geweldig dit...gefixt voor 35 ecki.... en hoe schandalig is het advies van tpr in deze dan?
Mwa, daar ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens.
Ik denk dat het advies in deze een keuze was tussen een schop op je linkse of op je rechtse bal. Als hij had geadviseerd (op basis van een filmpje en een telefoontje) steek er uren en onderdelen in want ik zie nog wel heil in een motor met 700.000km achter de kiezen, dan was het ook niet goed geweest. Toevallig is het nu iets kleins, maar het was aannemelijker dat het gewoon "over" was.
Idd 100% mee eens.
Hier komt nog bij dat TPR wss de wagen zelf niet heeft gezien of gehoord.
Net door zo'n reacties haken mensen die het wel goed bedoelen af op een forum.
Mijn ervaring is dat TPR met grote stappen gauw thuis werkt. IK had ook vragen over mijn bak c.q. koppelomvormer en nadat hij de kilometerstand had vernomen van mijn auto (238000 en een beetje) was het meteen van compleet reviseren van de GearTronic voor een bedrag van zo'n € 3250,--
Ik wilde een diagnose op basis van symptomen die ik ervaar. Een complete revisie is schieten met hagel en niet de oorzaak van het probleem opzoeken.
Mag ik zo vrij zijn om een tip te geven? Laat Gery Slot op locatie komen spoelen en doe er originele olie in. Geen "aan de specs gelijke" maar de olie die Volvo er af fabriek in doet.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 40106 Geregistreerd: 07 / 2009
Maxima zou TPR zeggen, een beetje dom.
Aan de andere kant, doorgaans investeren in een auto met 7 ton plus is ook niet aan te raden.
Het was vast goed bedoeld, maar ook hij kan er naast zitten.
Maar goed, als het op expertise aankomt is Gery inderdaad het beste adres m.b.t. automaatbakken.
Vergeet niet, alle sponsoren zijn bij hem in de leer geweest en qua kennis heeft hij veel meer ervaring als wie dan ook.
Dealers huren hem niet voor niets in.
Ieder z'n eigen afweging uiteraard, maar ik investeer liever in een auto die ik ken en waarvan ik weet hoe de kilometers gereden zijn, dan een wederom een risico te nemen met een andere tweedehandse (aka andermans ellende)...
Zo heb ik bijvoorbeeld zeer negatieve ervaringen gehad met een auto met net anderhalve ton op de klok en zeer positieve met een exemplaar die meer dan het dubbele gelopen had.
Een ziekte van deze tijd is helaas het oordelen op basis van een glimp (of de CANbus readout) in plaats van goed observeren, analyseren, een fatsoenlijke diagnose stellen en dan pas conclusies trekken...
Een ziekte van deze tijd is helaas het oordelen op basis van een glimp (of de CANbus readout) in plaats van goed observeren, analyseren, een fatsoenlijke diagnose stellen en dan pas conclusies trekken
Precies.
Vroeger werd een auto afgesteld op gehoor en gevoel.
Tegenwoorden zijn de echte sleutelaars zeer schaars te vinden.
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 40106 Geregistreerd: 07 / 2009
Zulke adviezen hebben ook iets met inslag en temperament te maken. Ik kom uit de provincie. Ga nu verhuizen naar de randstad ivm werk. De inslag daar is wat anders dan ik gewend ben. Het oostelijke deel van Nederland is wat ingetogener. Ik mag dat wel. In het westelijke deel hoef je vaak niet te denken 'wat bedoeld die ander?' - maar het is soms ook: eerst praten, dan denken.
Ik ken inmiddels alle forumsponsoren wel zo'n beetje. Zijn allemaal kundig. Zijn ook allemaal anders. Maar ik heb ook geleerd: volg vooral je eigen gezonde verstand! En maak dankbaar gebruik van goed doordachte adviezen. De tijd dat ik me zomaar iets liet aanpraten ligt achter me. Ben dan ook al 30 geworden
Bigdog
Administrator
Mwuh, vind dit altijd een beetje koffiedik kijken..... Even voor de duidelijkheid, ken de situatie alleen zoals hier staat beschreven en ja, als een monteur alleen 'op afstand en van een filmpje' het geluid moet beoordelen word het een lastige en vrij moeilijk om te doen. Een verkeerde conclusie is dan al vrij snel gemaakt. het word een iets ander verhaal als de monteur de auto ook daadwerkelijk gezien en gehoord heeft want het geluid van een rotte of hangende startmotor is overduidelijk te herkennen als je er langs staat.
