Diameter ashoes wielzijde

testje

Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Diameter ashoes wielzijde

· 
Posted: 21.04.2020 - 22:19  ·  #31
Ik weet uit persoonlijke ervaring dat het niet heel moeilijk is om de binnenste homokineet uit elkaar te laten vallen. Meerdere keren de fusee los gehad en dat ging ging altijd goed.... tot het opeens wel mis ging.
Binnenste hoes los gehaald en ik trof het: type met de kogels, dus extra lastig om het weer in orde te maken. Youtube-filmpjes waren schaars, maar toch gevonden.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2020 - 11:21  ·  #32
Vandaag een fout gemaakt: vergeten de afstand te meten van knobbel op de as tot de homokineet. Ik krijg de homokineet er wel weer op, maar weet dus niet of hij ver genoeg op de as zit. Ik blijf een stukje van de spibanen op de aandrijfas zien.
Weet iemand die afstand of een andere tip?
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2020 - 14:31  ·  #33
Ik las dat je nog een oude as had liggen en er mee had geoefend. Vergelijk het daarmee.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2020 - 15:00  ·  #34
Dat is een linker -as en heeft qua spiebanen net een iets andere lengte.

En nog een tegenvaller: hoewel de huidige as org. Volvo is en de nwe ashoes ook, heeft de nieuwe hoes je veel speling op de as. En ja, ik heb de speciale tang om de klemmen vast te zetten.
Onderzoek levert op dat er ws. 2 uitvoeringen van de as zijn: 24 en 26 mm. De hoes is uitgezocht op Vin-nummer. Ondanks dat gaat het toch mis.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2020 - 19:22  ·  #35
Voor de zekerheid de aandrijfas er nog onder vandaan gehaald, om zeker te weten dat de homokineet ver genoeg op de aandrijfas zit. Ook werkend in de bankschroef blijft hetzelfde stukje van de spiebanen zichtbaar. Dat zal dus blijkbaar zo horen.
Wat viel mij nog meer op: de rechter aandrijfas, heeft geen clip op de as aan de kant waarmee hij in de versnellingsbak zit. Terwijl de hoes-set wel zo'n clip bevat om te vervangen. Erg vreemd, alle onderdelen zijn org. Volvo. Dealer nog geraadpleegd: de hoes-set klopt met het Vin-nummer.

Wat leert deze exercitie:
- sla de afstandsmeting tussen de ribbel op de as en homokineet dus nooit over
- de as kan blijven zitten (voor de zekerheid wel even borgen): met de homokineettrekker is de homokineet er zo af.
Anderzijds, de aandrijfas verwijderen is ook snel gedaan.
- de homokineet er weer opzetten gaat snel met een brede tyrap over de clip van de as (ook met de nieuwe clip)
- meet de as-diameter én de diameter van de as-hoes ter controle

Maar goed, de boel zit er weer onder. De speling tussen de hoes en aandrijfas zoveel mogelijk geprobeerd te elimineren door de klem extra flink aan te knijpen en de hoes zoveel mogelijk tegen de bobbel op de as te monteren. Een extra klem er tegen gemonteerd om evt. schuiven van de hoes tegen te gaan. Na een proefrit was er geen uitlopend vet te zien.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 24.04.2020 - 19:27  ·  #36
Ik snap die meting niet. Je tikt de kineet er net zo ver op als kan. Hij kan dan ook niet verder.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2020 - 19:43  ·  #37
Volvo schrijft die meting voor. En gezien de resterende spie-lengte verschillen tussen links en rechts kan ik mij voorstellen dat je gaat twijfelen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2020 - 19:51  ·  #38
Ik controleer of de borgclip goed in de homokineet valt wanneer ik die erop getikt heb. Veel verder krijg je de kineet ook niet volgens mij... als de klip dus weer net zo zit als voor demontage (vet weg halen, lampie erbij) lijkt het mij meer dan prima.

Ik vind de volvo beschrijvingen vaak erg goed, maar soms komt het niet helemaal overeen met de praktijk. Veel kan het niet zijn denk ik.

Ik zal het eens opmeten de volgende keer, of je hem inderdaad verder kan tikken en hoeveel.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2020 - 20:25  ·  #39
@Blade,

Heb jij ervaring met het feit dat Volvo waarschijnlijk meerdere asdiktes kent voor een zelfde type motor? Ik had er nog nooit van gehoord.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.04.2020 - 20:38  ·  #40
Ik had laatst inderdaad ook een ashoes die bedoelt was voor een dikkere as.

Ook via vin besteld, en werd uitgefilterd bij volvo naar 1 hoes.

Overigens gewoon gemonteerd, past prima.

Ashoezen uitzoeken blijft een dingetje hoor, bij alle merken auto’s. Als het even kan bestel ik ze altijd origineel.

Selected quotes for multi-quoting:   0