ervaring Niham Zoetermeer

 
 
 
 
 
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 721
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 04.06.2021 - 10:05  ·  #31
Quote door sw2983

Het is gewoon heel afhankelijk hoe de tendens in zo'n zaak is. Ik heb zelf louter goede ervaringen met de Volvo dealer hier. (Bluekens).
Ja oke, de onderdelen moeten vaak uit het 'museum' komen. Maar ze bestellen het wel zonder morren of zeuren dat de auto wel heel erg oud is en de volgende ochtend ligt het vaak gewoon klaar. Maarja, je kunt ook niet alle onderdelen in je magazijn gaan leggen en behouden van alle jaartallen, modellen en versies die er zijn.

Een keertje een werkplaatsafspraak is ook nooit gezeik en krijg ik net zoveel koffie als de leaseklant met z'n V90.

Nissan dealer heb ik ook nooit gezeik gehad, die onderhouden een oude Micra net zo lief als een Leaf.

Dus het kan zeker wel. ;-)


Ben ik helemaal met je eens (Bluekens Breda). Of ik nu kom voor een schroefje van 5 cent of iets van €200, de service is hetzelfde. En ik ben voor onderhoud niet eens klant daar, wel een keer parkeerschade laten maken. Toen wilden ze me een leen Polo meegeven. Ik zei als grap "geen leen Volvo beschikbaar?" Nou die is net terug en nog vies en niet afgetankt. Als u even geduld heeft maken we dat even in orde. Kwartier later stond de Volvo klaar.

Nog een voorbeeld. mijn vrouw stond met onze Peugeot 106 met stukken vlakbij. Zij is bij Bluekens naar binnen gelopen en uigelegd wat er was. Meteen de service wagen met monteur er naartoe. Kon het zo gauw niet fiksen en heeft haar toen met boodschappen en al naar huis gebracht. Dat is pas service. O ja, ze kennen haar totaal niet bij Bluekens.

De moraal van het verhaal: of het nu auto's zijn of koffiezetapparaten, je moet als bedrijf interesse tonen in de wensen van je klant en goed luisteren naar hun verhaal. Zo kun je goede service geven en dan zijn hogere facturen een stuk minder ernstig
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 04.06.2021 - 10:59  ·  #32
Quote

Overigens kom ik voor mijn werk ook regelmatig bij dealers. De gesprekken die je in de showroom daarentegen soms hoort... Wat een gladjakkers, vrijwel zonder uitzondering. En dan de arrogantie bij de BMW dealers. Soms ronduit stuitend


Is bij Audi ook zo. Ik herinner me nog een keer dat ik bij Audi in Amsterdam Zuid-Oost binnen kwam lopen in zomerse kleding.
Nou, ze kijken je daar dan met de nek nog niet aan. Alleen als je in 3 delig pak komt komen die aalgladde IVA verkopertjes in actie, of zoals ik mocht meemaken, als er een mooi geklede wulpse jongedame de showroom binnen loopt.
Daarmee schieten dit soort dealers zichzelf uiteindelijk in de nek. Want, soms heeft een boertje uit Twente toch echt meer geld te besteden dan een wulpse jongedame of strak gekleed ventje van 28 jaar.
In ieder geval kwam ik voor een offerte op de destijds nieuwe Audi A1. Ze hadden op dat moment geen tijd, info moest ik maar vergaren op internet terwijl ik de folders zag liggen in het folderrek op het kantoor van de verkoper. Op dat moment hadden de IVA verkopertjes meer aandacht voor de wulps uitziende jongedame.
Onnodig te zeggen dat ik nooit meer bij die dealer ben geweest. Een potentiële goede klant zijn ze daarmee misgelopen.
libres
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 32
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 04.06.2021 - 11:04  ·  #33
bangarage amsterdam zuid-oost goede ervaringen mee, met magazijn jongens onderdeelnummer tel. doorgeven, dan dag erop afhalen.
rick76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ede
Leeftijd: 47
Berichten: 52
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 04.06.2021 - 13:30  ·  #34
ik denk dat het echt te maken heeft met de boost die grote garage bedrijven hebben gekregen door Leaseauto's. En het is belangrijk hoe de filiaalhouder betrokken is bij het merk en zijn klanten.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 04.06.2021 - 14:43  ·  #35
Ik weet het niet, volgens mij is er voor dealer bedrijven weinig te verdienen aan die leaserijders die een auto uit mogen zoeken en dan bij een dealer gaan proefrijden.
De lease maatschappij bestelt vervolgens bij een dealer die zo zoveel mogelijk hebben uitgeknepen.
Dealer keuze voor een leaserijder kostte bij ons 15 euro per maand (x 60 maanden dus totaal 900 euro...) extra.

