Deur van S70 (V70 classic) gaat niet meer open

brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

Deur van S70 (V70 classic) gaat niet meer open

· 
Posted: 13.01.2026 - 15:07  ·  #1
Het bestuurdersportier van mijn S70 (oftewel een V70 classic met kofferbak) gaat niet meer open.
Het palletje van de deurvergrendeling komt wel omhoog, maar de deurgreep doet niets. Ook van binnenuit niet.
Als de auto op slot staat, en je trekt aan de binnenkant aan de deurgreep, dan gaat het palletje omhoog. Dus er is verbinding tussen het mechanisme en de deurgreep. Maar de deur ontgrendelt niet, het portier blijft dicht zitten.
Weet iemand raad? Want à la Dukes of Hazzard in- en uitstappen vind ik niks op mijn 55e.
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Deur van S70 (V70 classic) gaat niet meer open

· 
Posted: 13.01.2026 - 18:13  ·  #2
Da's vervelend Robert. Misschien dat je iets hebt aan deze link. Is wat sloopwerk en kost je een slot, maar dan is de deur wel weer open.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2026 - 09:56  ·  #3
Duidelijk. Op de sloop een ander deurpaneel halen en deze gewoon eraf slopen, want je krijgt ze er niet heel uit als de deur niet open kan. Niet dat er veel verloren is aan dit deurpaneel, want deze lag al helemaal los, maar op de sloop vind je ze ook niet makkelijk meer in de juiste kleur.
Ik heb inmiddels ook een RobertDIY video gevonden waar hij uitlegt waar je op moet duwen om, als eenmaal het deurpaneel weg is, het slot open te kunnen krijgen.
dbs1
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.01.2026 - 10:38  ·  #4
Nou, volgens het verhaal hoef je het paneel juist niet te slopen. Je wipt het met open raam over de rand. Het slot gaat er vervolgens wel aan, die moet vervangen worden. Misschien kun je dan de info van Robert diy gebruiken om op de juiste plaatsen te drukken/duwen.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.01.2026 - 11:01  ·  #5
Ah, gevonden.

Het raam open, dan de bovenkant van het deurpaneel uit de raamsponning halen (eruit wippen), deurpaneel hoeft er dus niet helemaal af en is dan ook heel gebleven. Via een gat wat dan zichtbaar wordt met een grote schroevendraaier (en veel licht) het slot kapot maken tot je bij de bediening komt om de deur handmatig te openen

Vrijdag ga ik even een ander slot halen bij iemand die een C70 had en nog een reserve slot had liggen.
Hopelijk is er na het wegtrekken van het deurpaneel genoeg ruimte om het slot open te krijgen zoals in deze video: https://www.youtube.com/watch?v=EA3YSARDxcI
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.01.2026 - 15:31  ·  #6
Nou, we zijn een klein stukje verder, maar de oplossing is nog steeds ver weg.

Ik heb een ander deurslot weten te bemachtigen voor een paar flesje speciaalbier en wat lekkere kaas. Dus dat is geregeld.
Toen ik vanmiddag aan wilde werken, bleek de accu plat te zijn (het rode lampje in het portier was blijven branden zag ik achteraf), en kon ik de andere sloten niet ontgrendelen met de centrale deurvergrendeling. Gelukkig deed de ontgrendeling van de kofferbak het nog nét! Via de kofferbak de achterbank naar beneden geklapt en naar binnen gekropen, het achterportier ontgrendeld en ik was binnen.

Na veel wrikken heb de deurkaart er deels af kunnen krijgen en kan ik bij het slot, maar... gaat met geen mogelijkheid open.
Ook niet met de truc die RobertDIY liet zien. Ik heb op het andere deurslot gekeken hoe dat moest (met een schroevendraaier tegen een metalen pal aan duwen) en daar werkt het prima, maar deze ging niet open, met geen mogelijkheid.

