extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 
 
 
 
 
hsvt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westerkwartier (Gr)
Berichten: 56
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 11.12.2016 - 11:53  ·  #31
Quote door TPR Powerflush

Altijd zinnig om een dergelijk iets te plaatsen, zo hou je de bak veel langer goed.


Maar heeft de pomp wel de capaciteit om door extra leidingen en filter te pompen?
Ik kan me voorstellen de de pompcapaciteit hierdoor naar beneden kan gaan.
En volgens mij wil je niet dat er minder olie rondgepompt wordt.
volvo..awd
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 38
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 16.12.2016 - 18:26  ·  #32
welke olie er voor die tijd in de bak zat weet ik niet wel dat het zwart was en verbrand rook..
Heb de olie er met draaiende motor en schakelen Door de versnellingen via de koelleiding er uit gepompt,was in totaal 17liter kwijt inclusief het vullen, sindsdien 6/7 honderd km gereden en de olie is nog zo schoon dat ik moeite heb om de peilstok af te kunnen lezen..Het oude filter kon ik gelukkig geen rotzooi vinden

in het voorjaar wil ik een nette en mooie filter set up met echte koeler maken.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 21.12.2016 - 21:48  ·  #33
Een mooi bijkomend voordeel van deze oplossing is ook nog eens dat je meteen een goed te gebruiken aan- en afvoerleiding hebt om de bak te spoelen.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 22.12.2016 - 16:37  ·  #34
Quote door volvo..awd

welke olie er voor die tijd in de bak zat weet ik niet wel dat het zwart was en verbrand rook..
Heb de olie er met draaiende motor en schakelen Door de versnellingen via de koelleiding er uit gepompt,was in totaal 17liter kwijt inclusief het vullen, sindsdien 6/7 honderd km gereden en de olie is nog zo schoon dat ik moeite heb om de peilstok af te kunnen lezen..Het oude filter kon ik gelukkig geen rotzooi vinden

in het voorjaar wil ik een nette en mooie filter set up met echte koeler maken.


En hoe doet je bak het met deze Mannol olie?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 22.12.2016 - 18:37  ·  #35
Quote door volvo..awd

welke olie er voor die tijd in de bak zat weet ik niet wel dat het zwart was en verbrand rook..
Heb de olie er met draaiende motor en schakelen Door de versnellingen via de koelleiding er uit gepompt,was in totaal 17liter kwijt inclusief het vullen, sindsdien 6/7 honderd km gereden en de olie is nog zo schoon dat ik moeite heb om de peilstok af te kunnen lezen..Het oude filter kon ik gelukkig geen rotzooi vinden

in het voorjaar wil ik een nette en mooie filter set up met echte koeler maken.

:thumb:
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5028
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 22.12.2016 - 19:29  ·  #36
Wellicht dat we dan iets kunnen fabriceren wat een ieder hier kan plaatsen.
rolvio
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Berichten: 287
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 22.12.2016 - 21:19  ·  #37
Quote door yes996

Quote door volvo..awd

welke olie er voor die tijd in de bak zat weet ik niet wel dat het zwart was en verbrand rook..
Heb de olie er met draaiende motor en schakelen Door de versnellingen via de koelleiding er uit gepompt,was in totaal 17liter kwijt inclusief het vullen, sindsdien 6/7 honderd km gereden en de olie is nog zo schoon dat ik moeite heb om de peilstok af te kunnen lezen..Het oude filter kon ik gelukkig geen rotzooi vinden

in het voorjaar wil ik een nette en mooie filter set up met echte koeler maken.

:thumb:


Ik wil graag weten hoe de bak met deze olie schakelt, meer of minder slip. Dat soort dingen. Dat de olie schoon is had ik ook wel gelezen :thumb:
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 23.12.2016 - 23:00  ·  #38
Ik heb afgelopen zomer ook een Magnifine filter ingebouwd in de retourleiding vanaf de radiator. Daar wordt de olie vlgs mij al gekoeld. Vanwaar die extra koeling? Heb ook wel eens gelezen dat rijwindkoeling niet standaard is, maar als er een radiator retour aanwezig is, dan is dit toch wel het geval....
Heb er trouwens olie in van Ardeca. Hoe zit die qua viscositeit?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 24.12.2016 - 07:32  ·  #39
Quote door HarryB

Ik heb afgelopen zomer ook een Magnifine filter ingebouwd in de retourleiding vanaf de radiator. Daar wordt de olie vlgs mij al gekoeld. Vanwaar die extra koeling? Heb ook wel eens gelezen dat rijwindkoeling niet standaard is, maar als er een radiator retour aanwezig is, dan is dit toch wel het geval....
Heb er trouwens olie in van Ardeca. Hoe zit die qua viscositeit?