De Volvo specialisten als Blade, VTM Volvo en nog wat specialisten die hier bekend zijn hebben nog hart voor wat oudere Volvo’s en laten dit soort praktijken wel uit hun hoofd gok ik zo maar.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 04.06.2021 - 16:23  ·  #36
Ach dealers. Een boekje vol met dealerstempels maakt veel indruk. Dat wel.

Goede vriendin had ooit een vrij bijzonder Peusje, een 106 als ik me goed herinner maar wel met leuke opties zoals elektrische raambediening.
Ze woont in een kleine plaats waar de Peugeot dealer gewoon Arie heet.

Het wagentje had voor de derde keer in relatief korte tijd een lekke kopppakking.
Vraag aan mij loont het wel de moeite de Peus nog te repareren?
Lieverd breng dat autootje even, wanneer je die paar km er niet meer mee kunt rijden haal ik hem op.

Wanneer je het geluk hebt goede mensen in de werkplaats te hebben scheelt dat veel ellende.
Mijn werkplaatschef keek het autootje even na en kwam met deze mededeling:
Niets aan de hand met die koppakking. Het carterventilatiesysteem is erg vervuild.
Ik stel voor dat goed schoon te maken en de olie te verversen.

Uurtje werk, paar liter olie. Dat is alles.
Ik heb Anneke een dag later gebeld. De auto kan er weer tegen. De kosten? Zijn er niet, we hebben dit graag opgelost voor je.
Maar een koppakking vervangen is toch heel duur. Die had ik zien aankomen.
Anneke, we hebben net een stagiair hier die wat praktijk ervaring moet opdoen.
Hij heeft de auto netjes in orde gemaakt, dat kost mij niets. Die koppaking kreeg ik gratis omdat er nooit naar gevraagd wordt.

Nooit zeggen dat de firma Z twee keer een koppaking heeft vervangen terwijl dat niet nodig was.
Dan is er ruzie in het dorp waar Arie tot de notabelen behoort, hij verkoopt veel Peugeots.


Hou mensen als Dennis in ere. Het zijn de vakmensen die geïnteresseerd zijn in de techniek en ook belang hebben bij tevreden klanten. Daar doen ze het voor. Er zijn veel goede dealers maar ook minder goede.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 05.06.2021 - 10:57  ·  #37
Quote

Er zijn veel goede dealers maar ook minder goede.


En ook erg slechte heb ik zelf meermaals mogen ervaren.

Quote

ik denk dat het echt te maken heeft met de boost die grote garage bedrijven hebben gekregen door Leaseauto's.


Misschien. Maar denk dat het ook veel te maken heeft met de manier waarop de huidige verkopers worden opgeleid op een instituut als het IVA met alle gladde marketingtrucjes van dien.
Het wordt hun toch vooral wijsgemaakt dat alles draait om de snelle verkoop/omzet en vooral het feit dat de meesten zelf op commissiebasis werken werkt ook niet bepaald mee.
Dus, hoe meer ze verkopen, des te hoger wordt hun eigen inkomen. Tja, dan krijgt het gemiddelde gladde verkoop broekie toch al snel dollartekens in de ogen en denken ze alleen maar in de snelle verkoop en begint after sales een zeer kleine rol te spelen.
En ach, blijkt dan op den duur dat een bedrijf daardoor klanten gaat verliezen en ze worden ontslaan, dan hebben ze in de huidige tijd zo een andere verkoop baan terug. Want, zichzelf verkopen dat lukt hen wel met hun gladde praatjes.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 06.06.2021 - 02:00  ·  #38
Geen idde hoe het nu is maar jaren geleden meegemaakt dat een IVA student niet eens een achterbumper van een auto kon vervangen.

De realiteit is dat dealers die er voor zorgen dat de werkplaats goed presteert een groter percentage autoverkoop halen dan het landelijk gemiddelde.
Het bedrijf van een goede kennis zat zelfs op drie maal het landelijk gemiddelde.

