Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 13:10  ·  #46
De V50 heeft ook het DNA van een goed sturende auto; een Ford Focus (en dat is misschien wel de best sturende auto z'n klasse).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 13:25  ·  #47
Gero en Pieter, als je reageert de vorige post hoef je niet het hele verhaal mee te quoten. Ik scroll me helemaal suf... ;)

Een 850 is natuurlijk niet te versmaden voor een Volvo-liefhebber, maar als je niet zelf kunt/wilt sleutelen is een auto van 25 jaar oud niet aan te raden. Niet dat ze zo onbetrouwbaar zijn, maar de kans dat er iets stuk gaat is gewoon groter en als je alles uit moet besteden, of moet leren leven met steeds meer defecten, wordt dat gewoon vervelend. Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben, een auto van 25 jaar oud, laat ik dat voorop stellen (sterker nog, ik heb er eentje met een aanzienlijk slechtere reputatie dan een 850...)
pieter1976
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Boskoop
Leeftijd: 47
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 13:28  ·  #48
Haha ja ik bedacht dat me ook nog, er wordt wel heel veel herhaald zo :). Lastig te volgen zo ja. Ben alleen bang dat het zonder quotes nog lastiger te volgen is omdat het dan lastig is om een reactie te doen op iemand.
Maar je hebt gelijk haha.

PS... als ik het puur voor het zeggen had dan had er een dikke 850 of V70 classic met de bekende roffel gestaan. Maar ik ben niet alleen hier. En inderdaad, ik kan zelf nog geen lampje wisselen dus als alles moet worden uitbesteed dan is het een dure hobby.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 14:18  ·  #49
Een mazda 6 station of 5 deur is ook de moeite van het bekijken waard. Ruime auto, meerdere benzinemotoren om uit te kiezen, 1.8, 2.0 en 2.5. Het rijdt best goed, en zijn vrij probleemloos. De 1.8 is niet snel, maar wel redelijk zuinig. De 2.5 is best snel, maar niet zuinig 😃
Het is een auto die je om rationele redenen prima kopen kunt. En zou ik eerder kopen dan een avensis.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 15:21  ·  #50
Er is 1 reden waarom je een Mazda 6 zou laten staan: Roest.
De 1.8 en 2.0 motoren van voor de Skyactiv generatie zijn vrijwel gelijk aan die in de Ford Focus/Mondeo resp. Volvo V50/V70 zijn toegepast, relatief probleemloos maar pas op voor olieverbruik (vastzittende zuigerveren door korte ritjes in combinatie met te lang wachten met olieverversen)

Honda, mijn vrouw vond haar Civic destijds geweldig, stuurt als een kart en ze gaan niet snel kapot, maar als er iets vervangen moet worden, de onderdelen zijn echt stervensduur. Het veercomfort van een Honda is ook niet echt geweldig, zeker niet in verhouding met een V70, het is voor ons een reden om geen Honda te gaan rijden. Maar ik zou serieus naar de Accord gaan kijken waar je het eerder over had, want die dingen zijn ontzettend betrouwbaar en misschien vind je het zelf helemaal geen probleem hoe die auto over hobbels gaat.

Dit vindt de Wegenwacht
De Honda Accord behoort tot de meest betrouwbare auto’s op de markt. Dat geldt al vele jaren, over de vele generaties die de Accord intussen heeft gekend. Er zijn merken die meer munt weten te slaan uit de spreekwoordelijke Japanse betrouwbaarheid, maar Honda verdient het daarmee in één adem te worden genoemd, mede vanwege de Accord. Een probleemlozer auto is in deze klasse niet te koop, hooguit enkele merken die even goed zijn. Mocht er eens iets stuk gaan, dan moeten we wel noteren dat originele Honda-onderdelen relatief duur zijn. Dat is ook logisch, het gevolg van gewoon heel weinig vraag!


Van dat "als ik het puur voor het zeggen had" heb ik opgelost door haar de auto te laten kiezen. Ze wilde benzine, handgeschakeld en niet in zwart of donkergrijs. Nou heeft ze genoeg ervaring met Volvo (340, 440, 460, 850 en S60 gereden) maar helaas heeft ze geen voorkeur voor een vijfcilinder, vanwege het hogere verbruik, hogere gewicht, grotere kans op fanmail van het CJIB en vooral de hogere prijs. Tsja, als je met een financieel directeur bent getrouwd krijg je vrij snel dat geldkwesties een rol gaan spelen. ;) Maar ze wilde persé een V70 en daar zei ik uiteraard geen nee tegen. :D
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 16:06  ·  #51
Quote door Walterj

Een mazda 6 station of 5 deur is ook de moeite van het bekijken waard. Ruime auto, meerdere benzinemotoren om uit te kiezen, 1.8, 2.0 en 2.5. Het rijdt best goed, en zijn vrij probleemloos. De 1.8 is niet snel, maar wel redelijk zuinig. De 2.5 is best snel, maar niet zuinig 😃
Het is een auto die je om rationele redenen prima kopen kunt. En zou ik eerder kopen dan een avensis.


De 6 ziet er sowieso sportiever uit (en rijdt volgens mij ook sportiever, omdat ook daarvan het onderstel gedeeld wordt met de Ford Mondeo).
Zo'n 6 wagon staat ook wel op mijn lijstje van mogelijke toekomstige auto's. Alleen zijn ze als automaat helaas alleen geleverd als 2.0 liter, en dat zou ik een te grote stap achteruit vinden t.o.v. een geblazen 5-cilinder :D
pieter1976
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Boskoop
Leeftijd: 47
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 16:34  ·  #52
DIe is zo goed als nieuw volgens mij! Ik denk niet dat het een auto voor mij, als brave huisvader is. Maar heb je een foto toevallig?

