daktent op een volvo

vakantie met een daktent

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 05.02.2019 - 19:41  ·  #76
Quote door The Falko

Noorderlicht staat bij mij ook nog op het lijstje


Dat is 1 van de redenen dat ik naar IJsland ga in september :-)
JohanD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 139
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 05.02.2019 - 20:25  ·  #77
Ben je een tijdje niet op het forum mis je bijna deze prachtige foto’s.
Super leuk verhaal !!
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 02.10.2019 - 11:22  ·  #78
de volgende vakantie plannen om met de volvo en de daktent op pad te gaan zijn al weer in de maak, dat word dit kalenderjaar niet meer helaas maar waarschijnlijk volgend jaar tussen maart en mei ergens. heel grofweg hebben we ongeveer een route bedacht en gewoon willekeurig wat namen op de kaart ingevoert om een beetje een idee van de afstand te krijgen.

maar het belangrijkst moet nog even kijken waar de mooie punten en plekken die je zobizo gezien moet hebben, dus als jullie nog bezienswaardigheden weten die ongeveer op deze route liggen dan horen we het graag.
en met ongeveer op de route bedoel ik dat het ook best er 200km vanaf mag wijken.

[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 02.10.2019 - 11:30  ·  #79
Ik ben veel op vakantie geweest in het zuid-westen van Frankrijk. Aanrader is b.v. een dagje Biarritz. Verder weet ik in die hoek nog wel een leuke (simpele) camping te zitten die aan de duinen grenst (midden in een naaldbomenbos) en waar echt een relaxed sfeertje hangt (en je kan er ook heel goed surfen, mocht je dat willen :P).
Edit:
http://www.camping-cap.com/en/ (in lit-et-mixe/cap de l'homy)
Verwacht geen hoogstaande camping met een hoop amusement ofzo, de douches zijn basic (maar wel goed), het is een simpele camping maar ik vind de ligging perfect (zelf een plekje uitzoeken in het bos).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 02.10.2019 - 12:18  ·  #80
Heb je ff? Haha! Hier kan ik over meepraten. De oostkust van Spanje ken ik niet zo heel goed, maar Benidorm zou ik persoonlijk met een grote boog omheen rijden. Maar alles is afhankelijk van smaak (of wansmaak :-D) uiteraard. En afhankelijk wanneer je daar bent. Buiten het seizoen (juli-augustus) is het wel te doen, maar dan nog zijn er veel mooiere stranden / plaatsen om te overnachten. Tenzij je er langsgaat om 'het een keer gezien te hebben' (idem Gibraltar, daar hoef je ook niet meer dan een middag te besteden als je het mij vraagt).

Dus de hamvraag is wel een beetje: wat zoek je? Natuur / rust; stad of liever dorp; nachtleven; etc. Zal wel een beetje van alles zijn wellicht, dus dan kan de lijst met tips nogal lang worden. Als ik er zo wat uit mijn mouw schudt op jouw indicatieve route:
- Italie: berg- en wijngebied rond Aosta heeft mij positief verrast (idem de rit langs de Mont Blanc vanuit Zwitserland) en Turijn als stad ook. Daar in de buurt zijn ook de grote Italiaanse automerken te vinden met musea etc, mocht je daar behoefte aan hebben.