Lees dit: alles staat al op dit forum, maar niemand zoekt of leest goed kennelijk.
Dit is een quote van wat Turbo desk heeft geplaatst. Hij is denk ik een van de weinigen die alles in de bak heeft gehad. Ik heb ter relevantie en leesbaarheid een en ander ingekort. Maar aan de tekst is niet gesleuteld.


"""
Ik wil hier even op inhaken. Ik denk dat ik de enige ben die alle soorten olie in mijn bak heb gehad en kan dus uit ervaring spreken.


De allereerste keer is mijn bak gespoeld met BG olie door Gery. Dat is slecht bevallen. Ondanks dat de olie niet gitzwart was. Blijkbaar was mijn koppelomvormer al ver heen. Door die gladde olie is mijn bak gaan trillen tijdens caravan trekken (shudder effect) en zijn mijn platen in de koppelomvormer kapot gegaan.

Direct na mijn vakantie heb ik er andere olie laten inpompen. Maar omdat Gery op vakantie was heb ik op aanraden van hem dit bij een collega laten doen. Die sukkel heeft er toen verkeerde olie in gepompt. Waarschijnlijk een VW variant. Daar was niet mee te rijden. Toen wist ik ook meteen hoe nauw het eigenlijk komt met de olie in onze bakken.
Gelukkig is dat toen snel oplost door er Mobil olie in te pompen.

Vergeet niet dat het niet alleen maar om het brein van de bak gaat maar dat ook je koppelomvormer niet het eeuwige leven heeft. Daar zitten ook platen in die slijten.

Dennis heeft daarna bij mij een nieuwe koppelomvormer geplaatst. Op mijn verzoek is er toen weer Mobil olie in gegaan. Deze zou dan dezelfde specificaties moeten hebben als de originele.

Ik heb daar een tijd mee rond gereden. Echter is mijn bak in de vakantie een paar keer goed warm geworden waardoor hij zelfs in de noodloop ging. Je kan dan alleen maar in de 1 en 2 rijden.

Omdat de Mobil olie geen volsyntheet is heb ik een half jaar geleden mijn bak opnieuw laten spoelen bij Obbe. Dit keer op aanraden van Dennis met een volsyntheet van Ardeca.
Dat vond ik best spannend, maar ik vertrouw Dennis volledig. Ik ken hem namelijk al wat langer.

Ik kan jullie vertellen dat dit de beste olie tot nog toe is. De olie word veel minder heet. Minder wrijving. De bak reageert veel vlotter. Veel minder hoog in toeren tijdens wegrijden. Ook met tussen acceleraties komt de auto vlotter weg. Het gevoel is veel beter. Er zitten ook speciale toevoegingen in om het trillen van de platen te verminderen. En dat helpt echt! En ik ben nogal een mierenneuker dus dat zegt wel wat. Veel rustiger.


"""
Nu over de extra filtratie, je moet snappen wat voor filtratieaanduidingen er bestaan.
1 micron is 1000ste mm.
Dat is klein, een filter kan gaan verstoppen, Dit kan ongewenste effecten hebben, dus met regelmaat dat filter vervangen
Verwar een extern filter niet met wat er in regel in een bak zit van b.v. een.audi of mercedes etc, dat is geen filter maar een zeef. In de Duitse documentatie worden die dingen Ziefe genoemd, en dat is dus echt een zeef.
Aangezien dat er nogal wat nieuwe spelers zijn op de markt loopt men nogal te drammen op het
Feit dat er een filter moet worden vervangen bij de spoeling..
Ja right, Wat een amateurs. Dè enige volvo na 1999 met een vervangbaar filter ( zeef ) is de gm bak in de 4 traps, en dan moet je er nog flink moeite voor doen ook.
Volvo schrijft dat niet eens voor...
En de de uiteraard de powershift, die heeft wel een vervangbaar filter aan de zijkant van de bak.
Bij vervanging van de atf is het mogelijk zinnig om die mee te pakken.
Verder zit er in alle AW dwarsgeplaatste bakken GEEN filter maar een metalen zeef die NIET vervangbaar is. Maakt deel uit van de constructie en zit ergens diep in de vak en zal alleen blokkeren als er iets aan pulp gedraaid is, een bus of koppeling etc.

