einde of nog te redden?

automaat kaduuk?

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: einde of nog te redden?

· 
Posted: 17.03.2018 - 13:01  ·  #46
Het niveau daalt inderdaad en dat zie je ook bij andere beroepen.
En het ergste, ze missen de essentie.
Wat ik hierboven lees, is meer dan duidelijk.
Als de leraar het al niet weet......
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 17.03.2018 - 13:37  ·  #47
Toch zijn er echt toppers van leraren! En dat zijn mijn oude leraren waar ik mijn ebat diploma heb gehaald. Mannen uit de praktijk, die zelf jarenlang hebben gesleuteld.

Toen ik mijn automonteurs opleiding deed, zaten daar ook alleen maar ex monteur leraren. Stuk voor stuk toppers!

Overigens leren de mannetjes het meeste in de werkplaats, en niet in de school banken. De zogenaamde bol opleidingen zijn dan ook waardeloos voor dit beroep. Bbl daarintegen super!

Helaas blijkt wel dat de meeste erkende leerbedrijven (garages) uitermate ongeschikt zijn voor stagaires. Ze worden aan hun lot over gelaten, slechte begeleiding, en worden als stront behandelt. Ik zeg niet dat dit overal gebeurt, maar ik heb al wat voorbij zien komen.
Leon_Steyns
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.03.2018 - 14:50  ·  #48
Helemaal mee eens!
Volgens mij vinden de echte praktijkmannen het ook best leuk om - mits welwillend - de jonkies de kneepjes van het vak te leren. Wat mij betreft wordt het oude 'meester-gezel'-systeem subiet weer ingevoerd. Dat geldt overigens ook voor talloze andere praktische beroepen...
Begint wel wat off-topic te worden, maar wel een heikel punt. O-)
Ronkuh
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 18.03.2018 - 09:16  ·  #49
Als topic starter wil ik iedereen die heeft meegedacht nog even bedanken. Ik denk dat het uitwisselen van tips en ervaringen ook juist de kracht is van dit forum. Dat had ik ook een beetje gehoopt toen ik TPR belde. Geen kwaad woord over die man hoor want we hadden een leuk gesprek, hij nam echt de tijd voor mij en volgens mij heeft hij veel kennis van Volvo's. Ik had alleen gehoopt op een paar tips, zo van "heb je dit al geprobeerd, dat al bekeken, wat gebeurd er als je zus of zo doet?". Natuurlijk kon hij op basis van een filmpje en een vage klacht de oplossing niet geven maar de conclusie was nu wel erg snel dat ik het beter maar kon opgeven. Ik ben blij dat ik nog even verder heb gezocht.
Ik schreef trouwens dat ik nu de automaatbak maar een keer wilde laten spoelen maar daar twijfel ik nu toch over. Ik las op de site van Varioclean dat als de olie nooit is ververst (in ieder geval de laatste 340.000km niet) en je dat opeens gaat doen het ervoor kan zorgen dat de sludge juist weer verspreid wordt door de bak en de boel aan gort draaid. Ik zal in het versnellingsbak subforum een nieuw topic starten met die vraag.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 18.03.2018 - 10:28  ·  #50
En hier komt de kennis om de hoek kijken.
Dat is een van de redenen waarom wij forumsponsoren hebben en die weten hier wel mee om te gaan.
Ik heb Gery en Martin al heel wat schrijnende gevallen zien doen, met een goed eindresultaat.
Is het te tricky, dan zeggen ze je dit ook.
Moet wel zeggen dat Gery (GS-Powerflush) de meeste ervaring heeft in deze, het is namelijk zijn core business.
Houd er wel rekening mee dat er een 2e spoeling (gereduceerd tarief) nodig is.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 18.03.2018 - 19:24  ·  #51
Ronald, mocht je inderdaad willen gaan spoelen dan heb ik 1 dringend advies voor je: Ga naar Gery slot!! Heb ik ook gedaan en zeker geen spijt van gehad. Wat een kunde heeft die man, top gewoon!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 21.03.2018 - 22:19  ·  #52
ik had vorig jaar weer een stagiair op mijn werk, hts-elektro, ik noemde m niet voor niks een hts-er-tje. Echt verbazingwekkend hoe weinig hij wist..... Ik vraag me echt af wat ze er wel leren.
En als we dan een vacature hebben en er komt een schoolverlater hts op af, dan verwachten ze dat ze meteen €5000 krijgen en een dikke auto. En een soldeerbout vasthouden is te min voor ze......
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.03.2018 - 05:41  ·  #53
aansluitend hierop (sorry voor het off-topic gehalte); lang, lang geleden was ik chef werkplaats van Peugeot (tsja, ook ik maak fouten :) ), op een gegeven moment een vacature vrij en een HTS-er autotechnoek aangenomen, papieren klonken als een klok. Grootste fout die ik ooit heb gemaakt. Bij de eerste distributiewissel ging het al fout en koste een cilinderkop (Peugeot 305), bij de 2e auto draaide hij er een dieselverstuiver scheef in (Peugeot 205) dus die gast in zijn proeftijd eruit gegooid. Nu hadden wij daar op zaterdag altijd een manneke lopen van net 16 die auto's deed wassen, na het wassen was hij altijd met zijn brommertje aan het klooien in de werkplaats.