Spanje oost/zuid
- Valencia: mocht je in maart al in die buurt zijn, hou dan rekening met Las Fallas feesten in Valencia. Geweldig spektakel met dagelijks vuurwerk, prachtige kunstwerken die eind van die week allemaal in de fik gaan. En Spaanse gezelligheid dus iedereen op straat en borrelen maar.
Alicante heeft iets soortgelijks maar dan wat kleinschaliger, richting juni, San Juan (of Sant Xoan oid in Valenciaans).
- Andalusie heeft veel cultureel moois, zoals Granada, Cordoba, Sevilla. Allemaal steden die het bezoeken waard zijn. Cazorla en de sierra (berggebied) schijnt ook erg mooi te zijn, wil ik zelf nog eens naartoe. Sierra Nevada bij Granada als je de bergen in wilt. Ronda is een bekende trekpleister door de diepe vallei die door het dorp loopt, met bijzondere brug erover. Het dorpje zelf vond ik niet zo bijzonder, maar leuk om langs te rijden als je in de buurt bent of een uitstapje maakt.
Kustdorpje Nerja schijnt erg mooi te zijn, google maar eens.
- Gibraltar vond ik zelf niet erg bijzonder, maar 'wel leuk om eens gezien te hebben'. Uitstapje er naartoe is leuk. Ik zou wel buiten de grens parkeren en de grens overlopen (die dwars over de landingsbaan van het vliegveld loopt, dat is wel geinig), anders sta je lang in de rij met je auto. En in Gibraltar kan je toch nergens parkeren en een ritje of kabelbaan naar de top vd berg is zo geregeld, word je op elke straathoek mee doodgegooid.
- Zahara de los Atunes en die kust daar in de buurt is behoorlijk chill, veel beach bars en relaxte sfeer
- Tarifa is zo'n beetje Europa's walhalla voor wind- en kitesurfers.
- Kust richting Cadiz zijn veel mooie plekken te vinden, heb zo niets specifieks in gedachten.

Portugal
- Beetje generaliserend, maar in mijn ervaring zijn Portugezen enorm vriendelijk en taalvaardig (zowat iedereen spreekt naast hun moedertaal ook goed Engels en vaak ook Spaans) maar op de snelweg jakkeren ze als maniakken. Je wordt continu van de linkerbaan gedrukt als je niet minstens 20 km/u boven de max rijdt. En kijk ook even bij de ANWB over tolwegen info, zij hebben nogal een speciaal systeem.
- Zuidkust Portugal is zowat overal mooi. Meer en minder toeristische plekjes te vinden (m.n. "meer"... de Algarve is druk binnen het seizoen)
- Te lang geleden dat ik in de zuidelijke helft was, er staat me zo niet veel specifieks meer bij.
- Lissabon, Cascais en Sintra zijn het bezoeken waard.
- Nazaré is het Europees Walhalla voor big wave surfing, al zijn de grootste golven in de winterperiode. Wellicht toch een bezoek waard als je in de buurt bent.
- Porto vind ik prachtig.
- Atlantische kust (Portugal, Galicie): niet echt relaxed zwemmen in de zee, ijskoud water (16 graden is wel de max in de zomer)

Spanje noord
- Rias Baixas, de zee-armen boven Portugal, dat hele gebied is prachtig. Mooie natuur, helder water, heerlijk eten, leuke dorpjes zoals bijv. Bayona, A Guarda, Combarro, Pontevedra (stad). De mooiste stranden van de regio zijn rond Bueu, maar er is heel veel moois te vinden daar (ook beetje afhankelijk van de windrichting, soms word je gezandstraald maar dan is er elders wel een beschut strandje te vinden). Sanxenxo is het meest toeristische daar, mocht je nog willen gaan clubben ofzo.
- Santiago de Compostela en Finisterre zijn wereldberoemde pelgrimsoorden. Beide een bezoekje waard.
- In het noorden (Costa da Morte) heb je nog een paar van die zeearmen. Veel minder bekend, minder toeristisch, ook mooi, maar heel vaak mist daar in die buurt dus niet zo voor de hand liggend.
- Voordat je Asturias in rijdt MOET je langs 'Praia As Catedrais' / Playa Las Catedrales (strand van de kathedralen) maar wel bij laag tij, anders kan je het strand niet op.