Nu de externe koeler:
Uiteraard heb ik research gedaan en radiators gesloopt om te zien hoe effectief die koeling van de bak nu echt is...
Nou dat is teleurstellend, er loopt gewoon een pijp Door het koelwater heen, en daar moet ie het maar mee doen.
Aardig te weten dat er bij de c70 modellen 98-04 altijd een extra koeler tussen zit..... en ... Dat kan je zien in VIDA , als er af fabriek een trekhaak geleverd werd op de XC90 02-14 werd er in Torslanda altijd een extra koeler tussen gezet.. dat kan gewoon...

Een extra koeler neemt in de regel ongeveer 1l extra atf, dat is ook nog eens mooi, des te meer inhoud van de bak,,hoe langer de atf goed zal blijven.
Ja. De pomp in de bak kan inderdaad slijten, ik heb ook een meter, en meet ze ook eens, lage druk is inderdaad een indicatie dat de bak klaar is.

Het zal geen impact hebben als je er een extra koeler of filter tussen zet... mits hij niet verstopt.
Aangenomen dat je niet een radiator van woonkamerformaat voor de wagen gaat zetten, dan zou je wel flow problemen kunnen hebnen in verband met het te pompen volume.

Nu weer even over de atf, er is wederom pindakaas en pindakaas... welke heb je zelf het liefst?
Ze zien er allemaal lichtbruin uit...

We waren vorige maand in Las Vegas op de AAPEX om de laatste trends te zien.
Ook hebben we de directie van Ardeca uitvoerig gesproken, men gaat alleen voor kwaliteit, en doet geen water bij de wijn.
Als je echt de specs gaat bestuderen em vergelijken dan ziè je dat gewoon.
Zo word er high end volsyntheet gebruikt als basis, en de beste additieven die zeer lage slijtage garanderen. Fijn dat je bak dan langer mee gaat. En ook niet onbelangrijk speciale anti vibratie additieven die vibraties tegen gaan. Lijkt me ook niet onbelangrijk dacht ik.
Lage slijtage en zeer goed schakelen lijkt mij wat de mensen graag willen.

Ook in dit geval is atf van Ardeca rood en van andere merken ook rood.
Het gaat dus om de samenstelling. Een spotgoedkoop gemaakte atf kan dus nooit gelijk zijn aan de topmerken.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5028
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 24.12.2016 - 07:41  ·  #40
Duidelijk verhaal Raymond.

Kan jij niet aan een kant en klare kit komen die er tussen is te plaatsen.
Dit wil ik ivm trekken van zware caravan en behoud van mijn bak.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 24.12.2016 - 08:11  ·  #41
Ja, kan voor bepaalde modellen.....
Wagens met radiator koeling kan er makkelijk een rijwindkoeling worden geplaatst.
( op de retourleiding )
Eerst koelen in de radiateur, en dan door de rijwindkoeler de bak weer in. Dat hem wel op minder dan 70c.
Verlengt de levensduur enorm van zowel atf als bak.

Ik ben niet alleen veel aan de gang met spoelen maar doe ook veel research naar de Volvo olie specs... ik heb dat nu allemaal op papier en ga dat uitwerken... en plaatsen.. hebben we meteen met zn allen iets aan.
Is interessant.

Dan de modellen zonder radiator koeling maar met platenkoeler, helaas monteert volvo die op bijna alle modellen na 2007, Dit is niet een erg fijn systeem ( wel lekker goedkoop voor Volvo ) maar funest voor de levensduur en koeling bij trekken.
Ik laat dat vaak zien aan klanten die bij ons komen en leg dat dan uit... brug omhoog, plaat er af en zo.

