Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 
 
 
 
 
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 · 
Posted: 16.01.2023 - 17:58  ·  #1
Al een tijdje ben ik aan het twijfelen om mijn V70 te verlagen. Ik heb nivomats, dus het verlagen daarvan wordt wat duurder dan bij normale dempers kwam ik al achter. Na wat speurwerk zie ik veel verlagers naar normale dempers overgaan. Hier twijfel ik zo ondertussen ook over, maar ik heb daarbij een vraag die ik nergens eigenlijk kan vinden:

Wat is het comfortverschil tussen nivomats en normale schokbrekers? En heb ik er wat aan om ze echt te houden met mijn gebruik?
Voor wat context: ik rij amper zwaar beladen, soms wel met 4 man, maar niet spannender dan dat. Ik rij 4 tot 5000km per maand, waarvan ongeveer 95% met 1 of 2 mensen zonder belading is.
Uiteraard wordt het comfort na verlagen wat minder, dat begrijp ik, en kies ik uiteraard voor. Ik hoop dat iemand me goede raad kan geven los van het verlagen.

Thanks alvast!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 · 
Posted: 16.01.2023 - 18:21  ·  #2
Ik heb een V70 (R-design) met nivomat gehad en een V70 (dynamic edition) met normale schokbrekers.
Beiden af fabriek verlaagd dus.
De R-design had meer comfort dan de dynamic edition.
Ik kan je niet in de portemonnee kijken, maar als het financieel kunt behapstukken, dan zou ik toch echt voor de nivomat gaan, vooropgesteld, ze bevinden zich in goede staat.
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 · 
Posted: 16.01.2023 - 18:37  ·  #3
Quote door Bigdog

Ik heb een V70 (R-design) met nivomat gehad en een V70 (dynamic edition) met normale schokbrekers.
Beiden af fabriek verlaagd dus.
De R-design had meer comfort dan de dynamic edition.
Ik kan je niet in de portemonnee kijken, maar als het financieel kunt behapstukken, dan zou ik toch echt voor de nivomat gaan, vooropgesteld, ze bevinden zich in goede staat.


Portemonneegewijs kan ik het wel missen, maar in mijn achterhoofd blijft wel het 'is het het dan waard op een 23 jaar oude auto met 320000km'.

Bij rima heb ik voor €30 een setje schokbrekers en voor €100 ben ik klaar met verlagingsveren op marktplaats. Totaal 130
Voor de nivomats idem dito met de 100 euro voor de veren, weer andere veren achter (100 per 2?) En de beugels van 80 euro. Totaal 280.

Als het verschil in comfort echt reuze is betaal ik het er graag voor, vandaar de topic...
Bedankt Bigdog!
Dazzle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 121
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 · 
Posted: 16.01.2023 - 19:28  ·  #4
Als t puur om verlagen gaat kun je achter ophoogbussen steken. Dan komt t achter n 2cm lager te liggen bij nivomats en behoud je die dus. Voor zou je dan kunnen verlagen met veren of veren en dempers, afhankelijk hoe laag je wilt gaan. Ik had voor R veren gestoken en achter heb ik de bussen liggen en doe die als t wat beter weer is….
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 · 
Posted: 16.01.2023 - 19:42  ·  #5
Quote door Dazzle

Als t puur om verlagen gaat kun je achter ophoogbussen steken. Dan komt t achter n 2cm lager te liggen bij nivomats en behoud je die dus. Voor zou je dan kunnen verlagen met veren of veren en dempers, afhankelijk hoe laag je wilt gaan. Ik had voor R veren gestoken en achter heb ik de bussen liggen en doe die als t wat beter weer is….


Als ik me niet vergis moet ik dan ook verlaagde nivomat veren halen (er zijn een paar aftermarket te krijgen, of de R veren). Als dat niet zo is hoor ik dat ook graag, dat maakt de boel veel aantrekkelijker :)
Dazzle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 121
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 · 
Posted: 16.01.2023 - 20:28  ·  #6
Achter kun je t zo laten. Uiteraard zijn verlagingsveren wat stugger en dit is gewoon optisch Wel heb ik achter n veerpootbrug zitten en dat maakt t al wat stugger en helemaal minder deining. Op t 850forum vind je er veel over. Maar die heb je al gevonden zag ik 😉
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 · 
Posted: 19.01.2023 - 11:35  ·  #7
De kogel is door de kerk. Gister ET te pakken gekregen en met de heldere koplampglazen de nivomat verlagingsbussen meebesteld. De zoektocht naar een setje apex voorveren en een setje veerspanners kan beginnen. Zag op een site een 850 sedan set staan. Nieuw en in de aanbieding voor 99 euro. Aangezien ik de achterveren toch niet nodig heb een goed alternatief :)
Dazzle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 121
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 · 
Posted: 19.01.2023 - 12:39  ·  #8
Nice…… uiteraard benieuwd hoe dat oogt oftewel …….
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 · 
Posted: 19.01.2023 - 16:04  ·  #9
Quote door Dazzle

Nice…… uiteraard benieuwd hoe dat oogt oftewel …….


Ik zal een before en after maken zodra het gedaan is :) volgende week komen de bussen binnen, morgen ga ik de apex veren halen samen met veerspanners. Hopelijk volgende week meer!
Dazzle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 121
Geregistreerd: 10 / 2019
Subject:

Re: Comfortverschil nivomat vs normale schokbrekers

 · 
Posted: 19.01.2023 - 19:47  ·  #10
Had ook veerspanners gebruikt voor t eerst. Best spannend….. beetje uitkijken zeggen ze, dan moet t goedkomen. En dat deed t wel maar toch….
 
Selected quotes for multi-quoting:   0