- Over Asturias kan ik nog wel een pagina volschrijven, tips genoeg, afhankelijk van of je de kust wilt volgen of het binnenland in wilt. Kom maar een pintje / wijntje pakken als je in Oviedo of buurt bent :-)
- Qua stranden zijn de mooiste rond Llanes, in het oosten van de provincie, maar er is elders ook veel moois te vinden.
- Bezoekje aan de bergmeren en kathedraal van Covadonga is de moeite waard, maar wel buiten het zomerseizoen anders mag je zelf niet omhoog rijden. Idem de Picos de Europa als berggebied (alhoewel je daar niet echt in kan met de auto). Bezoekje aan bijv. bergdorpje Bulnes is leuk.
- Als je richting Cantabrie rijdt, zeker de grotten van 'El Soplao' bezoeken. Adembenemend en bijna uniek in de wereld vanwege de bijzondere formaties (niet de typische stalactieten, maar daar groeien formaties van kristalachtige substanties, letterlijk schitterend).
- Mundaka is ook een bekend surfoord. San Juan de Gaztelugatxe (ja, bereid je maar voor op Baskische namen daar) is ook wel bijzonder.
- Stierenrennen van Pamplona en de feesten daaromheen, mocht je daar begin juli zijn.
- Bilbao (met Guggenheim museum) en San Sebastian zijn beide superleuke steden.

Kan je daar even mee vooruit! Veel plezier met plannen, ik hoor het wel als je in de buurt bent!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 02.10.2019 - 13:14  ·  #81
Wow, mooie trip weer in het vooruitzicht Jan. Zoiets heb ik ook nog een keer in de planning, maar eerst maak ik nog een keer een wintertrip door scandinavie.
Maar als ik jou was zou ik de daktent thuis laten en een gewone tent meenemen.(NB, ik heb nog een mooie te koop voor weinig ;). Wild kamperen mag je in deze landen toch niet.

Wat betreft highlights: Ik ben vaak aan de cote d'azur geweest en ik vind het er altijd weer prachtig. Uiteraard moet je even met je volvo over het stratencircuit in monaco rijden. Antibes is ook een mooi stadje. Cannes is weer wat stedelijker en drukker, maar vanaf het oude gedeelte in het westen heb je een mooi overzicht over de haven. St Tropez.....tjsa, het heeft de naam, maar ik vind het niet zo bijzonder. Het is er erg duur en zelfs in een (veredelde) cafetaria betaal je veel te veel voor wat je krijgt.
De Camargue is een mooi natuurgebied waar je massaal flamingos kunt spotten. Dichtbij ligt Arles, hier heeft onze Vincent van G nog gewoont. Maar deze plaats kun je ook gerust links laten liggen.
Aigues-mortes is een mooi vestingstadje midden in het zoutwingebied. Wel touristisch, maar mooi om te zien. De kustweg van sete naar agde is ook een mooi stukje. Vlak langs het strand, ideaal om even te stoppen.

Spanje ken ik alleen de costa brave een beetje, maar de mooiste strandjes en plaatsjes liggen toch rond palafrugell denk ik.
En barcelona mag je natuurlijk niet overslaan.

Dune de pilat ligt ook nog op jullie route (bij bordeaux). Een geweldig uitzichtpunt. En als je toch niet op een paar km meer of minder kijkt, zou ik de normandische kust erbij meenemen, of in ieder geval een deel ervan (voor de mooie krijtrotsen of een stukje WO2 geschiedenis).

Gaan jullie ook door de Moezelstreek? Daar heb je ook een paar mooie plaatsen (cochem, Bernkastel-kues, traben-trarbach).

Ik zou wel voor mei kiezen. Het weer is beter en je struikelt nog niet over de toeristen.

