Ervaringen K&N drop-in filters

 
 
 
 
 
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 27.09.2018 - 14:22  ·  #1
ZIjn er mensen op dit forum die een K&N drop-in filter in hun S80 hebben geplaatst. Zo'n, meestal rechthoekige, K&N in het bestaande luchtfilterhuis.

Bij de 740 op lpg (G2) had ik er een en die beviel uitermate goed. De response in de lage toeren was beter en het verbruik was minder. Nu vraag ik me af of ik deze verbeteringen ook ga merken bij een S80 2.5T op lpg (G3).
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 27.09.2018 - 15:08  ·  #2
Quote door T_I

ZIjn er mensen op dit forum die een K&N drop-in filter in hun S80 hebben geplaatst. Zo'n, meestal rechthoekige, K&N in het bestaande luchtfilterhuis.

Bij de 740 op lpg (G2) had ik er een en die beviel uitermate goed. De response in de lage toeren was beter en het verbruik was minder. Nu vraag ik me af of ik deze verbeteringen ook ga merken bij een S80 2.5T op lpg (G3).


Rij al vele jaren op K&N , en je merkt het al bij het starten, als ik de filter schoonmaakt dan laat ik het altijd een paar dagen drogen voordat ik het opnieuw in olieed, ondertussen rij ik op de originele filter, je merkt het al op bij het starten , met een K&N filter is het geluid veel voller, donkerder, of je merkt in de praktijk , die paar pk's,
In de praktijk is het wel makkelijk, ik reinigt de filter om de 2 jaar (ongeveer 35.000 km) en dan opnieuw in de K&N olie.
In mijn motor heb ik het ook gemonteerd icm met een vervangingsuitlaat, vooral bij het doorhalen naar de 10.000 toeren(in de 2e versnelling bij het invoegen op de snelweg) voel je gewoon dat je geen lucht tekort kom.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 27.09.2018 - 19:38  ·  #3
Persoonlijk ben ik geen fan van K&N en soortgelijke filters. Doorstroming is wel iets beter, maar echt significant veel meer vermogen levert het niet op. Daar staat tegenover dat er veel minder vuil wordt weggefilterd. Testen wijzen uit dat bij analyse van motorolie van motoren die met zo’n filter hebben gedraaid er veel meer siliciumdioxide (zand) in de olie zit.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 27.09.2018 - 19:40  ·  #4
Bij mijn auto zat er ook 1 in. Die ging meteen de kliko in. Gewoon een origineel filter voor in de plaats.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 27.09.2018 - 20:16  ·  #5
Quote door T_I

ZIjn er mensen op dit forum die een K&N drop-in filter in hun S80 hebben geplaatst. Zo'n, meestal rechthoekige, K&N in het bestaande luchtfilterhuis.

Bij de 740 op lpg (G2) had ik er een en die beviel uitermate goed. De response in de lage toeren was beter en het verbruik was minder. Nu vraag ik me af of ik deze verbeteringen ook ga merken bij een S80 2.5T op lpg (G3).



Als de luchtfilterkast het zelfde is als van een V70 D5 2004 heb ik er nog 1 voor je liggen. evt. Met oliesetje erbij.


Groetjes,

Marc
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 27.09.2018 - 21:48  ·  #6
Quote door Diehl5

Persoonlijk ben ik geen fan van K&N en soortgelijke filters. Doorstroming is wel iets beter, maar echt significant veel meer vermogen levert het niet op. Daar staat tegenover dat er veel minder vuil wordt weggefilterd. Testen wijzen uit dat bij analyse van motorolie van motoren die met zo’n filter hebben gedraaid er veel meer siliciumdioxide (zand) in de olie zit.


Je kan gelijk hebben, maar het lijk mij sterk, want dan zouden de meeste deelnemers bij de rally Parijs Dakar gelijk een vastloper hebben.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 28.09.2018 - 05:44  ·  #7
Het is een beetje gevoelsmatig vind ik persoonlijk. De originele filters + behuizingen zijn goed voor zo'n 400-450PK dus daar hoef je het al niet voor te doen. Qua filtering ben ik er ook niet echt wild van omdat ik ook wel eens gezien dat de LMM finaal naar de kl*ten was door die rottige olie die erin komt. Voor de meeste mensen voldoet het standaard filter meer als afdoende, je zou dus om / voor het geluid een K&N of een open filter kunnen plaatsen.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 28.09.2018 - 09:54  ·  #8
Quote door Gero

Quote door Diehl5

Persoonlijk ben ik geen fan van K&N en soortgelijke filters. Doorstroming is wel iets beter, maar echt significant veel meer vermogen levert het niet op. Daar staat tegenover dat er veel minder vuil wordt weggefilterd. Testen wijzen uit dat bij analyse van motorolie van motoren die met zo’n filter hebben gedraaid er veel meer siliciumdioxide (zand) in de olie zit.


