EGR uitgeschreven

 
 
 
 
 
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 20:47  ·  #16
Het is inderdaad een 2.5D VAG product wat in het vooronderzoek ligt.
Ik heb meerdere dingen gelezen, idd dat vacuümslangetje met een m5 boutje en een alu plaatje voor en of achter de egr.
Nou ben ik niet technisch onderlegd en heb dus geen idee. Helaas nog geen eenvoudige how to tegengekomen.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 21:18  ·  #17
Quote door raysa

Het is inderdaad een 2.5D VAG product wat in het vooronderzoek ligt.
Ik heb meerdere dingen gelezen, idd dat vacuümslangetje met een m5 boutje en een alu plaatje voor en of achter de egr.
Nou ben ik niet technisch onderlegd en heb dus geen idee. Helaas nog geen eenvoudige how to tegengekomen.

Je mag gerust bij mij langskomen hoor. 8-)
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 02.06.2013 - 15:51  ·  #18
Net even een stukje gaan rijden, lappie aangesloten aan de auto, de waarde: ECM-Uitlaatgasrecirculatieklep 100 % (constant)
ECM-EGR-klep, positiesensor 0,67 % (blijft een beetje schommelen, niet boven de 1% gezien)

Ik snap alleen de optie "Koppel van motor" niet helemaal, wie kan hier wat over uitleggen?
Ik zie hem geregeld van 0 naar 400% schieten, de waarde komt dan ook niet overeen met 460Nm maar zit dan ergens op de 6650Nm.

PK en Koppel kan niet via Vida bekeken worden?
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 02.06.2013 - 17:56  ·  #19
Wat Vida betreft, kan ik je weinig uitleg verschaffen.
Wat je vermogen betreft, kan je dat laten meten op een vermogentestbank. Veel tuningbedrijven hebben er zo eentje.
Zoals ik eerder al aanhaalde, zou ik toch eens langsgaan bij één of andere tuner. Ikzelf heb m'n paardje laten fokken bij RICA via een plaatselijke RICA-dealer. Gewoon een kerel die over RICA-apparatuur beschikt om software te laden en aldus te tunen.
Als je echt het fijne er wilt van weten, ga je best naar RICA in Waalwijk of naar het hoofdkwartier in Wateringen.
Arthur30 van hier op het forum is er ook al een paar keer geweest. Bij hem kan je ook wel terecht voor wat extra info.
Succes maat.
Maaidie.
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 04.06.2013 - 08:29  ·  #20
Quote door maaidie

Rustiger en stiller, dat lijkt me idd wel best mogelijk. Ikzelf vind het weinig of geen verschil, maar zoals ik eerder al aangehaald heb, je motor draait zo graag met zuivere lucht man, onvoorstelbaar. 8-)
Wij gaan immers ook liever gaan wandelen in een bos of natuurpark i.p.v een stinkende industriezone. :sick:
Groetjes,
Maaidie.


Leuke vergelijking Maaidie, maar ik zou hem nog wel verder durven te trekken, Ik krijg 's avonds ook liever een verse prak voorgschoteld i.p.v. mn prak van die er via het uitlaat traject al weer uitgejaagd is. ;-)
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 04.06.2013 - 09:41  ·  #21
Quote door Arthur30

Quote door maaidie

Rustiger en stiller, dat lijkt me idd wel best mogelijk. Ikzelf vind het weinig of geen verschil, maar zoals ik eerder al aangehaald heb, je motor draait zo graag met zuivere lucht man, onvoorstelbaar. 8-)
Wij gaan immers ook liever gaan wandelen in een bos of natuurpark i.p.v een stinkende industriezone. :sick:
Groetjes,
Maaidie.


Leuke vergelijking Maaidie, maar ik zou hem nog wel verder durven te trekken, Ik krijg 's avonds ook liever een verse prak voorgschoteld i.p.v. mn prak van die er via het uitlaat traject al weer uitgejaagd is. ;-)


Whahahaha!!!! :sick:
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 22.08.2013 - 11:17  ·  #22
Ik heb het idee dat mijn auto wel de EGR uit heeft staan en het roetfilter gewoon werkend en aan. Nu wil ik het roetfilter er niet tussenuit halen, dat gaat mij net een brug tever, maar zou het zo kunnen zijn dat het voor het roetfilter slecht is als de EGR uit is geprogrammeerd? Het roetfilter krijgt mijns inziens dan meer vuiligheid voor z'n kiezen dan met EGR toch?

En aub geen ecologische antwoord over of het wel of niet goed en verantwoord is maar een technisch onderbouwd antwoord...
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 22.08.2013 - 17:05  ·  #23
mooi voorbeeld ik heb nu al een tijd de egr uit staan, er zit nu ongeveer 9 gram roet in de filter er zat ongeveer 16 gram in voor de egr uitgeschakeld was. toevallig van de week nog uitgelezen.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 22.08.2013 - 17:14  ·  #24
Quote door mennob88

mooi voorbeeld ik heb nu al een tijd de egr uit staan, er zit nu ongeveer 9 gram roet in de filter er zat ongeveer 16 gram in voor de egr uitgeschakeld was. toevallig van de week nog uitgelezen.


