doe het zelf transmissie flush

automaat spoelen

 
 
 
 
 
chalith
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sint Joost
Leeftijd: 57
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2009
Subject:

doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 20.08.2014 - 16:07  ·  #1
Inmiddels 50 k geleden de auto laten flushen door GS.

Wat verhalen gelezen over bg olie tov de originele mobil 3309.

Paar dagen geleden een testrit gedaan met schakelindicatie om een te kijken hoe de lockup zich gedraagt.

Ik had al eens toerenschommelingen bij koude motor onder de 2000 toeren.

Bak komt moeizaam in de lockup en ergens las ik dat dit wel eens veroorzaakt kan worden door verkeerde olie.

Ik heb 14 liter mobil 3309 gehaald en een paar slangen om de oude olie eruit te krijgen en nieuwe erin.

De bovenste slang uit de oliekoeler verwijderd en een doorzichtige slang aangesloten en het andere eind in een lege kan waar alle olie in past.

Vervolgens olie afgetapt via de aftapstop onder de bak en de aftapstop terug geplaatst.

Een trechter met een slang aangesloten op de koppeling die uit oliekoeler gekomen is.

Via de trechter 3 liter nieuwe olie gevuld en de auto gestart en gestopt toen er luchtbellen kwamen.

Toen weer 2 liter erin en motor gestart en keuzehendel door de gangen geschakeld tot er weer bellen verschenen.

Cyclus herhaald tot ik nog 1 fles olie over had en de olie die uitstroomde inmiddels dezelfde kleur had als de nieuwe.

O ringetjes vervangen en slang weer op de oliekoeler aangesloten.

Motor gestart en peil bijgevuld via de peilstok dit keer.

Olie teller via vida gereset en een proefrit gemaakt met de schakelindicatie.

Geen aarzelingen bij de lockup meer en voelbaar vloeiender schakelen.

Ik vraag me alleen af of een adaptatie nodig of wenselijk is.

Gerrit
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Parkstad
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 20.08.2014 - 17:11  ·  #2
dit zou in principe ook goed zijn, mooi werk!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 20.08.2014 - 18:42  ·  #3
Even nieuwsgierig.
Hoe lang is het geleden dat je de bak hebt laten spoelen ?
Geen kilometer, maar jaren ?
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 20.08.2014 - 19:13  ·  #4
Quote door chalith




Paar dagen geleden een testrit gedaan met schakelindicatie om een te kijken hoe de lockup zich gedraagt.




??

Kun je daar iets meer over vertellen ?
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 20.08.2014 - 19:55  ·  #5
Via VIDA is in te stellen dat je op het linker schermpje te zien krijgt wat de lock up doet.
Werkt alleen de ene rit dat het in is gesteld
chalith
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sint Joost
Leeftijd: 57
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2009
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 21.08.2014 - 08:02  ·  #6
Quote door Bigdog

Even nieuwsgierig.
Hoe lang is het geleden dat je de bak hebt laten spoelen ?
Geen kilometer, maar jaren ?


Ik heb de auto met 2 ton gekocht, hij was gespoeld met 165k door de dealer volgens de vida methode ik ik heb 'm door Gerry laten spoelen met 228k, de teller staat nu op 279k.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 21.08.2014 - 19:02  ·  #7
Eigenlijk was ik nieuwsgierig wanneer de bak was gespoeld, 1, 2 jaren geleden of langer.
Maar ook zo is het duidelijk.
Ik begrijp hieruit dat alles nog origineel is, 280.000km en een nog goed schakelend.
Geeft aan dat het preventieve onderhoud toch flinke invloed heeft op de levensduur van de bak en het kleppenhuis.
Goed bezig.
maxb747
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 25.08.2014 - 14:58  ·  #8
Beste Gerrit, klein vraagje, was net van plan hetzelfde te doen toen ik je post tegenkwam:
Je schrijft:
Een trechter met een slang aangesloten op de koppeling die uit oliekoeler gekomen is
Via de trechter 3 liter nieuwe olie gevuld en de auto gestart en gestopt toen er luchtbellen kwamen.

Daarmee bedoel je luchtbellen(na olie) die uit de slang met de "sloop"-koppeling uit de oliekoeler komt?
Vast dank voor de opheldering
HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 25.08.2014 - 15:14  ·  #9
http://youtu.be/7WfY8MQc1B8

Op dit filmpje zie de man het netjes uitleggen. I.t.t. sommige andere mensen werkt deze ma erg netjes. Het idee van het externe filter kwam ik ook bij hem tegen.

