Einde M56 versnellingsbak?

1e, 2e 4e en R lastig in te leggen

 
 
 
 
 
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 101
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Einde M56 versnellingsbak?

 · 
Posted: 07.11.2022 - 22:36  ·  #1
Hoi mede liefhebbers. Hieronder een vrij lang verhaal, maar ik heb mijn best gedaan om het prettig leesbaar te maken. Ik heb hier en daar wat context toegevoegd om het plaatje zo compleet mogelijk te maken.

't houdt niet op met de S60, ene probleem opgelost, heb je het volgende probleem alweer te pakken. Maar van deze wist ik al een tijdje dat het een probleem zou kunnen gaan worden.

Ik heb de auto gekocht met 300k op de teller, er staat nu afgerond 316k op. Bij aanschaf ging het inleggen van de 1 en R wat lastiger dan ik gewend was. Lastiger dan bij mijn 2.0T die ik hiervoor had in ieder geval, maar ik was niet direct argwanend. Ik had toen de ballen verstand van auto's. Heb ik nog steeds niet hoor, maar ik kom inmiddels al wel flink verder. Hoe meer ik zelf doe, hoe meer ik leer. Na verloop van tijd werd het inleggen van de 1 en R steeds lastiger. Op dit moment moet ik 'm zelfs eerst in een andere versnelling zetten bij koude start voordat ik hem uberhaupt in de 1 of achteruit krijg. Of ik moet hem eerst in de versnelling zetten en dan pas starten, want dat gaat prima. De afgelopen duizend kilometer is er een probleem bij gekomen; snel schakelen naar de 2e en 4e versnelling wil niet. Nu gebruik ik de 2 altijd om in de 1 te komen bij koude start, en de 4 of 5 om in de R te komen. Zou gerelateerd kunnen zijn.

Ik maak graag plezier met de auto en ben niet vies van een tussensprintje of een leuke achtervolging op achterafweggetjes. Uiteraard alleen op bekend terrein en wanneer de situatie dit toelaat. Maar, ik ga mijn inziens heel netjes met de bak om. Ik geef de synchros altijd even de tijd om hun werk te doen en bij terugschakelen gebruik ik vrijwel altijd een beetje tussengas om de toeren synchroon te krijgen. Daarom verbaast het me dat de bak tegenwoordig veel tijd nodig heeft, ook als ik 'm die tijd heel af en toe niet geef. Als ik snel schakel krijg ik 'm simpelweg niet in de versnelling. Het voelt alsof ik tegen een rubber aan duw, en daar moet ik 'm een seconde houden voordat de versnelling ingrijpt. Alle feedback mist dan ook, geen idee wanneer hij precies in de versnelling schiet, want dat voel ik niet in de pook. Bij héél rustig rijden of dubbel ontkoppelen functioneert de bak verder prima.

Heeft iemand enig idee hoe ik er achter kan komen wat er precies mis is met de versnellingsbak, zonder dat ik deze onder de auto weg haal? Ik heb namelijk geen brug en zou er dan een moeten huren. Mijn vaste sleutelplek (oprit van mijn ouders) is niet meer beschikbaar door omstandigheden. Het moet dus in een parkeervak aan de kant van een drukke weg in de stad te doen zijn. Ja echt.

1. De koppeling lijkt goed los te laten, wielen draaien niet mee als ik 'm op de assteunen heb staan.
2. Koppeling is inconsistent, grijpt soms vroeg en hard aan, is soms net een blok ijs. Maakt niet uit of ik rustig of snel rijd.
3. Olie aftappen uit de bak om te zien of er slijpsel in zit? Moet ik dan direct alles aftappen, of zou het slijpsel bij de aftapplug bezonken moeten zijn? Bronskleurig betekent synchros, zwart/grijs is overig, correct?
4. bak eens flink doorspoelen met verse olie?
5. Schakelkabels vervangen? Hij schakelt moeilijk zwaar, altijd al zo geweest. Sinds ik een short throw kit gemonteerd heb kan mijn vriendin er niet mee rijden want die krijgt 'm simpelweg niet in de versnelling.

Ik heb voor de auto's een budget van €500/maand. Daarvan moet ik de S60 en een Clio in de lucht houden, beide 20 jaar oud. Alles wat ik overhoud gaat naar het spaarpotje om van de S60 een daily/trackday wagen te bouwen. Iedere euro die ik kan besparen is dus zeker heel welkom en gaat direct weer terug naar de auto voor toekomstige onderdelen.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Einde M56 versnellingsbak?