En ja, merendeel van de jongere generatie 'monteurs' zijn tegenwoordig computerexperts want zonder die computer kunnen ze niets meer. Het daadwerkelijk, ouderwets, sleutelen kunnen / willen ze niet meer.
Puur als voorbeeld bedoeld dat een 1e autotechnicus (vroeger heette dat gewoon 1e automonteur) nog geen contactpuntjes kan vervangen of handmatig kleppen kan stellen. En geloof mij, heb dit (helaas) al teveel meegemaakt dat ze dom staan te kijken als ze een set contactpuntjes en condensator in de hand gedrukt krijgen. Het word ze ook niet meer geleerd overigens. Die hele kennis van opbouw van een ontsteking (even als voorbeeld bedoeld) gaat zo ook verloren.
En ja, merendeel van de jongere generatie 'monteurs' zijn tegenwoordig computerexperts want zonder die computer kunnen ze niets meer. Het daadwerkelijk, ouderwets, sleutelen kunnen / willen ze niet meer.
Puur als voorbeeld bedoeld dat een 1e autotechnicus (vroeger heette dat gewoon 1e automonteur) nog geen contactpuntjes kan vervangen of handmatig kleppen kan stellen. En geloof mij, heb dit (helaas) al teveel meegemaakt dat ze dom staan te kijken als ze een set contactpuntjes en condensator in de hand gedrukt krijgen. Het word ze ook niet meer geleerd overigens. Die hele kennis van opbouw van een ontsteking (even als voorbeeld bedoeld) gaat zo ook verloren.
Inderdaad! Een bevriende garagehouder is om die reden helaas opgehouden om les te geven op een ROC. Hij schotelde zijn leerlingen een auto voor uit het pre-ODB-tijdperk, zodat ze daadwerkelijke autokennis moesten toepassen. Maar er was gewoon nul waardering meer voor...
Een voordeel van oude auto's is wel dat de choke (wie van de jongere rijders weet überhaupt nog wat dat is?) nu een gratis functie erbij heeft als diefstalpreventieve "immobilizer"!
Mee eens, ook ik heb wel eens meegelopen toentertijd op het ROC bij mijn zoon. Heb van die school ook enkele stageklanten gehad, het word die jonge mannekes ook niet meer geleerd / uitgelegd. Sterker nog, k heb met een stageloper hier verbaasd zitten kijken hoe hij een storing wou op lossen, het mannetje wist totaal niet waar hij mee bezig was... Op mijn vraag of hij wel eens een kleppendiagram had gezien werd ontkennend geantwoord.
Ik heb daarop contact gehad met de betreffende leraar en gevraagd hoe dit kan, hoe wil je die jongens het verschil tussen een 2- en 4-takt dan uitleggen. De leraar vraagt aan mij wat ik bedoel met een kleppendiagram ??? Dan zakt me boks echt totaal af. En zo iemand moet les geven aan die jongens..... Idem zoals al gezegd met de ontstekingen. En nog erger, een simpel wiel op de krik vervangen kunnen ze niet of slopen ze hun rug mee. Ik bedoel hier mee, die mannekes zijn allemaal jonger als 20 en nu gaat dat allemaal nog wel met de gezondheid / rug. Maar als ze zo door blijven gaan en mijn leeftijd hebben, hebben ze ook geen rug meer over. Het word hun a) op de brug geleerd en b) op de verkeerde manier voor de rug. Daarbij word totaal voorbij gegaan aan het feit, dat een gewone krik het meeste word gebruikt in de garage's en dat eerder de krik word gepakt om een wiel te wisselen als dat de auto op de brug word gereden.