Bij die modellen zitten plastic leidingen en plastic koppelingen, daar kan je niets tussen zetten. Dus moet je overgaan naar totale rijwindkoeling.
Dit is heel goed. Ter test ga ik mn s80 omzetten naar rijwindkoeling. By pass van de radiator dus.
Idem met de ML.

Goed nieuws voor de wagens met de TF80SD bakken.
2012-2015, die hebben een thermostaathuis op de bak. Slechte nieuws is dat deze bakken heel erg vervuilen..... maar de oplossing is heel goed te bewerkstelligen.
Ik ga dat uitwerken in de komende maanden, en daar ook een set voor maken.

Op de site van V-Parts staat een kant en klare set met een rijwindkoeling die zeer goede opbrengst heeft en ik meerdere malen geplaatst heb.
Bewezen goed dus.
Kan als extra en stand alone worden gebruikt.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 24.12.2016 - 11:06  ·  #42
Super uitleg Raymond!
Ik blijf het ontzettend interessant en fascinerend vinden, de hoe en wat met olieën. Met name bij de automaatbakken.
Zoals je waarschijnlijk nog wel weet heb ik zo'n "probleembak". Nu ook na de 2e keer flushen beginnen dezelfde problemen weer helaas (terugschakelen met bonk van 3 naar 2). Nu nog niet heel erg hard, maar wel duidelijk te merken. Als het komend jaar mij weer te erg word, zal het vermoedelijk toch de dure reparatie/vervanging van het brein worden. Maar aangezien ik meer dan 12500km per jaar minder ga rijden, hoop ik dat het niet of later word.
Met mijn Chevy Van had ik er ook altijd een extra bakoliekoeler na de radiateur tussen, en ik zit er best aan te denken omdat bij mn V ook te gaan doen. Hoge kosten zijn het niet, maar het kan idd wel kosten schelen. En wellicht duurt het bij mij dan nóg langer eer ik het brein moet vervangen. Ik ga (weer) ff op je site kijken ;-).
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 26.12.2016 - 20:56  ·  #43
Met de keus van Ardeca olie zit ik dus niet verkeerd.. :-). Heb ook geen klachten, ondanks de dikke vier ton op de teller. Hoop er de komende jaren nog een paar bij te zetten zonder problemen. Idd goed verhaal TPR!
Tanis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goedereede
Leeftijd: 38
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 27.12.2016 - 09:50  ·  #44
Ik heb recent mijn bak gespoeld met Swepco 712. Dit is ook een hoogwaardige ATF op synthetische basis. Ik ga de baktemperatuur eens meten als het weer wat warmer wordt. Verwacht hier ook wel een verschil te zien. Schakelen is in ieder geval een wereld van verschil, veel soepler, oude ATF was wel vuil, dus zal voornamelijk hiermee te maken hebben.
Ik heb verschillende gevallen gezien met Swepco motor olie en industiele turbine olie waar een duidelijke temperatuur verlaging, en kleine energie besparing te zien was. Dit komt door minder wrijving, en een betere smeerfilm.
Swepco is het enige oliemerk ter weleld met een Energy Star Partner onderscheiding. Dit is een amerikaans energie besparings initiatief, wat de energie besparing van Swepco aangetoont heeft.
http://www.swepcolube.com/prod…ervice-atf

@TPR, heeft U ervaringen met dit merk?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tanis
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goedereede
Leeftijd: 38
Berichten: 29
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: extern oliefilter voor mijn aw55 bak xc2002

 · 
Posted: 27.12.2016 - 12:18  ·  #45
Ja probeer ik te doen. Weet alleen niet hoe je bak temperatuur kan zien in de auto, met zo'n canbus function extender van VolvoTech?
Verder is het afwachten hoe de olie er over 80D km uitziet. Misschien wel iets eerder omdat ik er niet zo veel mee rij.
Sneller schakelen weet ik niet. Ik heb er maar één keer mee gereden voor de beurt, van waar ik de auto gekocht heb naar mijn garage, meer niet. Lees ook dat het wel even kan duren voor de bak zich weer 'ingeleerd' heeft.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0