Bout aandrijfas te strak?

 
 
 
 
 
BramTm
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek e.o.
Leeftijd: 29
Berichten: 49
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 08:32  ·  #1
Dag allen,

Ik heb mijn aandrijfasbouten vervangen omdat deze links voor toch los zat en een soort (bekende) klik gaf. Nieuwe besteld, loctite erop en plaatsen. Simpel als dat. Hoewel ik toch beter van ter voren het aanhaalmoment had moeten controleren. Ik 'wist' dat dit 35Nm was + 140 graden. Nou, blijkt 90 graden te zijn. Kan dit kwaad? Tijdens het indraaien niks gebroken bij mijn weten en heb er al een stukje mee gereden. Ik heb dit zowel links als rechts gedaan. Lijkt me toch een aanzienlijk verschil in aanhaalmoment..


Groeten,
Bram
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 09:02  ·  #2
Tja, dat is wel een flink verschil. 90 graden is een kwartslag, 140 graden is nog meer dan 1/8 slag erbij. Ik kan je geen ingenieursmening geven, maar mijn overweging is de volgende: bouten die met een aanhaalmoment en draai-indicatie worden vastgezet, zijn doorgaans rekbouten die tot vlakbij het breekpunt worden aangehaald. Of in ieder geval wordt het metaal wat opgerekt, waardoor ze normaalgesproken niet herbruikbaar zijn.
Dus kan je ofwel zeggen: het zit nu vast en er is niks gebroken, dus niet meer aankomen, want als je ze loshaalt kan je ze beter niet hergebruiken, en moet je weer nieuwe kopen (juist omdat je ze te vast hebt gezet, niet omdat ze vanzelf zijn losgetrild, dat zou een ander verhaal zijn); maar aan de andere kant: als ze wel kapot gaan doordat ze te ver zijn opgerekt, zit je straks met een afgebroken bout en dan ben je verder van huis. Persoonlijk zou ik het zo laten denk ik, maar als je er niet gerust op bent en ze zijn niet heel duur, kan je ze misschien maar beter weer vervangen en dan volgens moment aandraaien... maar ja, ze trillen regelmatig los dus erg goed vast zitten ze blijkbaar niet... best met een drup loctite vastzetten op het juiste moment.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 09:15  ·  #3
Ik zou idd loshalen en nieuwe in zetten. op nieuwe zit locktite asl t goed is. jammer als t ergens verder van huis mis gaat.
BramTm
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek e.o.
Leeftijd: 29
Berichten: 49
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 09:19  ·  #4
Dank voor de snelle reacties!

Is de kans groot dat het nog af kan breken bij het loshalen? Zeker gezien ik de blauwe loctite eraan heb gesmeerd. Trucjes voor? Als ze breken word het een groter probleem..
Of spontaan bij het rijden? Bouten zijn zeker niet duur en bestel ik direct, maar of er veilig met de auto gereden kan worden is wel iets belangrijks natuurlijk.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 09:26  ·  #5
als ie breekt is het niet meteen gevaarlijk maar merk je dat wel door klikken en melding abs etc waaarschijnlijk wel. echt veel km's mee mee doorrijden als ie gebroken is ,is vermoed ik slecht voor je aandrijfas. maar er zijn genoeg leden die pas na veel km.s dr achter kwamen dat de bout los lag.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 14:28  ·  #6
De originele bouten van Volvo zijn al voorzien van een borgmiddel. Pas op dat deze elkaar niet (negatief) beïnvloeden.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 14:33  ·  #7
Quote door GRUNNS60

als ie breekt is het niet meteen gevaarlijk maar merk je dat wel door klikken en melding abs etc waaarschijnlijk wel. echt veel km's mee mee doorrijden als ie gebroken is ,is vermoed ik slecht voor je aandrijfas. maar er zijn genoeg leden die pas na veel km.s dr achter kwamen dat de bout los lag.


