EGR uitgeschreven

 
 
 
 
 
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 31.05.2013 - 21:39  ·  #1
Weet iemand of er een makkelijke manier is om te zien/kunt merken of de EGR uit staat?
Mijn EGR zou uitgeschreven zijn.

VIDA geeft niets aan, alleen foutmeldingen van de tuning.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 31.05.2013 - 21:53  ·  #2
Via de software uitlezen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ie er een stuk langer over doet om warm te worden. Daar kun je het aan merken. Ik heb de mijne laten wegschrijven en sindsdien duurt het ff langer voor ie warm is. En das logich.....
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 31.05.2013 - 21:59  ·  #3
Heb de mijne ook laten wegschrijven maar merk eerlijk gezegd helemaal geen verschil. doet er praktisch net zolang over om op temperatuur te komen.
Heb overigens ook wel eens verhalen gelezen dat de motor juist sneller warm wordt omdat de verbrandingstemperatuur met "EGR uit" juist hoger ligt (en dus optimaler geschied) dan met "EGR aan".
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 31.05.2013 - 22:38  ·  #4
Ik zal eens kijken morgen hoelang hij er over doet.
Als iemand er verder nog ervaringen mee heeft, tips zijn welkom
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 31.05.2013 - 23:39  ·  #5
Hoi

Met Vida , of bv de maxidas van autel, kan je de waarden zien van de egr. (of hij dicht staat of niet)
Euro3 ,(D5_2001_ tot 2005) waarden naar max. in de ecu geprogrammeerd , en hardware matig dicht, geeft geen storing, dus de egr is dicht.
Euro4 , (edc 16) kan met een switch, (2005 t/m2009 _ software) dat is uit te lezen/testen met Vida of een andere scantool.

mvgr Obbe
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 31.05.2013 - 23:48  ·  #6
Obbe,

Ik heb als het goed is een euro5, waar in Vida is het uit te lezen zelf kon ik het niet direct vinden?
ik denk dat anderen dit ook wel interessant vinden.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 18:47  ·  #7
Hey Mennob88,
Euro 5 bestaat niet bij onze S60/V70. Vanaf bouwjaar 2005 gaat het van euro3 naar euro4. (Euro 4= met roetfilter)
Tja, wat die EGR betreft, Ik heb de mijne, net als Arthur laten uitzetten bij RICA samen met m'n DPF en ik moet dan ook Arthur bijtreden dat de motor eerder ietsje sneller op temperatuur komt dan voorheen. :happy:
Ik kan maar één ding zeggen... zeker doen of toch zeker laten checken.
Bij een tuner, wie dan ook, kunnen ze dat heel snel zien of je EGR al dan niet "uitstaat".
Mijn bakkie rijdt écht zaaaalig nu en ga dat zeker zo houden.
Heb nu afgelopen dinsdag m'n motor voorzien van nieuwe klepstoters, tuimelaars en swirl-klepjes. Heb dan van de gelegenheid gebruik gemaakt om de boel eens deftig te reinigen van het inlaatgedeelte. Motortje loopt heerlijk nu.
Luister en kijk maar eens naar bijgevoegd filmpje van m'n Zweeds dieselhartje.
http://www.youtube.com/watch?v=yq1xz_pzRLE
Groetjes,
Maaidie.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 18:57  ·  #8
Allemaal mensen met heeeeel bijzondere auto's hier. Allemaal auto's die na verwijderen van de EGR sneller warm worden.....

Bij "normale" auto's wordt de motor met EGR sneller warm, dit komt doordat het uitlaatgas nogmaals door de motor gaat, dus het al warme gas gaat ipv direct de uitlaat uit nogmaals de motor in waardoor deze sneller warm wordt.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 19:03  ·  #9
@ Jeroen,
Ik vind het verschil eigenlijk te verwaarlozen hoor,(voor en na), maar idd, jouw theorie kan zeker wel kloppen. Ik zeg gewoon wat me opvalt, of hoe het in elk geval lijkt.
één ding is zeker... Beter frisse lucht inademen dan gebruikte lucht. ^_^
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 19:20  ·  #10
dan heb ik de EURO4.

ik moet zeggen dat ik dacht te merken dat de auto iets langzamer op temperatuur kwam, waar de meter normaal op de helft staat, stond hij vandaag 1 blokje ervoor.

omdat ik de egr via de isoftloader gedaan heb wil ik gewoon kijken of hij ook wel echt uit staat, het bestand had namelijk de naam TEST.

ook had ik het idee dat de motor rustiger was maar dan is weer de vraag of het door de EGR die nu uit staat komt of door de reinigingsmiddelen van de vorige tank.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 19:37  ·  #11
Quote door mennob88

dan heb ik de EURO4.

ik moet zeggen dat ik dacht te merken dat de auto iets langzamer op temperatuur kwam, waar de meter normaal op de helft staat, stond hij vandaag 1 blokje ervoor.

omdat ik de egr via de isoftloader gedaan heb wil ik gewoon kijken of hij ook wel echt uit staat, het bestand had namelijk de naam TEST.

ook had ik het idee dat de motor rustiger was maar dan is weer de vraag of het door de EGR die nu uit staat komt of door de reinigingsmiddelen van de vorige tank.


Mennob88,
Of je vermogen door EGR uitzetten wordt beïnvloed, zou ik sterk betwijfelen.
Als je echter zeker wil zijn dat je EGR toe staat, dan demonteer je beter eens de plastic-bocht uit je lucht-inlaattraject. zo ZIE je daadwerkelijk of de klep al dan niet opengaat. Die bocht bevindt zich tussen de EGR-klep en het inlaatspruitstuk. Is te demonteren door spanbanden los te schroeven en er gelijk uit te trekken.
Greetz,
Maaidie.
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 19:40  ·  #12
Quote door maaidie

Mennob88,
Of je vermogen door EGR uitzetten wordt beïnvloed, zou ik sterk betwijfelen.
Als je echter zeker wil zijn dat je EGR toe staat, dan demonteer je beter eens de plastic-bocht uit je lucht-inlaattraject. zo ZIE je daadwerkelijk of de klep al dan niet opengaat. Die bocht bevindt zich tussen de EGR-klep en het inlaatspruitstuk. Is te demonteren door spanbanden los te schroeven en er gelijk uit te trekken.
Greetz,
Maaidie.


Vermogen wil ik niet zeggen, hij is rustiger(stiller) lijkt wel.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 20:08  ·  #13
Rustiger en stiller, dat lijkt me idd wel best mogelijk. Ikzelf vind het weinig of geen verschil, maar zoals ik eerder al aangehaald heb, je motor draait zo graag met zuivere lucht man, onvoorstelbaar. 8-)
Wij gaan immers ook liever gaan wandelen in een bos of natuurpark i.p.v een stinkende industriezone. :sick:
Groetjes,
Maaidie.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 20:25  ·  #14
Dat laatste verhaal trekt me over de streep.
Maandag ga ik uitzoeken hoe ik hem het eenvoudigst uit kan schakelen bij mijn classic.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 01.06.2013 - 20:29  ·  #15
Quote door raysa

Dat laatste verhaal trekt me over de streep.
Maandag ga ik uitzoeken hoe ik hem het eenvoudigst uit kan schakelen bij mijn classic.


Zeker doen maat! Als het bij jou gaat om de VW/Audi-motor, dan denk ik dat het eenvoudig te doen is d.m.v. een slangetje af te trekken en af te stoppen ofzo.
Succes in elk geval!
Groetjes,
Maaidie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0