DIY Double Din head unit + rear view camera

 
 
 
 
 
Daylights
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Asten
Berichten: 27
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 07.08.2023 - 20:16  ·  #1
Na in juni als ZZP’er gestart te zijn en nog even van de yountimer regeling te willen genieten, betekende dit dat ik van een ’22 Polestar naar een ’06 V70 ging. Die 16 jaar verschil betekende dat ik wat technieken moest gaan missen, waar ik toch inmiddels wel aan gehecht was. Omdat een auto naast vervoer ook een hobby is, ben ik gestart zoveel mogelijk functies terug te brengen. Doel is dat te doen zodat het zoveel mogelijk OEM is of lijkt. Het belangrijkste wat ik miste was:

- Apple Carplay
- DAB+
- Rear view camera

De basis is een Summum met een HU-850 head unit en Park Distance Control (PDC). Omdat ik wat haast had met levering van dingen en omdat ik de BTW terug kan vorderen, heb ik het meeste in Nederland besteld.

- Double Din head unit + DAB antenne
https://www.bol.com/nl/nl/p/pi…oductImage
- Double Din fascia frame
https://www.bol.com/nl/nl/p/2-…9067/?s2a=
- Stuurwielbediening + ISO converter stekkers
https://www.bol.com/nl/nl/p/st…97556/?s2a
- Versterker converter stekker
https://www.bol.com/nl/nl/p/ad…2975/?s2a=
- Antenne converter stekker
https://www.bol.com/nl/nl/p/ra…6576/?s2a=
- Rear view camera
https://nl.aliexpress.com/item…pt=glo2nld
- Dupont/jumper Connector kit t.b.v. PDC speaker
https://nl.aliexpress.com/item…pt=glo2nld
- Wiring harness tape
https://nl.aliexpress.com/item…Rx1KvIKvUX
- Isolatie strip
https://www.hubo.be/nl/p/confo…cm/593283/
- Geïsoleerde T-tap snelkoppelingen
https://www.amazon.nl/gp/produ…UTF8&psc=1
- Tie wraps

Er bestaan al heel veel video’s waarin uitgelegd staat hoe je een standaard head unit van een P2 kan vervangen voor een double din. Ik heb deze gevolgd: https://www.youtube.com/watch?v=7g-cpziH924&t=378s dus ik zal daar niet al te veel op ingaan. Ik heb de lightning kabel voor CarPlay in het handschoenenkastje laten komen, zodat ik daar mijn telefoon aansluit en opberg. Is een clean look en zo kom ik niet in de verleiding om te appen tijdens het rijden. Aanvullend op de video heb ik de DAB+ antenne op de voorruit geplakt (hiervoor een stukje van het A-frame achter de airbag cover kaal gemaakt voor de aarde).



TIP 1: Sluit (in het geval van een Pioneer head unit) de lime groene kabel aan op een + aansluiting, ik heb hiervoor de lime groene op de blauwe draad van de Pioneer aangesloten. Hiermee denkt de head unit dat je handrem permanent aangetrokken is. Ik heb dit niet gedaan omdat ik graag video’s tijdens het rijden kijk (wat mogelijk is), maar omdat ik bij stilstand bijv. geen toetsenbord kon gebruiken bij het invullen van een navigatielocatie in CarPlay.

TIP 2: Mocht je nou toch SRS airbag melding krijgen omdat je eigenwijs bent geweest om niet de minpool van de accu te halen, en je hebt nog geen beschikking over Volvo Vida, dan kan je via Amazon een iCarsoft VOL1 (of VOL2/3) bestellen, de melding resetten en weer kosteloos terugsturen (vraag me niet hoe ik dit weet).

Ik had meerdere double din fascia frames besteld en kwam erachter dat er toch nog wel wat verschil in breedte is. Die tussen de linkjes hierboven staat past goed.

De stuurwielbediening/ CANBUS converter van ACV is mijns inziens wat duur, en zou via Ali nog wel wat goedkoper moeten kunnen. Deze ACV set kwam met een Pioneer stekker, en daarmee werkt stuurwielbediening al direct out of the box. De ACV is gelijk aan de CI-P2 module van Swedish Solutions, en omdat die handleiding wel in het Engels was, heb ik die gebruikt: https://www.swedesolutions.com…l-1.01.pdf
Hier wordt bijv. de PDC speaker besproken (pin 5 en 11) die niet bij de ACV meegeleverd wordt. Zonder deze speaker heb je met een after market radio geen PDC (piep geluidjes) meer. Als je zoiets los wil bestellen, betaal je hier een whopping 65 euro voor: https://www.bol.com/nl/nl/p/ex…oductTitle
Dit gaat nergens over; elke speaker die je nog hebt liggen volstaat en werkt hiermee. Ik had toevallig nog een speakertje hangen van een oude Nokia carkit die niet volledig verwijderd was.