Al staat de showroom vol met gladde IVA opgeleiden, de werkplaats van een dealer kan het bedrijf maken en breken.
Niham merkt de invloed van de dramatisch slecht presterende werkplaats nog niet door het naijl effect.
Zodra de verkopen inzakken is het te laat om nog in te grijpen. Ik vraag me af wat de importeur doet met klachten over dealers.
Wanneer die flink boven het landelijk gemiddels scoren in negatieve zin zou de importeur ook eens wat kunnen ondernemen om het tij te keren.

De importeur heeft wel degelijk invloed wanneer er klachten over een dealer binnen komen.
De dealer die mij ruim zes maanden aan het lijntje hield bij een claim over een defect onderdeel kreeg van onderen uit de zak nadat ik in Beesd gevraagd had hoe veel tijd een claim in beslag neemt. De importeur doet wel wat maar moet van Volvo rijders wel signalen krijgen dat er dingen mis gaan.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 06.06.2021 - 07:27  ·  #39
Wat een onzin, waarom zou iemand die aan de IVA gestuurd heeft (een HBO opleiding) een achterbumper moeten kunnen vervangen? Ik heb HTS Autotechniek gedaan en ik weet zeker dan meer dan 80% nog nooit aan een auto gesleuteld heeft en 50% nog nooit een steeksleutel in zijn handen heeft gehad. Dat is toch ook totaal niet het doel van die opleiding?
En nogal logisch dat autoverkopers auto's willen verkopen, daarmee verdienen ze geld.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 06.06.2021 - 09:17  ·  #40
Misschien verdienen ze snel geld door de auto verkoop. Maar dat is ook maar een eenmalig iets.
Service en onderhoud wordt meer op verdient denk ik zo. En een wagen wegzetten als leasebak bij een grote leasemaatschappij is zulks uitgeknepen werk, daar moet er bij wijze van spreken wel 50 van doen. wil je daar fatsoenlijk van kunnen eten.

Immers als een wagen naar volle tevredenheid steeds terug komt voor een beurtje en wat andere dingetjes is toch telkens wat centen op de bank zetten.
Neem maar eens een voorbeeldje aan Nieuwenhuijse Meppel, Derk van der Molen is een enthousiast pur sang met nog liefde voor het merk. En die sfeer ademt het bedrijf ook uit! En het maakt niet uit of je daar nu met een mooie of malle wagen wagen -jong of oude wagen- aankomt, als je hem daar laat APK'en en eventueel een beurtje wordt je gewoon ook "de wegenwacht service van Volvo" aangeboden.
Ik vind het daar gewoon prettig binnen komen en ze willen ook echt iets voor je betekenen.
Maar het is wel zo, de kennis die vak- en merk idioten hebben zoals wijlen Dirk, Martin (MMTS) en Poika (autobedrijf Polter) -en wat anderen die ik vergeten ben- zullen ze nooit halen. Daar werken ze te weinig mee met dergelijke koetsen bij de dealers.
joebar
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 238
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 06.06.2021 - 09:48  ·  #41
Quote door [-Tom-]

Wat een onzin, waarom zou iemand die aan de IVA gestuurd heeft (een HBO opleiding) een achterbumper moeten kunnen vervangen? Ik heb HTS Autotechniek gedaan en ik weet zeker dan meer dan 80% nog nooit aan een auto gesleuteld heeft en 50% nog nooit een steeksleutel in zijn handen heeft gehad. Dat is toch ook totaal niet het doel van die opleiding?
En nogal logisch dat autoverkopers auto's willen verkopen, daarmee verdienen ze geld.


Bij ons bedrijf moest alles ander, dus ook het onderhoud...
We kregen een cursus "smeren"en toen we het lokaal binnen gingen draaide ik zijn hand zo dat ik zijn nagels kon zien, en de man vroeg waarom ik dat deed..
"als ik een cursus smeren krijg , zie ik graag iemand uit de praktijk, liefst met zwart vet onder de nagels"
Vond hij geen goed begin, want hij had ook HTS autotechniek gedaan...
Nou vond IK geen goed begin, want je kunt elke aap een kunstje leren ( niet persoonlijk opvatten)

Nou tijdens de cursus kwam ik er achter dat hem ook een kunstje was geleerd..
Begon al met de allereerste slide...
Een aantal tandwielen in elkaar grijpend, met pijltjes er bij voor de draairichting...die klopte al niet ..Hmmmmm...

enfin...
Die man had nog nooit van KOEGRAS gehoord, en wist niet dat teflon en grafiet droge smeermiddelen zijn...
En dan zie je de HTS-er boven komen, aantekeningen maken zodat dat in de presentatie toegevoegd kan worden achteraf...