Oke, waar en hoe kon je dat zien? ik heb zelf Vida en Dice en heb dat nog niet gevonden. Kan wel zien dat ie continu zegt EGR 100% maar of dat nou dicht of juist open is?
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 23.08.2013 - 23:35  ·  #25
Quote door jeroenbunte

Quote door mennob88

mooi voorbeeld ik heb nu al een tijd de egr uit staan, er zit nu ongeveer 9 gram roet in de filter er zat ongeveer 16 gram in voor de egr uitgeschakeld was. toevallig van de week nog uitgelezen.


Oke, waar en hoe kon je dat zien? ik heb zelf Vida en Dice en heb dat nog niet gevonden. Kan wel zien dat ie continu zegt EGR 100% maar of dat nou dicht of juist open is?


Even op de gok omdat ik alleen de iPad bij heb,
Autocommunicatie --> ECM / CEM --> Geavanceerd --> ik meen iets van "deeltjesfilter regenereren"
Dan krijg je een scherm met uitleg over bij welke waarden je kan regenereren of vervangen, vervolgens kun je dan opvragen/meten hoeveel gram er in je filter zit.

Laat maar weten als het niet correct is, ik ga zaterdag avond toch naar huis dan kan ik het dan of zondag nog even zelf bekijken en terugkoppelen.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 24.08.2013 - 00:33  ·  #26
Quote door mennob88

Quote door jeroenbunte

Quote door mennob88

mooi voorbeeld ik heb nu al een tijd de egr uit staan, er zit nu ongeveer 9 gram roet in de filter er zat ongeveer 16 gram in voor de egr uitgeschakeld was. toevallig van de week nog uitgelezen.


Oke, waar en hoe kon je dat zien? ik heb zelf Vida en Dice en heb dat nog niet gevonden. Kan wel zien dat ie continu zegt EGR 100% maar of dat nou dicht of juist open is?


Even op de gok omdat ik alleen de iPad bij heb,
Autocommunicatie --> ECM / CEM --> Geavanceerd --> ik meen iets van "deeltjesfilter regenereren"
Dan krijg je een scherm met uitleg over bij welke waarden je kan regenereren of vervangen, vervolgens kun je dan opvragen/meten hoeveel gram er in je filter zit.

Laat maar weten als het niet correct is, ik ga zaterdag avond toch naar huis dan kan ik het dan of zondag nog even zelf bekijken en terugkoppelen.


Oke, zal morgen ff kijken, maar dat regenereren had ik al wel gezien maar durfde er niet op te drukken, bang dat ie direct met geforceerde regeneratie zou beginnen. Dit is iets wat je volgens mij maar 1x kunt doen geloof ik....
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 24.08.2013 - 00:38  ·  #27
Quote door jeroenbunte

Ik heb het idee dat mijn auto wel de EGR uit heeft staan en het roetfilter gewoon werkend en aan. Nu wil ik het roetfilter er niet tussenuit halen, dat gaat mij net een brug tever, maar zou het zo kunnen zijn dat het voor het roetfilter slecht is als de EGR uit is geprogrammeerd? Het roetfilter krijgt mijns inziens dan meer vuiligheid voor z'n kiezen dan met EGR toch?

En aub geen ecologische antwoord over of het wel of niet goed en verantwoord is maar een technisch onderbouwd antwoord...


Brrrr...ik doe mijn best. In tegenstelling tot commerciële verhalen is het werkelijke verhaal niet heel eenvoudig, en sowieso niet voor iedereen gelijk. Het zal sterk afhangen van het dagelijks gebruik van je auto, je rechtervoet en je rijgedrag in het algemeen.

Het verhaal is behoorlijk genuanceerd, val dus niet voor uitleggen die (bewust?) een zijde van de medaille belichten.

Beperken we ons tot het voor dit topic belangrijke begrip: roetproductie. Roet wordt geproduceerd als er sprake is van niet-ideale verbrandingsomstandigheden, die eigenlijk allemaal zijn terug te voeren op de mengverhouding brandstof en zuurstof. Koude motor, hoge belasting, vervuiling, grote en snelle belastingswisselingen zijn condities waaronder de verhouding niet optimaal is -> roet

EGR werkt twee kanten op: het vermindert roet doordat de motor sneller opwarmt en omdat bij zware belasting (en wisselende belastingen) de temperatuursschommelingen worden afgevlakt.
Het vermeerdert roet omdat er minder zuurstof wordt toegevoerd en dus de verbranding niet altijd volledig is.

