Hallo allen,
Bij mijn s60 2.4 140 pk met hand bak heb ik de laatste tijd een metaalachtig hol klinkend tikje als ik wegrijdt.
Zowel voor als achteruit hoor ik dan eenmalig een tik . na enig speurwerk op dit forum alsook op andere fora lijkt het erop dat de centrale moer van de aandrijfas is losgetrild. Deze wilde ik vanavond of morgenavond even vast zetten maar heb geen idee welke dop ik hiervoor nodig heb en op hoeveel N.m. ik deze moer vast dien te zetten.. Iemand enig idee?
Groeten , Tom

Bij mijn s60 2.4 140 pk met hand bak heb ik de laatste tijd een metaalachtig hol klinkend tikje als ik wegrijdt.
Zowel voor als achteruit hoor ik dan eenmalig een tik . na enig speurwerk op dit forum alsook op andere fora lijkt het erop dat de centrale moer van de aandrijfas is losgetrild. Deze wilde ik vanavond of morgenavond even vast zetten maar heb geen idee welke dop ik hiervoor nodig heb en op hoeveel N.m. ik deze moer vast dien te zetten.. Iemand enig idee?
Groeten , Tom

.Het geluid is vaak (maar lang niet altijd) zelf op te wekken door in z'n 2 ongeveer 10 km/h te rijden zonder de koppeling ingetrapt te houden en dan volgas te accelereren. Het geluid is dan vrijwel aan het begin te horen (1 tik). Tevens als ik van 3 naar 2 terug schakel en koppeling op laat komen bij niet al te hoge snelheid. Of als je in zn 2de versnelling hoge toeren rijdt en dan abrubt gas loslaat..
en aangezien er soms op ongelijke wegen bij een langzaam genomen scherpe bocht (bij wegrijden bijvoorbeeld) een harde klonk hoorbaar is die ook in het stuur voelbaar is zowel bij voor, als achteruit rijden. In een ander topic op dit forum staat dat dit de draagarmen zouden moeten zijn waarvan de rubbers versleten zijn dus misschien dat een en ander met elkaar te maken heeft...

al met al zeker een waarschuwing op zn plaats.   :thumb: