Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 11.07.2023 - 07:16  ·  #211
Quote door Jack van Iersel

Quote door bartv70

Netjes toch


En wat komt er voor in de plaats? 😋


Wil kijken voor een V60 twin engine/recharge. De benzine versie.

Quote door 1-wiel

355.000 voor een euro5 met 222.222km!?!?
Vind het nogal hoog…

Mijn 2007 euro4 met 520.000km zit op 14500….


Tja, was 400km na regeneratie en is ruim binnen de norm, voorlopig. Garage vertelde dat op den duur de norm naar beneden gaat richting 200.000 deeltje. Wanneer wist hij niet.
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 65
Berichten: 81
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 03.12.2023 - 08:37  ·  #212
Eergisteren APK met deeltjesmeetimg gehad. V70, 2007, 2,4D origineel (roetfilter/ EGR en geen tuning)
Resultaat 288.000. KM stand nu 270.000
Tanken bijna altijd de goedkoopste diesel.
pbor
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Berichten: 67
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 04.12.2023 - 08:19  ·  #213
Lijkt me een net resultaat. Heb het bij de mijne er niet op laten aankomen, roetfilter afgemeld, en no worries.
Loopt nog altijd dik 1 op 18, en verbruikt geen druppel olie. Recentelijk de wervelklepjes vernieuwd en nieuwe draagarmen voor, dus we kunnen voorlopig weer door.
Hendrik75
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 20
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.01.2024 - 10:05  ·  #214
Quote door Hendrik75

Quote door Hendrik75

Quote door Hendrik75

Net een flesje injector cleaner er in gekiept en sinds vandaag in z'n 4 op de snelweg gereden. Tot dinsdag rij ik nog zo'n 300km. Fingers-crossed dat het wat uitmaakt...


Als ik het roetfilter afmeld moet hij wel nog door de ouderwetse roettest komen. Maar ik neem aan dat dat voor een moderne auto geen probleem zou moeten zijn. Maar ik laat het ze wel eerst controleren voordat ik hem afmeld...

Zojuist de auto met draaiende motor bij de garage gezet, na dat flesje cleaner en 300 "dynamische" snelwegkilometers... Resultaat; 4.500.000 ipv 2.000.000 deeltjes.

Redelijk zeker dus dat het roetfilter overleden is...

De wonderen zijn de wereld nog niet uit... Vandaag is de auto zonder reparaties door de keuring gekomen met 213.000 deeltjes. Ze hadden hem alleen warmgedraaid en "doorgeblazen". Ik had geen tijd en zin om in detail door te vragen, maar ik vindt het erg bijzonder...

Vorig jaar ben ik nog met een hoop gedoe door de keuring gekomen zie post hierboven. Ik weet niet zeker of de garage me toen gematst heeft of misschien een of ander trucje had uitgehaald, maar dit jaar was het weer niet goed.

Deze keer heb ik het roetfilter afgemeld...

Volvo S60 2011 D3 320.000km

Voor wie er wat aan heeft; Mijn schoonbroer heeft hem vorig jaar nog door de keuring gekregen doordat de garagehouder een verbinding van de uitlaat had los gemaakt en er tijdelijk een (interieur)filter in had gestopt...
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.01.2024 - 10:43  ·  #215
Wat ik afgelopen jaar gelezen heb (en wat wellicht al wel bekend was bij een aantal), is dat het dichtzetten van de EGR klep tot lagere deeltjesuitstoot leidt (EGR dicht=hetere verbranding, leidt tot meer NOx en minder roet, EGR open= koudere verbranding, minder NOx en meer roet). En uiteraard moeten dingen zoals injectoren, turbo, wervelkleppen etc. in orde zijn. Maargoed, met een hele hoge roetmeting is het DPF waarschijnlijk al overleden en zul je die telling niet onder de toegestane waarde krijgen zonder de DPF te vervangen.
Alex67
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 20.02.2024 - 17:22  ·  #216
Quote door Alex67

Quote door martijn-a

Dat denk ik niet. Wel blijkt dat deze test effectief is om kapotte dpf’s te detecteren. Gezien de grote hoeveelheid is dit een groter probleem dan iedereen dacht.

En eerlijk gezegd vind ik de maatregel terecht. Mijn reukvermogen wordt maar wat vaak geprikkeld door walmende diesels die dan niet zouden moeten doen. Het is jarenlang een cult geweest om de boor in een roetfilter te zetten en alllerlei problemen met diesels op te lossen met chemische stoffen in de tank.