Ik wist dat hij wat problemen op school had en af en toe spijbelde waarbij hij, als hij spijbelde, bij ons liep. Met zijn ouders wezen praten en die knaap een werkplek aangeboden met 1 dag in de week naar school toe (toenmalige streekschool). Nog nooit zo'n fijne monteurtje in dienst gehad !
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 22.03.2018 - 06:28  ·  #54
Een echt praktijk mannetje dus dat ventje van 16.

Papieren zeggen niets, helemaal niets. Dat blijkt maar
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 22.03.2018 - 10:54  ·  #55
Quote door Dirk342

aansluitend hierop (sorry voor het off-topic gehalte); lang, lang geleden was ik chef werkplaats van Peugeot (tsja, ook ik maak fouten :) ), op een gegeven moment een vacature vrij en een HTS-er autotechnoek aangenomen, papieren klonken als een klok. Grootste fout die ik ooit heb gemaakt. Bij de eerste distributiewissel ging het al fout en koste een cilinderkop (Peugeot 305), bij de 2e auto draaide hij er een dieselverstuiver scheef in (Peugeot 205) dus die gast in zijn proeftijd eruit gegooid. Nu hadden wij daar op zaterdag altijd een manneke lopen van net 16 die auto's deed wassen, na het wassen was hij altijd met zijn brommertje aan het klooien in de werkplaats.

Ik wist dat hij wat problemen op school had en af en toe spijbelde waarbij hij, als hij spijbelde, bij ons liep. Met zijn ouders wezen praten en die knaap een werkplek aangeboden met 1 dag in de week naar school toe (toenmalige streekschool). Nog nooit zo'n fijne monteurtje in dienst gehad !

Dat is mijn ervaring ook.
Als ze goed opgeleid zijn hebben ze "het" niet in de vingers.

Doe mij maar een BBLer die wil werken, dan leren we hem het vak zelf wel.
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 22.03.2018 - 16:14  ·  #56
...
Leon_Steyns
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.03.2018 - 16:44  ·  #57
Daar is een hele simpele oplossing voor die in de scheepvaart al letterlijk eeuwen toegepast wordt: de kapitein is eindverantwoordelijk en moet over de juiste papieren beschikken. Onder die verantwoordelijkheid mag er naar eigen inzicht gedelegeerd worden, dus mag er iemand aan het roer staan die daartoe formeel niet bevoegd is (maar het wel kan).
Keep it simpel stupid!
Maar ja, dan raken een hoop overbodige ambtenaren hun baan kwijt... O-)
JOv70BI

Subject:

· 
Posted: 22.03.2018 - 17:08  ·  #58
...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 22.03.2018 - 21:32  ·  #59

vooral een inkoppertje in dld waar men niet verder wil kijken dan dat

En daar in Dld zijn ze ook zo lekker bezig bij VW en nu "per ongeluk" ook bij BMW.......
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 22.03.2018 - 21:41  ·  #60
Quote door Dirk342

Iemand die HTS autotechniek heeft gedaan en die is gaan solliciteren als monteur? Zeker weten? Kan ik mij haast niet voorstellen (meer als bijbaantje op zaterdag). Daarvoor ga je namelijk niet naar de HTS, tenminste, daarvoor heb ik geen HTS autotechniek gedaan en een jaar universiteit ;)
Op de HTS leer je niet sleutelen, je krijgt wat practica, maar zeker niet sleutelen. En dat is prima, want daarom is het een HTS! En daarmee bedoel ik helemaal niks negatiefs tegen mensen die de LTS of MTS gedaan hebben. Goede vaklui zijn goud geld waard!

Selected quotes for multi-quoting:   0