Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 
 
 
 
 
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 04.07.2014 - 08:00  ·  #46
De mijne heeft de 18e een beurt bij Thuurbo. Misschien dat ik het meeneem direct
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.07.2014 - 19:48  ·  #47
ik heb afgelopen weekend mijn koelsysteem doorgespoeld en opnieuw gevuld. Dat gaat t makkelijkst met de thermostaat eruit, dus ik kon ook gelijk bij de koelvloeistoftemperatuursensor. Die heb ik vervangen. de thermostaat was nog goed.

Mijn auto had de laatste tijd vooral op LPG wat last van hikjes bij lage toeren in hoge versnellingen (tussen de 1000 en 1500 tpm in 3, 4 en 5 en in mindere mate in 2). dat is sinds de nieuwe sensor vrijwel over Nu hikt 'ie pas onder de 1000 toeren, maar dan had ik ook allang moeten schakelen.

verder merk ik niet veel, maar de mijne gaf ook redelijk de goede waarden aan, dus dit was puur op gevoel. en t werkt kennelijk.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5028
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.07.2014 - 20:11  ·  #48
Hoe heb jij je koelsysteem doorgespoeld?
Wil het ook doen maar hoe krijg je het water helemaal uit het blok.
Of doe je dak met aftap plug achter op het blok.

Richard
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2720
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.07.2014 - 20:21  ·  #49
Plug onderkant radiateur en plug (12 of 13mm) achterkant motorblok thv waterpomp...
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.07.2014 - 20:37  ·  #50
Quote door Plein69

Hoe heb jij je koelsysteem doorgespoeld?
Wil het ook doen maar hoe krijg je het water helemaal uit het blok.
Of doe je dak met aftap plug achter op het blok.

Richard


NB ALLEEN AAN BEGINNEN BIJ KOUDE MOTOR!!!! KOELVLOEISTOF IS BIJ WARME MOTOR > 100 GRADEN!!!!!!!


Allebei. Eerst dop van expansivat af. Dan de plug onder de radiator, komt ong. 5 liter uit. Daarna de plug a.d. achterkant van het blok, nog een liter of 1,5, schat ik.

Daarna plug op achterkant motorblok weer dicht. Daarna thermostaathuis opengeschroefd, thermostaat eruit gehaald (anders moet je steeds je motor warmdraaien, da's niet handig).

Thermostaathuis weer dicht zonder thermostaat. (Blijft lekken, want de pakking zit aan de thermostaat vast die je er net uitgetrokken hebt).

Vervolgens (met open radiatornippel aan de onderkant) tuinslang in t systeem en vullen.

Toen motor gestart. Steeds bijvullen met water tot er geen koelvloeistof meer uit de radiatornippel komt, maar water. Tussendoor checken of je motor niet oververhit raakt.

Daarna motor uit en radiatornippel dichtgedraaid.

Flinke scheut vaatwasmiddel in de expansietank (voor de vaatwasser dus, poeder).

Motor gestart, vijf minuutjes draaien op 2500 toeren. Bijhouden of er water bij moet (als het goed is niet, maar er kan ergens een luchtbel zitten).

Dan weer beide nippels open. Even uitkijken, kan warm zijn. Vervolgens die op achterkant motorblok weer dicht.

Opnieuw doorspoelen met schoon water met stationair draaiend motor. Daarna heb ik er nog een keer 10 liter gedemineraliseerd water doorheen gejaagd met draaiende motor (en radiatornippel dicht). Is bij ons eigenlijk niet echt nodig, zacht water hier, maar als je hard water hebt heb je allemaal kalk in je systeem gelaten. Dat wil je er weer uit hebben. Tenzij je toch aanlengt met kraanwater, dan maakt t geen biet uit.

Weer opnieuw leeg laten lopen.

Dan THERMOSTAAT TERUGPLAATSEN. Dat was ik vergeten, hahahaha.

Dan vullen met koelvloeistof.

Vervolgens radiatornippel weer open en blijven vullen tot er koelvloeistof uit de nippel komt en geen water meer. afvullen bij stationair draaiend motor.

Vullen tot 'max'. Dan een flink stuk rijden. Bijvullen tot max (eerst laten afkoelen!). En dat nog een paar keer. Systeem ontlucht zichzelf. heb hem uiteindelijk koud afgevuld tot 'min' geloof ik of iets daarboven. T is een expansievat, dus bij warme motor gaat ie naar max.

belangrijk is dat bij draaiende motor er wel vloeistof in t systeem zit. anders vindt je pomp t niet leuk. en je mtor na ern tijdje ook niey meer.

Veel tekst, en basically gewoon dit, al heb ik een paar stappen naar eigen inzicht ingevuld:

https://www.youtube.com/watch?v=LSvcEYoYNCo
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5028
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.07.2014 - 20:46  ·  #51
Oke, nog een aardige klus dus.

Zal eerst eens de radiator leeg laten lopen om de sensor te vervangen en kijken hoe de vloeistof en thermostaat er na een jaar uit ziet.
Bedankt voor de uitleg.