Daarnaast is er het effect van de uitlaatgastemperatuur. Zonder EGR is die wat hoger, wat je katalysator en roetfilter ook beïnvloedt. Een hogere temperatuur zorgt voor meer "passieve regeneratie", maar daardoor ook snellere ver-assing en oxidatie van uitlaatonderdelen.

Hoe het in jouw geval uitpakt, is dus door niemand met zekerheid te zeggen. Wel heb je een aantal aandachtspunten zo zonder EGR: korte ritten zijn vanaf nu (nog) iets slechter voor de roetproductie en de lengte van wat een korte rit is, is iets langer geworden (als je begrijpt wat ik bedoel).
Onder gemiddelde last produceer je minder roet (ervan uitgaande dat de ECM de mengverhouding goed kan regelen, dus op een goeie manier uitgeschreven)
Onder hoge last of bij sterke lastwisselingen, produceer je iets meer roet.
Vanwege de hogere uitlaatgastemperatuur wordt er, zonder regeneratie, ook al een gedeelte van de roet ver-ast.

Of je dit gaat merken in het sneller vollopen of niet, hangt dus vooral van je eigen combinatie van factoren af.

Gemiddeld gemiddeld zou ik zeggen dat het niet zoveel uitmaakt. Er zijn positieve veranderingen, maar ook negatieve, die elkaar gemiddeld gesproken denk ik uitvlakken.

In het algemeen wil ik nog opmerken dat naast dingen die jezelf in de hand hebt (of voet), de staat van onderhoud ook roet kan verminderen of verergeren, bij moderne diesels niet geheel onbelangrijk!

Tot slot: voor alle duidelijkheid: in dit verhaal heb ik dus bewust en op verzoek alleen gekeken naar de koolwaterstoffen (die roet veroorzaken). Het plaatje is natuurlijk pas compleet als ook de overige gassen en effecten worden meegenomen.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 24.08.2013 - 10:17  ·  #28
Hoi Waal, oke dank voor je zeer goed onderbouwde verhaal en ik denk ook dat het inderdaad helemaal klopt wat je schrijft. Hoe kom je erbij? logisch denkwerk of professionele kennis?

Mijn dagelijkse ritje naar het werk is 75 km heen en 75 km terug. Half provinciaal de andere helft snelweg. Dus dat zit wel goed.

Toch overweeg ik even naar de Volvo dealer te rijden en het hele software pakket te laten updaten (is sinds 2008 niet meer gedaan) zodat alles weer origineel is. Alleen Volvo doet een klein beetje moeilijk, ze zeggen als je hem voor een grote beurt brengt krijg je het er zowiezo al bij. Maar ik doe mijn beurten zelf want das een heel stuk goedkoper en ik vind het leuk en ik ben preciezer met m'n beurten. Ze willen of mogen hem er niet zomaar even aan hangen blijkbaar en tegen betaling een nieuw softwarepakket leveren.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 24.08.2013 - 19:29  ·  #29
Quote door mennob88

Quote door jeroenbunte

Quote door mennob88

mooi voorbeeld ik heb nu al een tijd de egr uit staan, er zit nu ongeveer 9 gram roet in de filter er zat ongeveer 16 gram in voor de egr uitgeschakeld was. toevallig van de week nog uitgelezen.


Oke, waar en hoe kon je dat zien? ik heb zelf Vida en Dice en heb dat nog niet gevonden. Kan wel zien dat ie continu zegt EGR 100% maar of dat nou dicht of juist open is?


Even op de gok omdat ik alleen de iPad bij heb,
Autocommunicatie --> ECM / CEM --> Geavanceerd --> ik meen iets van "deeltjesfilter regenereren"
Dan krijg je een scherm met uitleg over bij welke waarden je kan regenereren of vervangen, vervolgens kun je dan opvragen/meten hoeveel gram er in je filter zit.

Laat maar weten als het niet correct is, ik ga zaterdag avond toch naar huis dan kan ik het dan of zondag nog even zelf bekijken en terugkoppelen.


Niet gevonden, wel de hoeveelheid tegendruk, die was 6hPa en ruim in de toleranties
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 24.08.2013 - 22:33  ·  #30
proberen we het nu opnieuw, nu met de laptop.

Storing zoeken --> Autocommunicatie --> ECM --> Verbranding van roetdeeltjes --> VCT2000


wat betreft je reactie over het niet durven, mij boeit dat niet ik wil graag leren en als ik iets fout doe waar ik ook vaker bang voor ben dan heb ik gewoon pech en mag de Volvo het gewoon oplossen. hebben zij ook wat te doen, tot nu toe is nog altijd alles goed gegaan.

je kan ook de injectors controleren, deze zijn bij mij ook verbeterd na het gebruik van forte. alles zat binnen de waarden maar nu is de afwijking nog minder.
2 flesjes diesel conditioner en 2 turbo cleaner op 50 liters, regelmatig 4000 toeren(bij mij 130km/h in de 4).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0