Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 08:11  ·  #1
Hoi allen,

In maart moet mijn V70 D5 euro 4 2006 voor de apk. Gisteren een check gedaan bij de garage of hij überhaupt door de deeltjesteller komt. Nee dus: 1,75 miljoen deeltjes.
De auto heeft 235dkm gereden, super onderhouden, roetfilter zit er gewoon in en werkt ook, want ik weet ook hoe een euro 3 ruikt bij de uitlaat.
In België is men al een jaar actief met de deeltjesteller en ik lees berichten dat met name relatief oude Volvo’s er niet doorheen komen. Ook Obbe heeft een post op Facebook gedaan met een euro4 Volvo die te hoog zat.
Wat zijn de ervaringen van mensen hier op het forum met de deeltjesteller en hun euro4 Volvo? Iemand die er wel doorheen gekomen is?
wouwer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nijlen
Leeftijd: 39
Berichten: 83
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 08:34  ·  #2
Ik heb ook een V70 d5 die wat gekieteld is. En heb nog nooit problemen gehad met de milieu test. Moest zelfs tot enkele jaren terug geen roet test laten doen omdat ik toen vrijgesteld was door dat het een automaat was kwam blijkbaar toen van volvo uit. Maar hier in België is het pas vanaf euro 5 norm met de deeltjesteller en daar hoor ik heel veel dat er afgekeurd worden. Mvg
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4103
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 08:47  ·  #3
Hoe wordt zo'n test gedaan? Sonde in de uitlaat en gas geven in de neutraal? Hoeveel gas?
Als het op die ouderwetse manier gebeurt dan zijn er wel middeltjes en manieren om de resultaten wat op te poetsen:
- toevoeging aan de diesel (injectorreiniger of anti-roetmiddel) bijv van LiauiMoly
- 'Italian tune up': tot (bijna) de toerenbegrenzer de motor flink opentrekken, meermaals, of een half uurtje Autbahn blazen in Duitsland
- De uitlaat uitwassen (Ja,echt) - zie YouTube
- De uitlaat bekloppen met een rubber hamer om vastgekoekt roet los te krijgen
- Blauwe diesel tijdens de test
... wellicht is er nog wel wat winst te behalen, ik zou de motor niet zomaar opgeven bij die km stand
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 08:59  ·  #4
Doe jezelf een plezier en controleer eerst of een roetdeeltjestest voor jouw auto noodzakelijk is.
Bij voertuiggegevens op de rdw site staat onder het kopje milieu en dan bij uitstoot of de roetdeeltjesteller verplicht is....
Mijn Discovery van 2007 en Euro4 met roetfilter staat daar nl op nee....
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 09:13  ·  #5
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 09:40  ·  #6
Ik heb afgelopen week van 2 collega's gehoord dat hun auto was afgekeurd op de roetfilter. 1 keer gaat het om een V70 2.0d en 1 keer om een MB E klasse. Ze gaan nu proberen of het filter te reinigen is, maar succes is niet gegarandeerd...

Ik hoorde van iemand anders dat je er voor kan kiezen om je auto ook een klasse lager in te laten delen? Dan krijg je dus een euro3 motor, betaal je €20 in de maand meer roet-taks, maar kan je wel blijven doorrijden.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 12:07  ·  #7
Quote door Diehl5

Hoi allen,

In maart moet mijn V70 D5 euro 4 2006 voor de apk. Gisteren een check gedaan bij de garage of hij überhaupt door de deeltjesteller komt. Nee dus: 1,75 miljoen deeltjes.


Precies de reden dat ik voor mijn XC90 D5 euro 4 2006 nog snel een apk heb laten doen op 28 december. Overigens had de garagist nog geen deeltjesteller, dus ik weet ook niet of de XC90 er überhaupt door zou zijn gekomen.
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 12:51  ·  #8
Quote door Bolbo

Hoe wordt zo'n test gedaan? Sonde in de uitlaat en gas geven in de neutraal? Hoeveel gas?
Als het op die ouderwetse manier gebeurt dan zijn er wel middeltjes en manieren om de resultaten wat op te poetsen:
- toevoeging aan de diesel (injectorreiniger of anti-roetmiddel) bijv van LiauiMoly
- 'Italian tune up': tot (bijna) de toerenbegrenzer de motor flink opentrekken, meermaals, of een half uurtje Autbahn blazen in Duitsland
- De uitlaat uitwassen (Ja,echt) - zie YouTube
- De uitlaat bekloppen met een rubber hamer om vastgekoekt roet los te krijgen
- Blauwe diesel tijdens de test
... wellicht is er nog wel wat winst te behalen, ik zou de motor niet zomaar opgeven bij die km stand


Deeltjesteller gebeurd toch bij stationair toerental?
Roetmeting wel bij (ik meen) 4500 of 5500 rpm
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 13:16  ·  #9
Quote door Johan XC70

Doe jezelf een plezier en controleer eerst of een roetdeeltjestest voor jouw auto noodzakelijk is.
Bij voertuiggegevens op de rdw site staat onder het kopje milieu en dan bij uitstoot of de roetdeeltjesteller verplicht is....
Mijn Discovery van 2007 en Euro4 met roetfilter staat daar nl op nee....


