daktent op een volvo

vakantie met een daktent

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 02.01.2019 - 20:43  ·  #16
Ligt denk ik ook erg aan de auto verwacht ik. Kan mij voorstellen dat je met een lage S80 een stuk stabieler ligt dan b.v. een hoge jeep/SUV :P
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 00:18  ·  #17
allereerst iedereen bedankt voor het meedenken en het delen van jullie gedachtegang!

waarom geen gewone tent, we zijn niet echt kampeerders en zoeken een beetje een middenweg tussen een hotel en een tent daarnaast hebben we van kennissen hun ervaring gehoord over het gemak en het genot. De keren dat ik heb gekampeerd lag ik of op een oneffen ondergrond of op een veldbed waarvan ik last van de rug kreeg, aangezien we door Lapland gaan toeren in de winter leek het ons ook mooi om van de grond af te zijn.

we gaan echt op roadtrip, ik denk dat we 13 van de 16 dagen aan het reizen zijn naar de volgende plaats, misschien maar 200km verderop maar niet op dezelfde plek.

slapen in de Volvo zelf zou ik ook zeker doen als ik alleen was, alleen ga ik nu samen dus dan is dat een beetje krap. de daktent bespaard inderdaad veel ruimte in de auto, al moet ik eerlijk bekennen dat ons alternatief een hotel/hostel zou zijn dus ruimte wat betreft ruimte maakt het weinig verschil, wel kosten technisch is er een verschil tussen kamperen en een hotel en wij denken op dit moment nog dat een daktent een goede middenweg is, ondanks dat de auto veel meer gaat verbruiken. het windgeruis valt denk ik mee mijn ervaring met eerdere vakanties die kant op is dat je in de winter niet veel harder rijdt dan 80 a 100 km/h, dit mede doordat we natuurlijk niet de meest gangbare wegen pakken en een beetje op avontuur willen gaan.

wij schrokken ook wat zoon tent nieuw kost maar ook huur is niet heel goedkoop, maar altijd nog goedkoper als een hotel en je krijg heel wat vrijheid in de vorm van dat je op elk gewenst moment een plek kan kiezen om kamp op te bouwen voor de nacht.

goede tip over de krik, ik zal zorgen dat ik er 2 in de auto heb liggen al is het natuurlijk ook wel lekker om in slaap gewiegd te worden mist je er niet zeeziek van word.

bedankt iedereen voor de filmpjes en andere nuttige informatie!

groet,

jan
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 07:19  ·  #18
Hoe wordt zo'n tent gemonteerd en waar komt het gewicht op? Ik meen dat de dakdragers maar 100kg mogen hebben, dus daar kom je met 2 personen dik over. Max. gewicht staat wel in het boekje van de auto denk ik. Ook al wordt hierboven geschreven dat er al goed ervaring mee is (mer een v70), ik zou dit toch even nakijken anders zit je straks met schade aan de auto.
Het is maar wat je wil hoor, in een tent in Lapland in de winter. Laatst nog is een fietstoerist bijna doodgevroren in Siberiƫ in zn tentje. Ik zou voor een zekerdere optie gaan met die temperaturen.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1000
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 08:22  ·  #19
Kun je dan, gezien de kou, niet beter van trekkershutten ( Stuga in Zweden) gebruik maken? De kou moet je niet onderschatten namelijk!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 08:40  ·  #20
Quote door Klaasw

Kun je dan, gezien de kou, niet beter van trekkershutten ( Stuga in Zweden) gebruik maken? De kou moet je niet onderschatten namelijk!


+1.
Er gaat niks boven een met een houtvuur verwarmde blokhut. En elke ochtend een stijfbevroren tent inpakken lijkt mij ook niet echt leuk.
Ik zou ook niet elke dag verkassen. Is niet echt nodig want Lapland is veel van hetzelfde.

https://www.hometogo.nl/regio-lapland/

Van het geld dat je bespaard door geen daktent aan te schaffen kom je een heel eind.
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 09:06  ·  #21
de daktent word gemonteerd op de dakdragers en het klopt dat die inderdaad maar 75 of 100kg mogen dragen maar dat is de lading onder het rijden met wind en dat soort dingen. ik heb gesproken met meerdere mensen en die zeggen dat als je als je stilstaat het dak en de dragers het kunnen hebben om er met een daktent en 2 man er op slapen.
niet meer dan 250kg is mij geadviseerd.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 09:50  ·  #22
Quote door Blade

Het staat wel supergaaf op een dikke landcruiser, waar je mee door afrika tuft.


Staat ook supergaaf op een Volvo hoor ;).

Een daktent heeft wel voordelen, je tent staat letterlijk binnen 5 seconden en is weer ingeklapt in 5 seconden maar in de kou zou ik geen daktent willen omdat deze open en bloot, en dus in de wind, bovenop je auto staat. Op de grens in no-mansland tussen Rusland en Mongoliƫ heb ik moeten bivakkeren in in de vrieskou (-5 graden) met een windje erbij en dat was echt geen pretje in de daktent.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 10:29  ·  #23
En een normale tent kun je in de wind schaduw zetten van je auto, helpt heel veel.
Je hebt naast je daktent ook iets nodig om in te koken en eten, dat is namelijk geen
plezier als het regent, sneeuwt en winderige koude omstandigheden.

Ik wil in september naar IJsland en heb besloten in de auto te slapen.
Maar mijn tent gaat als nog mee, en ik denk ook aan de aanschaf/zelf maken
van een auto tent.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 12:03  ·  #24
Gaaf zon rally!

Ik heb zelf een petroleum kachel voor de koude visnachten hier in NL. Klein goedkoop ding, werkt perfect, en is super zuinig. Staat gewoon bij me in de (goed geventileerde) bivvy
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 314
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 12:56  ·  #25
Zo iets? Wel gaaf!

bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 15:10  ·  #26
Houd er wel rekening mee dat een petroleum kachel in een gesloten-ruimte gevaarlijk is.

Voor Zweden en Noorwegen is dit een aardig oplossing
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 03.01.2019 - 15:24  ·  #27
vond deze, prijs valt nog enig zins mee :-)
Willem Poppe
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 06.01.2019 - 13:15  ·  #28
volgende week gaan we bij een daktent kijken, zodra ik meer weet laat ik jullie wat horen
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 06.01.2019 - 15:00  ·  #29
Wij zijn benieuwd. Wanneer ga je?
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 08.01.2019 - 00:09  ·  #30
zoals het nu lijkt ga ik woensdag bij een daktent kijken, dus word vervolgt.
van het weekend horen jullie meer denk ik.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0