Veel succes alvast.
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 02.10.2019 - 16:46  ·  #82
Als je er toch bijna langs rijdt zou ik ook langs Carcassonne gaan, ligt 3 kwartier ten westen van Narbonne.
Wel behoorlijk toeristisch, maar in het voorjaar zal de drukte nog meevallen.
Wij vonden het in ieder geval erg mooi en indrukwekkend
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 02.10.2019 - 17:26  ·  #83
Leuk en mooi rondje in de buurt van Nice
Nice --> Rigaud --> Beuil --> Gorge Du Daluis --> Daluis --> Castellane --> Gorge du Verdone ->
dan weer terug naar beneden--> of nog meer natuur paren naar het westen

Italianse kust Verenza en Manarole

In Spanje sla Sevillia niet over

In normandie Etretat, Mont Saint Michel, In die hoek je ook meteen verbazen over het grote verschil
tussen eb en vloed, heel groot strand met mossel velden met eb.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 02.10.2019 - 17:37  ·  #84
Castellane, daar ben ik vorig jaar zomer geweest. Mooi rijden daar, in/rondom de Gorges du Verdon. Alleen het is wel krap met een S80 :D (dan merk je pas hoe lomp een S80 is, en het duidelijk géén stuurmansauto is haha)
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 02.10.2019 - 19:17  ·  #85
Nu nog iets, die op mijn bucket list staan.
- Sad Hill Cemetery ( The Good the Bad and the Ugly )

Spain
Cares gorge
en
http://www.caminitodelrey.info/en/#6
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 06.10.2019 - 16:11  ·  #86
iedereen wederom bedankt voor het meedenken, als we weer een keer bij elkaar zitten om de plannen te bespreken hebben we hier zeker wat aan
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 27.10.2019 - 21:16  ·  #87
Quote door qawsedrf57

Jammergenoeg krijg ik vanaf mijn telefoon geen fotos geupload, maar het gaat goed met de tent. Beneden de min 15 hebben we er voor gekozen om in een appartement/hotel te slapen.

We hebben al min 37 op de teller van de auto zien staan, en min 30 vinden we intijd al niet meer byzonder.

De reis gaat goed, maar met die hele erge kou krijg je wel veel kleine rammeltjes en geluidjes erbij die er normaal niet zijn.

Ook is volgens mij mijn motorsteun bij de versnellingsbak gebroken als ik zo voel hoe zijn rij eigenschappen ineens veranderden. Maar daar durf ik de resterede 4000km nog wel mee te rijden.

Een date voor mijn auto met de garage is intijd afgesproken voor als ik weer thuis ben.


Even dit topic weer opwarmen, aangezien ik ook wel een keer een wintertripje wil maken.
Ik zie hier temperaturen van meer dan 30° onder nul voorbij komen. Heb je nog speciale koelvloeistof en ruitenvloeistof gebruikt en zo ja welke?
En hoe hebben jullie je eten en drinken vorstvrij gehouden de keren dat jullie in de tent hebben overnacht?
qawsedrf57
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scheemda
Leeftijd: 31
Berichten: 284
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 27.10.2019 - 22:22  ·  #88
Quote door ohz274

Quote door qawsedrf57

Jammergenoeg krijg ik vanaf mijn telefoon geen fotos geupload, maar het gaat goed met de tent. Beneden de min 15 hebben we er voor gekozen om in een appartement/hotel te slapen.

We hebben al min 37 op de teller van de auto zien staan, en min 30 vinden we intijd al niet meer byzonder.

De reis gaat goed, maar met die hele erge kou krijg je wel veel kleine rammeltjes en geluidjes erbij die er normaal niet zijn.

Ook is volgens mij mijn motorsteun bij de versnellingsbak gebroken als ik zo voel hoe zijn rij eigenschappen ineens veranderden. Maar daar durf ik de resterede 4000km nog wel mee te rijden.

Een date voor mijn auto met de garage is intijd afgesproken voor als ik weer thuis ben.