 · 
Posted: 07.11.2022 - 22:42  ·  #2
Lijkt mij dat je synchromesh-ringen versleten zijn.
Deze zorgen ervoor dat de snelheid van de ene as in je versnellingsbak afgeremd wordt om van versnelling te kunnen wisselen.
Om deze te vervangen moet de versnellingsbak uit elkaar.
Vwb het aangrijpen van je koppeling, spoel deze eens goed door met verse remvloeistof… wordt nogal eens vergeten…
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 101
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Einde M56 versnellingsbak?

 · 
Posted: 07.11.2022 - 22:47  ·  #3
Klopt het dat ik dat in de afgetapte olie terug zou moeten zien?
En het spoelen van de koppeling, doe ik dat met de knie die op de slave cilinder zit?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Einde M56 versnellingsbak?

 · 
Posted: 08.11.2022 - 00:11  ·  #4
Als je de olie van de versnellingsbak aftapt, zul je waarschijnlijk wel wat zien.
Eerst vulplug losmaken, dan weet je dat je nadien ook weer kunt vullen, olie opvangen en behoorde hoe deze eruit ziet.
Koppeling spoel je daar inderdaad mee door, gewoon openzetten met slang en opvangpitje eraan, zorgen dat er voldoende remvloeistof in het reservoir zit, koppeling wordt op een hoger punt uit het reservoir gehaald…
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Einde M56 versnellingsbak?

 · 
Posted: 08.11.2022 - 06:46  ·  #5
Kan evengoed je koppeling zijn die gewoon gaar is. Als deze niet goed meer ontkoppelt schakel je ook niet fijn meer.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Einde M56 versnellingsbak?

 · 
Posted: 08.11.2022 - 08:28  ·  #6
Hoe is het schakelmechanisme? Soms kunnen er wat busjes e.d. slijten. M'n pa heeft ooit eens een Mitsubishi Carisma (bijna een V40 :P) gehad, een veelvoorkomend probleem daarvan was dat je na verloop van tijd te versnellingsbak niet meer direct in de 1 kon zetten. Dat werd veroorzaakt door een versleten busje in het schakelmechanisme. Onderdeeltje vervangen (kostte een paar euro), daarna schakelde de bak weer als vanuits.
Jouw probleem klinkt hetzelfde
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1877
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Einde M56 versnellingsbak?

 · 
Posted: 08.11.2022 - 09:22  ·  #7
Zo je verhaal te lezen denk ik dat het je koppeling het probleem is , koppeling even goed door spoelen en ontluchten , als dat niet helpt , dan blijft er maar 1 ding over .

Gezien de klacht , denk ik drukgroep/diafragma of druklager , en gezien km stand , zal de koppelingsplaat ook wel aardig aan zijn einde zijn .
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Einde M56 versnellingsbak?

 · 
Posted: 08.11.2022 - 12:47  ·  #8
Als je zegt dat de koppeling wispelturig is gok ik een lekkende master cilinder. Als de remolie overflow heeft, drukt de slave cilinder de drukgroep niet genoeg open en blokkeert de versnellingsbak.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Einde M56 versnellingsbak?

 · 
Posted: 08.11.2022 - 13:13  ·  #9
De slave cilinder kan ook lekken, dan lekt het in het koppelingshuis maar dan zou je druppeltjes remolie moeten zien bij het lekgaatje onderin het koppelingshuis (kunnen zwart zijn door koppelingsstof en vuil, dan lijkt het meer op motorolie). Maar igv externe lekkage zou je ook wel een dalend remvloeistofpeil moeten hebben, dat reservoir is niet zo groot. Wellicht kan de master/slave cilinder ook intern lekken, dat weet ik niet.
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 101
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Einde M56 versnellingsbak?

 · 
Posted: 08.11.2022 - 13:16  ·  #10
Quote door [-Tom-]

Hoe is het schakelmechanisme?


Op de kabels na is alles vervangen, busjes onder de pook en op de versnellingsbak heb ik nu lagertjes.

Quote door Martijn-a

Als je zegt dat de koppeling wispelturig is gok ik een lekkende master cilinder. Als de remolie overflow heeft, drukt de slave cilinder de drukgroep niet genoeg open en blokkeert de versnellingsbak.


Is de koppeling geen separaat systeem? Ik dacht dat de slave zijn eigen pickup heeft vanuit het reservoir. Ik denk er sowieso over om de master te vervangen hoor, mijn pedaal blijft nog steeds laag.

Bedankt voor alle tips heren, dit weekend ga ik ze allemaal eens bij langs.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0