Brommend stoomboot geluid

 
 
 
 
 
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Brommend stoomboot geluid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 12:43  ·  #1
Sinds een paar weken neemt het geluid onder het rijden irritant toe.
Eerst dacht ik dat het de banden waren, gecontroleerd op cuppen, maar dat is het niet. Nu vermoed ik dat het een wiellager is.

Vanaf zo'n 40km begin je het gebrom te horen, alsof je in een stoomboot zit, naarmate de snelheid toeneemt wordt het versterkt door het toerental die ongeveer op dezelfde frequentie lijkt te zitten. Op de snelweg bij 120km wordt het iets minder, dwz dat de frequentie anders wordt en bij 140-160km is de brom er wel uit, maar word het meer een hoog zoomgeluid.

In de bocht naar links hoor je een wat schuppend geluid en klinkt het allemaal nog iets luider dan rechtdoor. Bij een bocht naar rechts hoor je bijna geen verschil met rechtdoor.

Ik heb laatst rechtsvoor wel een keer lomp een stoeprand geraakt (hoek 45 gr), kan dat de oorzaak zijn?

Hij spoort wel gewoon goed en het stuur trilt ook niet, ongeacht te snelheid, het is puur het geluid wat hinderlijk en oncomfortabel begint te worden.

Zijn er nog andere mogelijkheden die deze brom kunnen veroorzaken?

Vast bedankt,
Arnold
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Brommend stoomboot geluid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 12:46  ·  #2
Heb ooit met een auto door een droge rivierbedding gereden en van twee banden het canvas geraamte kapot gereden. Uiterlijk niets te zien, maar wel erg defect. Veroorzaakte bij hogere snelheden een soortgelijk gebrom of wiellagers defect waren.
arnold_w
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Homepage: avanwijk.nl
Berichten: 221
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Brommend stoomboot geluid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 12:55  ·  #3
Ga denk ik mijn winterwielenset er eens onder doen, kijken of het geluid dan weg is.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Brommend stoomboot geluid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 13:03  ·  #4
Wiellagers herken je doordat het geluid in de bocht idd veranderd. als je bandjes verwisselt(prima check) ook even wiel met de hand draaien om te checken op speling of niet mooi rondlopen. ik voel het ook lang niet altijd ook al kun je het horen. maar als je het wel voelt is het ook al aardig slecht aan t worden. niet te lang wachten met vervangen dan. als ie vast loopt :sick:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0