TIP 3: De pinnetjes op de ACV hebben dezelfde diameter als een standaard Dupont/jumper pin. Met de kit in de linkjes kan je 2 female connectors aan 2 kabeltjes knijpen. Vervolgens heb ik in de zwarte stekker de gaatjes van pin 5 en 11 iets groter geboord, en die connectors erin geduwd toen de stekker al aangesloten was. De boel met een tie wrap aan elkaar vastgemaakt.

Mijn HU-850 heeft geen aansluiting voor speakers. Hiervoor heb ik de versterker converter stekker gebruikt, zodat ik de Dolby versterker van Volvo op de cinch/tulp kabels aan kan sluiten. Je kan de Dolby geluidsfunctie (en daarmee midden dashboard speaker) niet activeren vanuit de Pioneer, maar dat vond ik toch niet zo bijzonder klinken. Ik had gehoopt dat de Volvo versterker iets meer power dan de interne amp van de Pioneer had, maar volgens mij maakt het vrij weinig uit (50W per channel). Als alternatief kan je even in het dashboard achter je head unit graaien. Dan kom je de stekker voor de speakers tegen, waar weer een contrastekker in gedrukt zit die naar de versterker achterin loopt. Die kan je dan rechtstreeks op de ISO converter stekkers en dan de Pioneer aansluiten.

Ik heb alle stekkers, kastjes, en andere lompe dingen die ik achter het dashboard weg kon stoppen, voorzien van een stukje isolatie folie van de Hubo (of jouw lokale bouwmarkt). Dat heeft een plakrand waarmee je het vast kan maken, en daarmee voorkom je gerammel achter het dashboard.

Voor de rear view camera heb je talloze oplossingen en daar heb ik uiteindelijk even de tijd genomen er 1 te vinden die bolt-on is, en OEM lijkt. Ik heb gekozen voor de camera die ik in de linkjes vermeld heb met de vaste kabel en het 12v filter. Ik heb echter het filter niet nodig gehad, dus ik zou de versie zonder filter adviseren. Voor de montage kan je 1 kentekenplaatverlichting eruit halen, en de camera ervoor in de plaats monteren.



Vervolgens heb je dun paartje (rood/zwart) wat voor de kentekenplaatverlichting is, deze heb ik met T-tap snelkoppelingen aan de originele verlichting gekoppeld (grijs/rood is +). Het originele 5W5 bolletje heb ik verwijderd, connector afgeplakt en achter de camera in de achterklep gestopt. Voor de camera heb je een gele RCA/tulp connector die je met de bijgeleverde kabel op de bruine RCA/tulp connector van de Pioneer kan aansluiten (dus niet de gele connector van de Pioneer). En dan blijft de zwarte connector op de camera voor de stroomvoorziening nog over, en hier werd het even onduidelijk voor me. Ik had zowel de ingebouwde kentekenplaatverlichting, als de stroom voor de camera apart getest en dat werkte. Maar toen ik alles aangesloten had, werkte de verlichting, maar niet de camera. Uiteindelijk bleek dat zowel de aarde van de verlichting als de camera tegelijk aansluiten het probleem was. Ik heb daarom de aarde voor de camera achterwege gelaten, en toen werkte alles probleemloos.



Ik heb dus + van de camera op de blauwe draad van de Pioneer aangesloten, waar ook de lime groene voor de handrem op zit. Sommigen halen de stroom van de achteruitrijverlichting, zodat het scherm van de Pioneer automatisch over springt. Dit signaal kon ik al uit de ACV halen (witte kabel pin 9), en die heb ik aangesloten op de paars/witte kabel van de Pioneer. Voordeel van deze oplossing is dat de camera altijd werkt als de auto gestart is, dus kan ik tijdens het rijden ook het beeld aanzetten om het kenteken van de bumperklever achter je te noteren.