Hans
maxb747
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 25.08.2014 - 16:07  ·  #10
Dank Hans, idd een duidelijke film.
Bij mijn 6 traps automaat zit er geen dipstick en moet de oliestand van onderen gecontroleerd worden en ook anders gevuld worden maar begrijp dat dat via de losgekoppelde olieleiding van de oliekoeler kan.
Enig idee welk extern filter te kopen?
Max
maxb747
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Berichten: 48
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 25.08.2014 - 16:16  ·  #11
Kwam net bij het zoeken naar de juiste olie (en alle discussies over het type olie) op Ebay een ATF Type T-IV Automatik Getriebeöl für Toyota tegen waarbij 20 Liter voor € 71,- op de voordeurmat staat....... € 3,55 / ltr.!!!!
HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 25.08.2014 - 17:11  ·  #12
Ik heb een magnefine filter gekocht dat speciaal voor automatische bakken is gemaakt. Ook op ebay gekocht, maar dan .com.. Uit de states. Inlc verzenden paar tientjes dacht ik. Moet nog gemonteerd worden. Ook dat staat nog in de planning..................
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 25.08.2014 - 18:52  ·  #13
Interessant, ben nieuwsgierig naar de werking.
Alvast succes.
chalith
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sint Joost
Leeftijd: 57
Berichten: 43
Geregistreerd: 06 / 2009
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 25.08.2014 - 19:33  ·  #14
Quote door maxb747

Beste Gerrit, klein vraagje, was net van plan hetzelfde te doen toen ik je post tegenkwam:
Je schrijft:
Een trechter met een slang aangesloten op de koppeling die uit oliekoeler gekomen is
Via de trechter 3 liter nieuwe olie gevuld en de auto gestart en gestopt toen er luchtbellen kwamen.

Daarmee bedoel je luchtbellen(na olie) die uit de slang met de "sloop"-koppeling uit de oliekoeler komt?
Vast dank voor de opheldering


inderdaad de luchtbellen verschijnen in de doorzichtige slang met de sloop koppeling

Gerrit
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: doe het zelf transmissie flush

 · 
Posted: 01.09.2014 - 01:39  ·  #15
Na enkele tienduizenden kilometers en na een aantal jaar raakt de atf olie nl zijn smerende eigenschappen kwijt, wat resulteerd in hoger brandstofverbruik en meer slijtage, en de talloze microscopisch kleine harde metaaldeeltjes, die door de slijtage ontstaan gaan steeds meer de atf vervuilen zodat de smerende werking nog verder afneemt en de slijtage exponentieel toeneemt.

Weliswaar worden de grotere losse metaaldeeltjes met tot doorsneede van ongeveer 0,1mm door het bakfilter uitgefilterd,

en worden de in meerderheid stalen en ijzeren metaaldeeltjes door magneetjes in de carterpan uit de circulatie gehaald, totdat de magneten verzadigd zijn,

of blijven ze kleven aan de lichte sludge laag die met name in het carter maar ook op andere onbelaste oppervlakken in de automaat ontstaat agv de olie oxidatie die langzamerhand plaatsvindt als de atf begint te verouderen,

de industrie werkt hard aan fijmazigere filters omdat men sinds een aantal jaar inziet dat de microscopisch kleine metaalvervuilingen in de atf het grootste slijtage probleem zijn,

Maar veel harde metaaldeeltjes van kleiner dan 0,01mm blijven mee circuleren met de atf, zodat de atf langzamerhand degradeert van smeermiddel tot vloeibaar schuurpapier.

Aisin automaten zijn van hoge kwaliteit en kunnen wel tegen een stootje, maar de veranderende smeereigenschappen van verouderde atf verhogen niet alleen de wrijving van de draaiende delen in de bak, maar veranderen ook het schakelgedrag. De koppelingen in de bak grijpen minder vloeiend aan en slijten zo harder.

Lang doorrijden met vervuilde atf brengt ook schade toe aan het kleppenhuis van de bak, dat de schakeldruk en momenten regelt. De kleppenhuizen van Volvo 5 cilinders zijn van zacht aluminium en slijten zeer snel agv de vervuilingen van veel harder metaal uit de rest van de bak, die de aluminium gangen van het kleppenhuis als messen door de boter inkrassen,

Metaaldeeltjes van onder de 0,01mm doorsnede nestelen zich in de spelingen tussen de tov elkaar bewegende oppervlakken in de kleppenhuizen zodat deze snel uitslijten.
Ook stijgt de temperatuur in de automaat door slechtere smering, de extra wrijving levert meer warmte op, en daardoor wordt de atf weer dunner, en een viscieuze cirkel is zo aan het ontstaan.

