EGR uitgeschreven

 
 
 
 
 
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 25.08.2013 - 00:10  ·  #31
Quote door mennob88

proberen we het nu opnieuw, nu met de laptop.

Storing zoeken --> Autocommunicatie --> ECM --> Verbranding van roetdeeltjes --> VCT2000


wat betreft je reactie over het niet durven, mij boeit dat niet ik wil graag leren en als ik iets fout doe waar ik ook vaker bang voor ben dan heb ik gewoon pech en mag de Volvo het gewoon oplossen. hebben zij ook wat te doen, tot nu toe is nog altijd alles goed gegaan.

je kan ook de injectors controleren, deze zijn bij mij ook verbeterd na het gebruik van forte. alles zat binnen de waarden maar nu is de afwijking nog minder.
2 flesjes diesel conditioner en 2 turbo cleaner op 50 liters, regelmatig 4000 toeren(bij mij 130km/h in de 4).


Oke dank je, ga ik morgen ff opzoeken met de Dice eraan. Die injectortest wilde ik ook nog doen maar zag nogal wat voorbereidingen die je eerst moet doen?? of valt het mee? eerst cilinder lekkage test, retourstroom meten pfffft, of heb je dit niet eerst allemaal gedaan??

Ik gooi er injector cleaner van www.bardahl.nl bij. Ook hydrolische klepstoter cleaner van Bardahl.

De klepstoters is een risico van onze motoren. Op zich loopt die van mij prima hoor. Ik heb wat twijfels over de klepstoters gehad, je hoort ze iets maar heb een bobo van Volvo Nederland gesproken (voordeel van werken bij de Wegenwacht) en die zei dat als je de 30.000 voor oliewissel naar 20.000 doet, absoluut de 0W30 volgens de A5/B5 specs gebruikt waarbij A5/B5 echt zeer belangrijk is, belangrijker dan de dikte van de olie, het niet erger zou moeten worden en er gewoon mee door gereden kan worden. Ik rijdt er 1:18 mee en hij trekt echt als een turbine en rijdt super goed dus sjees er lekker mee door.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 25.08.2013 - 11:49  ·  #32
gelukt. 5.16 gr roet in filter. Tegendruk 6hPa
Injectoren lijkt ook alles goed.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 26.08.2013 - 10:40  ·  #33
Let op dat de aangegeven hoeveelheid roet een berekening is van de ECM en niet het resultaat van een weegschaaltje oid. Vlak na een regeneratie staat de teller op nul en loopt dan weer langzaam op naar de 20-something, waar het "provinciale weg regenereren" begint.

Zo kun je dus bedenken dat er allerlei factoren roet (niet grappig bedoeld :D ) in het eten kunnen gooien, voornamelijk als je auto meer roet produceert dan verwacht (slechte diesel/verstuivers of ander probleem); het filter loopt dan sneller vol dan de ECM "denkt".
De andere kant op (je auto is schoner dan verwacht) is natuurlijk minder ernstig, buiten dan dat er mogelijk teveel regeneraties plaatsvinden.

Ik ben oprecht benieuwd of bij het wegschrijven van de EGR de "roetformule" ook wordt aangepast, of dat de ECM dit automatisch compenseert (als het vinkje "EGR uit" is gebruikt), weet een van jullie dat toevallig?

Vanochtend stond mijn roetteller op 22,3 gram. Na een stukje snelweg teruggezakt naar 0 en nu inmiddels weer 0,3 gram...
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 26.08.2013 - 10:58  ·  #34
De tegendruk is volgens mij wel een gemeten uitkomst. Die zegt weer iets over hoe vol, of verstopt het roetfilter is. Deze moet tussen de 5 en 20 pHa bedragen en zat op 6.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 26.08.2013 - 12:57  ·  #35
Ja, klopt. Volgens mij is die druk ook een factor bij het berekenen van de roethoeveelheid. Ta lang teveel tegendruk zal ook regenereren triggeren, ondanks de berekende roethoeveelheid.

Overigens zal die 6hPa bij stationair zijn; onder gebruik wisselt die en zijn de drukverschillen hoger.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 26.08.2013 - 16:36  ·  #36
Onder stationair, klopt. Zo doet ie de roetfilter diagnose test. En ook de injector diagnose test. Dan doet ie eerst de toerental-test per cilinder als daar teveel verschil inzit is er iets niet goed. Snap er geen bal van, hoe kan er nou ooit een toerental verschil per cilinder zijn? Voor zover ik weet heeft mijn auto maar 1 krukas en geen 5 ;-) Of hij moet elke cilinder even alleen aansturen en dan het totaal toerental bekijken, maar ik hoorde tijdens deze test niet veel verandering in motor geluid.