Heb met een losgetrilde bout nog 1500 km gereden. Het viel mij dat de velgdop verdwenen was. De bout had het er uit gedrukt. Eerst dacht ik wat zielig dat ze een velgdop stelen. Pas later veel later had ik door dat de bout weg was. Na het vervangen van de koppeling had de monteur de oude bouten gebruikt zonder loctite.....
Heb onder het rijden niets gemerkt dat de bout weg was.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 18:20  ·  #8
Bij mijn gedachte 'als hij afbreekt ben je verder van huis' dacht ik ook niet zozeer aan dat een afgebroken bout een probleem zou zijn bij het rijden, maar wel dat je dan met een afgebroken bout in je aandrijfas zit, die ook nog eens met loctite vastzit, dus zie die er maar weer eens met beleid uit te krijgen, dat is niet relaxed. Superheet stoken om de loctite te smelten kan ook niet echt zonder risico voor het vet in je lagers en homokineet, en het is allemaal metaal dus het geleid warmte als een dolle.
Aan de andere kant, flink remmen maakt de boel ook behoorlijk heet (bij aanlopende remmen tot de velg aan toe) en dan is vet in lagers en homokineet ook niet direct de eerste zorg, dus het zal ook niet zomaar kapot gaan allemaal.
Dus het zal zo'n vaart allemaal wel niet lopen met deze boutjes, ik denk dat het meer een kwestie is die tussen de oren zit. Als je er niet gerust op bent moet je er wat aan doen (wat, gezien dat je de vraag hier post, wellicht het geval is), als je denkt 'het zal wel loslopen' dan lekker laten zitten en als er toch onverhoopt een keer een breekt dan heeft je gok verkeerd uitgepakt en dan moet je het dan oplossen, maar da's wel een hoop meer werk dan :-)
BramTm
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek e.o.
Leeftijd: 29
Berichten: 49
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 19:21  ·  #9
Voor de prijs niet langer getwijfeld. Direct nieuwe besteld en aankomend weekend maar monteren. Althans, hopelijk. Er zat inderdaad enige loctite op, heb zelf blauwe erbij geprutst, hoewel vrij veel. Hopelijk komt het allemaal nog goed los, en met beleid een beetje warm stoken anders. Mocht het dan nog niet willen; laten zitten en de gok wel nemen.
Ben er inderdaad niet bijzonder gerust op.. 😅

Bedankt voor de respons in ieder geval!
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 19:35  ·  #10
Ik heb die van mij al 4 keer hergebruikt vanwege een piep waardoor het elke keer los moet. Is zou mij er niet druk om maken.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 18.07.2022 - 19:47  ·  #11
Die blauwe loctite krijg je zo los. Ook hoe je de bouten hebt aangehaald zal niet direct problemen opleveren. Wat je nu kunt doen is ze loshalen en even visueel inspecteren of de schroefdraad is vervormd. Zo niet, gewoon weer terugschroeven en aanhalen met 50Nm zonder loctite. Kun je iig rustig rijden.
Als ze wel vervormd zijn, dan gooi je ze direct in de container.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 19.07.2022 - 09:43  ·  #12
Hoe “gevaarlijk” kan het zijn als zo’n bout eruit loopt of afbreekt. Hij is uiteraard niet voor niets maar je naaf zit er niet mee vast en je as kan niet veel verder de bak in.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 19.07.2022 - 12:34  ·  #13
Niet, de bout dient er voor om de buitenste homokineet op zijn plaats te houden en de speling er uit te trekken. Zonder deze bout zou je onvoorspelbare belasting kunnen krijgen op je homokineet en spie banen, maar aangezien deze assen ruim 3 ton mee gaan, loopt het allemaal niet in zo'n vaart.
Als hij los zit kun je wat gerammel krijgen, maar niet iedereen schijnt dit als storend te ervaren.
Exero
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groesbeek
Leeftijd: 27
Berichten: 74
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 19.07.2022 - 16:06  ·  #14
Er zit zeker marge tussen het aandraai moment en het vervorm punt van het metaal als het geen wegwerp bouten zijn.
Ik zou in dit geval de bout wel vervangen, zeker omdat het te ver aandraaien in hoek de kracht exponentieel toe neemt en niet helder hebt wat er nu daadwerkelijk voor kracht op de bout rust, je zou het na kunnen meten met de momentsleutel met los draaien (voor het inspecteren van de bout voor vervorming).
Als je genoodzaakt zonder zit omdat ie kapot is lijkt mij dat tijdelijk voorzichtig rond rijden zonder bout weinig kwaad kan zolang je geen nieuwe hebt.
BramTm
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek e.o.
Leeftijd: 29
Berichten: 49
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Bout aandrijfas te strak?

 · 
Posted: 19.07.2022 - 18:35  ·  #15
Nieuwe bouten zijn besteld. Dit weekend vervangen, wederom met de extra loctite en ditmaal 35Nm + 90 graden dus. Ergens zit het toch niet lekker dat ze er net niet inzitten zoals bedoeld is..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0