Al met al ben ik tevreden over de oplossing. Audio klinkt goed, DAB+ heeft een redelijk goed ontvangst, Carplay werkt perfect, en de camera schakelt snel en geeft een goed helder beeld. Nadelen van deze oplossing vind ik de ietwat irritante piepgeluiden van PDC, maar liever dit dan geen PDC. De DAB+ antenne vind ik niet mooi, maar ook niet heel storend. Ook geeft Vida nog een error dat het signaal met de AUM module mist, wat logisch is omdat de head unit niet meer aangesloten is. Kan met software uitgeschakeld worden, maar die kan ik helaas met mijn ‘versie’ niet downloaden.

Wensen die ik nog heb zijn wireless CarPlay, comfort knipperlichten en dode hoek waarschuwing. Maar dat is wellicht iets voor een volgend onderwerp.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1526
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 07.08.2023 - 20:43  ·  #2
Mooi verslag zeg , complimenten, die mag in het lijstje .
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 135
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 07.08.2023 - 21:35  ·  #3
Keurige beschrijving. Ik heb zelf ongeveer dezelfde constructie er in.

Vraag: bewust gekozen om de camera aan de rechter kant te doen ipv linker? Voor mijn gevoel staat die nu nog verder dan nodig 'uit het midden'.

Mbt DAB+ ook ontvangst: nadat ik nog een keer ėcht goed en ruim had kaal geschuurd, is die perfect
Daylights
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Asten
Berichten: 27
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 08.08.2023 - 09:00  ·  #4
Quote door WiWaaz

Keurige beschrijving. Ik heb zelf ongeveer dezelfde constructie er in.

Vraag: bewust gekozen om de camera aan de rechter kant te doen ipv linker? Voor mijn gevoel staat die nu nog verder dan nodig 'uit het midden'.

Mbt DAB+ ook ontvangst: nadat ik nog een keer ėcht goed en ruim had kaal geschuurd, is die perfect


Dank! :)

Semi bewust voor de rechterkant gekozen. Ik heb gemeten dat de camera vrijwel precies in het midden zit, al lijkt het op de foto iets meer aan de rechterkant te zitten. Ook kijkt de camera recht achteruit en niet in een hoek, dus feitelijk maakt het niet veel uit of het links of rechts gemonteerd wordt. De rechterkant van mijn kentekenplaat is nu wel iets onderbelicht (heb de linker lamp al vervangen voor LED vanwege het kleurverschil.
Wat de doorslag gaf is dat de bijgeleverde videokabel 5 meter is, en aangezien ik alles via de rechterkant heb lopen, paste het nu precies.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 15.08.2023 - 15:10  ·  #5
die dode hoek waarschuwing heet BLIS, en kan achteraf ingebouwd worden. Je hebt dan in ieder geval andere spiegels nodig waar die BLIS inzit, en misschien een stukje software van Volvo om het te laten werken. Comfort knipperlichten kan volgens mij met een CFE (canbus Function Extender), maar kan misschien ook met de VDD van D5T5.com (te koop bij Obbetuning.nl). Je kunt met die VDD een boel zaken (ramen open/dicht etc.) via je een app op je telefoon doen, evenals fouten uitlezen en waarden aflezen.
Daylights
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Asten
Berichten: 27
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 17.08.2023 - 11:18  ·  #6
Quote door hetschaap

die dode hoek waarschuwing heet BLIS, en kan achteraf ingebouwd worden. Je hebt dan in ieder geval andere spiegels nodig waar die BLIS inzit, en misschien een stukje software van Volvo om het te laten werken. Comfort knipperlichten kan volgens mij met een CFE (canbus Function Extender), maar kan misschien ook met de VDD van D5T5.com (te koop bij Obbetuning.nl). Je kunt met die VDD een boel zaken (ramen open/dicht etc.) via je een app op je telefoon doen, evenals fouten uitlezen en waarden aflezen.


Thanks! Ik heb inmiddels een CFE waarmee ik de comfort blinkers heb kunnen instellen. Op de D5T5 website zag ik ook wat leuke dingen, eens proberen :)
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 135
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 17.08.2023 - 12:57  ·  #7
Kwam er gisteren bij de apk achter dat deze camera wel voor een probleempje zorgt. Gelukkig had ik het zo geplaatst dat ik de originele er ook (tijdelijk) in kan zetten.

Top voor wie deze ook wil gaan gebruiken dus
Daylights
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Asten
Berichten: 27
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 22.08.2023 - 09:14  ·  #8
Quote door WiWaaz

Kwam er gisteren bij de apk achter dat deze camera wel voor een probleempje zorgt. Gelukkig had ik het zo geplaatst dat ik de originele er ook (tijdelijk) in kan zetten.