Ik weet het nu even niet meer mensen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
meistersinger
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 18.01.2026 - 20:23  ·  #7
Oei, ik hoop niet dat het slot in deadlock zit. Een paar minuten nadat je de deur op slot hebt gedaan, hoor je dat het slot nog een stapje verder gaat. Schijnt dat dan ook van binnenuit openen niet meer mogelijk is.
Op het andere forum ooit een foto gezien van een deur die uiteindelijk met een slijptol via de deurplaat buitenzijde geopend moest worden... En de deur dus vervangen moest worden.
Ik hoop voor je dat er inmiddels betere oplossingen gevonden zijn. Succes!
meistersinger
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 19.01.2026 - 09:37  ·  #8
Kleine aanvulling: misschien kun je aan je reserveslot zien hoe dat deadlock werkt. En zo proberen om het slot in je deur te openen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.01.2026 - 11:35  ·  #9
Deadlock uitleg: https://www.volvocars.com/lb/s…8009d7b62/
Dus mechanische ontkoppeling van zowel binnen- als buitenhendel.
Ik heb niet alles bekeken, maar ik neem aan dat die metalen pal die je beschrijft van de video, de feitelijke slothaak is, die in de deurvanger vastklikt? Of zit daar nog een verbinding tussen die de slothaak bedient, en afgekoppeld kan zijn?
Dus als binnen- en buitenhendel het slot niet bedienen, en het slot reageert ook niet op de afstandsbediening, dan ben je wel zuur vrees ik. Dan heb je - lijkt het - twee opties:
1) uitvissen of het slot nog werkt en de aansturing repareren. Als je bij de stekker kan, dan kan je die ontkoppelen en in het reserveslot klikken die je al hebt, en dan de AB bedienen. Als je losse slot dan wel bediend wordt, dan weet je dat de aansturing werkt.
2) Als het slot niet meer werkt ondanks dat wel het juiste signaal aankomt bij het slot, dan moet je de fysieke verbinding tussen deur en sponning zien te ontkoppelen; dus ofwel de slothaak bedienen / slopen of de deurvanger slopen. Als je redelijk eenvoudig aan een andere deur kan komen, dan kan je de slijptol erin zetten van buitenaf, of de deurrand ombuigen met een koevoet en dan de deurvanger doorslijpen?... mocht je toch met meer beleid willen werken dan kan je wellicht eerst proberen alleen de deurkaart te slopen voor betere toegang van binnenuit (stoel eruit als je meer ruimte nodig hebt?), desnoods met een slijptol of boormachine het slot slopen (op een gegeven moment krijg je dan toch toegang tot de metalen sluitdelen van het slot... - al weet ik ook niet in hoeverre het slotmechanisme bereikbaar is van binnenuit; kan achter een deurrand zitten) en dan slot vervangen en deurkaart...?

Ik zou eerst even die bediening checken, ook al werkt dat en ben je dus in feite niet verder, heb je toch al iets uitgesloten en kom je er niet achteraf achter dat het daar aan lag.
brinkie
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.01.2026 - 18:09  ·  #10
Het heeft er alle schijn van dat de deadlock is blijven hangen, maar dat kun je aan de buitenkant van het slot zien. Ik zou eigenlijk met een endoscoop moeten kijken of dat mechanisme nog werkt. In principe zou deadlock trouwens ongedaan moeten worden gemaakt door de sleutel, en dat heeft dus geen effect. De sleutel zelf werkt wel (zet slot open en dicht)
Ik heb net met VIDA en DICE de boel bediend en onder andere de deadlock aangezet. De deadlock werkte prima op de passagiersdeur en ging er ook weer af. Dat was wel even schrikken, want je sluit jezelf in de auto op...
De deurkaart heb ik er deels af en ik kan bij de stekkers, als ik van de week overdag wat meer tijd heb, zal ik even kijken of ik die eruit kan krijgen en het "nieuwe" slot kan bedienen. Wordt vervolgd.
Selected quotes for multi-quoting:   0