Als onderhoud aan de automatische transmissies schrijft Aisin daarom voor de atf te verversen, waarbij de intervallen nog een punt van discussie zijn, en Volvo wel steeds kortere intervallen begint voor te schrijven.

We hopen dat we met het bovenstaande de feiten goed samenvatten over van deonderhoudsproblematiek. Voor de invulling van het onderhoud aan de bak volgt nu onze visie op de aanpak hiervan. Misschien dat de doehetzelvers hier ook nog wat van kunnen overnemen.

Gelukkig zijn de meeste premium autofabrikanten zo verstandig om de automaatbakken met losse filters en carterpan uit te voeren, zodat de meeste oude atf kan worden afgetapt uit de bak, en zodat de sludge , met daaraan klevende metaaldeeltjes in de carterpan, en ook de magneetjes in het carter kunnen worden gereinigd,

de Volvo 5 cilinder automaten hebben geen los filter en carter, troost is wel dat de meeste bakken die wel vervangbare filters hebben, toch ook deeltjes onder de 0,05mm niet uitfilteren,

Nieuwe atf maakt veel sludge met metaaldeeltjes los van de bak oppervlakken.

Daarom is het verstandig om een voorspoeling met nieuwe atf en of extra reiniger te doen voordat de uiteindelijke nieuwe atf wordt ingepomt, zodat de sludge die loskomt nagv de eerste nieuwe atf in de automaat, wordt afgetapt, inclusief de dus weer toegenomen vervuiling van hard metaal die uit de sludge vrijkwam,

Het verversen zien we dus als een twee traps raket:
-eerst nieuwe atf om extra vuil los te weken, en nog af te tappen,
-daarna de tweede en uiteindelijke verversing in een schonere bak

Met de eerste verversing wordt zoveelmogelijk sludge,slijk,slurrie verwijderd, niet omdat we denken alle sludge te kunnen verwijderen uit de automaatbak, maar omdat we het belangrijk vinden de sludge die nog makkelijk loskomt los te laten komen voordat de uiteindelijke atf vulling wordt gedaan, zodat deze makkelijk loskomende sludge incl. harde metaaldeeltjes niet meer met de uiteindelijke atf mee gaat zwemmen.

Voor het aftappen van zoveel mogelijk oude atf is het dus essentieel om het carter te laten leeglopen , en is het niet voldoende om met een spoelmachine te werken,

zo kan bij een Aisin aw55-50 bak van de totaal ongeveer 6,5 liter ongeveer 2 liter via de carterplug worden afgetapt, en kan ook nog een half literje uit de koeler worden gehaald door deze bij de onderste bevestiging los te draaien, vervolgen skan met starten van de motor nog wat uit de koppelomvormer worden gespuugd, maar de hoeveelheid is op eigen risico want de bak gaat wel met minder smering draaien op dat moment,

het voordeel om dit op de brug te doen is dat de atf naar een lager punt wordt afgetapt en er dus meer uitstroomt dan als men een spoelmachine op borsthoogte heeft met een auto op de vloer,

Een spoelmachine maakt gebruik van de oliepomp van de automaat zelf om de oude atf uit te pompen, terwijl een klein electromotortje in de spoelmachine vervolgens de zwaartekracht overwint om nieuwe atf in te pompen,

een spoelmechine werkt als een verdunner van de oude atf met nieuwe atf die steeds wordt bijgepomt, pompt men bv 16 liter atf in een automaat met 8 liter inhoud dan zal uiteindelijk 8 liter gemengde atf in de spoelmachine overblijven en 8 liter gemengde atf in de automaatbak overblijven, beide hoeveelheden bestaand uit 67% nieuwe en 33% oude atf.

Een 20 liter onkruitbestrijder container met handpomp kan ook gebruikt worden ipv een spoelmachine, een andere container is dan nodig om de oude atf op te vangen, alleen is het in balans houden van in en uitgepompte hoeveelheid met de draaiende motor die de atf uitpomt dan wel iets wat in de gaten moet worden gehouden, terwijl dat bij automatische spoelmachines niet hoeft te worden gedaan,

Het nadeel van drain en fill met kleinere hoeveelheden is dat er na een kleine verversing weer extra sludge en metaaldeeltjes loskomen die niet meteen weer worden verwijderd,
als men dus elke maand een paar liter vult voor een paar maanden achterelkaar om dan toch de oude atf voldoende te verdunnen rijdt men dus continu met extra losgemaakt vuil in de atf rond met de Volvo.

