Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 
 
 
 
 
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 25.09.2023 - 10:50  ·  #1
Beste forummers,

Al geruime tijd heb ik 'last' van een cruise control die niet werkt. De situatie is als volgt;

Als de CC het doet dan blijft die het doen. Alles knopjes op het stuur werken gewoon; harder, zachter, laatste snelheid. In de display is de melding dat de cc aan staat ook te zien.

Regelmatig gebeurt het dat de CC niet werkt. De melding in het display staat aan, maar er gebeurt verder niks. Meestal nadat de motor van het contact af is geweest werkt het daarna wel. Maar niet altijd.

Heeft iemand enig idee waar ik dit moet zoeken? Ik lees wel eens iets over een sensor bij de pedalen.

Zeker op lange stukken is het irritant als er geen cc is... om dan te stoppen, motor af te zetten, motor starten, doorrijden en dan maar hopen dat die het nu wel doet is ook niet alles...

Betreft een V70N 2.0T uit 2001
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 25.09.2023 - 11:02  ·  #2
Dag Joriz,

Ik worstel zelf ook met het probleem. Bij mij zie ik meerdere mogelijk oorzaken die ik een voor een aan het oplossen ben. Wat je als eerste kan doen is de koppelinssenor ff checken, die zit aan je koppelingspedaal en ziet er uit zoals in de link: https://www.skandix.de/en/spar…l/1058812/. Is gewoon een click systeem, je moet alleen even om de kabel dekken. Bij mij was de kapotte sensor weerstand iets van 7,5kohm met de meting. de nieuwe lag ergens rond de 2,5kohm (dit is de hoogste of laagste waarde, dat weet ik even niet meer, kan ik voor je checken).

Als tweede zie ik bij mij een storing in de remsensor (die heb ik nog niet opgelost).
Als derde had ik een vaulty accu die voor meerdere storingen zorgde. Inmiddels vervangen en veel storingen verholpen.

Ik vermoed echter dat het bij mij een kabelbreuk in de kabel van de koppelingsensor is, mss bij jou ook?

Mss kan je bij die draadje van mij nog wat meer info vinden: cruise-control-valt-uit-t28182.html

succes met de zoektocht en laat zeker even weten wat je oplossing is geweest
Happyme
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Berichten: 24
Geregistreerd: 05 / 2023
Subject:

Re: Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 25.09.2023 - 11:07  ·  #3
wat je ook veel inzicht kan geven in wat de oorzaak kan zijn is het uitlezen van de auto met Vida. mss heb je een optie, of anders even hier op de site neuzen bij de mensen die een dice hebben. Lijstje daarvan is ergens te vinden onder de handige linkjes topic
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 342
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 25.09.2023 - 19:27  ·  #4
Iemand al aan het gasklephuis gedacht?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 25.09.2023 - 19:35  ·  #5
er kunnen idd meerdere genoemde oorzaken ten grondslag liggen aan dit probleem.
de koppelingspedaalsensor is meest voorkomend . kost ong 60 euro. vrij eenvoudig(wel even slangemens zijn) te vervangen
dit is dmv Vida/dice bij de storingen vrij eenvoudig te vinden.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 26.09.2023 - 00:25  ·  #6
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 26.09.2023 - 07:49  ·  #7
Bedankt voor de reacties.
Denk dat ik binnenkort een bezoekje breng aan het volvo centrum in het groene hart voor een diagnose. Er zijn nog wat andere puntjes om aan te pakken. Kan daar ook naar gekeken worden.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 26.09.2023 - 08:09  ·  #8
Bij mij waren de klachten iets anders. Op lange afstanden viel de cc soms uit.
Dit gebeurde slechts sporadisch, maar ik heb toch een (gebruikte) rempedaal positie sensor erin gezet. (€30,- bij Rima).
Sinds die tijd, twee jaar geleden, geen uitval meer gehad.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 26.09.2023 - 09:50  ·  #9
Het is idd niet dat de cc uitvalt, maar dat die het de ene keer na starten wel en de andere keer niet doet. Accu en gasklephuis zijn nog redelijk recent.
Binnenkomt maar even aan vida hangen.
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 26.09.2023 - 21:03  ·  #10
Ik had vergelijkbaar probleem en opgelost met het solderen van 8.2kOhm weerstandje parallel aan de koppelingspedaal sensor. Dat je daar een slangenmens voor moet zijn bestrijd ik. Veel makkelijker dan een 'normale' service actie zoals het interieurfilter. De tweede keer pak je hem binnen een minuut. Even doormeten en je hebt je 50% kans oorzaak uitgesloten.

Ik was overigens erg blij dat dit het was want is was al bijna een gasklephuis aan het bestellen...
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Cruise control werkt soms wel dan weer niet

 · 
Posted: 14.11.2023 - 17:58  ·  #11
Even een update. Vandaag met de V langs P gereden in downtown Nieuwveen voor een gezondheidscheck bij de inmiddels alweer 22 jaar oude Volvo V70 2.0T, oorspronkelijk geleverd in Duitsland, gebouwd in Belgie en sinds 2017 still rocking in Nederland.
Tijdens het uitlezen met Vida gaf de koppelingspedaalsensor een melding. Zoals hier al geopperd was dot waarschijnlijk de oorzaak van de haperende CC.
Poika had gelukkig een nieuwe op voorraad, erin gezet en jawel het probleem is opgelost!
Heerlijk een cruisecontrol die weer werkt.
Topservice weer van Autobedrijf Polter aka Blade.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0