Je kan gelijk hebben, maar het lijk mij sterk, want dan zouden de meeste deelnemers bij de rally Parijs Dakar gelijk een vastloper hebben.


Die motoren hoeven dan ook maar pakweg 7.500km mee te gaan.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 28.09.2018 - 10:40  ·  #9
Ik heb door de woestijn gereden , op de motor , meerdere rally's volbracht en daar zie je echt geen k&n filters daar gaat het fijne zand doorheen .
Schuimfilters in olie met nog een speciaal zand netje eromheen in mijn geval , elke dag wisselen en een schone reserve ergens weggestopt om eventueel als ie dicht ging zitten nog een keer te kunnen wisselen .
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 28.09.2018 - 17:11  ·  #10
Quote door Gero

Rij al vele jaren op K&N , en je merkt het al bij het starten, als ik de filter schoonmaakt dan laat ik het altijd een paar dagen drogen voordat ik het opnieuw in olieed, ondertussen rij ik op de originele filter, je merkt het al op bij het starten , met een K&N filter is het geluid veel voller, donkerder, of je merkt in de praktijk , die paar pk's,
In de praktijk is het wel makkelijk, ik reinigt de filter om de 2 jaar (ongeveer 35.000 km) en dan opnieuw in de K&N olie.
In mijn motor heb ik het ook gemonteerd icm met een vervangingsuitlaat, vooral bij het doorhalen naar de 10.000 toeren(in de 2e versnelling bij het invoegen op de snelweg) voel je gewoon dat je geen lucht tekort kom.


Als de wagen soepeler loopt ben ik al blij. Ik denk dat ik maar eens ga testen.

Quote door Widebody

Als de luchtfilterkast het zelfde is als van een V70 D5 2004 heb ik er nog 1 voor je liggen. evt. Met oliesetje erbij.


Zou mooi zijn, maar helaas is het diesel filter 2.5 cm korter. Volgens mij is die gelijk aan die van een 780 V6, die heb ik namelijk liggen en past niet (ook te kort).
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 30.09.2018 - 15:37  ·  #11
Net het besluit genomen om het filter te bestellen (en ook de daad bij het besluit gevoegd). Resultaten verwacht ik in de komende week. (ik verwacht het filter niet voor di of woe binnen)
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 03.10.2018 - 18:01  ·  #12
*snif* Heb ik weer, bij knfilters.com uitgezocht welk filter ik moet hebben, voor de 2003 S80 2.5T heeft men 1 filter als optie. Die besteld en wat denk je... te lang (wilde gok, 2.5 cm :( )

Nog even geen review...

@widebody: Als je aanbod nog geldt, dan zou ik in elk geval graag even passen. Ik zou haast verwachten dat een S80 2.5T uit 2003 af en toe het kleinere diesel filterhuis heeft gekregen.
T_I
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 51
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Berichten: 929
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 04.12.2018 - 07:21  ·  #13
Nou, het is gelukt het filter om te wisselen voro het correcte filter (33-2176) en ik moet toegeven dat ik zeer tevreden ben. De wagen lijkt rustiger te lopen en in de lage toeren pakt ie beter op. Heel veel zuiniger is ie niet geworden. zal vast ook te maken hebben met het rijgedrag. (al scheelt het nu wel een kleine 500 meter op een liter ;) )
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 04.12.2018 - 07:36  ·  #14
Ik zie dat je een vraag stelt over een K&N vervangingsfilter. Er reageren mensen om het beter niet te doen met de redenen. Er reageren mensen die ze wel hebben.
Vervolgens quote je alleen de mensen die er een hebben en vervolgens schaf je er een aan.
Naar mijn mening wilde je er al een kopen zonder enig advies.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen K&N drop-in filters

 · 
Posted: 04.12.2018 - 09:46  ·  #15
Ik heb er een in mijn V70 en in mijn Porsche 911. Verschil merk je zo niet. Wellicht op een vermogentestbank maar met normaal rijden niet.
Heb ze geplaatst omdat de Porsche inhield bij fors vermogen vragen. Lag achteraf aan de luchtsensor.
Ben er wel voor dat je ze zelf kan reinigen, milieu bla bla etc.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0