Met de zgn powerflush methode wordt eerst een paar liter atf afgetapt en een paar liter nieuwe atf ingepomt met extra reiniger, daarna loopt de motor een kwartier hoofdzakelijk stationair met de reiniger en wordt zo sludge losgeweekt.

Bij VarioClean pompen we ook eerst nieuwe atf in maar geven we er de voorkeur aan on een halfuurtje met de auto te rijden onder normale omstandigneden zodat er meer sludge loskomt terwijl er een betere menging met de nieuwe atf ontstaat. Weliswaar moet er dan nog een keer extra worden losgekoppeld van de spoelmachine, maar er wordt beter gespoeld met de auto die met normale bedrijfstoerentallen en belasting wordt rondgereden ipv stilblijft staan in de garage.

VarioClean tapt zoveel mogelijk oude atf eerst af vantevoren door demontage van carter en losschroeven van het kleppenhuis, zodat als er bv 8 liter bakinhoud is, bv 6 liter wordt geevacueerd en daarna met 8 liter inpompen een percentage van slechts 25% oude atf overblijft.

Wanneer wij dan de tweede vulling doen is nog maar 25% van 25% dus ongeveer 6% van de oude atf achtergebleven in de bak in dit voorbeeld.

Extra reiniger bij het verversen van de atf is alleen aan te raden als er meerdere malen gespoeld wordt zonder reiniger daarna, omdat achtergebleven reiniger de wrijvingscoefficienten van de atf veranderd mogen er dus maar een paar procentjes atf achterblijven in de bak en dit kan niet met een spoeling worden gerealiseerd zoals hierboven voorgerekend,

een ander nadeel van veel overgebleven reiniger is dat het achteraf nog veel sludge losmaakt, die harde metaaldeeltjes bevat, terwijl het onderhoud van de bak al achter de rug is.

reiniger heeft als doel sludge op te lossen en de metaaldeeltjes uit de sludge meetenemen in de atf, alleen meenemn in de atf en daarna niet aftappen is dus nog slechter als helemaal geen reiniger gebruiken, sludge losweken is alleen nuttig voor in het kleppenhuis van de bak, en kan op korte termijn goede resultaten geven, maar de sludge wordt helaas overal losgeweekt, en komt indien niet afgetapt met de atf vroeg of laat ook weer in het kleppenhuis terecht,

Na de meeste vormen van flushen en verversen schakelen de Volvo's weer beter omdat meer dan de helft van de atf vervangen wordt door nieuwe atf, voor het lange termijn behoud van de bak is het echter belangrijk een goede verversmethode te kiezen omdat de hoeveelheid onzichtbare microscopisch kleine metaaldeeltjes in de atf na het verversen ook zo minimaal mogelijk moet zijn zodat niet na 10 of 20.000km het kleppenhuis uitgesleten is als gevolg van metaaldeeltjes die na de spoeling losgekomen zijn en vanf dag 1 na de spoeling hun destructieve werk gaan doen.

Een verkeerde verversstrategie kan extra sludge losmaken na het verversen en het slijtageproces juist verhogen, ondanks een op korte termijn beter schakelende bak, met op het oog schone atf.

Dat Volvo zelf 15 jaar geleden toen de moderne limited slip automaten uitkwamen voorschreef om de atf helemaal nooit te verversen was waarschijnlijk omdat Volvo de risico's van het wel verversen en daarna loskomen van vuil in de bak te groot achtte,
en nog liever had dat met de oude atf werd doorgereden, als dat riskante verversingen plaatsvonden, kortom beter niet verversen als op de verkeerde manier verversen,
dan maar de klant wat slechter schakelen en 3 procent brandstof extra verbruiken,
maar geen kans voor de Volvo dealers op garantieklussen aan de bak omdat losgeweekt vuil, agv reinigende werking van nieuwe atf vulling, het kleppenhuis ging beschadigen,

als regelmatig atf ververst is dan is de kans op schades na atf verversing zeer gering omdat er weinig sludge in de bak is, en dus weinig metaaldeeltjes kunnen loskomen van de oppervlakken agv de reinigende kracht van nieuwe atf,

dus het is eigenlijk vaak verversen of nooit verversen, gaat men een Volvo met 2 ton gelopen dan toch voor het eerst van nieuwe atf voorzien, dan du zoveelmogelijk verversen of spoelen, en dat dan minimaal 2 keer achterelkaar om zo weinig losgekomen harde deeltjes achter te laten in de nieuwe atf,

Sterkte met de verversing en groet,

www.varioclean.nl
 
Selected quotes for multi-quoting:   0