Deels aanlopende rem

Dus niet over het gehele oppervlak van de schijf

 
 
 
 
 
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Deels aanlopende rem

 · 
Posted: 12.05.2016 - 12:21  ·  #1
Enkele weken geleden reed ik met mooi weer met de ramen open en bij het passeren van een harde oppervlak, zoals muren en geparkeerde auto's, hoorde ik een geluidje dat het meeste lijkt op een steentje in het loopvlak van de band en op het wegdek slaat.

Na rechts voor en achter op steentjes gecontroleerd te hebben bleek dat het niet te zijn. Dus auto voor opgekrikt en het wiel met de hand rond draaien.
Dat gaat goed over zeg 90% van de omwenteling, de laatste 10% loopt het wiel aan (de schijf dus) en moet je duidelijk wat meer kracht zetten om rond te komen.

Op dat moment viel het me ook op dat er rechtsvoor beduidend meer remstof op de velg ligt dan linksvoor. Iets wat me nog niet eerder was opgevallen.

Ook heb ik recent de remvloeistof bij moeten vullen. Deze is in januari tijdens de klusmeeting ververst door Plein69.

Allemaal zaken die los staan van elkaar of toch alles met elkaar te maken hebben?

Remmen doet de auto m.i. prima. Heb recent wel een keer vrij fors moeten remmen. Maar of dat daar ook mee te maken heeft?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Deels aanlopende rem

 · 
Posted: 12.05.2016 - 17:41  ·  #2
vaak is geluid de beschermer aan de binnenkant die aanloopt. echter als je duidelijk weerstand voelt denk ik eerder aan iets kromme schijf. checken door wiel dr af en wiel ronddraaien en met bv een schroevendraaier op vaste afstand van de schijf kijken of ie iets krom is.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Deels aanlopende rem

 · 
Posted: 12.05.2016 - 17:45  ·  #3
Een kromme remschijf moet je voelen in je stuur als je remt.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Deels aanlopende rem

 · 
Posted: 12.05.2016 - 20:02  ·  #4
Het enige wat ik merk als ik rem is dat het geluid weg is. Niet dat ie gaat trillen...

Wellicht toch de beschermer?

Zal idd de truuk met de schroevendraaier (of wellicht liever een potlood...) proberen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Deels aanlopende rem

 · 
Posted: 12.05.2016 - 21:31  ·  #5
Wat je ook kunt doen, is na een lange rit even aan de velg linksvoor en rechtsvoor voelen of de één warme is dan de andere.

Doe dit wel voorzichtig want als je rem echt aanloopt wordt de boel warm en kun je je vingers wellicht verbranden.
Niet je schijf aanraken dus maar voelen aan de velg in de buurt van de remklauw.

Als je niets in het stuur voelt als je remt zou ik me overigens niet zo druk maken.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Deels aanlopende rem

 · 
Posted: 12.05.2016 - 21:59  ·  #6
Ik maak me er idd niet zo druk om. Blijf er gewoon mee rijden.

Temperatuur monitoren en kijken of er verschil is tussen links en rechts is wel een goeie, ja.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0