25.01.2022 - 17:42  ·  #5
waarom preventief vervangen, die dingen zijn in 5 minuten te vervangen, en je kunt er gewoon 1 meenemen, en vervangen als het nodig is.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1385
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 25.01.2022 - 17:49  ·  #6
volvo bougies??? ja dáàág...gewoon ngk erin,al jaren geen enkel probleem mee gehad....alles waar volvo op staat kost meer geld is mijn opvatting.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2033
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 25.01.2022 - 18:21  ·  #7
Quote door bartk

waarom preventief vervangen, die dingen zijn in 5 minuten te vervangen, en je kunt er gewoon 1 meenemen, en vervangen als het nodig is.


Zo blijf je bezig, en die bobines zijn ook helemaal niet zo duur, gelijk alle 5 bestellen uit Duitsland.

Quote door Barre gaander

volvo bougies??? ja dáàág...gewoon ngk erin,al jaren geen enkel probleem mee gehad....alles waar volvo op staat kost meer geld is mijn opvatting.


Ik deel jouw ervaring niet, altijd origineel pakken als je zonder risico het juiste wilt.
Niet klooien met ander merk bougies en warmtes. Orogineel volvo zelf is nieteens voor alle 5 cilinders NGK, sommige motoren is de OEM fit een denso bougie.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1385
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 25.01.2022 - 18:52  ·  #8
deze gaan er altijd in ILFR6B van ngk....prima pit
McGyver
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meerstad
Leeftijd: 44
Berichten: 196
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 26.01.2022 - 14:13  ·  #9
Quote door flevodirk
origineel Volvo zijn altijd goed.

Origineel Volvo komt ook gewoon bij een andere fabrikant vandaan; Bosch, Denso, NGK, Febi, Lemforder, SKF, Hella, LUK, enz
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1614
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 26.01.2022 - 16:30  ·  #10
Quote door McGyver

Quote door flevodirk
origineel Volvo zijn altijd goed.

Origineel Volvo komt ook gewoon bij een andere fabrikant vandaan; Bosch, Denso, NGK, Febi, Lemforder, SKF, Hella, LUK, enz

Denk je dat ikdat niet weet? :-). (ik heb afgelopen 7 jaar ook aardig wat info verzameld over OE en OEM etc..)
Zoals Adriaan aangeeft: gebruik origineel Volvo als je geen risico wilt lopen en ze zijn gewoon goed.
Ik wist niet precies welke fabrikant de bougies voor mijn 2.0 5 cilinder maakte dus kocht ik origineel Volvo. Inderdaad gemaakt door fabrikant x)

Gezien mijn kilometers heb ik ze maar 2x hoeven te vervangen dus is het voor mij de moeite niet om daar met merken te gaan experimenteren als ik de OEM leverancier niet weet.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Als ik er één wil vervangen: Nieuw of gebruikt?

 · 
Posted: 28.01.2022 - 10:36  ·  #11
Volgens mij zitten de bougies er 20.000 km in, de bobines zijn bij de inbouw volgens mij niet vervangen. Dus vraag ik me af of een gebruikte bobine niet beter past dan één nieuwe. Qua vermogen/voltage?

Dank voor de tips!
JP

PS: Mocht je nog een goede hebben dan is PM welkom!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 28.01.2022 - 14:42  ·  #12
Een nieuwe Bosch of NGK penbobine is 3 tientjes in Duitsland, beter nieuw dus...
Noob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 455
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 30.01.2022 - 10:41  ·  #13
Reminds me! Heb een tijd geleden een set nieuwe Bosch bobines gekocht van Nico omdat die gunstig geprijsd waren.
Nog altijd niet ingebouwd omdat de huidige het voortreffelijk doen. (Zijn gezien de superstaat van onderhoud toen ik de Volvo kocht misschien helemaal niet oud LOL)
Toch maar eens deze week inbouwen.

@TS
Als je dat setje wilt hebben dan pm me maar even komen we zeker uit.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 30.01.2022 - 11:33  ·  #14
Quote
Ik zie dat die Beru Z204 een electrodeafstand heeft van 1.2mm
Volvo schrijft echter 0.7-0.8 voor
Hoe stellen jullie die 3 massa puntjes af?


Bougies hebben vanuit de fabriek al de juiste electrode afstand, die hoef je niet af te stellen (wel altijd voor montage even controleren). Controleer even of je de juiste vervanger hebt, ik denk het namelijk niet. Ik kan zo niet zien voor welk type Volvo-motor je hebt en welk type Volvo-bougies erin horen. Het verschil is namelijk wel erg groot met 0.5 mm.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Bougies en penbobines: Levensduur en vervanging

 · 
Posted: 06.02.2022 - 14:29  ·  #15
Als er geen bijzondere omstandigheden zijn, zijn de bougies van Volvo gewoon een goede keus.
Rij je op LPG dan wordt door Vialle aangeraden om bougies te nemen met 1 centrale massa elektrode.
De Volvo bougies (met 3 massa elektroden) slijten bij LPG nogal hard.

M.b.t. bobines: zo rond 350.000 km zijn deze aan hun eind. Vervang ze allemaal tegelijk. Anders is mogelijk de vonk per cilinder minder krachtig t.o.v. de cilinder met de nieuwe bobine.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0