Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 
 
 
 
 
WBLAS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 17:22  ·  #1
Mijn D5 automaat 2002 gaat vaak in noodloop. "Spoed storing motormangement" Dit gebeurt vooral op de snelweg wanneer je bij +/- 120 km/u behoorlijk gas geeft. Wanneer de motor is uitgezet is de storing verdwenen. Uitlezen met Vida geeft daarna de storingen "telage raildruk" en "te hoge raildruk".

Wat al gedaan:

Brandstoffilter vervangen
Retourlektest van de verstuivers gedaan. 1 verstuiver gaf veel meer retour dan de andere, 1 veel minder dan de andere. Per saldo nu 4 nieuwe verstuivers. Nu geven alle verstuivers de zelfde lekhoeveelheid.
Gecontroleerd of diesel naar hogedrukpomp vrij is van luchtbellen en of pomp in tank goed werkt.

Dit het weekend heb ik de auto gereden met Vida aangesloten in de grafische modus raildruk en stroom naar drukregelklep. Op de snelweg gasgegeven. Auto hield iets in en ging in noodloop. In de grafiek kan ik zien dat de minimale raildruk 259300 hPa was toen hij in noodloop ging. Direct daarna schiet de druk in de grafiek omhoog. Nu snap ik dus dat de druk te laag wordt bij gasgeven op de snelweg (hij gaat dan niet in zijn kick-down) en dat de druk direct daarna ter compensatie te hoog wordt.

Vragen;

Ik verdenk de electrische drukregelklep op de hogedrukpomp. Heeft iemand ervaring met deze storing?
Weet iemand onder welke raildruk de auto in noodloop gaat?
De auto start niet volt. Je moet circa 1 startmotor laten lopen voor hij aanslaat. Naar mijn idee loopt de motor tijdens het starten goed rond. Op Vida kun je zien dat de motor direct aanslaat wanneer de raildruk zich heeft opgebouwd tot 160000 hPa. Ik denk dat de verstuivers pas vanaf die druk gaan inspuiten, klopt dat?

Ik hoor graag van jullie,
Willem
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 17:33  ·  #2
Je zou deze vraag ook eens hier kunnen plaatsen.
WBLAS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 17:47  ·  #3
Beste Bigdog,
Ik hoop eigenlijk op antwoord van een V70 rijder zelf. Wanneer ik het internet afspeur vind ik bij problemen met de druk te vaak dat eerst ten onrechte de hogedrukpomp wordt vervangen, dan maar (ook ten onrechte) de verstuivers en dat uiteindelijk blijkt dat het brandstoffilter verstopt zit.
Ik hoop iemand te vinden die zijn problemen heeft opgelost door het vervangen van de drukregelklep of iemand die mij kan vertellen hoe ik die in Vida kan checken.
Vr.gr.
Willem
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 17:53  ·  #4
Brandstoffilter vervangen kan nooit geen kwaad! Eens zien wat er dan van de storing overblijft. Persoonlijk denk ik dat je een duidelijk verschil gaat merken. Ook komt de druk regelklep vaker voor. Ik denk dat de pomp hier niet direct de boosdoener hoeft te zijn. Ik zou met het filter beginnen.

Groetjes,

Tristan
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 17:57  ·  #5
Je storing komt me bekend voor
Quote
Mijn D5 automaat 2002 gaat vaak in noodloop. "Spoed storing motormangement" Dit gebeurt vooral op de snelweg wanneer je bij +/- 120 km/u behoorlijk gas geeft. Wanneer de motor is uitgezet is de storing verdwenen.

zie topic.php?t=6033

Ik heb nooit uitgelezen of real data gemeten.
Maar ik heb mn turbodrukregelaar vervangen (na veel Internet info) en het probleem was en is over.

Problemen met hoge druk pompen heb ik eigenlijk nog niet gehoord.
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:00  ·  #6
CP3 pomp? dan kun je het M-prop ventieltje los vervangen...ik zie dat je al aardig bezig bent geweest met van alles te vervangen....was dit ook nodig? meestal als 1 injector teveel lekverlies geeft en als je die vervangt komen de andere ook flink bij
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:00  ·  #7
Dat heeft hij al gedaan Tristan.


@Willem,
Had je ook exact de instructies opgevolgd, aangaande het vervangen van de verstuivers ?
In sommige gevallen moet je ook nieuwe software laden.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:02  ·  #8
Daar heb je ook nog een punt inderdaad.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:03  ·  #9
Zou niet de eerste keer zijn.
In Vida staat exact beschreven hoe dit zit.
WBLAS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:19  ·  #10
Ik heb de verstuivers vervangen voor een iets nieuwer model verstuiver. Deze hebben dat nummer 1, 2 of 3 niet. Volgens een Volvo specialist, in het midden van het land, waar ik ze kocht zijn deze geschikt voor alle D5's tot 2006 en maakt het al dan niet programmeren van het getal weinig verschil.
Omdat mijn probleem steeds vaker voorkomt, terwijl ik uit angst rustiger ben gaan rijden, verdenk ik de verstuivers niet. Ik kan me ook niet voorstellen wat er aan de hogedrukpomp, anders dan deze regelklep kapot kan gaan. Heeft iemand zo'n klep (Volvo art. 307317480) weleens losgehaald? Is die b.v. schoon te maken?
vr.gr.
Willem
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:22  ·  #11
Deze is niet schoon te maken volgens mij! Volgens Vida zou het vervangen voor een nieuwe niet heel veel werk moeten zijn.
WBLAS
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:28  ·  #12
Ik heb even gegoogled op CP3 pomp M-prop. Geweldig, nu kan ik kijken hoe die pomp werkt.
vr.gr.
Willem
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:34  ·  #13
Bedoel je die op de foto ?
Deze is helaas niet schoon te maken.
Vervangen is de enige optie.
En ja, ze gaan nog wel eens kapot.....

...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:36  ·  #14
Die bedoelde ik sowieso wel Bigdog!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Commonraildruk valt weg, V70 D5 2002

 · 
Posted: 10.11.2013 - 18:37  ·  #15
Hetzelfde geldt voor deze;

 
Selected quotes for multi-quoting:   0