Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

Kortstondig gebonk gehad bij terug uit rijden

 
 
 
 
 
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

 · 
Posted: 02.12.2018 - 20:21  ·  #1
Toen ik vorige week met mijn V70 achteruit, naar rechts sturend, van de uitrit reed kwam er een bonkend geluid vanuit het onderstel / aandrijflijn. Ik heb maximaal 8 meter teruguit gereden waarbij ik een keer of 5 dit bonkend geluid hoorde. Ik heb de auto weer op de uitrit geparkeerd en de C30 van mijn vrouw gepakt omdat ik het niet vertrouwde.
Zelf dacht ik dat dit een homokineet was maar het vreemde is dat dit geluid zich geen enkele keer eerder had voor gedaan. Na telefonisch overleg met Dennis afgesproken dat hij enkele dagen later de homokineet zou vervangen. Die zelfde middag weer een stuk met de V70 gereden en scherpe bochten genomen maar geen enkele keer meer een gebonk. Daarom de afspraak voor het vervangen van de homokineet weer afgezegd. Inmiddels een week en enkele honderden kilometers verder en geen enkele keer meer een bonk gehoord.
In het voorjaar zijn de getande bus tussenbak (voor AWD), aandrijfas links en rechts, schokdempers voorzijde en de veerpootrubbers en lagers door Dennis vervangen. Ook is de olie van de Haldex vervangen.
Wel heb ik al ruim 2 jaar bij de eerste rit van de dag soms een licht voelbare trilling in de auto, ook bij warm weer. Dit doet zich dan een aantal dagen voor en dan weer maanden niet, en na circa 3 kilometer rijden is het trillen helemaal over. Nu weet ik niet of dit weer te maken heeft met het gebonk van vorige week. Omdat er nog geen sneeuw ligt heb ik de werking van de AWD nog niet getest, maar ik verdenk deze toch als boosdoener van het gebonk vorige week.
Zijn er leden die hier meer duidelijkheid in kunnen geven of een andere mening zijn toe gedaan? Ik hoor het graag.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

 · 
Posted: 02.12.2018 - 22:20  ·  #2
Was ‘t nat? Ik heb bij korte bochten vaak ‘wringende’ banden wat bij nat weer ook een bonk kan geven.

Mijn auto staat nu ook bij Dennis wegens panne aan de AWD: revisie haakse overbrenging...
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

 · 
Posted: 03.12.2018 - 20:00  ·  #3
Otto
Een dag eerder had ik 2 x dat geluid van wringende banden tijdens een zeer rustige rit in de bebouwde kom. 1 keer bij het links en 1 keer bij het rechts afdraaien. Ook dat wringende geluid heb ik niet eerder gehoord. En dat bonkend geluid de volgende ochtend heb ik ook niet eerder gehad.

Omdat ik niet technisch ben onderlegd is mijn vraag of die revisie van de haakse overbrenging bij jou wagen nog een extra onderdeel van de AWD is, dat bij mijn wagen dus nog niet vervangen is.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

 · 
Posted: 04.12.2018 - 03:48  ·  #4
Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar ook jouw auto heeft een haakse overbrenging, dat is de koppeling vanaf de vooras naar de cardanas. De getande bus die bij jou al vervangen is zit tussen de versnellingsbak en de haakse overbrenging (of tussenbak, zo wordt ‘ie ook wel genoemd). Bij mij waren de lagers van dat ding versleten en dat geeft géén bonkend geluid :)
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

 · 
Posted: 22.01.2020 - 21:31  ·  #5
Inmiddels ruim een jaar verder.
Zaterdag jl. is mijn V70 voor een onderhoudsbeurt bij Dennis geweest en hij heeft voor mij nagekeken of de AWD nog werkt, daar twijfelde ik inmiddels aan door een bijgeluid. maar er is daar niets mee aan de hand, de AWD werkt perfect.
Sinds een maand of 5, of misschien al langer maar dat t me toen niet is opgevallen, heb ik een "zingend" geluid met daarbij in t begin een zachte tik zodra er aandrijving is, d.w.z. als je gas geeft of je voet op t gas hebt. Als ik het gas los laat is dit geluid direct weg. Het komt van de achterkant. Ook hier heeft Dennis zaterdag naar gekeken maar hij heeft niet direct iets ernstigs kunnen vinden of geconstateerd, Hij vermoedt dat t van de haakse overbrenging of van de achteras komt, en een gereviseerd exemplaar kost incl. montage meer dan € 1.000,00. Ik kan er mee doorrijden en moet me hier niet te druk over maken, maar zodra t geluid ernstiger wordt wel contact met hem opnemen.

Aangezien mijn auto inmiddels 16 jaar oud is en 355k heeft gedraaid wil ik niet meer zo veel kosten hiervoor maken. Wel jammer want de wagen rijdt, stuurt en schakelt nog steeds perfect, ziet er nog heel goed uit en het is nog steeds een genot om er mee te rijden.