Richard
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.07.2014 - 20:48  ·  #52
Hee, ik zie hier een how-to!

Hans!! Of een andere mod ;)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.07.2014 - 20:53  ·  #53
Quote door Plein69

Oke, nog een aardige klus dus.

Zal eerst eens de radiator leeg laten lopen om de sensor te vervangen en kijken hoe de vloeistof en thermostaat er na een jaar uit ziet.
Bedankt voor de uitleg.

Richard


Radiator hoeft volgens mij niet leeg voor de sensor. Er zit maar een klein beetje water boven de sensor, namelijk dat in de radiatorslang. Dus als je de slang losschroeft en er een klemtang op zet heb je geen lekkage. Of eigenlijk eerst de klemtang en dan de slang los. Of de bovenkant van het thermostaathuis. Even wat tissues erbij om te zorgen dat je lekkage weghoudt bij je riemen.

Methode 2 is: oude sensor eruit, nieuwe sensor bij de hand, nieuwe sensor erin. Als je de dop bij allebei de manieren op het expansievat houdt lekt ie bijna niet. daarna even de koelvloeistof die gelekt is wegspoelen.

Iets anders: Ben erg blij met je stuur. Thanks.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 08.07.2014 - 21:22  ·  #54
Quote door yannickdv

Hee, ik zie hier een how-to!

Hans!! Of een andere mod ;)


Misschien je link naar "Handige linkjes" maar eens bijwerken ?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 11.07.2014 - 15:52  ·  #55
Vandaag preventief de sensor vervangen. Motor lijkt mooier rond te lopen en geen hik te geven bij accelereren. Ben benieuwd of ook mijn brandstof terugvalt naar minimale waarden. E.e.a. onder het motto van:"baat het niet, het schaadt ook niet". Voor € 20,- niet sukkelen.
exportdutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg
Berichten: 39
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 11.07.2014 - 23:33  ·  #56
Ik heb ook de sensor vervangen voor mijn V70 2,5 TDI. Al vaker in de garage geweest omdat ie 'niet lekker liep' echter kreeg steeds te horen dat er niets aan de hand was. Nu zelf de sensor vervangen voor € 13,- naar aanleiding van dit topic. Het verschil is ongelooflijk! Ik heb weer vol vermogen en de 'hikjes' zijn weg. Benieuwd of hij nu ook zuiniger wordt. Wat me wel opvalt is dat altijd heel snel de temperatuurmeter van de auto naar precies het midden ging. Nu duurt het langer voordat de auto echt warm is en de naald blijft 1 streepje voor het midden steken. Kan dit te maken hebben met het motormanagement die nu de inspuiting minder rijk uitvoerd, waardoor de motor minder heet wordt? Ook is de zwarte uitstoot achter de auto bijna verdwenen. Ik kon eerst complete gordijnen trekken, nu een bescheiden pufje bij het gebruik van de turbo. Heel erg benieuwd of ik de 1:15 weer ga halen!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5028
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 12.07.2014 - 08:30  ·  #57
Heb je gelijk je thermostaat vervangen?
Misschien blijft die een stukje openstaan waardoor hij niet goed op temperatuur komt.

Ik heb hem vrijdag de sensor vervangen.
Hij was aan 1 kant aardig geoxideerd. andere kant viel wel mee.
Thermostaat was na een jaar nog mooi schoon.

Niet echt een goede foto, maar toch
exportdutchman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg
Berichten: 39
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 12.07.2014 - 10:04  ·  #58
Plein, jij hebt waarschijnlijk een benzine uitvoering. Die van mij had geen vast kabeltje erop zitten maar een connector. Ik had gelezen bij de diesel dat het niet nodig was de thermostaat te vervangen. Ik was ook in 20 min klaar met wisselen. Het hikje in de temperatuur als de thermostaat opengaat is waarneembaar. Ik denk dat bij mij de thermostaat nog goed functioneert.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 12.07.2014 - 10:16  ·  #59
Heeft volgens mij niet zoveel met benzine/diesel te maken, ik heb namelijk zo'n zelfde als jij, zonder snoertje dus.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5028
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Check je koelvloeistoftemperatuursensor!

 · 
Posted: 12.07.2014 - 10:19  ·  #60
Ik heb inderdaad een benzine uitvoering.

Ik heb geen hikje in mijn temperatuur als hij open gaat.
Je thermostaat is gebaseerd op een bimetaal en gaat dus bij normale werking langzaam open en dicht naar gelang de temperatuur.

Als je een hikje / verspringing ziet in de temperatuur is mijn idee dat hij niet meer helemaal werkt of ergens weerstand ondervind en ineens open gaat.

je kan het bv testen in de bergen. Heuvel op wordt de motor belast en is temp constant. Heuvel af en kouder loopt de temperatuur terug.
(Zo kwam ik er bij mijn oude S80 achter dat hij vervangen moest worden.)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0