Ik denk dat dpf’s als vervangingsonderdeel gezien moeten worden. En verstuivers evengoed. En ik denk dat de meeste dit nog niet zo erkennen.

Wat een onzin Morgen laat ik fijnstofmeting uitvoeren en vrees het ergste voor de APK absurd dat een volkomen perfecte auto afgekeurd wordt alleen maar vanwege dat milieu gezeik wat maakt het uit of de uitstoot in Nederland of een paar 1000 km verderop is. Mijn auto is een topstaat en als ie afgekeurd wordt gaat ie voor de export ik ben de EU en de Nederlandse regering spuugzat met hun stomme regelgeving door al die milieu idioten kan je gewoon niet meer van je auto genieten
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 20.02.2024 - 19:03  ·  #217
Quote door hetschaap

Wat ik afgelopen jaar gelezen heb (en wat wellicht al wel bekend was bij een aantal), is dat het dichtzetten van de EGR klep tot lagere deeltjesuitstoot leidt (EGR dicht=hetere verbranding, leidt tot meer NOx en minder roet, EGR open= koudere verbranding, minder NOx en meer roet). En uiteraard moeten dingen zoals injectoren, turbo, wervelkleppen etc. in orde zijn. Maargoed, met een hele hoge roetmeting is het DPF waarschijnlijk al overleden en zul je die telling niet onder de toegestane waarde krijgen zonder de DPF te vervangen.


Dan is het "afkopen " bij de RDW een goedkopere oplossing. Wat een waanzin!
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 20.02.2024 - 20:19  ·  #218
Of je fikst het gewoon...
https://www.autodoc.nl/eec/16674259
2x tanken is duurder.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 20.02.2024 - 21:55  ·  #219
Ik heb die klep ook laten uitschrijven.
Niet voor de roetdeeltjes maar om het inlaatsysteem schoner te houden.
Alex67
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Berichten: 31
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 21.02.2024 - 16:30  ·  #220
Mijn 2007 euro4 met 520.000km zit op 14500….
[/quote]

Tja, was 400km na regeneratie en is ruim binnen de norm, voorlopig. Garage vertelde dat op den duur de norm naar beneden gaat richting 200.000 deeltje. Wanneer wist hij niet.
[/quote]

2005 v70d5 497000 km inmiddels maakte me zorgen over die nieuwe test voor de APK net even laten meten 551 daarna nog een keer gemeten 554 APK meester was bijzonder verbaasd
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 26.02.2024 - 20:40  ·  #221
Vorig jaar afgekeurd met (als ik me goed herinner) zo'n 7 miljoen deeltjes. (grens is 1 miljoen)
Voor een paar honderd Euro de DPF vervangen.
Er was toen (en nog steeds) geen Silicium Carbide te krijgen en ik heb dus genoegen moeten nemen met een Cordieriet exemplaar.
En de verstuivers....ooit beter geweest...

Nu, een jaar later, toch wel met een beetje spanning naar de APK.
Gelukkig met 138.000 deeltjes glansrijk door de keuring.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 27.02.2024 - 13:04  ·  #222
Das een behoorlijke verbetering. Ik moet met mijn Sprinter nog naar de APK die had 3 miljoen. hoop dat hij dik onder de 100.000 gat zijn
Ik heb wel een Silicium Carbide DPF gekocht
Gimle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Berichten: 720
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.02.2024 - 09:41  ·  #223
Quote door Vogel

Of je fikst het gewoon...
https://www.autodoc.nl/eec/16674259
2x tanken is duurder.


Voor mij is ie iets duurder, maar nog steeds acceptabel:

https://www.autodoc.nl/auto-on…omSearch=1
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.02.2024 - 18:38  ·  #224
Als mijn XC eerdaags afgekeurd wordt, ga ik de RDW betalen en ga vervolgens maximaal vervuilen. Dat willen ze toch? Belachelijke regeling.

En krijg je garantie op goede werking bij deze investering? https://www.autodoc.nl/auto-on…omSearch=1
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 28.02.2024 - 18:59  ·  #225
En dan is het bijv geen euro 4/5 of 6 meer?
Mag je steeds meer steden niet meer inkomen?

Bijzonder dat we met zijn allen in auto’s rijden die niet goedkoop te noemen zijn en bezuinigen op 200 of 400 voor een roetfilter.

Als die van mij een roetfilter nodig heeft krijgt hij gewoon een nieuwe.
400 euro
 
Selected quotes for multi-quoting:   0