Goeie tip, alleen als ik bij mijn auto kijk zie ik niks staan met deze term... wel affabriek met roetfilter.
14XRT8
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 14:08  ·  #10
Quote door Johan XC70

Doe jezelf een plezier en controleer eerst of een roetdeeltjestest voor jouw auto noodzakelijk is.
Bij voertuiggegevens op de rdw site staat onder het kopje milieu en dan bij uitstoot of de roetdeeltjesteller verplicht is....
Mijn Discovery van 2007 en Euro4 met roetfilter staat daar nl op nee....


Ja, deeltjesteller is verplicht omdat bij ‘roetfilter af fabriek’ ‘ja’ staat,
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 14:12  ·  #11
Wat is t kenteken en meldcode?

Check ik hem even via de apk rdw site.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 15:34  ·  #12
Ik heb die van mij ook gecheckt op de RDW site en zie dat ik E5 heb en dat bij de volgende APK de deeltjes test gedaan moet worden.

Nou ik zie het wel. Mijn roetfilter werkt goed. Ik kan een witte handschoen door mijn uitlaat uitgang halen en dan zit er maar heel weinig op. Zou dan goed moeten zijn m.i.

Zou anders raar zijn dat de eis hoger is dan dat de afgeleverde en goed onderhouden techniek kan geven. Toch?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 19:18  ·  #13
Quote door FritsXC70

Ik heb die van mij ook gecheckt op de RDW site en zie dat ik E5 heb en dat bij de volgende APK de deeltjes test gedaan moet worden.

Nou ik zie het wel. Mijn roetfilter werkt goed. Ik kan een witte handschoen door mijn uitlaat uitgang halen en dan zit er maar heel weinig op. Zou dan goed moeten zijn m.i.

Zou anders raar zijn dat de eis hoger is dan dat de afgeleverde en goed onderhouden techniek kan geven. Toch?


Het zou niet de eerste keer zijn dat er wat ‘raars’ gebeurt qua regelgeving. Neem bijvoorbeeld de oldtimerregeling een aantal jaren geleden…
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 20:26  ·  #14
Quote door hetschaap

Quote door FritsXC70

Ik heb die van mij ook gecheckt op de RDW site en zie dat ik E5 heb en dat bij de volgende APK de deeltjes test gedaan moet worden.

Nou ik zie het wel. Mijn roetfilter werkt goed. Ik kan een witte handschoen door mijn uitlaat uitgang halen en dan zit er maar heel weinig op. Zou dan goed moeten zijn m.i.

Zou anders raar zijn dat de eis hoger is dan dat de afgeleverde en goed onderhouden techniek kan geven. Toch?


Het zou niet de eerste keer zijn dat er wat ‘raars’ gebeurt qua regelgeving. Neem bijvoorbeeld de oldtimerregeling een aantal jaren geleden…


Onbetrouwbare overheid, Ja.... Daar zien we voorbeelden genoeg van....... :(
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 21:38  ·  #15
Het probleem zit hem er in dat de uitstoot van deeltjes voor de toelating van de auto is gemeten in het aantal gram per kilometer. Dus gewicht van de deeltjes per gereden afstand. De deeltjesteller voor de apk meet het aantal deeltjes per cm3. Dat is een andere manier van meten.
Waarschijnlijk zijn de eerste roetfilters in de euro 4 versies niet zo fijnmazig. De grotere en zwaardere deeltjes worden opgevangen waardoor hij goedgekeurd wordt op de manier van meten van gewicht per km. Maar de kleinere deeltjes worden teveel doorgelaten en die worden meegeteld door de deeltjesteller. Vandaar ook dat het monteren van een nieuw roetfilter geen of zelfs een minder goed resultaat geeft. Ook het schoonmaken van een roetfilter helpt niet en heeft een averechts effect.
Ik ben benieuwd of er iemand is met een Volvo euro 4 die wél voor de deeltjesteller-test slaagt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0