Euro4 vs de deeltjesteller

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 21:46  ·  #16
Hier is er al 1 goed gekeurd. 500-600 deeltjes. My2007 V70 phase2 met ruim 5ton. Originele roetfilter.

In de loop van het jaar zal ik meer voorbeelden hebben.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 23:14  ·  #17
Quote door Blade

Hier is er al 1 goed gekeurd. 500-600 deeltjes. My2007 V70 phase2 met ruim 5ton. Originele roetfilter.


500-600??? Lijkt bijna onmogelijk.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 14.01.2023 - 23:34  ·  #18
Ja echt waar. Een audi uit 2008 nog minder. Mijn oude seat inca, ruim 5.000.000 😁 de deeltjes teller moest even bijkomen…. We hehben er al een aantal aan de meter gehad. Het blijft een moment opname he, de hoe en wat, we komen er vanzelf achter.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 511
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 15.01.2023 - 08:55  ·  #19
Quote door Blade

Hier is er al 1 goed gekeurd. 500-600 deeltjes. My2007 V70 phase2 met ruim 5ton. Originele roetfilter.

In de loop van het jaar zal ik meer voorbeelden hebben.


Dat soort berichten geeft mij in ieder geval goede moed!
deusjevo
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 871
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 15.01.2023 - 10:04  ·  #20
Quote door Blade

Hier is er al 1 goed gekeurd. 500-600 deeltjes. My2007 V70 phase2 met ruim 5ton. Originele roetfilter.

In de loop van het jaar zal ik meer voorbeelden hebben.


Polka, is de test voor deeltjes nou bij stationair lopende motor?
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 15.01.2023 - 10:21  ·  #21
"Artikel 45f
De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met compressieontsteking en roetfilter, mogen bij stationair toerental niet meer deeltjes bevatten dan 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter."

(Handboek APK)

Zeker stationair. 😉
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 203
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 15.01.2023 - 10:33  ·  #22
Quote door sw2983

"Artikel 45f
De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met compressieontsteking en roetfilter, mogen bij stationair toerental niet meer deeltjes bevatten dan 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter."

(Handboek APK)

Zeker stationair. 😉


Dan is 500-600 deeltjes met ruim 5ton op de teller echt absurd weinig. Alsof het een benzineauto betreft 😉
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 15.01.2023 - 10:57  ·  #23
Quote door deusjevo

Quote door Blade

Hier is er al 1 goed gekeurd. 500-600 deeltjes. My2007 V70 phase2 met ruim 5ton. Originele roetfilter.

In de loop van het jaar zal ik meer voorbeelden hebben.


Polka, is de test voor deeltjes nou bij stationair lopende motor?


De emissie deeltjesteller is zeer geavanceerd en beschikt over uiterst moderne technieken. Door ionisatie is de tester in staat om voor het oog onzichtbare deeltjes te detecteren. Om een correcte werking van het roetfilter te garanderen moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn. De deeltjesteller meet bij stationair draaiende motor het aantal fijnstofdeeltjes. De controle of het dieselpartikelfilter goed werkt, dan wel aanwezig is, verloopt hiermee rustig en soepel in de werkplaats. Met behulp van een sterke pomp is het mogelijk om 6 liter uitlaatgas per minuut te controleren. Hierdoor is het mogelijk om een lange slang tot aan de RVS uitlaatsonde te gebruiken.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 15.01.2023 - 12:12  ·  #24
Quote door Rudolph

Quote door sw2983

"Artikel 45f
De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met compressieontsteking en roetfilter, mogen bij stationair toerental niet meer deeltjes bevatten dan 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter."

(Handboek APK)

Zeker stationair. 😉


Dan is 500-600 deeltjes met ruim 5ton op de teller echt absurd weinig. Alsof het een benzineauto betreft 😉


He een benzine auto zonder roetfilter stoot veel meer roet uit dan een diesel met roet filter, daarom is sins 2018 ook bij benzine auto's een roetfilter ook verplicht.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 16.01.2023 - 22:47  ·  #25
Vandaag een euro3 xc70 mét retrofit roetfilter (die filters werden bij dealers gemonteerd) even aan de deeltjes teller gehad. Meer dan 5.000.000 deeltjes! Roetmeting was na 1 trap goed.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.01.2023 - 02:15  ·  #26
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.01.2023 - 04:14  ·  #27
Quote door Bolbo

Wat heeft dat nu tot gevolg dan? Is daar nog iets aan te doen of wordt de auto straks niet meer toegelaten en gaat op transport om elders verder te vervuilen? :-P


Het is heel simpel.

Als jij met de dagelijks ritten als een coureur en imbeciel rijd dan is alles 'schoon' op de meting.

Ben jij die brave burger, die alles goed doet en zich denkt te houden aan alle nieuwe eisen en regels;
Meer betalen!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.01.2023 - 09:45  ·  #28
Quote door Bolbo

Wat heeft dat nu tot gevolg dan? Is daar nog iets aan te doen of wordt de auto straks niet meer toegelaten en gaat op transport om elders verder te vervuilen? :-P


Die is goed gekeurd weg gereden. Want een deeltjes teller is niet verplicht. De roetmeting was dikke prima.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.01.2023 - 09:49  ·  #29
Quote door Blade

Vandaag een euro3 xc70 mét retrofit roetfilter (die filters werden bij dealers gemonteerd) even aan de deeltjes teller gehad. Meer dan 5.000.000 deeltjes! Roetmeting was na 1 trap goed.


Sorry, ben wel techneut maar mijn kennis loopt op dit specifieke gebied mogelijk achter. Ik zal het mogelijk daarom niet goed begrijpen, 5.000.000 deeltjes en de roetmeting was goed? Of praten we nu over 2 verschillende metingen?

Deeltjesteller meting en roetmeting? Het gaat toch om de roet vervuiling?
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Euro4 vs de deeltjesteller

 · 
Posted: 17.01.2023 - 09:53  ·  #30
Ik lees net het antwoord van Blade boven mijn vraag. Het zijn dus 2 tests

En als je van het deeltje gedoe af wilt zijn kun je xx,- per maand extra gaan betalen om eraf te zijn?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0