Cardan as beschadigd

richten, tweedehands of nieuw?

 
 
 
 
 
Geeert
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Cardan as beschadigd

 · 
Posted: 04.06.2015 - 12:52  ·  #1
De cardan as van mijn xc70 d5 '05 is beschadigd door een vervelende hobbel is de uitlaat omhoog gekomen en heeft de tussendemper de as geraakt. De as is nu niet recht meer en heeft verschillende deuken rondom. :'(

nu rijdt de auto prima op 2 wiel aandrijving, maar ik zou dit graag weer in orde brengen. Omdat een nieuwe as een dure grap is (1309,-) wilde ik jullie wat alternatieven voorleggen.

Is een passende tweedehands as te vinden en geschikt, of loop ik dan risico's met trillingen?

Zou het mogelijk zijn de as te richten?

Of zijn er nog andere oplossingen?

alvast dank,
groet,
Gerard
Geeert
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Opgelost, met toelichting

 · 
Posted: 11.06.2015 - 01:35  ·  #2
Allen, Bovenstaande is ondertussen opgelost met een tweedehands aandrijfas uit Druten.

Wellicht nog interessant voor diegene die nieuwsgierig is naar de oorzaak:
De beugel die onder de uitlaat is bevestigd is het laagste punt bij iedere AWD (XC en R) uit deze generatie. Als deze blijft haken klapt ie om deukt en buigt de uitlaat en duwt deze tegen de cardan-as.

Op dit forum in de vs blijkt dit vaker te gebeuren, ook met leuke foto's. Swedespeed, met een typisch Amerikaanse reactie dat gezocht wordt naar mogelijkheden om Volvo aan te klagen hierom. Ik ben allang blij dat alle 4 wielen nu weer zijn aangedreven :-)

Groet G.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0