Zie afbeelding. Volgens mij was alles goed. Injector 4 wijkt iets af, maar was volgens mij binnen de toleranties?

Wie het weet mag het zeggen......
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 26.08.2013 - 20:15  ·  #37
Dat komt omdat de zuigers niet allemaal gelijk staan verschil in graden en niet allemaal een gelijkmatige verbranding hebben.
Zoiets moet het zijn, ze zitten allemaal kort bij elkaar.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 26.08.2013 - 20:33  ·  #38
Quote door jeroenbunte

Snap er geen bal van, hoe kan er nou ooit een toerental verschil per cilinder zijn? Voor zover ik weet heeft mijn auto maar 1 krukas en geen 5 ;-) Of hij moet elke cilinder even alleen aansturen en dan het totaal toerental bekijken, maar ik hoorde tijdens deze test niet veel verandering in motor geluid.


Zie onderstaand diagram, heb ik van een Mercedesmotor gejat, maar volgens mij klopt de ontstekingsvolgorde ook nog. Er is één cirkel getekend, maar je moet hem twee keer rondgaan voor het verhaal. Elke cilinder draagt bij aan de omwenteling van de krukas gedurende zijn arbeidsslag, de volvo's hebben zo'n arbeidsslag elke 144 graden (van de krukas) te pakken (2x 72) het is dat gedeelte wat doorberekend wordt en kan leiden tot een cilindertoerental. De ene cilinder kan net wat harder "duwen" waardoor die graden sneller wordt overbrugd = hoger toerental.

Andersom, simpeler misschien, zou je kunnen zeggen dat het toerental van je motor elke 144 graden door een andere cilinder wordt bepaald. Dan kun je dus ook uitrekenen wat dat per cilinder betekent



Volgens mij zijn de waardes nog binnen toleranties. Cilinder 4 en 5 worden "afgeremd", dat wil zeggen dat daar meer diesel binnenkomt dan de ECM verwacht en dus vermindert de ECM de dieseltoevoer naar die verstuivers, Teveel diesel is meestal een indicatie van een "lekke" verstuiver, maar zoals gezegd, bij jou valt het volgens mij nogal mee.
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 26.08.2013 - 20:41  ·  #39
Zij toch dat het zo iets moest zijn, maar goed dat het iets beter uitgelegd is!
De waarden zitten ruim binnen de Volvo gestelde waarden
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 26.08.2013 - 22:20  ·  #40
Wederom dank je voor je uitleg. Duidelijk verhaal. Mooi dat je het allemaal zo precies kunt uitlezen he?
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 26.08.2013 - 22:26  ·  #41
Ja heerlijk, al mijn collega maar altijd roepen "je moet gewoon een BMW kopen!"
Maar met de Volvo kan ik echt veel, en er zijn veel hobbyisten, nu is dat bij BMW ook wel maar denk bij Volvo meer.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 26.08.2013 - 22:58  ·  #42
Menno, dit is een mooi antwoord en ik denk dat de BMW in het dashboard kastje vliegt! Daarna lekker met de Volvo rijden! ;) (Dit zegt een BMW man).
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 27.08.2013 - 00:25  ·  #43
Een BMW kan je vast ook uitlezen ;)
Ik heb het idee dat bij Volvo de mensen er wat serieuzer induiken dan bijvoorbeeld BMW.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 54
Berichten: 386
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: EGR uitgeschreven

 · 
Posted: 29.08.2013 - 17:47  ·  #44
En even heeeeeeleeeeemaaaal terug Ontopic, v.w.b. de EGR a.s. dinsdag gaat ie naar de Volvo dealer en worden alle modules ge-update. Dat betekend dat de EGR dan ook weer zal functioneren. Ik vind dat het ding er niet voor niets opzit, de interne vervuiling is bij mij echt minimaal. Ik heb een tijdje geleden de EGR en kleppendeksel eraf gehad om te kijken hoe vuil e.e.a. was, maar zoals ik al zei, minimaal. Tevens denk ik dat moderne diesels zoals deze helemaal zijn afgesteld op een werende EGR en als je hem laat uit staan je nog wel eens tegen andere problemen aan kan gaan lopen........
 
Selected quotes for multi-quoting:   0