Top voor wie deze ook wil gaan gebruiken dus


Dat is wel interessant om te weten. Was de kentekenplaat niet volledig verlicht?
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 135
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 22.08.2023 - 11:05  ·  #9
Quote door Daylights

Quote door WiWaaz

Kwam er gisteren bij de apk achter dat deze camera wel voor een probleempje zorgt. Gelukkig had ik het zo geplaatst dat ik de originele er ook (tijdelijk) in kan zetten.

Top voor wie deze ook wil gaan gebruiken dus


Dat is wel interessant om te weten. Was de kentekenplaat niet volledig verlicht?


De lamp bij de camera is LED, dus kleurverschil met de andere kant. Daarom had ik bij de andere kant ook een LED geplaatst. Maar die gaf zoveel meer licht dan de camera kant, dat het daarom afkeur was.

Nu tijdelijk de camera er tussenuit en aan beide kanten LED voor de keuring
Daylights
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Asten
Berichten: 27
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 23.08.2023 - 14:28  ·  #10
APK blijft toch wel bijzonder. Kleurverschil in kentekenplaatverlichting mag niet, maar dat kleurverschil in stadslicht (halogeen) en koplamp (xenon) mag wel.
Janske21
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 14.09.2023 - 20:43  ·  #11
Hey,

Zelf heb ik vorige week de Pioneer SPH-DA360DAB+ geïnstalleerd in men V70.

Heb 2 kleine vraagje of misschien beter gezegd 1 vraag en 1 opmerking :

1. Als je de lime groene kabel voor de handrem aansluit op de plus zal je nooit video's nooit kunnen kijken tijdens het rijden.
Als de handrem aangetrokken is, geeft deze een negatief signaal door naar de auto of andere verbonden toestellen.
Hij heeft dus een negatief signaal nodig om het signaal te krijgen dat de handrem is aangetrokken, namelijk de zwarte kabel van de headunit ( bij pioneer althans). Ik kreeg in ieder geval de mijne niet aan de praat zoals jij beschreef.

2. Hoe heb je de kabel van de camera naar de headunit gelegd? gewoon op de hemelbekleding of ...
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 14.09.2023 - 20:47  ·  #12
Ik leg hem altijd via achterlicht afdekkap, dan achter zijpaneel achterbak, dan onder de plastic afdek kappen onderaan de deuren en dan achter dashboardkastje naar radio.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 15.09.2023 - 09:54  ·  #13
Quote door Janske21

Hey,

Zelf heb ik vorige week de Pioneer SPH-DA360DAB+ geïnstalleerd in men V70.

Heb 2 kleine vraagje of misschien beter gezegd 1 vraag en 1 opmerking :

1. Als je de lime groene kabel voor de handrem aansluit op de plus zal je nooit video's nooit kunnen kijken tijdens het rijden.
Als de handrem aangetrokken is, geeft deze een negatief signaal door naar de auto of andere verbonden toestellen.
Hij heeft dus een negatief signaal nodig om het signaal te krijgen dat de handrem is aangetrokken, namelijk de zwarte kabel van de headunit ( bij pioneer althans). Ik kreeg in ieder geval de mijne niet aan de praat zoals jij beschreef.



Volgens mij kun je deze kabel gewoon aansluiten op de massa, werkt bij mijn Kenwood in ieder geval prima en ook bij de Pioneer in de Hyundai van mijn vriendin...
Janske21
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 46
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 15.09.2023 - 13:05  ·  #14
Klopt, met negatief bedoel ik eigenlijk de massa kabel.
Bartbla
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 03 / 2022
Subject:

Re: DIY Double Din head unit + rear view camera

 · 
Posted: 17.09.2023 - 13:15  ·  #15
hebben jullie geen problemen met een te fel scherm?

Ik had een jvc kw-m565dbt android auto radio, maar deze kon ik maar een klein beetje dimmen en afgelopen avond reed ik naar huis met de irritatie van een te fel scherm, dus ik heb 'm vanochtend weer uitgebouwd zodat ik 'm nog terug kan sturen..
Wel jammer, maar de kink fm app moest ik ook elke keer opnieuw starten, dus het was al niet helemaal geweldig.

Heeft iemand anders toevallig vergelijkbare ervaringen en/of tips voor een radio die dit beter doet?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0