Zijn er hier leden met een AWD die dit probleem herkennen ?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

 · 
Posted: 22.01.2020 - 21:45  ·  #6
Hoi Willy,

Je omschrijving van een zachte tik op het moment van gas geven en gas loslaten doet vermoeden dat je ergens speling hebt.
Wat je zou kunnen proberen is om eens te ondervinden of de tik er nog is als je de zekering van de Haldex verwijderd hebt. Dan wordt AWD niet meer ingeschakeld namelijk.
Als de tik dan weg is moet je het echt achterin bij je haldex/differentieel zoeken.
Dennis zal ook vast wel de aandrijfassen van de achterwielen gecontroleerd hebben.

Dat zingende geluid, bij welke snelheid heb je dat? En is het echt zingen of meer een zagend geluid.

Mijn R produceert een geluid rond de 150km/h wat op langzaam zagen lijkt. Dat komt vermoedelijk uit mijn diff achter. Zolang hij het doet en niet te veel erger wordt zit ie mij daar meer dan prima op z'n plaats. Vorig jaar de keeringen vervangen van dat ding en het uit- en inbouwen is een behoorlijke klus.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

 · 
Posted: 22.01.2020 - 23:24  ·  #7
Hallo Steve,

Ik vermoed zelf ook dat d tik van de Haldex komt, daarom heb ik Dennis ook gevraagd om daar naar te kijken.
Maar de tik is alleen bij hen weg rijden hoorbaar.
Dat van de zekering is zeker het proberen waard, bedankt voor de tip.

Dat zingende of zagende geluid is bij elke snelheid (vooral op asfalt) hoorbaar. Het is beslist geen hard geluid, maar omdat ik de wagen inmiddels 8 jaar heb is me afgelopen zomer gaan opvallen dat dit een geluid was dat er voorheen niet was.
Maar de wagen rijdt er niet minder om.. Alleen ben ik een perfectionist en daarom zou ik dit laten oplossen als de auto nog niet zo oud was.

En zoals je al aangeeft en Dennis me ook vertelde: gewoon mee door rijden zolang je er geen last van hebt.
mrsillywalks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 96
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

 · 
Posted: 23.01.2020 - 11:41  ·  #8
Dit probleem heb ik ook gehad met mijn Haldex. Dennis kon toen ook niks vinden en zelf er achter gekomen na veel zoeken wat het nou was. Bij de Haldex aan de achterzijde zit een metalen pot. Die zit vlak achter de fles van de aandrijfas. Als jouw auto op een brug of met de wielen los staat, dan rustig de wielen ronddraaien. Je hoort dan het gepiep..

In de flens zitten metalen spietjes die weleens loskomen. Die kun je met de hand terugdrukken en dan is het geluid voor een paar KM weg.

Die spietjes heb ik "vast" laten zetten en het geluid is weg.

Tevens kun je ook naar je midden demper kijken. Als je sporen op de aandrijfas heb van de middendemper is daar een speciale vervangingsset er van voor de ophanging van de middendemper.

Ik had last dat met een grote plas of hevige regenval er een harde zingende toon van de as vandaan kwam. Bleek de tussenpot te zijn die vervormde door het temperatuur verschil en tegen de as aan kwam.

Mijn topic met foto's
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

 · 
Posted: 23.01.2020 - 13:01  ·  #9
Quote door ProVolvo

Hallo Steve,

Ik vermoed zelf ook dat d tik van de Haldex komt, daarom heb ik Dennis ook gevraagd om daar naar te kijken.
Maar de tik is alleen bij hen weg rijden hoorbaar.
Dat van de zekering is zeker het proberen waard, bedankt voor de tip.

Dat zingende of zagende geluid is bij elke snelheid (vooral op asfalt) hoorbaar. Het is beslist geen hard geluid, maar omdat ik de wagen inmiddels 8 jaar heb is me afgelopen zomer gaan opvallen dat dit een geluid was dat er voorheen niet was.
Maar de wagen rijdt er niet minder om.. Alleen ben ik een perfectionist en daarom zou ik dit laten oplossen als de auto nog niet zo oud was.

En zoals je al aangeeft en Dennis me ook vertelde: gewoon mee door rijden zolang je er geen last van hebt.


Bij mij was de vertanding van de haakse overbrenging ingeslagen, wat voor een zagend bijgeluid zorgde. Geluid was alleen hoorbaar onder deellast, bij remmen op de motor of vol gas was ‘t weg.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Is dit einde AWD / Haldex of is het geluid van iets anders afkomstig

 · 
Posted: 24.01.2020 - 10:27  ·  #10
Quote

Bij mij was de vertanding van de haakse overbrenging ingeslagen, wat voor een zagend bijgeluid zorgde. Geluid was alleen hoorbaar onder deellast, bij remmen op de motor of vol gas was ‘t weg.




Met een R 150 rijden is inderdaad deellast 😂😂
 
Selected quotes for multi-quoting:   0