Ook hebben we HTS-ers gehad die een magazijn in moesten richten, en bijna alles wat rubberachtig en rond was werd weggeboekt als "O' ring
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 06.06.2021 - 13:07  ·  #42
Tja, verschil heb je altijd. Ik kan ook wel een aantal verhalen op schrijven van mensen die bij ons al 30 jaar in de werkplaats lopen en nog niet eens een tekening kunnen of willen lezen omdat ze denken het toch wel beter te weten, en achteraf mopperen op ons. als iets niet pasta iets niet werkt.. :P
Overigens, de belangrijkste feedback van mijn werk (werk als mechanical engineer in de machinebouw/voedselindustrie) krijg ik van m'n collega's uit de werkplaats en op de bouw. Die verwerk in in principe ook altijd (als ze het goed onderbouwen). Ik verwacht van hun ook dat ze eerlijk daarin zijn als iets niet goed is (of zoals dat dan gaat ' 't is allemaal kloot'n! ', of beter kan. Maar ik verwacht ook dat ze het in eerste instantie maken zoals ik/we bedacht hebben (je hebt er ook genoeg die het anders doen 'want we doen het altijd zo' , klopt, en je deed het altijd fout :P en dat zijn vaak altijd van die eigenwiez'n ouwe lui :P)
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 06.06.2021 - 14:45  ·  #43
Van iemand van de IVA verwacht ik dat hij de meest elementaire dingen van een auto begrijpt.
Hij hoeft geen motor te kunnen reviseren maar moet wel weten wat de gevolgen zijn wanneer de distributie van een motor klapt.
Nee hij hoeft van mij niet te weten dat er ook benzine motoren zijn waarbij de kleppen de zuigers niet raken wanneer de distributie riem stuk gaat tijdens het rijden.

Iets plastischer: zou je geopereerd willen worden door een chirurg die alleen theoretisch onderlegd is? Het is een hypothetisch geval.
Ik wil er mee aangeven dat het prettig is wanneer de mensen in een bedrijf ook iets begrijpen van de andere disciplines.

Ik heb gewerkt bij een bijzondere afdeling van die voormalige gloeilampen fabriek in het zuiden van het land.
Aan mij de eer aan een ingenieur uit Egypte uit te leggen hoe wij in praktisch zin omgaan met de apparatuur die door P*****s zelf werd gemaakt.
De verkoper van die toenmalig gloeilampen fabriekwas de hele dag met deze vrouw op pad geweest maar kreeg geen contact met haar.
Zij was verantwoordelijk namens de Egyptische overheid voor het aanschaffen van de apparatuur.

Ik kon niet alleen met de appartuur werken, ik kon ook nog uitleggen door mijn opleiding hoe dat spul is geconstrueerd en berekend.
Deze dame kreeg antwoord op haar vragen. Ik gaf haar de argumenten om de aankoop van P*****s apparatuur te verdedigen.
Van een autoverkoper verwacht ik dat hij iets over lease vormen kan vertellen maar ook dat hij in staat is wat van de techniek te vertellen.
Zonder technische kennis is een verkoper voor mij een wandelende folder waar ik niet veel aan heb.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 06.06.2021 - 17:00  ·  #44
Het gros vd mensen op het forum hebben nog nooit een nieuwe volvo gekocht.
Of een volvo van 2 jaar oud.

Die hebben belang bij goede service en wie er in de showroom loopt zal mij persoonlijk worst wezen.

Ik wil op de juiste manier geholpen worden, met een onderdeel of een vraag bij het magazijn of de reparatie.

Natuurlijk moet een verkoper enige basiskennis hebben maar ik kan bijna niet geloven dat al die verkopers niks van auto’s afweten.
De meesten rijden allemaal zelf ook in een auto van hun merk.

Als ik een nieuwe volvo zou kopen wil ik weten wat de garantie is, hoe service geregeld gaat worden, leen auto’s.
Maar bij een nieuwe auto hoef ik geen verhalen over distributies.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: ervaring Niham Zoetermeer

 · 
Posted: 07.06.2021 - 01:26  ·  #45
Ik respecteer de mening van anderen al hoeft die mening niet overeen te komen met mijn opvattingen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0