PS, inderdaad wat ik las over Honda is dat ze relatief vaak last van roest hebben. Qua betrouwbaarheid zit het wel goed bij die apparaten volgens mij. Dat lijkt me best fijn, een auto voor de APK brengen zonder er van tevoren nachten wakker van te liggen.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1001
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 19:44  ·  #53
Ik geloof dat die 850 best een mooie deal kan zijn. Ik zou mij zeker niet door de leeftijd laten afschrikken. Juist de auto's tot ca. 2000 worden nog niet gehinderd door allerlei sensoren e.d. met alle risico's van storing bovendien.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 19:49  ·  #54
Wat je hier zegt is compleet onjuist, reken er maar op dat je een heel stuk minder geld kwijt bent voor onderhoud als je een 850 koopt dan een V70 van na 2000!


Quote door brinkie

Gero en Pieter, als je reageert de vorige post hoef je niet het hele verhaal mee te quoten. Ik scroll me helemaal suf... ;)

Een 850 is natuurlijk niet te versmaden voor een Volvo-liefhebber, maar als je niet zelf kunt/wilt sleutelen is een auto van 25 jaar oud niet aan te raden. Niet dat ze zo onbetrouwbaar zijn, maar de kans dat er iets stuk gaat is gewoon groter en als je alles uit moet besteden, of moet leren leven met steeds meer defecten, wordt dat gewoon vervelend. Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben, een auto van 25 jaar oud, laat ik dat voorop stellen (sterker nog, ik heb er eentje met een aanzienlijk slechtere reputatie dan een 850...)
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 663
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 22:12  ·  #55
En een 850 stuurt beter dan een V70n, veel directer en een idioot korte draaicirkel itt de achterlijk grote draaicirkel van een V70N.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 01.04.2021 - 22:48  ·  #56
Wat gek dit allemaal. Het komt nu echt net over alsof Pieter zich moet verantwoorden waarom hij de 850 van Gero niet heeft gekocht :-/
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1001
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 02.04.2021 - 06:56  ·  #57
Zo komt het op mij niet over... Het lijkt gewoon een nette goed onderhouden auto die ook nog eens binnen het budget zou kunnen passen. De voorlopige conclusie was dat een net exemplaar van het gewenste type niet binnen budget is te vinden, dan is dit een waardig alternatief.

Blijft wel de kwestie van smaak natuurlijk over, niet iedereen is gecharmeerd van de 850 qua looks. De betrouwbaarheid is echter inmiddels wel bekend als bullit proof.

Je kunt er ook een paar jaar mee sturen en dan doorsparen voor je droomauto
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 02.04.2021 - 07:58  ·  #58
Quote door [-Tom-]

Wat gek dit allemaal. Het komt nu echt net over alsof Pieter zich moet verantwoorden waarom hij de 850 van Gero niet heeft gekocht :-/

Precies, dat ik me afvraag is het een topic met een zoektocht naar een auto of een topic van iemand die van zijn oude auto af wil.

Maar on topic: als je een beperkt budget hebt moet je concessies doen. De kans dat je precies kan kopen wat aan alle wensen voldoet is klein.
Wat ik dan doe is alle wensen op een lijstje zetten en ze een nummer geven van 1 tot 5, van belangrijk naar onbelangrijk. Dan kun je snel zien wat de belangrijkste punten blijken en daar de zoektocht op focussen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 02.04.2021 - 12:32  ·  #59
Het komt op mij ook wel over dat Gero moeite doet om zijn wagen onder de aandacht te brengen maar gezien de interesse en ervaring van Pieter vind ik dat geen onlogische stap.

Gevoelsmatig zou ik met een krap budget ook niet investeren in een dagelijkse personenauto als hij aanzienlijk ouder is, los van de discussie of het wel of niet goedkoper is in onderhoud. Puur gevoel.

Ooit een Verso als demo gereden maar vond dat ding kneiterstug in de stabilatorstangen. Kuilen op 1 wiel voelde ik enorm door de hele wagen. Ik denk dat je echt Toyota liefhebber moet zijn, of er praktisch nut in zien om dit te kopen.

Ik vermoed dat je jouw jeugd nog een jaartje moet laten mopperen en moet doorsparen voor een NN of ander alternatief.

Ik lees namelijk dat Je motivatie om naar wat anders te kijken voor 90% zit in achterbank ruimte. En alle andere alternatieven (850, N, V50, of Verso) halen het niet ten opzichte van de achterbank en beenruimte van de NN.

Veel wijsheid gewenst!
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2036
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 02.04.2021 - 13:28  ·  #60
Ik heb zelf 2x een 850 en 2x een V70N, die N'en zijn in onderhoud gewoon vele malen duurder.

Uiteraard rijd een N of NN een stuk comfortabeler, heb je meer luxe en ze zijn een stuk ruimer.

Maar als er met het verstand/de portemonnee gekocht moet worden, dan koop je een 1992-1998 classic. 850/V70.

Desalniettemin is het gewoon een persoonlijke voorkeur, ik heb ook een P2 (edit; als in, Polestar) staan of de V70R flash green. Maar niets is zo leuk rijden als de oude 850.

Gero zit in hetzelfde schuitje, die heeft van een andere forummer een prachtige V70R overgenomen, maar ook de 850 nog. Het liefst doe je niets weg, maar soms moet het, kan het, of is het gewoon verstandig (kan voor de koper danwel de verkoper zijn ;) )
 
Selected quotes for multi-quoting:   0