Even dit topic weer opwarmen, aangezien ik ook wel een keer een wintertripje wil maken.
Ik zie hier temperaturen van meer dan 30° onder nul voorbij komen. Heb je nog speciale koelvloeistof en ruitenvloeistof gebruikt en zo ja welke?
En hoe hebben jullie je eten en drinken vorstvrij gehouden de keren dat jullie in de tent hebben overnacht?


eten en drinken hebben we niet speciaal vorstvrij gehouden, hetgene wat we op wouden eten de volgende dag mee de tent in en tussen ons in neergelegt, of mee de slaapzak in.
de rest van het eten en drinken gewoon in een plastic krat in de auto gezet dat mocht er wat gaan lekken het geen bende word. maar zelfs dat is elke keer goed gekomen zonder lekage.

de kvs kan je gewoon meten met zoon metertje daarvoor, die heeft de garage wel en die kan je dan adviseren of vervangen nodig is of niet.
en ruitensproeiervloeistof kan je daar in die landen wel tot min60 kopen toen we hier vertrokken hadden we er gewoon min 25 in maar dat was niet genoeg.
als ik jou was zou ik wel zodra de sproeier ook maar 1 keer bevriezen de tank direct leeg spuiten en er sterker spul in stoppen want water zet uit bij vorst en is dan echt heel sterk! dus druk zo je tankje kapot.

waar gaat de reis heen?
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 27.10.2019 - 22:29  ·  #89
Quote door ohz274

En hoe hebben jullie je eten en drinken vorstvrij gehouden de keren dat jullie in de tent hebben overnacht?


Dit gaat raar klinken, maar een koelbox helpt hier ook. Het houd namelijk ook de kou buiten.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3189
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: daktent op een volvo

 · 
Posted: 27.10.2019 - 22:49  ·  #90
Quote door qawsedrf57

Quote door ohz274

Quote door qawsedrf57

Jammergenoeg krijg ik vanaf mijn telefoon geen fotos geupload, maar het gaat goed met de tent. Beneden de min 15 hebben we er voor gekozen om in een appartement/hotel te slapen.

We hebben al min 37 op de teller van de auto zien staan, en min 30 vinden we intijd al niet meer byzonder.

De reis gaat goed, maar met die hele erge kou krijg je wel veel kleine rammeltjes en geluidjes erbij die er normaal niet zijn.

Ook is volgens mij mijn motorsteun bij de versnellingsbak gebroken als ik zo voel hoe zijn rij eigenschappen ineens veranderden. Maar daar durf ik de resterede 4000km nog wel mee te rijden.

Een date voor mijn auto met de garage is intijd afgesproken voor als ik weer thuis ben.


Even dit topic weer opwarmen, aangezien ik ook wel een keer een wintertripje wil maken.
Ik zie hier temperaturen van meer dan 30° onder nul voorbij komen. Heb je nog speciale koelvloeistof en ruitenvloeistof gebruikt en zo ja welke?
En hoe hebben jullie je eten en drinken vorstvrij gehouden de keren dat jullie in de tent hebben overnacht?


eten en drinken hebben we niet speciaal vorstvrij gehouden, hetgene wat we op wouden eten de volgende dag mee de tent in en tussen ons in neergelegt, of mee de slaapzak in.
de rest van het eten en drinken gewoon in een plastic krat in de auto gezet dat mocht er wat gaan lekken het geen bende word. maar zelfs dat is elke keer goed gekomen zonder lekage.

de kvs kan je gewoon meten met zoon metertje daarvoor, die heeft de garage wel en die kan je dan adviseren of vervangen nodig is of niet.
en ruitensproeiervloeistof kan je daar in die landen wel tot min60 kopen toen we hier vertrokken hadden we er gewoon min 25 in maar dat was niet genoeg.
als ik jou was zou ik wel zodra de sproeier ook maar 1 keer bevriezen de tank direct leeg spuiten en er sterker spul in stoppen want water zet uit bij vorst en is dan echt heel sterk! dus druk zo je tankje kapot.

waar gaat de reis heen?


Koelvloeistof is geloof ik toch vorstbestendig tot een graad of 25 onder nul. Maar wat als het dus kouder wordt dan dat?
Ruitenwisservloeistof heb ik idd al wel gezien tot -60.
Dat van die koelbox is een goede tip.

Ik zit te denken aan zweeds lapland ergens in februari.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0